Doorzitten op een vlug, hobbelig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
0llie
Berichten: 13
Geregistreerd: 21-12-23
Woonplaats: Apeldoorn

Doorzitten op een vlug, hobbelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 08:04

Hoi bokkers!

Op de manege waar ik rij is een paard die je niet makkelijk in de galop krijgt. Dan moet je, hoe sneu het ook is, echt "schoppen en tikken". Ik probeer het wel altijd zo lief en zacht mogelijk te houden!
Echter gaat dit paard dus ontzettend hard draven, en in draf zit hij ontzettend hobbelig en gooit hij hoog op. Maar als ik blijf lichtrijden dan gaat hij weer niet in de galop!!

Heeft een van jullie hier tips voor? Doorzitten lukt normaliter wel, maar als hij zo snel gaat niet meer.

Qimm

Berichten: 15165
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Doorzitten op een vlug, hobbelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 08:08

Tja. Zo veel vragen om eerst te stellen!
Doet het paard dit zo bij alle ruiters?
Kan het paard in vrijheid of aan de longe wel makkelijk in galop aanspringen?
En dan de batterij vragen over passend tuig en gezondheid natuurlijk.

0llie
Berichten: 13
Geregistreerd: 21-12-23
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 08:12

Qimm schreef:
Tja. Zo veel vragen om eerst te stellen!
Doet het paard dit zo bij alle ruiters?
Kan het paard in vrijheid of aan de longe wel makkelijk in galop aanspringen?
En dan de batterij vragen over passend tuig en gezondheid natuurlijk.


Goeie vragen!
Gebeurt idd bij alle ruiters. Nou zullen de ruiters die "beter" kunnen doorzitten er wat minder problemen mee hebben maargoed, het blijft een manege he.
Aan de longe heel eerlijk geen idee. Heb wel afgelopen week aan mn instructrice gevraagd of ik een keer mocht proberen te galopperen in mn eentje op de volte, ging niet perfect maar omdat ik me dan niet op andere paarden hoefde te concentreren ging het ook beter.
Tja passend tuig is altijd een lastige op de manege. Ik weet niet hoe vaak de zadels en hoofdstellen gecontroleerd worden namelijk. Zijn frontriem was er wel af, want hij had een wond op zn voorhoofd, maar dat zou geen invloed moeten hebben lijkt me?

Trouwens vergeten te vermelden: we hadden problemen in de linkergalop, tevens ook de eerste die we die les deden. Rechts ging wel goed, zou dus ook een stukje balans kunnen zijn denk ik.

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 08:18

Ik denk dat je moet proberen te voorkomen dat hij te hard gaat draven.
Eerst zorgen dat je in draf tempocontrole hebt, dus langzaam draven als jij dat wil en hard draven als jij dat wil. Het paard moet 'aan je been zijn'.

Als hij zo hard gaat denk ik ook dat hij vrij recht is, met een beetje stelling is het makkelijk aanspringen. Dus ga op een volte en doe je binnenhand van de hals af en duw je binnenbeen aan zodat hij wat naar binnen kijkt.

Op zich kan je wel lichtrijden in het aanspringen, maar doe dat dan op het verkeerde been! Dan maak je het aanspringen makkelijker.

Overigens zijn de vragen van Qimm ook belangrijk, want er kan natuurlijk meer aan de hand zijn dat het paard niet in galop wil.

Qimm

Berichten: 15165
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 08:19

Het zal lastig zijn, er vanuit gaande dat er geen lichamelijke problemen zijn, het aanspringen te verbeteren binnen een manegeles.
Als het gaat om kracht, balans en gedragenheid zul je moeten werken aan (schijn)overgangen en vanuit daar uiteindelijk aan te springen en niet vanuit een doort ren-draf hopen dat ie wel in galop gaat vallen. (Wat Tilmar dus ook benoemt)

0llie
Berichten: 13
Geregistreerd: 21-12-23
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Doorzitten op een vlug, hobbelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 08:22

Goeie Tilmar, verkeerde been lichtrijden. Ga ik eens proberen de volgende keer!
Dat snel draven doet ie overal zodra er andere paarden gaan galopperen. Meestal met een manegepaard gaan ze er zo achteraan, maar deze niet.

