Pony is dood aan het been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Re: Pony is dood aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 08:19

als therapie paard is het zowiezo belangrijk dat het buiten komt, men vergeet hel vaak hoeveel impact therapie van mensen op paarden heeft, en dan is vrije ontspanning heel belangrijk

dus ook voor het werk van je moeder is het belangrijk dat ze met een gezond paard kan werken

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Pony is dood aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 09:21

ik zou eens kijken hoe ze reageert als je buiten gaat wandelen of rijden met haar, beetje afwisseling, denk dat ze het bakwerk gewoon totaal niet leuk meer vindt. Zie je veel bij manege ponys, als ze nou met buiten wandelen / rijden wel attenter gaat worden en vlotter dan kan je daarna haar altijd nog een keer na laten kijken door een osteopaat.

Billieenfaye
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 12:40

capopjekop schreef:
Tussen 24/7 buiten en 23/7 op stal zit nog een groot grijs gebied. Een paard moet toch zeker een aantal uur vrije beweging krijgen, het liefst met een vriendje erbij. Dus ik zou zeker je moeder dit topic laten lezen. Ik snap dat jij als 14 jarige de beslissingen niet kunt nemen. Maar als diereneigenaar heeft je moeder wel de verantwoordelijkheid om naar de behoeftes van jullie paard te kijken. En je hoeft je paard echt niet meteen 24/7 buiten te zetten. Heeft je stal überhaupt wel paddocks?

Zolang je op die stal staat zou ik zeker iedere dag gaan (en eigenlijk liever nog vaker dan 1x daags). Je paard komt nu alleen buiten de stal als je moeder of jij er is en met het dier aan het werk gaat. Ga lekker wandelen, laat haar aan de hand grazen. Dat zorgt er iig voor dat ze vaker uit haar stal komt. In dat opzicht helpt een verzorger juist wel want als die er is staat ze weer een keer minder binnen. Dat is sowieso voor haar welzijn al beter.


Nee, zoals ik eerder ook al zei: ik ga geen verzorgster nemen. Ik heb Faye pas super kort en ik weet hartstikke goed dat dat egoïstisch klinkt, maar ik ga dat niet doen. Ik kan tuurlijk meerdere keren komen naar stal, bijvoorbeeld van 4x naar 6x, maar ik ga daar niet iemand voor inhuren.

Billieenfaye
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 12:41

mce schreef:
als therapie paard is het zowiezo belangrijk dat het buiten komt, men vergeet hel vaak hoeveel impact therapie van mensen op paarden heeft, en dan is vrije ontspanning heel belangrijk

dus ook voor het werk van je moeder is het belangrijk dat ze met een gezond paard kan werken


Mijn moeder werkt buiten met haar.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:47

Citaat:
Maar ik las ook dat je sinds je "serieus" bent gaan rijden, er extra last van hebt gekregen, dat je pony niet wil lopen... kan het zijn dat je "aan de teugel" probeert te rijden? Sommige mensen gaan dan teveel aan de teugels zitten trekken/druk erop zetten, waardoor ze onbewust hun dier voortdurend "met de rem erop" rijden... Rijtechnisch probleem dus, maar eerst maar eens kijken of je pony gezond is, en het zadel in orde is...Heel veel succes!


... helaas is dit wat veel mensen te horen krijgen. 'Drijven en opvangen' (remmen en voorwaats tegelijk) en dan moet er iets gebeuren
(... nageeflijkheid, aanleuning, aan de teugel, noem de mooie woorden maar op...)
en dat is dan mooi, of goed voor de rug, of punten van de jury - en de 'gaten' in het verhaal blijven open.

Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:48

Is jou pony ook weleens los? In de paddock bijvoorbeeld?
Van steeds in de stal staan en nooit los kunnen ze depressief worden en dan ook sloom aan het been

Anoniem

Re: Pony is dood aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:05

Buiten werken is nooit te vergelijken met vrije beweging buiten. Het kan best dat je pony doodongelukkig is van maanden lang op stal staan en alleen er uit gehaald worden wanneer die aan het werk mag.

Je pony zou toch vaker dan 1 keer per dag er uit moeten dan om zijn benen te kunnen strekken. Of hoe ziu je het zelf vinden om de hele dag in een hok te moeten zitten ter grootte van een wc?

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Pony is dood aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:19

Misschien kun je afspreken met stalgenoten dat je jullie paarden (als het goed klikt) samen buiten kunt zetten in een paddock of bak elke dag? Dan komen ze beide er even in ieder geval 2x een uurtje uit als je stalgenoot bijvoorbeeld in de ochtend komt en jij in de middag. Het is nog steeds niet veel, maar wel een begin..

