Pony is dood aan het been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Pony is dood aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:47

Dreamboy, we weten niet echt veel van de situatie, voor hetzelfde geld betreft het hier een dekhengst in het FPS, Fantasie Pony Stamboek.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:52

Veronica2 schreef:
Dreamboy, we weten niet echt veel van de situatie, voor hetzelfde geld betreft het hier een dekhengst in het FPS, Fantasie Pony Stamboek.



Die kans is groot.

Goof

Berichten: 28797
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Pony is dood aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:58

TS, hoe vaak rijd jij ermee?
En hoe vaak gebruikt je moeder de pony voor de therapie (wat voor therapie trouwens)?
En wat doe je daarnaast nog met je pony?

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Pony is dood aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:52

Wat een doordrammers hier zeg!

TS je pony loopt in de zomermaanden heerlijk buiten. Verreik id winter haar met bezigheid op stal. Vraag evt of ze 1 of 2 uurtjes de benen kan strekken aan je stalhouder. Zullen vast wel mogelijkheden zijn?

Cambionn

Berichten: 772
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:55

dioni schreef:
Mensen ts is 14 jaar oud en is afhankelijk van haar moeder voor dit soort beslissingen. Ik denk dat ze nu wel snapt dat de huisvesting verre van ideaal is, maar zolang haar moeder niet ingrijpt kan ze er niks aan doen.
Nouja, ze kan het paard idd niet zomaar verplaatsen zonder ouder. Maar ze wil ook geen verzorger die kan zorgen dat het paard meer naar buiten kan wanneer zij er niet is, noch kan ze elke dag daar zelf voor komen (ze noemt max 6x per week, dus dan staat hij minimaal 1 dag opgehokt. Daarbij nog de vraag hoe lang ze er is die dagen). En op andere ideeën over hoe het paard wellicht meer naar buiten kan op de huidige stal wordt niet ingegaan. Ik krijg zo ook wel een beetje een gevoel van niet willen naast de onmacht.

TS is jong, en kritiek is dan erg moeilijk. Opzich snap ik de reactie van TS daarom wel. Maar daar is de pony niet mee geholpen, en ook voor TS is het uiteindelijk leuker als de pony blij is. Zoals velen hebben gezegd kan TS het beste kijken wat wél kan, en dan in het belang van de pony. Dat hoeft niet meteen 24/7 buiten of verhuizen, maar ik geloof nooit dat er helemaal niks mogelijk is. Ik heb iig niet het idee dat alles al serieus is overwogen en voorgelegd maar door stalhouder verboden ofzo.

Billieenfaye
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 18:59

Elisa2 schreef:
Denk dat het na 10 keer herhalen wel duidelijk is nu. :+

Zou in ieder geval willen zeggen tegen de TS, kijk naar de mogelijkheden die je wel hebt. Stapmolen misschien? Uurtje los in de bak/ roundpen als je er bent? Er vaker heen gaan, wandelen aan de hand en laten grazen aan de hand. Het is allemaal niet ideaal maar beter dan 23/7 in zo'n klein hokje staan.

Dierenarts is ook een goede stap en het zadel na laten kijken en de pony eventueel door een goede fysio oid laten behandelen als er niets uit komt bij de DA.


Ja! Een stapmolen is een goed plan!! Ik ga het aan mijn moeder vragen :)

Billieenfaye
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 19:00

Luna2006 schreef:
Wat een doordrammers hier zeg!

TS je pony loopt in de zomermaanden heerlijk buiten. Verreik id winter haar met bezigheid op stal. Vraag evt of ze 1 of 2 uurtjes de benen kan strekken aan je stalhouder. Zullen vast wel mogelijkheden zijn?


Het mag! Moet ik dan ook een andere pony bij haar zetten?

Cambionn

Berichten: 772
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:06

Billieenfaye schreef:
Luna2006 schreef:
Wat een doordrammers hier zeg!

