Paard lastig te rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
G123
Berichten: 3
Geregistreerd: 09-01-24

Paard lastig te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 00:03

ik heb een e-pony (Merie 18jaar/ Duitse rijpony)(vorige eigenaar: m springen, l dressuur, b eventing) echt een super lieve merrie met een gouden hart. Ze is alleen lastig te rijden. Ik heb zelf al heel wat jaar rijervaring en verschillende paarden en pony’s gereden. Waar ik tegen aanloop is dat ze bij de vorige eigenaar heel erg op de voorhand is gereden… ik heb 2 jaar lang les gevolgd en ging het steeds wat beter maar toch continu onder mij weg lopen. Toen we bijna er waren kreeg ze een blessure waardoor ze een jaar stil heeft gestaandaarna ging ik haar weer oppakken ze wil nu eigenlijk niet veel als ze geen zin heeft begint ze te staken en loopt ze met haar hoofd omhoog, en dan weet ik al hoe laat het is dan wil je ze liefste omhoog komen. Dus ik ga dan het gevecht niet aan want dat veranderd niks. Af en toe is ze mega ontspannen te rijden en zie je dat ze veranderd tijdens het rijden maar dit is ook echt af en toe. Ze loopt continu voor mij uit en zit er dan geen rem op. Heb van alles geprobeerd andere bitjes, osteopaat, haar laten controleren bij da, zadelcontrole. En er is allemaal niks mis.. het lijkt als of ze het allemaal erg lastig vind (ik wil het eerst een beetje zelf weer kunnen oplossen daarna wil ik wel weer les nemen) iemand tips voor deze situatie of iemand die hier bekend mee is?

Ik longeer haar nu wel veel en dan zodra ik er een touw bij doe luisterd ze goed begint ze na een paar rondjes los te laten en doet ze de overgangen die ik vraag. Zodra ik zonder hulp longeer doet ze echt haar eigen wil alleen maar rennen maar ze is dan wel ontspannen.

Ik stap heel vaak zonder zadel op haar en dan is er weinig aan de hand stapt ze rustig en trekt ze ook minder.

Ik zou graag weer willen rijden zoals vroeger lekker ontspannen en weer lekker ontspannen kunnen springen want springen vind ze heel leuk ze hoef alleen maar een sprong te zien en ze gaat aan.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 00:12

Dus ze is alleen gespannen wanneer het zadel erop ligt? Jaar stilstand verandert veel in de spieren en misschien zit er dus onder het zadel wel wat verkeerd. Je hebt al veel gedaan maar ik zou eventueel eerst een foto de rug en voor voeten maken om bepaalde zaken uit te sluiten.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard lastig te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 00:22

Je denkt achteruit. Je wilt het eerst zelf oplossen en dan les nemen. Ga eerst lessen en dan gaandeweg de rijtechnische problemen die je tegenkomt tackelen.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 00:37

Een paard is niet lastig zonder reden.

Citaat:
ik wil het eerst een beetje zelf weer kunnen oplossen daarna wil ik wel weer les nemen


Aangezien je al bent vastgelopen is het verstandiger goede hulp in te schakelen. Anders blijft het aanmodderen.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Paard lastig te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 02:46

[Ik stap heel vaak zonder zadel op haar en dan is er weinig aan de hand stapt ze rustig en trekt ze ook minder.]

Ik heb dit, alles zeggende, stukje er even uit gehaald. Je paard geeft hiermee duidelijk aan dat het zadel niet goed past. Ik herken het verhaal van mijn vroegere paard. Toen ik haar een paar maanden had kreeg ik contact met de vorige eigenaresse ( ik kocht haar van een handelaar) en heb toen het speciaal op maat gemaakte zadel overgenomen wat zij nog had liggen. Niet lang daarna begon ze steeds onder me weg lopen. Ook de oplossing gezocht in een ander bit, ostheopaat, tandarts, thermografie, van alles heb ik er tegen aan gegooid. Zonder resultaat. Tot ik van stal verhuisde. De eigenaar deed ook in zadels. Hij zei dat mijn zadel niet paste. Ik mocht een goed passend zadel van hem passen en het probleem was opgelost. De bouw van mijn paard was na het aanmeten van het 1e zadel zo verandert omdat ze een veulen had gehad en daarna een poosje niet bereden was geweest.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Paard lastig te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 07:05

Staken en deze vorm van verzet en ontwijkend gedrag = pijn.

