Pony is dood aan het been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Pony is dood aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:21

Het klinkt als een manegepony die ooit een manier heeft gevonden om de lessen te lopen en dat ze dat nog niet heeft losgelaten. De enige vraag die ik zou hebben is waarom de manege haar heeft verhuurd en verkocht? Een goede manegepony is goud waard en ze worden niet heel makkelijk weggedaan.
Waarom kon je haar kopen?

purny

Berichten: 27491
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Pony is dood aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 16:00

Heb je al geprobeerd om haar eerst op te pakken met een los teugeltje?
Je zou dan eerst een kwartiertje ofzo moeten laten lopen met losse teugels. Mocht je daarna merken dat de vaart erin komt dan kun je de teugels oppakken en haar gaan rijden.
Ik reed namelijk ook altijd op een manegepaard die niet vooruit te branden was. Door deze methode liep ze op een gegeven moment lekker door.

En niet gelijk gaan tikken met de zweep. Mocht ze na 3 pogingen nog niet reageren op je been dan een tikje met de zweep.

Billieenfaye
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 16:11

Hoi allemaal. Heel erg bedankt voor alle reacties. Mijn moeder en ik hebben het erover gehad en we hebben besloten om een dierenarts te laten kijken. Daarnaast huren we iemand in om te checken of het zadel wel goed past.

Morgen ga ik weer naar haar toe, nu met alle vertrouwen! Ik heb besloten om minder te rijden en meer grondwerk te doen door sommige antwoorden. Ben heel benieuwd!!

Morgen ga ik longeren, en een wandelingetje maken rondom de stal met halster en halstertouw. Ik hoop dat dit helpt en ik zal jullie updaten aps het goed gaat!

Super bedankt ❤️

Lokii

Berichten: 176
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 16:12

Billieenfaye schreef:
Hoi allemaal. Heel erg bedankt voor alle reacties. Mijn moeder en ik hebben het erover gehad en we hebben besloten om een dierenarts te laten kijken. Daarnaast huren we iemand in om te checken of het zadel wel goed past.

Morgen ga ik weer naar haar toe, nu met alle vertrouwen! Ik heb besloten om minder te rijden en meer grondwerk te doen door sommige antwoorden. Ben heel benieuwd!!

Morgen ga ik longeren, en een wandelingetje maken rondom de stal met halster en halstertouw. Ik hoop dat dit helpt en ik zal jullie updaten aps het goed gaat!

Super bedankt ❤️


Heel goed! Goed dat je naar haar wil luisteren. Lekker genieten samen en een band opbouwen is ook erg belangrijk :)

Rauka

Berichten: 784
Geregistreerd: 09-03-04

Re: Pony is dood aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 16:26

Ik wil aan bovenstaande antwoorden toevoegen dat ik super trots op je ben dat je naar je pony en jezelf luistert .

Het is niet gemakkelijk om je eigen gevoel te volgen als dat zo in gaat tegen de stal cultuur (zweep). En jij gaat niet met de rest mee, maar volgt je eigen gevoel. Held!

En weet je, paardrijden is helemaal niet leuk als je paard het niet leuk heeft. Juist het samenwerken, die band die je met zo'n dier kan hebben is magisch mooi. Nu is de pony van jou, dus kan je helemaal zelf bepalen wat er gebeurt. Zo fijn. Geniet van het samenzijn met haar, lekker wandelen, poetsen, losgooien, grondwerk... En niks aantrekken van meningen van anderen. Je bent super goed bezig.

Billieenfaye
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 16:35

Rauka schreef:
Ik wil aan bovenstaande antwoorden toevoegen dat ik super trots op je ben dat je naar je pony en jezelf luistert .

Het is niet gemakkelijk om je eigen gevoel te volgen als dat zo in gaat tegen de stal cultuur (zweep). En jij gaat niet met de rest mee, maar volgt je eigen gevoel. Held!