TS je pony loopt in de zomermaanden heerlijk buiten. Verreik id winter haar met bezigheid op stal. Vraag evt of ze 1 of 2 uurtjes de benen kan strekken aan je stalhouder. Zullen vast wel mogelijkheden zijn?
Het mag! Moet ik dan ook een andere pony bij haar zetten?
Dit klinkt mij als een heel goed begin. TS, met deze reacties neem ik mijn eerdere reactie terug. Je hebt duidelijk wel gekeken wat mogelijk is! Heel goed! Ik was blijkbaar net wat te snel met oordelen.

Ik zou, als er een pony is waar ze goed mee overweg kan, zeker kijken of je die erbij kan zetten. Toch weer wat sociaal contact voor haar. Mensen, hoe leuk we ook zijn, kunnen dat niet vervangen.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:35

Billieenfaye schreef:
Elisa2 schreef:
Denk dat het na 10 keer herhalen wel duidelijk is nu. :+

Zou in ieder geval willen zeggen tegen de TS, kijk naar de mogelijkheden die je wel hebt. Stapmolen misschien? Uurtje los in de bak/ roundpen als je er bent? Er vaker heen gaan, wandelen aan de hand en laten grazen aan de hand. Het is allemaal niet ideaal maar beter dan 23/7 in zo'n klein hokje staan.

Dierenarts is ook een goede stap en het zadel na laten kijken en de pony eventueel door een goede fysio oid laten behandelen als er niets uit komt bij de DA.


Ja! Een stapmolen is een goed plan!! Ik ga het aan mijn moeder vragen :)


Heeft de manege wel een stapmolen?

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Pony is dood aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 20:08

Ts, zou je moeder niet begrijpen (aangezien ze therapie geeft) dat de basisbehoeftes juist het belangrijkste zijn? Beweging, buiten komen, uit een hok van 3x3, is toch allemaal de basis van een goede mentale instelling? Vind er stiekem wel wat van(kan jij niets aan doen natuurlijk), geef dan gelijk het goede voorbeeld(ook voor jou en je paard). Fijn dat je doet wat je kunt.
Doordrammers of ''bemoeizucht'' zie ik hier niet. Juist fijn dat mensen niet de andere kant op kijken. Kan alleen maar hopen dat 20 uur(of langer) in stal verboden gaat worden zodat er veel paarden worden geholpen en de eindeloze excuses van ''randstad'' ''te weinig tijd\geld'' ''Paardje komt er toch uit in de zomer'' etc. voorbij zijn. Fijn dat je doet wat je kunt ts en ik hoop dat je moeder ooit in staat is even 10 minutjes verder te rijden zodat jullie paard(en?) aan de basisbehoeftes worden voldaan. :j

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 20:17

Billieenfaye schreef:
elineAbby123 schreef:
Wat goed dat je aan de bel trekt!

Ik vind het inderdaad een hele goede tip om je moeder ook dit topic te laten lezen! Gewoon voor alle tips en tricks die gegeven worden.
Heeft je moeder enige ervaring met paarden?

Ook gezien je stalsituatie kijken naar een verzorgster? (18+). Dat je paardje wat vaker buiten komt/wandelen/grazen/borstelen/spelletje. Je moeder kan je vast helpen met een goede advertentie opzetten.


Nee dat wil ik liever niet want ik heb haar pas net en ik wil die dingen ook zelf met mijn pony leren, en ze komt niet perse meer buiten als er een verzorgster komt want ik kom al 4x in de week (soms 5x) (en nee ik rij 2/3x per week) dus ja :)


Ik zeg je heel eerlijk, vier a vijf x per week voor een stal paard is echt niet genoeg. Vandaar dat ik doel op een verzorgster. Mijn paard komt buiten de paddock om überhaupt 2* per dag nog haar stal uit, dat vind ik minimaal. En hoeft geen zware sessie te zijn, kan ook wandelen of grazen zijn.