En dat probeert ze je van alle kanten te vertellen. Ik denk niet dat het issue je zadel is, want dan had de osteopaat vast gemeld dat daar een issue zit.

Ook het gegeven dat toen ze eenmaal goed liep (waarschijnlijk stopte met compenseren) ze een blessure kreeg, zou ik als indicatie zien dat er wat anders aan de hand is.

Staken, steigeren, ander bit nodig, loperig …. Ik denk dat het probleem ergens in de hals zit. Als de foto’s goed zijn, vergeet dan de echo niet.

Deze lieve merrie geeft aan dat het werk niet wil, luister daar a.u.b. naar en zoek gericht.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paard lastig te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 09:04

Dergelijk gedrag komt eigenlijk altijd uit een fysieke en soms ook mentale oorzaak. Heb dit soort situaties zeker wel meegemaakt. En gelukkig ook meermaals wel kunnen oplossen.

Wat heeft de dierenarts precies gecheckt? Zijn er foto’s of een echo gemaakt? Kreupelheidsonderzoek?

Ik sluit me aan bij bovenstaande: ga niet zelf aan modderen, maar zoek hulp bij de training. Elk paard kan leren zijn/haar lijf goed te gebruiken zonder hulpmiddelen. Mits fysiek geen issues. Als je zulk heftig verzet krijgt wil je paard je echt iets duidelijk maken.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 09:12

Misschien was er voorheen ook al iets aan de hand maar wist de vorige eigenaar daar mee om te gaan door het paard wat op de hand te laten lopen.
Dan zou het kunnen dat je staakgedrag krijgt als je probeert om het paard uit zijn compensatie loopje te halen.

Elisa2

Berichten: 37183
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard lastig te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 09:35

Zou er hulp bij vragen van een goede instructeur. Die kan ook zien of het voorkomt uit pijn en of een slecht passend zadel.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:30

G123 schreef:
ik heb een e-pony (Merie 18jaar/ Duitse rijpony)(vorige eigenaar: m springen, l dressuur, b eventing) echt een super lieve merrie met een gouden hart. Ze is alleen lastig te rijden. Ik heb zelf al heel wat jaar rijervaring en verschillende paarden en pony’s gereden. Waar ik tegen aanloop is dat ze bij de vorige eigenaar heel erg op de voorhand is gereden… ik heb 2 jaar lang les gevolgd en ging het steeds wat beter maar toch continu onder mij weg lopen.


Hmmm, in welk opzicht ging het steeds beter...?
Je vraag gaat over 'moeilijk gedrag' en je vermoed zo te lezen dat het lopen op de voorhand het probleem was.
Veel (dressuur) paarden vallen tijdelijk uit wegens overbelasting van de voorhand - dus ik heb dit vermoeden in elk geval wel.
... en ik ben soms stomverbaasd over hoe mensen rijtechnisch denken.
Bijvoorbeeld 'als het paard nageeft is het goed'. Daar zit iets in. Het kaakgewricht weerspiegelt de toestand van de rest van het lichaam.
... maar als een paard toch 'onder je weg blijft lopen' (mijn associatie: op de voorhand, hoofd ingekruld en fiks duwen met het achterbeen) is de nageeflijkheid niet echt 'bevestigd' geweest. (Wat op zich niet erg is: herscholen is een proces.)

Citaat:
Toen we bijna er waren kreeg ze een blessure waardoor ze een jaar stil heeft gestaandaarna ging ik haar weer oppakken ze wil nu eigenlijk niet veel als ze geen zin heeft begint ze te staken en loopt ze met haar hoofd omhoog, en dan weet ik al hoe laat het is dan wil je ze liefste omhoog komen. Dus ik ga dan het gevecht niet aan want dat veranderd niks.

Groot gelijk, vechten is onzin. En dat zeg ik als iemand die jarenlang les had van militairen.
.... misschien ziet ze op die momenten de bui hangen 'zo ben ik aan die blessure gekomen - ik wil langer mee!'.
Of is het een regenachtige dag en heeft ze last van lichte artrose.
Of... zoeken maar!
Doe eens anders dan anders, andere strategieën, want manier één heeft het niet opgelost.
Communiceren...!!
Liefst met 'een goed oog op de grond' (en/of een pivo, etc.).
Werkt manier twee, drie...?
En vooral: waarom wel of niet?