Voor Qimm: in de lessen zijn we veel bezig met overgangen, en dan vooral stap-halt halt-stap stap-draf draf-stap. Werkt opzich wel, wordt ie wel vlugger van in dat korte uurtje.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:13

0llie schreef:
Hoi bokkers!

Op de manege waar ik rij is een paard die je niet makkelijk in de galop krijgt. Dan moet je, hoe sneu het ook is, echt "schoppen en tikken". Ik probeer het wel altijd zo lief en zacht mogelijk te houden!
Echter gaat dit paard dus ontzettend hard draven, en in draf zit hij ontzettend hobbelig en gooit hij hoog op. Maar als ik blijf lichtrijden dan gaat hij weer niet in de galop!!

Heeft een van jullie hier tips voor? Doorzitten lukt normaliter wel, maar als hij zo snel gaat niet meer.


Ja helaas een probleem met de meeste manege paarden, het begint al dat je zegt ik moet hem schoppen en tikken, dat zou nooit mogen gebeuren , maar helaas een veel voorkomend probleem in een manege ,, word niet naar het dier gekeken , maar naar de ruiter die perse wil draven en galopperen.

Waarom gaat het paard hard draven ?
Wat zegt je instructrice daar bv over?

Wat is balans van het paard en wat is ruiter balans?
Wat zegt je instructrice daar over?

Hoe breng je een paard in balans ?
Wat zegt je instructrice daarvan?

Ja zo kan ik nog even doorgaan.

Want waarom wil jij op een paard rijden die je moet schoppen en tikken met de zweep?
Wat denk je wat dat met het paard doet?
Vind het paard dat fijn ?
Roept dit paard niet heel hard nee??

Waarom wil je op een manege rijden die zegt schop en tik hem maar ?
Neem aan dat je paarden leuk vind waarom wil je ze dan zo behandelen en niet leren hoe het wel moet?

Dit paard heeft in elk geval nooit geleerd een ruiter te dragen en is dus niet een echt schoolpaard, maar ja dat is helaas zo in een manege het gaat tenslotte niet om het paard maar om het geld en dus de ruiters die dat er voor over hebben een uurtje lekker schoppen en tikken als het paard het niet wil.

Ja je hebt al door dat ik het niet zo op maneges heb en zeker niet op mensen die zeggen van paarden te houden en niet aan de instructrice vragen hoe het dan wel moet, maar grote kans dat zij het ook niet weet.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:44

Wat een vervelende post naar maneges toe Midgie....

De omstandigheden als je het rijden aan het leren bent zijn nooit ideaal. Manegepaard zijn is een pittig beroep, dus die kiezen al snel de voor hun makkelijker weg.

Bij het in galop aanspringen komen er heel veel dingen samen. Balans van ruiter, paard. Er gebeurt veel tegelijk qua hulpen.

Veel is al gezegd, werk aan tempowisselingen, leer hoe je goed stelling en buiging vraagt. Oefen je onafhankelijke zit.

Draaf inderdaad niet te hard. Maar je wil wel dat je paard genoeg impuls heeft, ofwel 'zin om te gaan'. Dat bereik je met tempowisselingen, ga eerst een paar keer harder en zachter draven om die impuls op te wekken.

Werk aan stelling en buiging. Binnenhand mooi van de hals, buitenteugel tegen de hals. Gebruik je binnenbeen zodat je paard daaromheen buigt. Oefen ook eens een pasje wijken op de volte.

Oefen stukjes doorzitten, leer je hand en benen terwijl je zit te gebruiken los van het blijven zitten.

Dat alles komt samen in de overgang naar galop.

Denk eraan dat aangalopperen in één oogwenk moet gebeuren. Dus zorg dat je je voorbereidt op de overgang maar het aanspringen zelf doe je in één seconde en met overtuiging. Je timing moet kloppen.

Mislukt de overgang, ga dan eerst (maar wel meteen) rustig draven voordat je weer aanzet.

Doorzitten kan ook pas in de laatste stap voordat je aanspringt.


