Hoe jong paard aan (druk op het) bit laten wennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:03

pluisje88 schreef:
Janneke2 schreef:


Ik ben het met iedereen eens dat de foto van troetjoek niet superduidelijk is...
... maar het ding ziet er uit als een pessoa: en die heeft een tamelijk rechtstreekse verbinding van achterbeen naar mond.
(Meestal in de vorm van een 'verstevigd bontje'.)


Het is een mentuig met een los bijzet touwtje :)


Ik hield rekening met die mogelijkheid,
maar ivm 'niet superduidelijk' hield ik de optie open dat het onderste bijzettouwtje niet eindigde aan de singel, maar à la Pessoa verbonden was aan de rest van het tuig.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:05

Het is inderdaad een mentuig, een broek..moeten ze ook aan wennen. Pony wordt niet in een houding gedwongen, hoofd kan gewoon omhoog zo te zien.

Als je geen touwen aan het paard moet knopen moet je ook afzien van teugels..dat zijn ook gewoon touwen. ;-) Denk dat stabiel (en niet afgedwongen) bijzetten voor veel paarden prettiger is dan een onstabiele ruiterhand.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:05

Janneke2 schreef:
pluisje88 schreef:

Het is een mentuig met een los bijzet touwtje :)


Ik hield rekening met die mogelijkheid,
maar ivm 'niet superduidelijk' hield ik de optie open dat het onderste bijzettouwtje niet eindigde aan de singel, maar à la Pessoa verbonden was aan de rest van het tuig.

Je kan toch gewoon waarnemen hoe het zit? Eventueel met inzoomen?

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 09:02

Elisa2 schreef:
Het is inderdaad een mentuig, een broek..moeten ze ook aan wennen. Pony wordt niet in een houding gedwongen, hoofd kan gewoon omhoog zo te zien.

Als je geen touwen aan het paard moet knopen moet je ook afzien van teugels..dat zijn ook gewoon touwen. ;-) Denk dat stabiel (en niet afgedwongen) bijzetten voor veel paarden prettiger is dan een onstabiele ruiterhand.


Touw of teugel is een hele andere inwerking , idd dan moet de hand wel ok zijn, maar neem aan dat als je dat nog niet door hebt dat er geen bit in de mond van het paard gehangen word, bit is tenslotte een verfijnd iets en geen rem en stuur zoals het helaas wel gebruikt word.
Het touw is daar en een paard is een kei in het inschatten van ruimte leven namelijk in een kudde dus weten wat een frame is , maar om een uur tussen touwen te lopen is echt een heel mentaal ding , zeker kunnen de miss omhoog en omlaag , maar is dit samenwerking tussen ruiter en paard?
Voor mij niet, ik voel loever mijn paard zelf dan hem vast zetten en trainen op het oog!

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 09:05

Elisa2 schreef:
Best lastig om hem voor de kar te laten lopen zonder hem met touwen (tuig) vast te zetten. :+ :D

Jammer dat mensen kennelijk zelf niet weten hoe ze hulpmiddelen goed moeten gebruiken.


Voor de kar lopen ze ook niet aan een touw ,maar aan de teugel ,
Idd hulpmiddelen zijn er nooit om goed te gebruiken maar om een ruiter zijn onkunde te maskeren , maar word het paard er beter van??

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 09:57

midgie schreef:
Elisa2 schreef:
Het is inderdaad een mentuig, een broek..moeten ze ook aan wennen. Pony wordt niet in een houding gedwongen, hoofd kan gewoon omhoog zo te zien.

Als je geen touwen aan het paard moet knopen moet je ook afzien van teugels..dat zijn ook gewoon touwen. ;-) Denk dat stabiel (en niet afgedwongen) bijzetten voor veel paarden prettiger is dan een onstabiele ruiterhand.


Touw of teugel is een hele andere inwerking , idd dan moet de hand wel ok zijn, maar neem aan dat als je dat nog niet door hebt dat er geen bit in de mond van het paard gehangen word, bit is tenslotte een verfijnd iets en geen rem en stuur zoals het helaas wel gebruikt word.
Het touw is daar en een paard is een kei in het inschatten van ruimte leven namelijk in een kudde dus weten wat een frame is , maar om een uur tussen touwen te lopen is echt een heel mentaal ding , zeker kunnen de miss omhoog en omlaag , maar is dit samenwerking tussen ruiter en paard?
Voor mij niet, ik voel loever mijn paard zelf dan hem vast zetten en trainen op het oog!

Wie zegt dat je een paard bijgezet een uur longeert? :z

Echt, nogmaals; hoop geblaat weinig wol. Aannames, stellingen op basis van die aannames, rare gedachtenkronkels en niks concreets hoe je een paard volgens jou dan wél traint, behalve dat jij “de benen traint” en “op het oog”.

Wat doe jij concreet om die “benen te trainen”, om het paard voor te bereiden op het dragen van een ruiter? Hoe leer je een paard zijn lijf goed te gebruiken, zodat het het fysiek in staat is en blijf een ruiter te dragen?

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:01

midgie schreef:
Elisa2 schreef:
Het is inderdaad een mentuig, een broek..moeten ze ook aan wennen. Pony wordt niet in een houding gedwongen, hoofd kan gewoon omhoog zo te zien.

Als je geen touwen aan het paard moet knopen moet je ook afzien van teugels..dat zijn ook gewoon touwen. ;-) Denk dat stabiel (en niet afgedwongen) bijzetten voor veel paarden prettiger is dan een onstabiele ruiterhand.


