Hoe jong paard aan (druk op het) bit laten wennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Hoe jong paard aan (druk op het) bit laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 16:37

Per 1januari is mijn paard volgens het stamboek 3 jaar. Op 23 april wordt hij echt 3.

Nu kent hij grondwerk, hij kan aan de longe lopen, hij kent het bit, longeersingel, dekje en been beschermers.

Maar wat is nou de beste manier om hem aan druk op het bit te laten wennen?
Doe ik dat met dressuur aan de hand, aan de dubbele longe of moet ik eerst de enkele longe aan het bit maken, of begin je juist met een losse bijzetteugel wat is nou de fijnste en vriendelijkste manier om hier mee te beginnen?


Afbeelding

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hoe jong paard aan (druk op het) bit laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 16:45

Ik leer mijn jonge dieren eerst bitloos. Als ze de hulpen snappen kan eventueel het bit erbij. Wennen aan het bit gaat vaak handig door het bit in te hangen en het dier wat brokjes te voeren. Verder ben ik wel voorzichtig met de gevoelige mond, je hebt eerder iets verpest als dat je dat er weer uit hebt. (denk aan mond openen om druk te ontwijken, tong eruit hangen, etc.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 16:45

Paard leer je niet wennen aan druk (want hangen) maar wijken voor druk, vertrouwen in bit en hand zodat bit een communicatiemiddel is en blijft. Niet iets waar je evenwicht op zoekt, bang voor bent of doorheen denderd. Hulpteugels laten niet los bij het juiste antwoord, grondwerk dus, mensenhanden en heel goede! timing qua los laten.

DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 17:09

Ik heb wel een kaptoom, daar zou ik ook mee kunnen beginnen maar maak ik het dan niet onnodig moeilijk door het eerst op kaptoom te leren en vervolgens als nog met bit?

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 17:14

Ik doe dat altijd eerst met een touwtje aan de enkele longe, alleen is druk niet het goede woord. Want het moet eigenlijk altijd los genoeg zitten.

Dan het liefst met bit en africhtingsneusriem en dan bevestigen aan bit en de ring van de neusriem. En dus nooit op een manier waarop het paard in een houding gedwongen wordt.

Daarna doe ik vrij snel de dubbele longe en ga er achter lopen. Maar je moet wel handig genoeg zijn met de dubbele longe om dat goed te doen.

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Hoe jong paard aan (druk op het) bit laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 17:18

Er zijn meerdere wegen naar Rome.
Hier pak ik eerst zelf de teugels eens vast als ik er naast sta. Het bit beweegt op mijn hand in de mond. Daarna begin ik met een paar keer een losse bijzet en eigenlijk de rest onder de man..

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 17:19

Wij zetten gewoon een beetje bij (met touwtjes). Paarden zijn altijd wat onrustig in de mond bij het wennen aan het bit en de druk op het bit in het beleerproces dus dan is het bijzetten met touwtjes een factor rust t.o.v. de beweeglijke hand. Als ie daaraan gewend is, kan hij verder wennen aan de dubbele lijnen. (Edit, zo'n beetje wat Elisa2 zegt eigenlijk)
Het geklooi met het bit kan best wel even duren. Het ene paard is het andere niet. Maar dat komt gewoon goed.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 17:26

geklooi met het bit kan ook als reden hebben dat het aan het wisselen is, kan ook pijnlijk zijn, of juist het knabbelen is prettig (kinderen bijten ook graag op een bijtring als de tandjes door komen)

en dan zal de aanpak hetzelfde zijn: even met rust laten, maar dat vraagt wat kennis van zaken,
Laatst bijgewerkt door mce op 30-12-23 18:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 17:59

Eigenlijk als je niet goed weet hoe je het moet doen, moet je er niet aan beginnen alleen. Ervaring hebben bij dit soort eerste ervaringen is zo belangrijk om de juiste reactie te geven en het paard positieve associaties te geven en geen ongewenst gedrag aan te leren.

Ieder paard reageert inderdaad anders, het is belangrijk om te weten wat normaal is en wat niet om bijv. pijn uit te kunnen sluiten.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 18:08

Elisa2 schreef:
Eigenlijk als je niet goed weet hoe je het moet doen, moet je er niet aan beginnen alleen. Ervaring hebben bij dit soort eerste ervaringen is zo belangrijk om de juiste reactie te geven en het paard positieve associaties te geven en geen ongewenst gedrag aan te leren.

Ieder paard reageert inderdaad anders, het is belangrijk om te weten wat normaal is en wat niet om bijv. pijn uit te kunnen sluiten.


Daar heb je gelijk in. TS probeer dat met iemand met ervaring samen te doen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 19:00

DDDara schreef:
Per 1januari is mijn paard volgens het stamboek 3 jaar. Op 23 april wordt hij echt 3.