Gelukkig is het tegenwoordig niet meer normaal om je paard 24 uur per dag in een stal te laten staan. Vroeger wist men niet beter, maar nu wel en dat is een hele fijne vooruitgang. Helaas zijn er dus nog steeds stallen die dat wel doen en het klinkt alsof jullie daar staan. Als paardeneigenaar zijn jullie (in dit geval jouw ouders) verantwoordelijk voor de gezondheid van je pony. En bij een gezond paard hoort naast bijvoorbeeld kwalitatief goed ruwvoer ook gewoon vrije beweging en buitenlucht. Ik zou toch echt kijken naar wat wel kan ipv wat niet kan en misschien toch overwegen om je pony ergens anders te gaan stallen en/of toch een extra verzorger erbij te nemen die anders je pony nog een keertje extra buiten kan zetten. Ik snap dat je graag jouw pony voor jezelf wilt hebben, maar de gezondheid van je pony lijkt me dan belangrijker. Maar ik denk dat een stal waarbij je pony minstens 4 uur, maar liever richting de 8 tot 10 uur, buiten kan staan heel veel goeds doet voor het gedrag wat je nu ervaart. Dan kun je op termijn misschien wel weer heel fijn samen rijden doordat je pony zich gewoon een stuk beter voelt. Als jullie samen blij zijn en jullie goed voelen dan gaan jullie veel meer leuks bereiken samen dan wanneer 1 van jullie dat niet zo ervaart.

Het is misschien niet het ideaalbeeld voor jou of je moeder, maar wel in belang van de gezondheid van je pony om goed te luisteren naar haar behoeftes. En als dat dan 10 minuten langer met de auto is, dan is dat maar zo. Je paard staat daar namelijk de hele dag en jullie zijn er maar een paar uurtjes. Je moet dus een plek vinden waar je paard alle 24 uur van de dag zich happy kan voelen. Voor ieder paard zal dat een andere stal kunnen zijn, maar 24 uur in een klein vierkant hokje zal geen enkel paard heel blij van worden.

Heel veel succes met de keuzes die jullie gaan maken! Ik heb veel genoemd wat je misschien niet wilt horen, maar ik bedoel het goed. Ik hoop dat je namelijk gewoon kunt gaan genieten van jouw pony en daarvoor kan het nodig zijn om dingen flink te veranderen.

Billieenfaye
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 14:35

LV19952 schreef:
Buiten werken is nooit te vergelijken met vrije beweging buiten. Het kan best dat je pony doodongelukkig is van maanden lang op stal staan en alleen er uit gehaald worden wanneer die aan het werk mag.

Je pony zou toch vaker dan 1 keer per dag er uit moeten dan om zijn benen te kunnen strekken. Of hoe ziu je het zelf vinden om de hele dag in een hok te moeten zitten ter grootte van een wc?


Met alle respect, ik kan er niks aan doen vanwege prive redenen. Ik heb dit meerdere kere aangegeven maar blijkbaar is het niet duidelijk, ik word er een beetje chagrijnig van want ik kan er NIKS aan doen en NIKS aan veranderen. En Nee ze kan NIET verplaatst worden.

Billieenfaye
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 14:37

Celebi schreef:
Misschien kun je afspreken met stalgenoten dat je jullie paarden (als het goed klikt) samen buiten kunt zetten in een paddock of bak elke dag? Dan komen ze beide er even in ieder geval 2x een uurtje uit als je stalgenoot bijvoorbeeld in de ochtend komt en jij in de middag. Het is nog steeds niet veel, maar wel een begin..

Gelukkig is het tegenwoordig niet meer normaal om je paard 24 uur per dag in een stal te laten staan. Vroeger wist men niet beter, maar nu wel en dat is een hele fijne vooruitgang. Helaas zijn er dus nog steeds stallen die dat wel doen en het klinkt alsof jullie daar staan. Als paardeneigenaar zijn jullie (in dit geval jouw ouders) verantwoordelijk voor de gezondheid van je pony. En bij een gezond paard hoort naast bijvoorbeeld kwalitatief goed ruwvoer ook gewoon vrije beweging en buitenlucht. Ik zou toch echt kijken naar wat wel kan ipv wat niet kan en misschien toch overwegen om je pony ergens anders te gaan stallen en/of toch een extra verzorger erbij te nemen die anders je pony nog een keertje extra buiten kan zetten. Ik snap dat je graag jouw pony voor jezelf wilt hebben, maar de gezondheid van je pony lijkt me dan belangrijker. Maar ik denk dat een stal waarbij je pony minstens 4 uur, maar liever richting de 8 tot 10 uur, buiten kan staan heel veel goeds doet voor het gedrag wat je nu ervaart. Dan kun je op termijn misschien wel weer heel fijn samen rijden doordat je pony zich gewoon een stuk beter voelt. Als jullie samen blij zijn en jullie goed voelen dan gaan jullie veel meer leuks bereiken samen dan wanneer 1 van jullie dat niet zo ervaart.

