Bokkesprong bij aanspringen naar de galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:31

Lenteklokje schreef:
Swanzie schreef:
Hoe groot is je bak en welk ras is je paard?

Mijn tinkertje vindt galopperen ook moeilijk.... vooral in een bak met allemaal hoeken..

Ik heb hem eerst sterker gemaakt aan de longeerlijn..,dan zit ik hem in ieder geval niet in de weg en leert hij reageren op stemhulp.
Verder in het begin alleen op buitenritten de galop meegepakt.. rechtdoor is voor veel paarden toch een stuk makkelijker

Hoe galoppeerd hij aan de longeerlijn? Hoe is hij uit te zitten in de galop? Kom je makkelijk mee met de beweging?

Dag Swanzie, groot KWPN paard en de bak is standaard 20 x 40. Het ligt niet aan de bak maar meer dat ik de galop op een paard best moeilijk vind. Hij galoppeert in de wei uit zichzelf veel en ook aan de longe, dan zit er soms ook wel een bok tussen maar dat is meer een vreugdebok. Ja hij reageert goed op mijn stemhulp dus die zet ik nu ook meer in.


Galoppeert hij aan de longeerlijn ook goed door en springt hij zowel in de linker als rechtergalop goed aan?

Kun je hem makkelijk uitzitten of is het probleem dat je vooral niet meekomt in de beweging? Als dat laatste het geval is dan zou je wellicht een stapje terug kunnen doen en oefenen door de galop even aan de longeerlijn te doen. Zo houdt iemand anders hem in galop en kun jij je concentreren op je zit

Ligt het zadel verder goed?

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Re: Bokkesprong bij aanspringen naar de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 14:03

Hi Swanzie
Ja het zadel ligt verder goed. Aan de longe heb ik laatst een keer gedaan. Zeker hij galopeert dan direct aan waarbij hij ook wel bokjes geeft. En de galop gaat dan best wel onstuimig, hij kan wel in galop blijven dan. Zowel links als rechts. Voor wat betreft het mee bewegen in het zadel: het is vooral de combi van dingen. Hem in galop zien te krijgen en dan ontspannen door galopperen. Waarbij het paard ook iets scheef is, rechtrichten in draf lukt goed nu maar in galop ben ik nog niet zover. En wellicht ben ik ook teveel gaan denken in alles (zie ook reacties van anderen) terwijl ik vaker mag voelen en "gewoon" vanuit de heupen mee bewegen in galop. Met een losse onderrug, lage handen en ontspannen bovenbenen. Poeh best veel om op te letten!

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Re: Bokkesprong bij aanspringen naar de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 14:06

Afgelopen zomer ook in de grote wei geoefend, dat is zo lekker omdat afmetingen dan geen rol spelen. Maar ja met deze bakken aan regen zal het nog wel even duren voordat ik weer kan rijden in de wei. Voorlopig in de bak 20 x 40, ook prima :-)

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:16

Ontstuimig aan de longeerlijn kan een indicatie zijn van het missen van de balans. Kan hij ook rustig, verzameld aan de longeerlijn lopen? Hoe loopt hij onder andere ruiters?

Als hij onder de man, in de bak, de rug strak trekt, dan kun je ook moeilijk blijven zitten. Wellicht en oefenen dat hij aan de longeerlijn verzameld leert lopen en, dat als je erop zit en hij trekt de rug strak, even de verlichte zit pakken?

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 15:31

Swanzie schreef:
Ontstuimig aan de longeerlijn kan een indicatie zijn van het missen van de balans. Kan hij ook rustig, verzameld aan de longeerlijn lopen? Hoe loopt hij onder andere ruiters?

Ik heb hem pas 1x gelongeerd en toen was hij dus zo onstuimig maar galoppeerde wel door. Ik zal dat toch eens vaker doen. En ik weet niet hoe hij onder andere ruiters is want ik ben de enig nu. Jaren terug was hij springpaard toen was hij prima en mooi in galop ook.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 15:34

Swanzie schreef:
Als hij onder de man, in de bak, de rug strak trekt, dan kun je ook moeilijk blijven zitten. Wellicht en oefenen dat hij aan de longeerlijn verzameld leert lopen en, dat als je erop zit en hij trekt de rug strak, even de verlichte zit pakken?

Mmm, hoe kan ik hem dan aan de longe leren om verzameld te lopen? In galop lijkt me dat lastig, in draf en stap lukt wel. NB Ik ben geen fan van bijzet en dergelijke. Hij reageert prima op stem, dus wellicht na een paar keer oefenen dat hij wel rustiger wordt in galop aan de lijn.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bokkesprong bij aanspringen naar de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:46

Dubbele longe, maar zou wel les aanraden daar in.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:53

Lenteklokje schreef:
Swanzie schreef:
Ontstuimig aan de longeerlijn kan een indicatie zijn van het missen van de balans. Kan hij ook rustig, verzameld aan de longeerlijn lopen? Hoe loopt hij onder andere ruiters?