Nu kent hij grondwerk, hij kan aan de longe lopen, hij kent het bit, longeersingel, dekje en been beschermers.

Maar wat is nou de beste manier om hem aan druk op het bit te laten wennen?
Doe ik dat met dressuur aan de hand, aan de dubbele longe of moet ik eerst de enkele longe aan het bit maken, of begin je juist met een losse bijzetteugel wat is nou de fijnste en vriendelijkste manier om hier mee te beginnen?


[ [url=m/12CdvL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb bij het inrijden van mijn jonkie een onderscheid gemaakt tussen 'wennen aan het bit' en 'druk whatever that is supposed to be op het bit'.

Ik ben bitloos begonnen (en van tijd tot tijd doe ik dat nog steeds).
Soms deden we dingen met het halster, soms met kaptoom - en op gegeven moment hing ik een bit aan het kaptoom.
Zover is jouw jonkie ook, begrijp ik.

Ik waag me even niet aan de Spaanse termen, maar beperk mij tot het frans:
er is een verschil tussen 'la main bonne', de goede hand, en 'la main savante', de wetende hand.
De goede hand betekent zoiets als 'je teugel is een stokje', jij zorgt voor een lichte, constante "druk" op het bit.
In combinatie met stemhulpen heb ik Knollie wel het elementaire 'ho' en de one rein stop geleerd - en het dier met 'de goede hand' in verticale balans gebracht.

Daarna is het dier 'klaar' voor zaken als nageeflijkheid en komt de wetende hand af en toe om de hoek kijken (een enkel kneepje als het bit je vertelt dat je dier zich spant).
Uiteraard in combinatie met gezond verstand: het kaakgewricht weerspiegelt de rest van het lichaam - als bijvoorbeeld het linkerachterbeen iets achter blijft, hebben andere hulpen de voorkeur (de wetende hand snapt dat soort zaken).

(Een enkele longe aan het bit is wat mij betreft taboe.)
Aan de hand of aan de lange teugel beginnen met een bit hoort tot de mogelijkheden, als de lijnen niet te lang zijn (dwz ik wil geen drie kilo aan het bit hebben hangen).

Ik heb een hoge pet op van Ernest van Loon. Hij stelde dat ieder paard nageeft op een bijzetteugel, omdat het ding niet terugtrekt.
Please mind dat hij het hiet niet had over inrijden, maar herscholen.
Een bijzetteugel moet hierbij de correcte lengte hebben:
neus voor de loodlijn,
spieren vlak voor het zadel actief,
spieren van de onderhals ontspannen
EN spieren vlak achter de oren ontspannen.
(Een bijzetteugel van de correcte lengte is een prima 'la main savante', maar het heeft niet mijn voorkeur om daarmee te beginnen.)

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Hoe jong paard aan (druk op het) bit laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 19:03

Ik denk eerst de tandarts?
Hij is pas 2.5 jaar dus zal nog wel wolfstandjes hebben?
En verder wat anderen ook zeggen, een paard inrijden kun je maar 1 x doen, dus doe het met goede hulp die verstand van zaken heeft.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 19:26

mika11 schreef:
Ik denk eerst de tandarts?
Hij is pas 2.5 jaar dus zal nog wel wolfstandjes hebben?
En verder wat anderen ook zeggen, een paard inrijden kun je maar 1 x doen, dus doe het met goede hulp die verstand van zaken heeft.


Uiteraard tandarts altijd voor er uberhaupt een bit in gaat

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Hoe jong paard aan (druk op het) bit laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 20:01

Paard van 2,5 eerst nog lekker de tijd geven om jong te zijn, dat wil niet zeggen dat je niks kunt maar druk op een bit daar is zo’n dier nog lang niet aan toe.
En die druk komt altijd vanuit het achterbeen, zo loopt hij naar het bit toe. Niet krampachtig de druk aan de voorkant opwekken.

Wat ik met een jonkie doe is vooral spelend leren.
Mijn jonkie is nu ruim 3,5 en die went nu aan een singel, gewoon op en dezelfde oefeningen doen als ze zonder singel al kon. Een combinatie van los in alle gangen op de cirkel, obstakeltraining (schriktraining maar dat vind ik een verkeerd woord, je wilt dat ze zoveel vertrouwen hebben dat ze niet schrikken maar de obstakels open en nieuwsgierig benaderen) en vrijheidsdressuur.

Steeds iets nieuws toevoegen, dat kort doen en afsluiten met iets dat al heel makkelijk gaat.