En weet je, paardrijden is helemaal niet leuk als je paard het niet leuk heeft. Juist het samenwerken, die band die je met zo'n dier kan hebben is magisch mooi. Nu is de pony van jou, dus kan je helemaal zelf bepalen wat er gebeurt. Zo fijn. Geniet van het samenzijn met haar, lekker wandelen, poetsen, losgooien, grondwerk... En niks aantrekken van meningen van anderen. Je bent super goed bezig.


Dankjewel, dat is heel erg lief.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Pony is dood aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 16:44

Dat vind ik ook :j laat je weten hoe het gaat na een tijdje?

Hoe veel staat Faye trouwens buiten?

Billieenfaye
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 17:08

Autumnn schreef:
Dat vind ik ook :j laat je weten hoe het gaat na een tijdje?

Hoe veel staat Faye trouwens buiten?


Ja, ik zal morgen ook laten weten hoe het ging. Weet jij leuke oefeningen met grondwerk?

Nee ze staat helaas niet buiten nu, als ik ene eigen stal had mocht ze onbeperkt buiten staan maar hier kan dat niet.. Ze gaan amper naar buiten in de winter. In de zomer staan ze bijna altijd wel buiten

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:19

Billieenfaye schreef:
Koekie73 schreef:
Hoi Billie,

heb je de pony ook klinisch laten keuren toen je haar kocht? Is ze regelmatig naar de tandarts gegaan?
In welke regio zit je? Dan kunnen we misschien met je meedenken over een goede DA en instructeur?

Hoe oud is de pony en hoe oud ben jij?

Ik zou in eerste instantie een goede instructeur zoeken die even eerst een keer mee kan kijken (en er zelf wellicht eens op wil stappen om te voelen hoe de pony is)
Daarna zou ik naar een goede DA gaan (of laten komen) om haar na te laten kijken. Je zou bv alsnog een klinische keuring laten doen, als dat nog niet gebeurd is.


Ik ben 14, mijn pony is bijna 8. Ze staat in Druten (in de buurt van Horssen)


Er staat 20 in je profiel. Is dat met opzet? (Ik had al de indruk dat je jonger was :D )

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:32

Goed dat je haar laat nakijken en het zadel ook.

Vaak zie je wel dat ex manege paarden toch wat afgestompt zijn. Ze worden door veel verschillende ruiters gereden en vaak mankeert er ook veel aan de manier waarop ze gereden worden. Ik zou, als lichamelijke problemen uitgesloten zijn, terug gaan naar de basis. Neem een paar longeerlessen, eventueel aan de dubbele longe. Zorg dat ze goed reageert op je stemhulpen. Daar kun je later met rijden profijt van hebben. En dan vooral veel tempowisselingen vragen. En dan zorgen dat ze actief reageert op je stemhulpen. Die stemhulp kun je later ook gaan gebruiken onder het zadel.

Vaak zie je ook dat manegepaarden wat stijf zijn. Bij mijn pony heb ik laatst een osteopaat gehad en daar heeft ze veel baat van gehad. Ik woon in de buurt van Druten, dus als je interesse hebt dan kan ik haar naam wel geven.

Overigens zou ik wel verder gaan kijken voor een andere stalling. Het is toch sneu als je paard bijna heel de dag op stal staat.

Billieenfaye
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 20:33

capopjekop schreef:
Goed dat je haar laat nakijken en het zadel ook.

Vaak zie je wel dat ex manege paarden toch wat afgestompt zijn. Ze worden door veel verschillende ruiters gereden en vaak mankeert er ook veel aan de manier waarop ze gereden worden. Ik zou, als lichamelijke problemen uitgesloten zijn, terug gaan naar de basis. Neem een paar longeerlessen, eventueel aan de dubbele longe. Zorg dat ze goed reageert op je stemhulpen. Daar kun je later met rijden profijt van hebben. En dan vooral veel tempowisselingen vragen. En dan zorgen dat ze actief reageert op je stemhulpen. Die stemhulp kun je later ook gaan gebruiken onder het zadel.

Vaak zie je ook dat manegepaarden wat stijf zijn. Bij mijn pony heb ik laatst een osteopaat gehad en daar heeft ze veel baat van gehad. Ik woon in de buurt van Druten, dus als je interesse hebt dan kan ik haar naam wel geven.