En tot slot, vraag de instructeur om hulp, oefeningen en inspiratie!
Vaak zijn er ook paarden die iets makkelijker aangalopperen, vraag of je een keer met dat paard mag oefenen.

0llie
Berichten: 13
Geregistreerd: 21-12-23
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 15:50

Hoi midgie,

Ze zeggen schoppen en tikken, dat klopt. Ik ben het hier niet mee eens hoor, absoluut niet!! Er zijn echter geen andere maneges bij mij in de buurt, en tijd en geld voor een eigen paard heb ik ook niet. Verzorgpaarden ook naar gekeken, ook niet mogelijk.

Mijn instructrice zegt dat ik hem niet hard genoeg aanpak als hij hard gaat draven. Dat ik hem maar een tik moet geven en dat hij maar moet luisteren, maar daar ben ik het niet mee eens. Als hij zo hard blijft draven en niet gaat galopperen dan stop ik na een minuutje ook wel, dan ga ik rustig draven of stappen op de volte. Is mijn instructrice misschien niet heel blij mee maar ik ga een paard dat niet aan doen.
Balans van het paard, ruiterbalans, goede vraag. Mijn balans is nog niet geweldig (ik kan wel gewoon fatsoenlijk zitten zonder zadel etc. maar het is natuurlijk nog niet zoals die topruiters enzo). Heeft mij instructrice niks over gezegd, ook niet over het balans van mijn paard.

Ik wil niet op een paard rijden die ik moet schoppen en tikken met de zweep, maar daar heb ik geen keuze in. Paard is het daar ook niet mee eens en heeft dus ook wel eens mij eraf gebokt voordat ik beter wist.

Veel maneges zijn idd niet goed, en deze waar ik rijd is ook niet altijd al te lief. Ligt natuurlijk ook aan de instructrice, ik heb er eentje die echt van het tikken en schoppen is (en ook aan een onervaren meisje een keer sporen heeft uitgeleend omdat ze haar pony niet voorui kreeg), maar een andere die ik heb gehad zei bij dat paard "ga maar even stappen, dan proberen we het zo op de volte en als het niet lukt is het oké.

0llie
Berichten: 13
Geregistreerd: 21-12-23
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 15:53

Kelly_ann schreef:
Wat een vervelende post naar maneges toe Midgie....

De omstandigheden als je het rijden aan het leren bent zijn nooit ideaal. Manegepaard zijn is een pittig beroep, dus die kiezen al snel de voor hun makkelijker weg.

Bij het in galop aanspringen komen er heel veel dingen samen. Balans van ruiter, paard. Er gebeurt veel tegelijk qua hulpen.

Veel is al gezegd, werk aan tempowisselingen, leer hoe je goed stelling en buiging vraagt. Oefen je onafhankelijke zit.

Draaf inderdaad niet te hard. Maar je wil wel dat je paard genoeg impuls heeft, ofwel 'zin om te gaan'. Dat bereik je met tempowisselingen, ga eerst een paar keer harder en zachter draven om die impuls op te wekken.

Werk aan stelling en buiging. Binnenhand mooi van de hals, buitenteugel tegen de hals. Gebruik je binnenbeen zodat je paard daaromheen buigt. Oefen ook eens een pasje wijken op de volte.

Oefen stukjes doorzitten, leer je hand en benen terwijl je zit te gebruiken los van het blijven zitten.

Dat alles komt samen in de overgang naar galop.

Denk eraan dat aangalopperen in één oogwenk moet gebeuren. Dus zorg dat je je voorbereidt op de overgang maar het aanspringen zelf doe je in één seconde en met overtuiging. Je timing moet kloppen.

Mislukt de overgang, ga dan eerst (maar wel meteen) rustig draven voordat je weer aanzet.

Doorzitten kan ook pas in de laatste stap voordat je aanspringt.


En tot slot, vraag de instructeur om hulp, oefeningen en inspiratie!
Vaak zijn er ook paarden die iets makkelijker aangalopperen, vraag of je een keer met dat paard mag oefenen.


We oefenen idd als eerder gezegd ook met tempowisselingen en overgangen, dat helpt ontzettend goed om ze aan de hulpen te krijgen en dan gaat de galop bij de meeste paarden ook super goed.