Volgende stap na de singel zijn lange lijnen er schuin achter met side-pull, in het begin met een helper naast het hoofd langzaam aan het sturen wennen, ontspannen handen zonder druk, die komt vanzelf vanachter uit. Stuur ze op de volte en je hebt ze aan de dubbele longe. (Als je dat nog nooit gedaan hebt neem les en doe dit met een instructeur!)
Zo kan je ze op den duur ook weer door een obstakelparcours sturen.
Gaat het sturen goed dan hang je er een bitje bij en ga je door op de side-pull en de laatste paar minuten op het bitje na gewenning.

Steeds kleine stapjes, tot je paard echt weer ontspannen is in het nieuw gevraagde. En blijf afsluiten met iets wat super goed gaat, daar krijgen ze zelfvertrouwen van.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 20:19

Babootje schreef:
Wij zetten gewoon een beetje bij (met touwtjes). Paarden zijn altijd wat onrustig in de mond bij het wennen aan het bit en de druk op het bit in het beleerproces dus dan is het bijzetten met touwtjes een factor rust t.o.v. de beweeglijke hand. Als ie daaraan gewend is, kan hij verder wennen aan de dubbele lijnen. (Edit, zo'n beetje wat Elisa2 zegt eigenlijk)
Het geklooi met het bit kan best wel even duren. Het ene paard is het andere niet. Maar dat komt gewoon goed.


Bijzetten met touwtjes , wat leren ze daar van ??
Met een paard werken is communiceren en samenwerken, met touwtje corrigeert het paard zichzelf en daar leren ze niks van.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Hoe jong paard aan (druk op het) bit laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 20:26

Zelf ben ik met een 3 jarige bezig en werk ik de komen de jaren vanaf de grond met kaptoom ,het bit zal ik pas gebruiken als hij daar klaar voor is om te begrijpen wat je er mee wil en dat is mijn mij beleving verfijning en geen stuur in de mond of rem en miss zelfs nooit een bit in ligt er helemaal aan,
Je je paard vanaf de grond leren de rem op je zit te krijgen, is heel simpel en je hebt daar zoveel profijt van als je straks het rijden gaat oppakken en hoop dat dat dan met een 3 jarige nog een jaar of 2 duurt of miss zelfs langer.
Maar ga aub niet met touwtjes of bijzetten werken, leer zelf je paard trainen zodat hij zijn natuurlijke bewegingen houd en dat train je eruit met alle hulpmiddelen eraan, gezegde is ook waar de kunde ophoud komen de hulpmiddelen, leer de beste trainer van jou paard zijn en maak je paard trots en breek hem niet , want dat verdienen ze niet .









een bit als het paard het ook zonder heel goed

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 20:59

Ik ben zelf het meest subtiel in mijn hand als ik er op zit. Daarom altijd bitloos beleerd op kaptoom totdat ik stap/draf/galop op beide handen fijn kon sturen (nouja, voor een jong paard, dus grote wendingen en veel rechtuit). Daarna op dubbele teugel, eentje blijft aan kaptoom en eentje aan het bit. Als dat soepel gaat alleen op bit.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 21:10

Heb je een instructeur, liefst een die paardvriendelijk werkt, die je helpt? Want je kunt het maar 1 x goed doen met een jong paard, en heel vaak verkeerd (zoals bijzetten om een houding af te dwingen).
Als je niet goed weet hoe, dan is het beter een instructeur te vragen jou te helpen hoe je het beste kunt beleren.
Begrijpen ze wat er gevraagd wordt dan de volgende stap, en flink belonen. Paarden leren prima zonder bit, en conditionering door beloning is het belangrijkste. Een kaptoom is uitstekend om te beleren.
Maar je paard is net uit de kleuterklas, dus vraag niet te veel en niet te snel.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 21:22

midgie schreef:
Zelf ben ik met een 3 jarige bezig en werk ik de komen de jaren vanaf de grond met kaptoom ,het bit zal ik pas gebruiken als hij daar klaar voor is om te begrijpen wat je er mee wil en dat is mijn mij beleving verfijning en geen stuur in de mond of rem en miss zelfs nooit een bit in ligt er helemaal aan,
Je je paard vanaf de grond leren de rem op je zit te krijgen, is heel simpel en je hebt daar zoveel profijt van als je straks het rijden gaat oppakken en hoop dat dat dan met een 3 jarige nog een jaar of 2 duurt of miss zelfs langer.
Maar ga aub niet met touwtjes of bijzetten werken, leer zelf je paard trainen zodat hij zijn natuurlijke bewegingen houd en dat train je eruit met alle hulpmiddelen eraan, gezegde is ook waar de kunde ophoud komen de hulpmiddelen, leer de beste trainer van jou paard zijn en maak je paard trots en breek hem niet , want dat verdienen ze niet .