Overigens zou ik wel verder gaan kijken voor een andere stalling. Het is toch sneu als je paard bijna heel de dag op stal staat.


Helaas kunnen we haar niet ergens anders stallen omdat mijn moeder met haar therapie lessen doet met mensen. We kunnen haar voorlopig niet verplaatsen.. ik vind het ook heel sneu.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 21:05

Veel manegepaarden die betiteld worden als 'lui' zijn stijf.
... en manegepaarden hebben een zwaar beroep, en om hun rug heel te houden zetten velen van hen hun rug 'vast'. Dat kost kracht en energie en gaat ten koste van 'het voorwaarts'.

Dus na dierenarts en zadelpasser zou ik zeggen een instructeur 'die wat meer weet' dan het standaardverhaal.
(Als in: 'Hij moet voorwaarts! Drijven, geen reactie: dan een tik!' - dat verhaal ken je en werkt niet.)

Grondwerk: graag! (Longeren kun je grondwerk noemen - en echt les er in nemen is geen gek idee.)
Wandelen, spelen, vrijheidsdressuur: prima...!
Als leerling van Linda Tellington kan ik 'vertrouwensparcours' toevoegen. Een combinatie van les nemen in:
spanning bij je dier herkennen,
wat te doen als je paard gespannen is (= 'Hoei! Iemand heeft een plastic zak in de boom gehangen...!')
en hoe je dier met rust langs het 'monster' te krijgen.
(Eindstadium: 'Oh, wapperende plastic zak. Ach - zal wel...')

Ik ben ooit begonnen met een instructrice in Centered riding (accoord, dat gaat meer over de ruiter dan over het paard, maar het kan geen kwaad).
Ik heb mijn huidige paard ingereden via de methode van de dierenarts Karin Leibbrandt.
Iemand noemde de richting Academisch Rijden (de meningen op bokt zijn verdeeld, maar er wordt aan gymnastiek voor het paard gedaan en het is niet zo dat het dier per se eerst goed voorwaarts moet zijn).
Er zijn instructeurs van 'takt' van Mireille den Hoed (ook bekend van haar longeercursus en longeerboek)
en van ' Dressuur Natuurlijk' (een heerlijke combinatie van 'natural Horsemanship' en klassieke dressuur).

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 21:29

Ts, goed dat je wat minder gaat rijden en kijkt naar je paard! Helaas kan ook 20-24 uur op stal staan voor een paard mentaal ontzettend dodend zijn. Fysiek krijgen ze ook vaak klachten(zoals artrose, stalgebreken(uiting van stress) slechte doorbloeding(en vanuit daar meer klachten, spieren kunnen bijv afvalstoffen niet vervoeren, ze word stijf en zal nog minder willen lopen). Ik snap dat het lastig is maar hoop dat je je moeder evt. dit topic laat lezen\feiten laat lezen en beide tot een conclusie komt dat paarden niet 20-24 uur binnen horen te staan, net zoals een hond niet in een bench voor 20 uur noch een kind op de wc, ;) Qua grondwerk kun je alle kanten op, misschien interessant om te beginnen met een paar spellen van Parelli, niet alles van parelli is even goed maar kan een leuk begin zijn. Daarnaast vind ik Warwick schiller een fijne om te leren online en les is natuurlijk altijd fijn.

Billieenfaye
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 22:31

Anastasia24 schreef:
Ts, goed dat je wat minder gaat rijden en kijkt naar je paard! Helaas kan ook 20-24 uur op stal staan voor een paard mentaal ontzettend dodend zijn. Fysiek krijgen ze ook vaak klachten(zoals artrose, stalgebreken(uiting van stress) slechte doorbloeding(en vanuit daar meer klachten, spieren kunnen bijv afvalstoffen niet vervoeren, ze word stijf en zal nog minder willen lopen). Ik snap dat het lastig is maar hoop dat je je moeder evt. dit topic laat lezen\feiten laat lezen en beide tot een conclusie komt dat paarden niet 20-24 uur binnen horen te staan, net zoals een hond niet in een bench voor 20 uur noch een kind op de wc, ;) Qua grondwerk kun je alle kanten op, misschien interessant om te beginnen met een paar spellen van Parelli, niet alles van parelli is even goed maar kan een leuk begin zijn. Daarnaast vind ik Warwick schiller een fijne om te leren online en les is natuurlijk altijd fijn.