Dankjewel voor de tip voor de overgang opnieuw proberen en daarvoor eerst rustig gaan draven. Misschien helpt dat wel! Doorzitten doe ik idd pas als ik echt wil aangalopperen, is voor mij een stuk makkelijker (vooral op dat paard).

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:03

Hoi Ollie, welkom op bokt!

Wat voor paard is het? Weet je iets over zijn leven van voordat hij bij de manege kwam?

Ik vraag het omdat vroeger op de manege mijn vaste lespaard een draver was. Hij had hard leren draven, en in de middag reed er iemand graag op dat paard "want hij kon zo lekker hard in draf". Waardoor ik 's avonds best wel even bezig was met weer een normaal tempo krijgen.

Het nadeel aan manegepaarden is dat er veel verschillende mensen op rijden die allemaal hun eigen manier van rijden hebben. Voor het paard kan het daarom "gewoon" zijn om hard te draven en daar dan mee proberen weg te komen.

Hulde dat je het paard niet wil schoppen of slaan. Kun je met je instructrice bespreken dat je graag de grondbeginselen van het paardrijden goed onder de knie wil krijgen en met dit paard aan balans en dragen wil werken? En dan in stap en draf. Natuurlijk is het leuk om te galopperen. Maar galop is fijner als je op een paard zit wat zijn lijf makkelijk kan bewegen. Het klinkt nu namelijk alsof hij te scheef is. Als je een tijdje wat gaat trainen op souplesse wordt hij wat rechter in zijn lijf, en hij went dan aan jou en leert mogelijk ook dat hij bij jou wel gewoon kan aangalopperen. Je leert de "knopjes" kennen.

Uiteindelijk wilde ik meerijden met de dressuurproefjes en de eigenaresse van de manege (waar ik geen les van kreeg, ze was er dan niet) vroeg met welk paard. Dus ik noem de naam van het dravertje. Ze zei: maar je rijdt toch de galopproef? Ik: ja. Zij: kun jij galopperen dan met [naam paard]. Ik weer: ja.
Toen moest ik 'm gaan opzadelen en laten zien dat ik met 'm kon galopperen :P
Laatst bijgewerkt door Koper op 21-12-23 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrietje
Berichten: 492
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:07

Koper schreef:
Hoi Ollie, welkom op bokt!

Wat voor paard is het? Weet je iets over zijn leven van voordat hij bij de manege kwam?

Ik vraag het omdat vroeger op de manege mijn vaste lespaard een draver was. Hij had hard leren draven, en in de middag reed er iemand graag op dat paard "want hij kon zo lekker hard in draf". Waardoor ik 's avonds best wel even bezig was met weer een normaal tempo krijgen.

Het nadeel aan manegepaarden is dat er veel verschillende mensen op rijden die allemaal hun eigen manier van rijden hebben. Voor het paard kan het daarom "gewoon" zijn om hard te draven en daar dan mee proberen weg te komen.

Hulde dat je het paard niet wil schoppen of slaan. Kun je met je instructrice bespreken dat je graag de grondbeginselen van het paardrijden goed onder de knie wil krijgen en met dit paard aan balans en dragen wil werken? En dan in stap en draf. Natuurlijk is het leuk om te galopperen. Maar galop is fijner als je op een paard zit wat zijn lijf makkelijk kan bewegen. Het klinkt nu namelijk alsof hij te scheef is.


Ik denk dat het inderdaad gaat om een draver, deze zijn voor de meeste maneges nu "populair" aangezien ze goedkoper zijn in aanschaf dan een fatsoenlijk manegepaard.
Denk dat de meeste tips al gegeven zijn, de tip van op het verkeerde been lichtrijden is ook een hele goede! Zo leerde wij het de jonge paarden aan.
Maar mocht je niet meer op dit paard willen rijden omdat je deze alleen maar moet schoppen en tikken kan je dit altijd aangeven bij de manege lijkt mij.

edit; En wellicht als je er wel tijd in wilt stoppen kan je altijd vragen of je hem eens mag longeren. De stemhulp die je daar aangeeft voor de galop kan je ook onder het zadel dan gebruiken. Als

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:11

Een niet-draver kan ook aanleren om te gaan racen in draf ipv te galopperen natuurlijk, als hij maar scheef genoeg is en het maar vaak genoeg niet wordt gecorrigeerd.