Het is misschien niet het ideaalbeeld voor jou of je moeder, maar wel in belang van de gezondheid van je pony om goed te luisteren naar haar behoeftes. En als dat dan 10 minuten langer met de auto is, dan is dat maar zo. Je paard staat daar namelijk de hele dag en jullie zijn er maar een paar uurtjes. Je moet dus een plek vinden waar je paard alle 24 uur van de dag zich happy kan voelen. Voor ieder paard zal dat een andere stal kunnen zijn, maar 24 uur in een klein vierkant hokje zal geen enkel paard heel blij van worden.

Heel veel succes met de keuzes die jullie gaan maken! Ik heb veel genoemd wat je misschien niet wilt horen, maar ik bedoel het goed. Ik hoop dat je namelijk gewoon kunt gaan genieten van jouw pony en daarvoor kan het nodig zijn om dingen flink te veranderen.


Hai, dit snap ik hartstikke goed. Maar het KAN niet. Hierbij hou ik erover op want ik vind het oprecht vervelend want ik kan er niks aan doen en mijn moeder kan vanwege PRIVE REDENEN NIET naar een andere stal. Dus NEE dat kan niet.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:38

Billieenfaye schreef:
LV19952 schreef:
Buiten werken is nooit te vergelijken met vrije beweging buiten. Het kan best dat je pony doodongelukkig is van maanden lang op stal staan en alleen er uit gehaald worden wanneer die aan het werk mag.

Je pony zou toch vaker dan 1 keer per dag er uit moeten dan om zijn benen te kunnen strekken. Of hoe ziu je het zelf vinden om de hele dag in een hok te moeten zitten ter grootte van een wc?


Met alle respect, ik kan er niks aan doen vanwege prive redenen. Ik heb dit meerdere kere aangegeven maar blijkbaar is het niet duidelijk, ik word er een beetje chagrijnig van want ik kan er NIKS aan doen en NIKS aan veranderen. En Nee ze kan NIET verplaatst worden.


Heel hard gezegd, dan had je dat misschien van tevoren moeten bedenken en de pony niet moeten kopen. Dit is geen eerlijk leven voor dat dier. En ik weet, als jij haar niet had gekocht, waren de omstandigheden voor de pony niet anders geweest maar ze valt nu onder jouw verantwoording. En jij moet ervoor zorgen dat er in de behoeften van het dier voorzien wordt.

Lokii

Berichten: 176
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Re: Pony is dood aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:41

Mij is altijd geleerd dat als je de basis behoeftes van het dier niet kan vervullen moet je het dier niet kopen. Dat je er niks aan kan doen of aan kan veranderen heeft het paard niks aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:42

Maar als je je pony niet paardwaardig kan houden, waarom heb je dan een pony aangeschaft? Dit wist je van te voren toch? Als je een dier niet diervriendelijk kan huisvesten moet je het niet aanschaffen.

Billieenfaye
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 14:53

Lokii schreef:
Mij is altijd geleerd dat als je de basis behoeftes van het dier niet kan vervullen moet je het dier niet kopen. Dat je er niks aan kan doen of aan kan veranderen heeft het paard niks aan.



Oke!

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:58

Billieenfaye schreef:
mce schreef:
als therapie paard is het zowiezo belangrijk dat het buiten komt, men vergeet hel vaak hoeveel impact therapie van mensen op paarden heeft, en dan is vrije ontspanning heel belangrijk

dus ook voor het werk van je moeder is het belangrijk dat ze met een gezond paard kan werken


Mijn moeder werkt buiten met haar.


dat is iets anders dan fijn ontspannen buiten kunnen zijn, heeft een paard nodig, zeker als het als coachpaard dienst doet.

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:14

Mensen ts is 14 jaar oud en is afhankelijk van haar moeder voor dit soort beslissingen. Ik denk dat ze nu wel snapt dat de huisvesting verre van ideaal is, maar zolang haar moeder niet ingrijpt kan ze er niks aan doen.
Doorgaan met zeggen dat de pony moet verhuizen zal haar niet helpen.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Pony is dood aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:27

Wellicht is het een goede idee dat TS dit topic aan haar ouders laat lezen. Als 14 jarige heb je niks in te brengen, maar als waarschijnlijk onervaren paardeneigenaren kun je wel bijleren.

Het is een goede eerste stap dat ze de dierenarts laten komen, maar als de basis behoeften van het dier niet op orde zijn - in dit geval dagelijks een aantal uur naar buiten, vrije beweging - zal het dier nooit gelukkig worden en ben ik ook bang dat de zowel lichamelijke als mentale klachten van de pony blijvend zijn.