Ik heb hem pas 1x gelongeerd en toen was hij dus zo onstuimig maar galoppeerde wel door. Ik zal dat toch eens vaker doen. En ik weet niet hoe hij onder andere ruiters is want ik ben de enig nu. Jaren terug was hij springpaard toen was hij prima en mooi in galop ook.


Wellicht je lesgever er eens op laten?

Ik zou hem echt vaker longeren.. maar dan wel correct longeren.. ook balkjes laten draven aan de longeerlijn, daar krijgen ze sterke rugspieren van..

Heb je tempo controle aan de longeerlijn? Je moet veel met hem gaan schakelen.. verzamelde draf, muddendraf, verzamelde galop, middemgalop.. stap, galop.. de achterhand moet weer sterker worden

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Re: Bokkesprong bij aanspringen naar de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 15:55

Goede tips over de longe! Ik ga er mee aan de slag (als de vorstperiode voorbij is)

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:56

Hoezo gaan we allerlei tips geven over het “verbeteren” van het paard, terwijl we helemaal niet weten wat de oorzaak is?

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:56

Lenteklokje schreef:
Goede tips over de longe! Ik ga er mee aan de slag (als de vorstperiode voorbij is)


Bij correct gebruik is een bijzet teugel juist prima aan de longeerlijn.. maar altijd eerst los rijden.. leren ook de hals te strekken aan de longeerlijn.. pas als hij los en warm gelooen is gaan bijzetten

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:57

Verbeteren van het paard lijkt me nooit slecht. :)

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:58

996981 schreef:
Hoezo gaan we allerlei tips geven over het “verbeteren” van het paard, terwijl we helemaal niet weten wat de oorzaak is?


Als het paard aan de longeerlijn correct oo de stem reageert en verzamelt kan looen dan is dat voor de ruiter als ze erop zit ook veel makkelijker uit te zitten..

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:59

Elisa2 schreef:
Verbeteren van het paard lijkt me nooit slecht. :)

Nee dat klopt, er van uit gaande dat je te maken hebt met iemand die dat ook daadwerkelijk kan.

Er zijn weinig mensen die een paard écht kunnen verbeteren.

Dit betreft een paard dat M sprong en een ruiter die jaren terug pony ervaring had.

Hoezo zoek je het probleem dan in dingen als onbalans van een paard?

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:00

Swanzie schreef:
996981 schreef:
Hoezo gaan we allerlei tips geven over het “verbeteren” van het paard, terwijl we helemaal niet weten wat de oorzaak is?


Als het paard aan de longeerlijn correct oo de stem reageert en verzamelt kan looen dan is dat voor de ruiter als ze erop zit ook veel makkelijker uit te zitten..

Paard valt na een rondje galop eruit. Je gaat iemand die een paard nog niet drie rondjes kan laten galopperen adviseren aan de verzameling te werken…?

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:01

Als mensen niet oefenen leren ze het ook nooit, daarom wordt ook gezegd onder begeleiding. Anders zou 80% van de mensen niks meer kunnen doen met hun paarden.

M springen zegt mij niet dat er dan direct ook een goede dressuur basis in zou zitten. Swanzie heeft gewoon gelijk dat als het dier niet goed over de rug loopt dat het moeilijker uit te zitten is. Paard kan alleen maar beter worden van dubbele longe training. (met begeleiding)
Vaak worden ze sowieso al beter en sterker in de galop door het galloperen op de volte.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:06

Elisa2 schreef:
Als mensen niet oefenen leren ze het ook nooit, daarom wordt ook gezegd onder begeleiding. Anders zou 80% van de mensen niks meer kunnen doen met hun paarden.

M springen zegt mij niet dat er dan direct ook een goede dressuur basis in zou zitten. Swanzie heeft gewoon gelijk dat als het dier niet goed over de rug loopt dat het moeilijker uit te zitten is. Paard kan alleen maar beter worden van dubbele longe training. (met begeleiding)
Vaak worden ze sowieso al beter en sterker in de galop door het galloperen op de volte.

Née dat is niet waar. Je kan een paard gruwelijk kapot maken met longeren. Met de dubbele longe helemaal. Er zijn heel weinig mensen die dat goed kunnen, laat staan er les in kunnen geven.

We wéten niet wat het probleem echt is. We hebben geen beeld materiaal niks.

De kans dat een M paard fatsoenlijk aan kan springen is reeel. De kans dat hij drie rondjes kan galopperen ook. Of denk je dat hij een M parcours in draf rond ging?

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:08

Ik heb het over een dressuurmatige basis, dat is wat anders dan hoe hij het parcour rond ging.

En ik geef DL lessen, ik denk dat je overdrijft..sowieso staat er onder goede begeleiding en ik lees nergens dat TS van plan is om het zonder te doen.