Citaat:
Af en toe is ze mega ontspannen te rijden en zie je dat ze veranderd tijdens het rijden maar dit is ook echt af en toe. Ze loopt continu voor mij uit en zit er dan geen rem op.

Taaltechnisch snap ik het niet helemaal: 'af en toe' gaat het fijn, en tegelijkertijd is ze 'continu' 'voor jou uit' (waarbij ik weer de associatie heb van hoofd inkrullen en hollen maar).

Citaat:
Zodra ik zonder hulp longeer doet ze echt haar eigen wil alleen maar rennen maar ze is dan wel ontspannen.

Accoord, ik rijd Spaans, omdat ik de manier waarop men in Nederland omgaat met das Skala der Ausbildung compleet onlogisch vind.
In ontspanning bewegen in een goed ritme is de basis van het Skala.
En dit klinkt mij in de oren alsof het dier niet geleerd heeft om in balans te lopen en daardoor te ontspannen.
Balans is namelijk voor mens en dier een keiharde voorwaarde om te kunnen bewegen in ontspanning. (Momenteel op de ijsvloer goed te zien. De meeste mensen zijn op de gladde ijsvloer hun evenwicht kwijt - schouders hoog, armen stijf opzij gestrekt en alles beweegt houterig.)
Mijn associatie wordt dan, dat de nageeflijkheid (of...) altijd ten koste is gegaan van de ontspanning.
Citaat:
Ik stap heel vaak zonder zadel op haar en dan is er weinig aan de hand stapt ze rustig en trekt ze ook minder.

Ik zou graag weer willen rijden zoals vroeger lekker ontspannen en weer lekker ontspannen kunnen springen want springen vind ze heel leuk ze hoef alleen maar een sprong te zien en ze gaat aan.

... en voor 'trekken' is een goede oplossing: meteen zelf met de hand naar voor (en weer terug)(en dat duizend keer herhalen).
En als je dier lol heeft in springen: lekker pret met balkjes!

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paard lastig te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:40

Pijn lijkt mij ook de oorzaak.

Weet je zeker dat de oude blessure goed genezen is? En heb je laten controleren dat er geen overcompensatie ergens anders is het lichaam is ontstaan.
Dus feitelijk, zoals darkadia ook al vroeg, welke onderzoeken heeft de DA gedaan?

Dat ze zonder zadel beter loopt, zou voor mij ook wel reden zijn voor een second opinion bij een andere zadelpasser.

En tot slot zoals anderen ook aangeven, als pijn echt is uitgesloten, ga dan niet zelf aanmodderen maar zoek goede instructie. In verband met de geschiedenis van dit paard, zou iemand met een revalidatie geschiedenis waarschijnlijk ook niet verkeerd zijn.

G123
Berichten: 3
Geregistreerd: 09-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 14:10

Dankjewel voor jullie reacties. Pijn is echt uitgesloten!heb mijn zadel bij zadelmakerij Hollander laten controleren. Maar soms heb ik haar na veel voltes rijden (groot naar klein)en veel overgangen en los maken wel fijn in mijn hand en laat ze los en loopt ze ontspannen op haar achterhand. maar soms wil ze er gewoon niet doorheen wat het lastig maakt waardoor ze de strijd meestal op begint te zoeken en ik geen kans maak waardoor ik meestal stop. Ik zal weer verder gaan met mijn instructeur

Heb het idee dat ze het gewoon lastig vind (dat is wat mij mijn instructeur ook vertelde toen ik voor de blessure nog les had)

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard lastig te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 17:15

En wanneer ze op dat niveau heeft gelopen en dit lastig vindt denk ik echt dat je het eerder in niet kunnen dan niet willen moet zoeken .

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:54

G123 schreef:
Maar soms heb ik haar na veel voltes rijden (groot naar klein)en veel overgangen en los maken wel fijn in mijn hand en laat ze los en loopt ze ontspannen op haar achterhand. maar soms wil ze er gewoon niet doorheen wat het lastig maakt waardoor ze de strijd meestal op begint te zoeken en ik geen kans maak waardoor ik meestal stop.