een bit als het paard het ook zonder heel goed


Met deze redenatie moet je ook niet met een kaptoom werken want dat is ook een hulpmiddel. Alles wat we gebruiken zijn hulpmiddelen. ;)

Bij een goede opleiding van een paard hoort gewenning van het bit.
Vaak geeft juist dat bit meer verfijning..just saying.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 21:25

Lijsken schreef:
Ik ben zelf het meest subtiel in mijn hand als ik er op zit. Daarom altijd bitloos beleerd op kaptoom totdat ik stap/draf/galop op beide handen fijn kon sturen (nouja, voor een jong paard, dus grote wendingen en veel rechtuit). Daarna op dubbele teugel, eentje blijft aan kaptoom en eentje aan het bit. Als dat soepel gaat alleen op bit.


Een jong paard heeft geen subtiliteit nodig maar duidelijkheid

DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 21:27

Tandarts is al geweest hij heeft (nog) geen wolfstandjes. (En die hoeven er volgend de tandarts ook zeker niet altijd uit, alleen als ze te groot zijn op de verkeerde plek zitten om ze er last van hebben met het bit)

Verder heb ik best wel wat ervaring met zadelmak maken en inrijden van jonge paarden, maar vaak moest dat dan snel gebeuren en dat is het al snel even rond slingeren zadel erop (kruisje slaan) gaan zitten en hopen dat je aan het einde van de rit nog zat.
Nu is het mijn eigen zelf gefokte paard en heb ik dus alle tijd van de wereld en wil ik het gewoon zo goed mogelijk doen. En alles is nu veel meer gericht op het dierenwelzijn en de happy athlete. Dus ik vroeg me af wat voor het paard nou de beste/vriendelijkste manier is om het in alle rust gemogen leren.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 21:33

Babootje schreef:
Lijsken schreef:
Ik ben zelf het meest subtiel in mijn hand als ik er op zit. Daarom altijd bitloos beleerd op kaptoom totdat ik stap/draf/galop op beide handen fijn kon sturen (nouja, voor een jong paard, dus grote wendingen en veel rechtuit). Daarna op dubbele teugel, eentje blijft aan kaptoom en eentje aan het bit. Als dat soepel gaat alleen op bit.


Een jong paard heeft geen subtiliteit nodig maar duidelijkheid


Zonder subtiliteit geen duidelijkheid.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Hoe jong paard aan (druk op het) bit laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 21:46

Beleren op een kaptoom klinkt eigenlijk heel fijn, voorkomt denk ik ook dat een jong dier onbedoeld een keer per ongeluk een ruk in zn mond krijgt en zich daarvan helemaal te pletter schrikt.

DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 23:02

Ik ben trouwens niet van plan nog 1 of 2 jaar te wachten met het rijden zoals midgie hierboven voorstelt. Ik wil als alles goed gaat en er geen onverwachte omstandigheden zijn er toch zeker in het jaar dat hij 3 wordt op. Of dat lente zomer of herfst wordt maakt me niet zo veel uit. En ik ben ook echt niet van plan hem meteen stuk te rijden maar ik denk juist dat het goed is er al af en toe op te gaan, al is het maar voor een paar minuutjes of een rondje bos of eigen terrein als bos nog niet safe genoeg is.

Maar er zijn dus genoeg opties maar een hoop verschillende meningen. Of helemaal voor of helemaal tegen bijzet. Opzich vind ik de losse touwtjes zodat hij echt op lengte voor de loodlijn blijft een fijn idee om mee te beginnen. Het enige wat ik daar spannend aan vind is wat als hij er echt tegen in gaat. Dan kan hij zich zelf wel flink pijn doen. Maar misschien is dat te voorkomen door er eerst even een rondje naast te lopen zodat hij niet schrikt van de "druk" op het bit.

En ook aan de kaptoom vindt ik helemaal geen slecht idee alleen vraag ik me af of ik dan niet gewoon iets heel anders aan het leren ben. Voor ons is het natuurlijk de zelfde manier van sturen maar is het voor het paard ook zo het zelfde op de neus of in de mond???
Uiteindelijk is het doel toch dat hij het op het bit gaat doen.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe jong paard aan (druk op het) bit laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 23:13

Wijken voor druk van touwtje dat van achter komt = naar achter en dus korter worden ipv langer. Geen touwtjes dus, teugels en zelf eerst goed oefenen met loslaten. Snel vastgrijpen en vasthouden is normale reflex voor mensen, langzaam hand sluiten en stoppen bij wijken voor druk of zelfs denken aan juiste antwoord is dat niet. Oefenen dus. Gewoon met een teugel of halstertouw zittend op de bank. Langzaam vast en snel los.