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 20:18

Billieenfaye schreef:
capopjekop schreef:
Tussen 24/7 buiten en 23/7 op stal zit nog een groot grijs gebied. Een paard moet toch zeker een aantal uur vrije beweging krijgen, het liefst met een vriendje erbij. Dus ik zou zeker je moeder dit topic laten lezen. Ik snap dat jij als 14 jarige de beslissingen niet kunt nemen. Maar als diereneigenaar heeft je moeder wel de verantwoordelijkheid om naar de behoeftes van jullie paard te kijken. En je hoeft je paard echt niet meteen 24/7 buiten te zetten. Heeft je stal überhaupt wel paddocks?

Zolang je op die stal staat zou ik zeker iedere dag gaan (en eigenlijk liever nog vaker dan 1x daags). Je paard komt nu alleen buiten de stal als je moeder of jij er is en met het dier aan het werk gaat. Ga lekker wandelen, laat haar aan de hand grazen. Dat zorgt er iig voor dat ze vaker uit haar stal komt. In dat opzicht helpt een verzorger juist wel want als die er is staat ze weer een keer minder binnen. Dat is sowieso voor haar welzijn al beter.


Nee, zoals ik eerder ook al zei: ik ga geen verzorgster nemen. Ik heb Faye pas super kort en ik weet hartstikke goed dat dat egoïstisch klinkt, maar ik ga dat niet doen. Ik kan tuurlijk meerdere keren komen naar stal, bijvoorbeeld van 4x naar 6x, maar ik ga daar niet iemand voor inhuren.



Dat is inderdaad egoïstisch!!!
Ik snap dat je jong bent maar jouw voorkeuren moeten niet boven het welzijn van het paard staan. Ik raad je echt ten zeerste aan dit topic aan je moeder te laten lezdn

prugelpiet

Berichten: 12565
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 23:16

Ik snap heus dat TS geen verzorgster wil. Ik hoef ook geen andere mensen om mijn paard. Maar goed, mijne staat elke dag de hele dag buiten en komt er 's avonds nog eens uit als ik er ben. Dus die komt niks tekort. Maar die staat in Friesland en niet in de randstad.

Goed dat je het hebt gevraagd TS. Het is een begin. Nog bij lange na niet genoeg, maar goed. Het is jammer dat je moeder dat niet in ziet. Het zou voor je pony leuk zijn om er een vriendje bij te hebben. In de zomer staat ze ook samen met andere pony's neem ik aan? Misschien heb je een stalgenootje met een pony en kunnen jullie zo elkaar helpen om de pony's meer buiten te laten komen.

En ik snap dat het niet leuk is om te horen dat je stal niet goed is, maar voor je pony is alleen maar op stal staan ook niet zo leuk. Jij zou ook niet de hele dag in de WC opgesloten willen zijn. Ze hebben het beste met je pony voor, hoe hard het soms ook klinkt.

Billieenfaye
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 23:20

prugelpiet schreef:
Ik snap heus dat TS geen verzorgster wil. Ik hoef ook geen andere mensen om mijn paard. Maar goed, mijne staat elke dag de hele dag buiten en komt er 's avonds nog eens uit als ik er ben. Dus die komt niks tekort. Maar die staat in Friesland en niet in de randstad.

Goed dat je het hebt gevraagd TS. Het is een begin. Nog bij lange na niet genoeg, maar goed. Het is jammer dat je moeder dat niet in ziet. Het zou voor je pony leuk zijn om er een vriendje bij te hebben. In de zomer staat ze ook samen met andere pony's neem ik aan? Misschien heb je een stalgenootje met een pony en kunnen jullie zo elkaar helpen om de pony's meer buiten te laten komen.

En ik snap dat het niet leuk is om te horen dat je stal niet goed is, maar voor je pony is alleen maar op stal staan ook niet zo leuk. Jij zou ook niet de hele dag in de WC opgesloten willen zijn. Ze hebben het beste met je pony voor, hoe hard het soms ook klinkt.