Dagelijks lekker naar buiten gaan, eventueel met soortgenoten, is een primaire behoefte. Net zoals het onderdeel voldoende ruwvoer etc.

Elisa2

Berichten: 37179
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:52

Denk dat het na 10 keer herhalen wel duidelijk is nu. :+

Zou in ieder geval willen zeggen tegen de TS, kijk naar de mogelijkheden die je wel hebt. Stapmolen misschien? Uurtje los in de bak/ roundpen als je er bent? Er vaker heen gaan, wandelen aan de hand en laten grazen aan de hand. Het is allemaal niet ideaal maar beter dan 23/7 in zo'n klein hokje staan.

Dierenarts is ook een goede stap en het zadel na laten kijken en de pony eventueel door een goede fysio oid laten behandelen als er niets uit komt bij de DA.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Pony is dood aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:08

Ik denk dat herhaling in zulke situaties belangrijk is. Waarom zou je zoiets aannemen van 1 of 2 personen, maar als meerdere ervaren paardenhouders iets kunnen bevestigen is het veel geloofwaardiger.

Elisa2

Berichten: 37179
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:09

Ik denk dat doordrammen het doel voorbij schiet..TS gaat het topic dan gewoon verlaten.

Het is nu echt wel vaak genoeg herhaald.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Pony is dood aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:10

Ik vind dat doordrammen hier wel meevallen. Mensen maken zich zorgen. Maar goed, laten we on topic blijven. :)

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:13

Ts, ken jij de 7-games van parelli? Dat is een stap-voor- stap vorm van grondwerk waar je op een zachte manier vertrouwen en een fijne band mee opbouwt. Je zou de basis met een grondwerkjuf kunnen oppakken (want lichaamstaal en houding is essentieel en lastig te beoordelen bij jezelf) em daarna zelfstandig verder kunnen gaan. Er is op YouTube veel over te vinden!

En het stikt van de goede grondwerkjuffen

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:17

Change3x schreef:
Ik vind dat doordrammen hier wel meevallen. Mensen maken zich zorgen. Maar goed, laten we on topic blijven. :)

Er wordt zelfs beweerd dat ze die pony niet had moeten kopen als die in de winter niet buiten kon, ik vind dat toch wel erg bemoeizuchtig.

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:18

dioni schreef:
Mensen ts is 14 jaar oud en is afhankelijk van haar moeder voor dit soort beslissingen. Ik denk dat ze nu wel snapt dat de huisvesting verre van ideaal is, maar zolang haar moeder niet ingrijpt kan ze er niks aan doen.
Doorgaan met zeggen dat de pony moet verhuizen zal haar niet helpen.


Hoewel je misschien feitelijk gelijk hebt, vind ik je bewoording wat optimistisch. De huisvesting is niet verre van ideaal, de huisvesting is ongeschikt. Tegenwoordig is zoveel bekend over de behoeftes van paarden. We weten inmiddels dat het niet eerlijk is om te verwachten dat een paard braaf z'n werk doet om 'm daarna de rest van de dag weer op stal te gooien. Er is zo'n enorm grijs gebied tussen 24/7 buiten en nooit vrij naar buiten. Dat laatste is onacceptabel. Die boodschap heeft zelfs de politiek bereikt.

Ik vind het -ondanks de leeftijd van TS- haar taak om te zorgen dat haar pony vrije beweging krijgt. Of ze nu zelf een oplossing verzorgt of haar moeder overhaalt... er moet iets veranderen.

Al begint het klein... stukje afzetten op het erf om kantjes kaal te grazen, elke dag even een stukje natuur opzoeken en met een lang touwtje wandelen.

Je ogen sluiten en zeggen dat het niet anders is daar is de wereld nog nooit van veranderd.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:23

Veronica2 schreef:
Change3x schreef:
Ik vind dat doordrammen hier wel meevallen. Mensen maken zich zorgen. Maar goed, laten we on topic blijven. :)

Er wordt zelfs beweerd dat ze die pony niet had moeten kopen als die in de winter niet buiten kon, ik vind dat toch wel erg bemoeizuchtig.


Dat is niet bemoeizuchtig, dat heet verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Als je niet goed voor een dier kunt zorgen, en daar valt huisvesting ook onder, dan moet je er gewoon niet aan beginnen. Je gaat toch ook niet eerst een auto kopen en later pas bedenken dat je geen rijbewijs hebt? En dan is een auto een stuk blik en geen levend wezen. Dat kan ts niet verweten worden want die is nog jong. Maar haar moeder had beter moeten weten.