Paard komt overkruist in wissel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loiswierenga
Berichten: 2
Geregistreerd: 30-11-23

Paard komt overkruist in wissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 22:15

Hoi allemaal!
Een tijdje loop ik nu met mijn bijrijd paard tegen het zelfde probleem aan… de wissel, voor wisselt hij wel, maar achteren niet. Kortom hij komt overkruist. Met een balkje wisselt hij vaak wel compleet of over de sprong, maar zodra ik tijdens het rijden om een wissel vraag lukt het gewoon niet. Iemand toevallig tips? Ook om het paard meer in balans en op de achterhand te krijgen?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard komt overkruist in wissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 23:00

Hoi Lois,
welkom op bokt!

Ik denk dat ik zou beginnen met 'meer balans'. Balans is nodig voor een paard (of een mens of noem maar op) om ontspannen en 'vrij' te kunnen bewegen.
Als het zwaartepunt netjes op de middellijn ligt, kun je gaan proberen om het zwaartepunt wat 'naar achter' te krijgen.
Dat kun je combineren met krachtpats-oefeningen zoals de overgang stap-galop. (En als dat goed gaat: galop-stap 'op achter'. Is dit bevestigd, dan galop-stap-galop.)

Chantiiee
Berichten: 29
Geregistreerd: 05-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 17:20

Inderdaad meer balans vinden, veel overgangen rijden maar ook tempowisselingen. Probeer de eenvoudige galopswissel galop, stap andere galop

Elisa2

Berichten: 37170
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 09:01

Dit zie je vaak als het paard niet goed van achteren naar voren loopt en de kwaliteit van de galop nog niet voldoende is.

Ik zou even stoppen met wissels rijden en gaan focussen op de galop. Veel gaan schakelen, en schakelen in de contragalop op de lange zijde.

En les nemen.. want zoals ik het lees denk ik dat jullie nog helemaal niet aan wissels toe zijn.

Loiswierenga
Berichten: 2
Geregistreerd: 30-11-23

Re: Paard komt overkruist in wissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 22:37

Hoi eliza,
Les heb ik al! Paard is verkeerd gereden door vorige bijrijders er zitten kortom gewoon fouten in, wij springen dus een wissel kunnen springen zou natuurlijk super fijn zijn, natuurlijk springen we niet alleen en dressuren we bijna alleen maar! Dus wat je zegt doen wij eigenlijk al, over een sprong springt hij wel goed over, maar als we van hand veranderen niet.

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 22:46

Hi Lois,

Wist je dat een wissel over een hindernis of balkje voor een paard heel anders is dan wanneer ze zonder zoiets van galop moeten wisselen?

Bij een hindernis/ balk, verplaats het paard zijn gewicht naar de achterhand voor de afzet, wisselt het paard zijn voorbenen, terwijl zijn achterbenen nog aan het afzetten zijn. Is de voorhand geland in de nieuwe galop, volgt vaak de achterhand ook.

Zonder iets op de grond moet het paard wisselen op je hulp, er is niks meer dat het paard helpt zijn gewicht naar achter te verplaatsen behalve je eigen hulpen. Daarnaast zou het paard dan ook moeten wisselen met zijn voor en achterbenen tegelijkertijd in plaats van eerst voor en dan achter. Het verkeerd voorbereiden van de wissel of het geven van de verkeerde hulpen tijdens het wisselen kan ervoor zorgen dat het paard niet wisselt of overkruist komt.

Wat voor oefeningen doe je tijdens de les om te werken aan je wissels?
Op wat voor lijn vraag je een wissel (een grote diagonaal, een kleine diagionaal, van hand veranderen?)
Hoe vraag je de wissel (wat doet je zit, wat doen je benen, wat doen je handen, wat doet je hoofd)

Wat is de reden dat je nu gefocust bent op de wissels? Omdat je springt met je paard?

Elisa2

Berichten: 37170
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 09:56

Inderdaad een een springwissel is wat anders dan een dressuurwissel. Daarvoor moeten ze echt met achter omspringen en voor volgt waar dat met een springwissel nog weleens andersom is.

Om dat te kunnen moet een paard eerst echt dressuurmatig goed voor elkaar zijn.

In principe is een wissel springen niet moeilijk, een goede wissel springen wel. Achter moet er eerst bij zijn voor de schouders verzet worden.

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Paard komt overkruist in wissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 10:08

Rechtrichten. Een paard wat scheef galopeert kan geen wissel springen.
Ik doe vaak Schouderbinnenwaats in galop.
Als ik effectief op wissel ga trainen dan rijd ik eerst een stukje contragalop om dan richting Travers te denken. Vanuit de travers wisselt mijn paard dan altijd goed