Dat weet ik, maar het kan helaas niet vanwege priveredenen. Ik weet ook dat dat zielig is en ik vind het ook heel slecht, paarden moeten naar buiten kunnen 24/7.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 22:37

Billieenfaye schreef:
Hoi allemaal. Heel erg bedankt voor alle reacties. Mijn moeder en ik hebben het erover gehad en we hebben besloten om een dierenarts te laten kijken. Daarnaast huren we iemand in om te checken of het zadel wel goed past.

Morgen ga ik weer naar haar toe, nu met alle vertrouwen! Ik heb besloten om minder te rijden en meer grondwerk te doen door sommige antwoorden. Ben heel benieuwd!!

Morgen ga ik longeren, en een wandelingetje maken rondom de stal met halster en halstertouw. Ik hoop dat dit helpt en ik zal jullie updaten aps het goed gaat!

Super bedankt ❤️



Wellicht eens een goede ostheopaat om eens te kijken of ze last heeft van haar rug of spieren vast heeft zitten?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 22:55

"Je kunt het ijzer niet met handen breken."
Niet iedereen woont in de provincie Drenthe (met veel ruimte).
Ivm geen fatsoenlijke kudde, maar wel wolven staat mijn paard 'snachts binnen.
Jaren woonde ik in de Randstad en 24/7 buiten is daar nauwelijks te doen.
En dan hebben we een klimaat 'dat steeds nieuwer' wordt, momenteel dus heel erg nat en ook niet alle paddocks en weilanden zijn daar volledig op aangepast...

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Pony is dood aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 23:04

Wat goed dat je probeert naar je pony te luisteren, TS. Misschien kan je eens met je ouders in gesprek over waarom zoveel in een stal staan niet goed is voor je pony.

Goed dat je de dierenarts en zadelmaker laat komen. Ik zou tot die tijd je pony lekker vrij geven en alleen aan de hand aan het werk gaan. Ze heeft lang hard moeten werken, het is voor paarden wel eens fijn en goed om even niet te hoeven werken. Ga leuke dingen met haar doen aan de hand, ze moet weer even doorkrijgen dat je ook leuke dingen kan doen met mensen.

Billieenfaye
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 23:17

Janneke2 schreef:
"Je kunt het ijzer niet met handen breken."
Niet iedereen woont in de provincie Drenthe (met veel ruimte).
Ivm geen fatsoenlijke kudde, maar wel wolven staat mijn paard 'snachts binnen.
Jaren woonde ik in de Randstad en 24/7 buiten is daar nauwelijks te doen.
En dan hebben we een klimaat 'dat steeds nieuwer' wordt, momenteel dus heel erg nat en ook niet alle paddocks en weilanden zijn daar volledig op aangepast...


Dankjewel. Ik kan er namelijk echt niks aan veranderen..

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Pony is dood aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 23:42


Billieenfaye
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 23:54

xLoki schreef:
Hoi TS,

Fijn dat je al een aantal tips oppakt! Heb je ook goede (prive)les?

Voor wat betreft stalling, ik heb even op internet gekeken en zie de volgende stallen bij jou in de buurt waar de paardjes lekker veel buiten kunnen komen. Je moeder kan altijd die stallen even benaderen of ze daar ook therapie mag geven met jouw pony.

https://stalmurrie.nl/

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... onstalling

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... en-leeuwen


Hoi, heel lief dat je dit hebt uitgezocht ❤️. Deze stallen zijn alleen allemaal boven 20 minuten met de auto, dat gaat dus niet. Er is er 1 die dichterbij is maar mijn pony is niet verkeersmak en die mensen hebben geen eigen bak. Helaas kan ik niet naar een andere stal.