Touw of teugel is een hele andere inwerking , idd dan moet de hand wel ok zijn, maar neem aan dat als je dat nog niet door hebt dat er geen bit in de mond van het paard gehangen word, bit is tenslotte een verfijnd iets en geen rem en stuur zoals het helaas wel gebruikt word.
Het touw is daar en een paard is een kei in het inschatten van ruimte leven namelijk in een kudde dus weten wat een frame is , maar om een uur tussen touwen te lopen is echt een heel mentaal ding , zeker kunnen de miss omhoog en omlaag , maar is dit samenwerking tussen ruiter en paard?
Voor mij niet, ik voel loever mijn paard zelf dan hem vast zetten en trainen op het oog!


Nee dit is samenwerken tussen longeur en paard, goed longeren is een kunst die maar weinigen beheersen helaas. 20 min is altijd de max. want longeren is erg belastend.
Touwtjes in die tijd 3x verstellen is heel normaal. Met touwtjes wordt het bit niet gebruikt als rem of stuur.

Veel paarden verbeteren enorm door goed en gericht te longeren, vaak meer dan onder de gemiddelde ruiter. :o

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 13:38

996981 schreef:
midgie schreef:
Het is inderdaad een mentuig, een broek..moeten ze ook aan wennen. Pony wordt niet in een houding gedwongen, hoofd kan gewoon omhoog zo te zien.

Als je geen touwen aan het paard moet knopen moet je ook afzien van teugels..dat zijn ook gewoon touwen. ;-) Denk dat stabiel (en niet afgedwongen) bijzetten voor veel paarden prettiger is dan een onstabiele ruiterhand.


Touw of teugel is een hele andere inwerking , idd dan moet de hand wel ok zijn, maar neem aan dat als je dat nog niet door hebt dat er geen bit in de mond van het paard gehangen word, bit is tenslotte een verfijnd iets en geen rem en stuur zoals het helaas wel gebruikt word.
Het touw is daar en een paard is een kei in het inschatten van ruimte leven namelijk in een kudde dus weten wat een frame is , maar om een uur tussen touwen te lopen is echt een heel mentaal ding , zeker kunnen de miss omhoog en omlaag , maar is dit samenwerking tussen ruiter en paard?
Voor mij niet, ik voel loever mijn paard zelf dan hem vast zetten en trainen op het oog!

Wie zegt dat je een paard bijgezet een uur longeert? :z

Echt, nogmaals; hoop geblaat weinig wol. Aannames, stellingen op basis van die aannames, rare gedachtenkronkels en niks concreets hoe je een paard volgens jou dan wél traint, behalve dat jij “de benen traint” en “op het oog”.

Wat doe jij concreet om die “benen te trainen”, om het paard voor te bereiden op het dragen van een ruiter? Hoe leer je een paard zijn lijf goed te gebruiken, zodat het het fysiek in staat is en blijf een ruiter te dragen?[/quote]

In elk geval niet door vast te zetten, maar te zien en te voelen waar zijn benen heen gaan en daar mee aan het werk gaan, gymnastiseren heet dat en al dat touwtjes gebeuren is allemaal achterhaalt en ouderwets, je paard trainen is samen werken, samen ontwikkelen en niet de een vast zetten omdat de ander niet weet hoe een paard beweegt .

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe jong paard aan (druk op het) bit laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 13:52

Ahja er zit een verschil in wat mensen gymnastiseren noemen, sommige mensen denken dat ze goed bezig zijn omdat hun paard stofzuigt aan de longe aan het halster maar zien niet dat er geen lengtebuiging is en het paard op 1 voorbeen valt, over de buitenschouder weg loopt en het hoofd kantelt.
Niveau verschilletje..die zijn al lang blij dat het paard met het hoofd naar beneden loopt wat voor een ervaren longeur de normaalste zaak v/d wereld is..ook zonder touwtjes. :-)

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:20

midgie schreef:
996981 schreef:

Wie zegt dat je een paard bijgezet een uur longeert? :z

Echt, nogmaals; hoop geblaat weinig wol. Aannames, stellingen op basis van die aannames, rare gedachtenkronkels en niks concreets hoe je een paard volgens jou dan wél traint, behalve dat jij “de benen traint” en “op het oog”.

Wat doe jij concreet om die “benen te trainen”, om het paard voor te bereiden op het dragen van een ruiter? Hoe leer je een paard zijn lijf goed te gebruiken, zodat het het fysiek in staat is en blijf een ruiter te dragen?


In elk geval niet door vast te zetten, maar te zien en te voelen waar zijn benen heen gaan en daar mee aan het werk gaan, gymnastiseren heet dat en al dat touwtjes gebeuren is allemaal achterhaalt en ouderwets, je paard trainen is samen werken, samen ontwikkelen en niet de een vast zetten omdat de ander niet weet hoe een paard beweegt .

Hóe ga je aan het werk? Wat doe je concreet? Wat gymnastiseer je? Alleen de benen? Wat kun je dan precies gymnastiseren aan benen? Wat versta je onder gymnastiseren? Wát ga je samen ontwikkelen?

Zoveel vragen….

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Hoe jong paard aan (druk op het) bit laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 18:49

En omdat je een touwtje erbij gebruikt zou je niet kijken waar de benen naartoe gaan ???? 8)7

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 18:50

oji schreef:
En omdat je een touwtje erbij gebruikt zou je niet kijken waar de benen naartoe gaan ???? 8)7

Ik krijg er een groot klok en klepel gevoel van -O-