Oude, wijze les: kijk altijd uit met de opmerking 'paard wil niet'.
Op zich: voltes rijden, overgangen maken en als resultaat komt het dier ontspannen op achter: prima.
.... en wat precies gebeurt er nou 'op de mindere dagen', dat is de hamvraag.
Het zou pijn kunnen zijn als in: spierpijn. Het zou iets anders lichamelijks kunnen zijn, en misschien is het inderdaad een rijkunstige kwestie. ('Paard kan het wel, maar doet het niet altijd.')
Citaat:
Ik zal weer verder gaan met mijn instructeur

Hmm, misschien iemand anders met een andere blik...? Een andere invalshoek...?
Citaat:
Heb het idee dat ze het gewoon lastig vind (dat is wat mij mijn instructeur ook vertelde toen ik voor de blessure nog les had)

-O-
Een béétje instructeur weet hoe je lastige oefeningen 'in stukjes breekt', en dan je dier eerst stukje één laten doen, dan stukje twee, etc, etc, etc - en geleidelijk aan het dier de verschillende stukjes samen laten doen.
(Zo heb ik ooit de opdracht gehad om met schouderbinnenwaarts mij te beperken tot een pas of zes. En toen dat maandenlang goed ging, met af en toe uitschieters naar tien pas ofzo, deden we een keer 'just for fun' een heel rondje. Knollie verbaasd:'Kan dat ook?' 'Ja lieverd, dat kun jij prima, en nu naar stal...')

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 20:51

@Janneke2: Ik ben het met al jouw opmerkingen helemaal eens.

Ik geloof overigens zelf heilig in ontspanning, van zowel ruiter als paard. Geen getrek, gedwing of wat dan ook. Paardrijden is een samenwerking, en iedereen - mens en dier - kan het best leren en werken in een veilige en ontspannen situatie. Je zult verbaasd staan wat je dan allemaal kunt bereiken.

Overigens,
Citaat:
Pijn is echt uitgesloten!heb mijn zadel bij zadelmakerij Hollander laten controleren.


Ik geloof best dat het een geode zadelmaker is, maar dat pijn daardoor is uitgeloten lijkt me onwaarschijnlijk. Zij voelen niet wat een paard voelt, en zeker als jouw paard een fysiek probleem heeft, dan kan een ogenschijnlijk goed passend zadel toch pijn geven, of misschien alleen in bepaalde gangen.

Zou je misschien een filmpje kunnen posten van jou op je paard? Dan kunnen we meekijken...

Hoe dan ook, sterkte voor jou en je paard1

G123
Berichten: 3
Geregistreerd: 09-01-24

Re: Paard lastig te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 21:41

@hevonen ja hoor je hebt ook gelijk ik denk indd ook dat ik zo mijn mindere punten heb ik vind indd loslaten af en toe ook moeilijk hiervoor ga ik ook naar de masseur. Zodra ik vast zit rij ik sowieso niet want dan is het voor het paard niet fijn en voor mij. Dus indd een spiegelwerking

Elisa2

Berichten: 37183
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard lastig te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 09:47

Ontspanning is de basis van het skala, daarna komt takt. Takt betekent dat alle passen gelijk zijn aan elkaar. Zonder ontspanning en takt kan er geen balans zijn/ komen. Denk dat het belangrijk is het skala goed te kennen voordat er een oordeel aan gehangen wordt.

Onder je weg lopen betekent dat het paard heel erg stuwt en op de voorhand valt, stuwen en dragen zijn niet in balans met elkaar. Het paard wordt "loperig en vluchterig".
Veel mensen gaan voor vasthouden als een paard loperig is, zo ontstaat er een negatieve vicieuze circel van: vasthouden, harder lopen, vastzetten, spanning etc."

Mijn eerste doel zou zijn om ontspanning te vinden, wat betekent dat het paard op eigen benen gaat lopen, niet onder de ruiter uit gaat lopen dmv wachtoefeningen, en de ruiter leert loslaten aan de voorkant. Vaak helpt iets onder het tempo laten lopen, ingrijpen voordat het paard harder wilt gaan lopen, direct ontspannen en loslaten en dit een tijdje herhalen.

Wel allemaal bij een fysiek gezond paard natuurlijk..van pijn kunnen ze ook vlucht gedrag krijgen. Vandaar dat deskundige hulp op de grond hier bij zo belangrijk is.