0llie
Berichten: 13
Geregistreerd: 21-12-23
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 16:15

Kirrietje schreef:
Koper schreef:
Hoi Ollie, welkom op bokt!

Wat voor paard is het? Weet je iets over zijn leven van voordat hij bij de manege kwam?

Ik vraag het omdat vroeger op de manege mijn vaste lespaard een draver was. Hij had hard leren draven, en in de middag reed er iemand graag op dat paard "want hij kon zo lekker hard in draf". Waardoor ik 's avonds best wel even bezig was met weer een normaal tempo krijgen.

Het nadeel aan manegepaarden is dat er veel verschillende mensen op rijden die allemaal hun eigen manier van rijden hebben. Voor het paard kan het daarom "gewoon" zijn om hard te draven en daar dan mee proberen weg te komen.

Hulde dat je het paard niet wil schoppen of slaan. Kun je met je instructrice bespreken dat je graag de grondbeginselen van het paardrijden goed onder de knie wil krijgen en met dit paard aan balans en dragen wil werken? En dan in stap en draf. Natuurlijk is het leuk om te galopperen. Maar galop is fijner als je op een paard zit wat zijn lijf makkelijk kan bewegen. Het klinkt nu namelijk alsof hij te scheef is.


Ik denk dat het inderdaad gaat om een draver, deze zijn voor de meeste maneges nu "populair" aangezien ze goedkoper zijn in aanschaf dan een fatsoenlijk manegepaard.
Denk dat de meeste tips al gegeven zijn, de tip van op het verkeerde been lichtrijden is ook een hele goede! Zo leerde wij het de jonge paarden aan.
Maar mocht je niet meer op dit paard willen rijden omdat je deze alleen maar moet schoppen en tikken kan je dit altijd aangeven bij de manege lijkt mij.

edit; En wellicht als je er wel tijd in wilt stoppen kan je altijd vragen of je hem eens mag longeren. De stemhulp die je daar aangeeft voor de galop kan je ook onder het zadel dan gebruiken. Als


Het is niet dat ik er niet meer op wil rijden, absoluut niet. Zijn vaak hele leerzame lessen op hem, maar is wel elke keer hetzelfde liedje. Longeren denk ik niet dat het mag, zou niet eens weten waar we dat moeten doen.

0llie
Berichten: 13
Geregistreerd: 21-12-23
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 16:17

Koper schreef:
Hoi Ollie, welkom op bokt!

Wat voor paard is het? Weet je iets over zijn leven van voordat hij bij de manege kwam?

Ik vraag het omdat vroeger op de manege mijn vaste lespaard een draver was. Hij had hard leren draven, en in de middag reed er iemand graag op dat paard "want hij kon zo lekker hard in draf". Waardoor ik 's avonds best wel even bezig was met weer een normaal tempo krijgen.

Het nadeel aan manegepaarden is dat er veel verschillende mensen op rijden die allemaal hun eigen manier van rijden hebben. Voor het paard kan het daarom "gewoon" zijn om hard te draven en daar dan mee proberen weg te komen.

Hulde dat je het paard niet wil schoppen of slaan. Kun je met je instructrice bespreken dat je graag de grondbeginselen van het paardrijden goed onder de knie wil krijgen en met dit paard aan balans en dragen wil werken? En dan in stap en draf. Natuurlijk is het leuk om te galopperen. Maar galop is fijner als je op een paard zit wat zijn lijf makkelijk kan bewegen. Het klinkt nu namelijk alsof hij te scheef is. Als je een tijdje wat gaat trainen op souplesse wordt hij wat rechter in zijn lijf, en hij went dan aan jou en leert mogelijk ook dat hij bij jou wel gewoon kan aangalopperen. Je leert de "knopjes" kennen.