Die goede begeleiding kan dan ook vast wel helpen ohz, win- win situatie.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:09

Elisa2 schreef:
Ik heb het over een dressuurmatige basis, dat is wat anders dan hoe hij het parcour rond ging.

En ik geef DL lessen, ik denk dat je overdrijft..sowieso staat er onder goede begeleiding en ik lees nergens dat TS van plan is om het zonder te doen.

Die goede begeleiding kan dan ook vast wel helpen ohz, win- win situatie.

Wat een springpaard laat je alleen parcoursen springen? Verder draaf je alleen ofzo?

Kom op zeg… de training van een springpaard bestaat voornamelijk uit; jawel, galop.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bokkesprong bij aanspringen naar de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:10

Nogmaals, ik heb het over een dressuurmatige basis..niet of het paard wel of niet kan galloperen. ;-)

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:11

Elisa2 schreef:
Nogmaals, ik heb het over een dressuurmatige basis..niet of het paard wel of niet kan galloperen. ;-)

Ts is nog helemaal niet zover om dressuur matig aan de slag te gaan. Dat is het hele punt. Zolang je een paard niet in galop kunt houden, kun je het zeker niet verzamelen. Óók niet als je dat aan de longe gaat oefenen.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:15

Nee natuurlijk begin je ook niet met verzamelen aan de longe..

Eerst het paard maar sterker maken aan de longe he, alleen vaker longeren en op de volte laten galloperen helpt daar al bij. Dan rustig leren omgaan met de DL en handiger worden en naarmate de training vordert tzt komt verzameling een keer wel of niet kijken. Zo ver gaan is misschien helemaal niet nodig.

Zoals ik het begrepen heb is TS een oudere ruiter en zit de leeftijd de handigheid in de weg. Juist dan kan vanaf de grond trainen een enorm waardevolle toevoeging zijn.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:15

996981 schreef:
Elisa2 schreef:
Ik heb het over een dressuurmatige basis, dat is wat anders dan hoe hij het parcour rond ging.

En ik geef DL lessen, ik denk dat je overdrijft..sowieso staat er onder goede begeleiding en ik lees nergens dat TS van plan is om het zonder te doen.

Die goede begeleiding kan dan ook vast wel helpen ohz, win- win situatie.

Wat een springpaard laat je alleen parcoursen springen? Verder draaf je alleen ofzo?

Kom op zeg… de training van een springpaard bestaat voornamelijk uit; jawel, galop.


We weten niet hoe lang geleden dit is.. als het paard lang geleden ooit eens heeft gesprongen, en daarna lang niet gereden is.. dan verliest het de bespierimg die hij eerst had.. dat moet je dan weer correct optrainen..

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:17

Elisa2 schreef:
Nee natuurlijk begin je ook niet met verzamelen aan de longe..

Eerst het paard maar sterker maken aan de longe he, alleen vaker longeren en op de volte laten galloperen helpt daar al bij. Dan rustig leren omgaan met de DL en handiger worden en naarmate de training vordert tzt komt verzameling een keer wel of niet kijken. Zo ver gaan is misschien helemaal niet nodig.

Zoals ik het begrepen heb is TS een oudere ruiter en zit de leeftijd de handigheid in de weg. Juist dan kan vanaf de grond trainen een enorm waardevolle toevoeging zijn.



Precies., het hoeft niet per se verzameld te zijn,, maar het paard moet wel rustig kunnen galopperen aan een longeerlijn..
En je kunt goed de stemhulp dan in trainen.. dan hoef je, als je erop zit, minder met je lijf te doen

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:25

Swanzie schreef:
Elisa2 schreef:
Nee natuurlijk begin je ook niet met verzamelen aan de longe..

Eerst het paard maar sterker maken aan de longe he, alleen vaker longeren en op de volte laten galloperen helpt daar al bij. Dan rustig leren omgaan met de DL en handiger worden en naarmate de training vordert tzt komt verzameling een keer wel of niet kijken. Zo ver gaan is misschien helemaal niet nodig.

Zoals ik het begrepen heb is TS een oudere ruiter en zit de leeftijd de handigheid in de weg. Juist dan kan vanaf de grond trainen een enorm waardevolle toevoeging zijn.



Precies., het hoeft niet per se verzameld te zijn,, maar het paard moet wel rustig kunnen galopperen aan een longeerlijn..
En je kunt goed de stemhulp dan in trainen.. dan hoef je, als je erop zit, minder met je lijf te doen

Die stemhulp kent hij prima, want toen ts die in combi met minder focus op timing gebruikte sprong het paard correct aan.

Maar goed, adviseren jullie een combinatie die je niet kent, omstandigheden die je niet kent vooral om meer te gaan longeren.

Voor hetzelfde geldt gaat TS nu drie keer in de week in een veel te mulle bak longeren en is het paard met drie maand stuk.

Mijn advies zou het nooit zijn op deze manier.