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Re: Pony is dood aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 00:07

Wat goed dat je aan de bel trekt!

Ik vind het inderdaad een hele goede tip om je moeder ook dit topic te laten lezen! Gewoon voor alle tips en tricks die gegeven worden.
Heeft je moeder enige ervaring met paarden?

Ook gezien je stalsituatie kijken naar een verzorgster? (18+). Dat je paardje wat vaker buiten komt/wandelen/grazen/borstelen/spelletje. Je moeder kan je vast helpen met een goede advertentie opzetten.

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Pony is dood aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 00:12

Een voerbal met muesli of brokjes in is ook al een hele verreiking voor je paard bezigheid. Kunnen ze zich echt zoet aan houden.
Id zomer was ze wel veel buiten begreep ik? Is een mooie compromis dan. Hier staan ze met dit weer ook enorm veel binnen. Tis dat of andere narigheid op de hals halen.

Verder heb je al super tips gekregen. Algemene check-up, zadelmaker en osteo zijn dingen die je best afvinkt.

Verder gewoon plezier maken met je paard en de rest komt vanzelf wel :)

Zoolgangster

Berichten: 9597
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Pony is dood aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 00:38

Ik ben het ermee eens dat naar de gezondheid plus het zadel/bit enz gekeken moet worden, een gezond dier wil graag lopen, een dier met pijn niet. Het zal de eerste keer niet zijn dat een "lui" paard iets blijkt te mankeren... zo heb ik al een paar keer een "lui" manegepaard gezien, dat een chronische hoefzweer bleek te hebben. Niet erg genoeg om stokkreupel te zijn, maar wel genoeg om sloom te zijn...

Maar ik las ook dat je sinds je "serieus" bent gaan rijden, er extra last van hebt gekregen, dat je pony niet wil lopen... kan het zijn dat je "aan de teugel" probeert te rijden? Sommige mensen gaan dan teveel aan de teugels zitten trekken/druk erop zetten, waardoor ze onbewust hun dier voortdurend "met de rem erop" rijden... Rijtechnisch probleem dus, maar eerst maar eens kijken of je pony gezond is, en het zadel in orde is...Heel veel succes!

Billieenfaye
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 00:40

elineAbby123 schreef:
Wat goed dat je aan de bel trekt!

Ik vind het inderdaad een hele goede tip om je moeder ook dit topic te laten lezen! Gewoon voor alle tips en tricks die gegeven worden.
Heeft je moeder enige ervaring met paarden?

Ook gezien je stalsituatie kijken naar een verzorgster? (18+). Dat je paardje wat vaker buiten komt/wandelen/grazen/borstelen/spelletje. Je moeder kan je vast helpen met een goede advertentie opzetten.


Nee dat wil ik liever niet want ik heb haar pas net en ik wil die dingen ook zelf met mijn pony leren, en ze komt niet perse meer buiten als er een verzorgster komt want ik kom al 4x in de week (soms 5x) (en nee ik rij 2/3x per week) dus ja :)

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 06:12

Tussen 24/7 buiten en 23/7 op stal zit nog een groot grijs gebied. Een paard moet toch zeker een aantal uur vrije beweging krijgen, het liefst met een vriendje erbij. Dus ik zou zeker je moeder dit topic laten lezen. Ik snap dat jij als 14 jarige de beslissingen niet kunt nemen. Maar als diereneigenaar heeft je moeder wel de verantwoordelijkheid om naar de behoeftes van jullie paard te kijken. En je hoeft je paard echt niet meteen 24/7 buiten te zetten. Heeft je stal überhaupt wel paddocks?

Zolang je op die stal staat zou ik zeker iedere dag gaan (en eigenlijk liever nog vaker dan 1x daags). Je paard komt nu alleen buiten de stal als je moeder of jij er is en met het dier aan het werk gaat. Ga lekker wandelen, laat haar aan de hand grazen. Dat zorgt er iig voor dat ze vaker uit haar stal komt. In dat opzicht helpt een verzorger juist wel want als die er is staat ze weer een keer minder binnen. Dat is sowieso voor haar welzijn al beter.