Uiteindelijk wilde ik meerijden met de dressuurproefjes en de eigenaresse van de manege (waar ik geen les van kreeg, ze was er dan niet) vroeg met welk paard. Dus ik noem de naam van het dravertje. Ze zei: maar je rijdt toch de galopproef? Ik: ja. Zij: kun jij galopperen dan met [naam paard]. Ik weer: ja.
Toen moest ik 'm gaan opzadelen en laten zien dat ik met 'm kon galopperen :P


Had hier net op gereageerd, maar kan het niet meer vinden.

Het is een ONCS, wat voor ras dat is geen idee en kan er ook niks over vinden maar het staat bij z'n naambordje.
Het is moeilijk om dingen aan te vragen wat alleen ik specifiek wil leren, dan zegt ze dat ik een privé les moet nemen (maar dat is al 40 euro voor een halfuur dus daar zit ik niet op te wachten).

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:34

En een andere groep met een andere instructrice? Zou dat kunnen?

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:37

ONCS betekent trouwens: equidé d'origine non constatée de selle. Oftewel: afstamming onbekend. Maar dan in het Frans. En als ik even snel google is het blijkbaar ook in Frankrijk een verwarrende term: https://www.chevalannonce.com/forums-12 ... nc-et-oncs

Zou een draver uit Frankrijk kunnen zijn, daar heb je er heel veel. En dravers die niet meer op de baan lopen worden zonder afstammingsbewijs verkocht. Waarmee die afstamming dus een soort van onbekend wordt.

Heb je eventueel een foto van het paard? Ben nou wel benieuwd hoe hij er uitziet :P
Laatst bijgewerkt door Koper op 21-12-23 16:41, in het totaal 2 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:39

Voor sommige paarden is de overgang stap - galop makkelijker dan draf - galop. Dus vanuit stap proberen volgende keer?

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:46

TS, nog een vraagje. Rijden jullie in de les allemaal in een rij achter elkaar aan of rijdt ieder voor zich en verdelen jullie de ruimte in de bak? Aanspringen vanuit stap is namelijk een goede tip maar dat moet dan wel mogelijk zijn.

Maar als je niet in een rijtje hoeft te rijden zou je eens kunnen proberen om aan te springen op de volte. Dan kan hij minder rennerig worden en dan heeft hij ook al lengtebuiging. Je hoeft hem dan alleen nog maar niet te lang te laten worden en de galophulp geven. In theorie dan.

Tatyana

Berichten: 1494
Geregistreerd: 24-01-05

Re: Doorzitten op een vlug, hobbelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 17:21

Kan je wel goed in de verlichte zit?

Ik ken ook een aantal manegepaarden waarbij de ruiters zeggen 'paard kan niet in galop', maar waarbij als ik zelf op het paard stap, ze met een simpele hulp aan galopperen. Het blijkt er dan dus aan te liggen dat toch de ruiter in de weg zit (klemmen met de benen, uit balans zitten, toch teveel met de hand doen, you name it)

Vaak helpt het dan om vanuit de verlichte zit aan te galopperen, immers klemmen en uit balans lukt dan al niet en meestal wordt de hand dan ook wat verder naar voren geplaatst, waardoor er niet stiekem teveel gedaan wordt in de mond.

Wellicht is dat dus eerst eens goed om te proberen, daarmee kan je al enigszins uitsluiten of je niet toch zelf in de weg zit.

0llie
Berichten: 13
Geregistreerd: 21-12-23
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Doorzitten op een vlug, hobbelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 17:38

Even reageren op alle bovenstaande berichten:

Een andere groep is voor mij erg onhandig ivm steeds weer wisselende schooltijden, ik rij nu op de zaterdag en daar geeft de hele dag dezelfde instructrice les (behalve om 9 uur sochtends, maar dan rijden de shetlanders).
Ahh oke, onbekend ras. Hieronder 2 foto's met (al zeg ik het zelf) zijn beste angles. Weet niet of je hier veel uit kan krijgen maar kan zo geen betere foto's vinden.
Afbeelding
Afbeelding

Stap galop heb ik een keer eerder met hem geprobeerd, dan draaft hij ongeveer 5 passen en galoppeert hij aan. Opzich gaat dat wel prima, we rijden ook niet in een rijtje achter elkaar. Aanspringen in een volte doe ik eigenlijk standaard al, maar soms is hij zo sterk dat ik hem amper de volte op kan sturen :):)