Nee dat snap ik. In de zomer staan alle merries op een hele grote wei de hele dag lang. Behalve in de avond dan staan ze binnen. Ik kan Faye best in de paddock zetten! Wei is een beetje groot voor 2 ponys …… Maar is een paddock buiten ook goed? En hoelang zal ik haar buiten zetten als ik er ben?

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 23:21

Ik snap ook best dat ze geen verzorgster erbij wil. Vooral omdat ze de pony nog maar kort heeft. Aan de andere kant, als ze iemand kan vinden met genoeg ervaring om haar en de pony te helpen met de probleempjes waar ze tegen aan loopt, dan snijdt het mes aan twee kanten. Ze zou ook heel veel van zo iemand kunnen leren.

Billieenfaye
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 23:25

Dreamboy schreef:
Ik snap ook best dat ze geen verzorgster erbij wil. Vooral omdat ze de pony nog maar kort heeft. Aan de andere kant, als ze iemand kan vinden met genoeg ervaring om haar en de pony te helpen met de probleempjes waar ze tegen aan loopt, dan snijdt het mes aan twee kanten. Ze zou ook heel veel van zo iemand kunnen leren.


Hoi Dreamboy, mijn moeder en ik gaan kijken naar iemand die me zou kunnen helpen om Faye haar gedrag beter te snappen. Het is niet hetzelfde als een verzorgster, maar het is al wel een stap.

Celebi
Berichten: 3656
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 23:28

De meeste weides zijn nu ook niet heel bruikbaar. Zou het vooral even overleggen met je stalhouder wat kan en mag. Een paddock is dan waarschijnlijk makkelijker nu.

En ja, hoe lang.. zo lang als je zelf kunt denk ik. Hoe langer uit stal per dag hoe beter. In principe houden de meeste stallen die de paarden zonder eten buiten zetten maximaal 4 uur aan omdat dat de tijd is waarin het in ieder geval geen kwaad kan om een paard geen ruwvoer te geven. Zolang zou je je paard dus minimaal eigenlijk buiten willen zetten op zo'n moment. Maarja, dan kom je bij het volgende.. Wie gaat er nou 4 uur lang op een bankje naar zijn paard kijken. :=

De meeste paarden vinden het zonder vriendjes en ruwvoer buiten sowieso niet heel aangenaam dus dat is altijd even aankijken waar je paard uiteindelijk het meeste baat bij heeft. Ik zou in ieder geval zeggen: probeer zo lang mogelijk. Een frisse neus halen en vrij kunnen bewegen is altijd goed voor een paard.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 23:47

Billieenfaye schreef:
Dreamboy schreef:
Ik snap ook best dat ze geen verzorgster erbij wil. Vooral omdat ze de pony nog maar kort heeft. Aan de andere kant, als ze iemand kan vinden met genoeg ervaring om haar en de pony te helpen met de probleempjes waar ze tegen aan loopt, dan snijdt het mes aan twee kanten. Ze zou ook heel veel van zo iemand kunnen leren.


Hoi Dreamboy, mijn moeder en ik gaan kijken naar iemand die me zou kunnen helpen om Faye haar gedrag beter te snappen. Het is niet hetzelfde als een verzorgster, maar het is al wel een stap.


Dat is een hele goede beslissing.

amorthistT
Berichten: 42
Geregistreerd: 19-01-15
Woonplaats: Oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 12:16

Hoe gaat het nu?

Billieenfaye
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-24 08:45

amorthistT schreef:
Hoe gaat het nu?


Hoi, het gaat een stuk beter. Helaas is Faye 2 weken geleden aangereden door een auto, op een buitenritje waarvan ze heerlijk aan het genieten was.. Ze heeft gelukkig niks. En we gaan weet lekker door met spelletjes, maar we zijn allebei heel erg geschrokken.