Vanuit verlichte zit moet ik eens proberen, is niet mijn sterkste punt maar dat lukt voor een halve volte wel prima. Dat wordt me pas vervelend als mn instructrice me 10 rondjes laat draven in de verlichte zit

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 18:12

0llie schreef:
Op de manege waar ik rij is een paard die je niet makkelijk in de galop krijgt. Dan moet je, hoe sneu het ook is, echt "schoppen en tikken". Ik probeer het wel altijd zo lief en zacht mogelijk te houden!


Het is vaak fijner, ook voor de paarden, als je wel duidelijk genoeg bent. Paarden houden in mijn beleving vaak nog veel meer van duidelijkheid dan van lief en zacht. Dat betekent niet dat je hardhandig moet worden hoor - maar je hebt wel een beetje overtuiging nodig.

Overgangen en tempowisselingen zijn daarvoor goed dus dat is een prima begin.

Citaat:
Heeft een van jullie hier tips voor? Doorzitten lukt normaliter wel, maar als hij zo snel gaat niet meer.


Manegeruiters en dus ook de paarden leren vaak om aan te springen in de hoek, dan is de kans dat je in de goede galop zit het grootst. Veel paarden associeren dat dus ook met de hoek. Dat kun je gebruiken: je kunt blijven lichtrijden totdat je 2 passen voor de hoek bent, en dan pas door te gaan zitten en galop te vragen. Voor je aanspringt in galop is het goed om lekker door te draven. Niet rennen, maar wel een klein beetje vlotter dan de gewone arbeidsdraf.

Daarna dus de plek kiezen waar je in galop wilt, in de hoek, doorzitten en meteen door in galop. Als je na de korte zijde nog steeds niet in galop bent, is het meestal het beste om even terug naar de basis te gaan. Lichtrijden, controle weer terugbrengen, weer in balans komen, en dan weer opbouwen in tempo terwijl je lichtrijdt, en dan in de hoek weer doorzitten en aangalopperen.

En niet vergeten enthousiast te belonen als het lukt!

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 18:17

Dat is in elk geval al geen draver :D

Ik schrik wel een beetje van de rug :o En dan bedoel ik de vermoedelijk harde spieren naast een kale ruggegraat. Dit is niet de bespiering van een soepel rijpaard. Het zou mij niet verbazen als hij niet goed kán aanspringen.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Doorzitten op een vlug, hobbelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 18:21

Het is wel een onbespierd , vrij mager paard.
Ik denk dat zo'n paard niet anders kan dan wat hij doet, maar zolang hij meeloopt in de lessen kunnen ze nog geld aan hem verdienen.
Ik vind het wel zielig dat de instructeurs van de manege de klanten zo'n paard laten schoppen en slaan om hem in galop te krijgen.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:50

Pff, ik vind dit soort topics lastig ts. Paarden zijn niet ''stout'' elke keer als jij een klap of schop geeft dan dwing je het paard om door pijn(of in iig ongemak) heen te gaan, en ja, de manege is daar fout, maar jij ook want jouw plezier gaat daarboven. Het klinkt hard, maar zo simpel is het wel. Veel kinderen\beginnende ruiters(en ook gevorderde overigs, zelfs mensen met eigen paarden) hebben het gewoon verkeerd geleerd.
Schoppen en tikken hebben natuurlijk niets met duidelijkheid te maken, een duidelijke hulp(onderbeen naar achter) en een zweep erover zijn 2 hele verschillende dingen. Een paard dat fijn loopt, zit ook vaak fijn door, doorzitten op een paard met slechte bespiering die zijn rug wegdrukt is ontzettend lastig, jij gaat bonken en paard krijgt meer gespannen spieren; circkel is rond.
Ik heb het op de manege altijd vertikt dieren zo te slaan, dan maar blijven draven, je rijd daar voor je plezier en je bent niets verplicht. Vooral niet om een dier te slaan. De manege gaat er niets aan doen, vraag is of jij zo fijn rijd.