Jong paard nog erg slap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Jong paard nog erg slap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 17:20

Mijn jonge paard is nog erg slap en heeft weinig balans. Ze is best wel groot en lang gebouwd. Iemand tips?

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jong paard nog erg slap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 17:22

Hoe oud is jong?
Nog een jaartje lekker de wei op doet veel paarden goed. En wat ze kennen vergeten ze toch nooit meer.

Voor jou met je blessure misschien ook goed

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 18:58

Appelfruit schreef:
Mijn jonge paard is nog erg slap en heeft weinig balans. Ze is best wel groot en lang gebouwd. Iemand tips?


Vind een goede 4dd instructeur.
Die methode is ontworpen voor 'slappe' (hypermobiele) (sport)paarden (KWPN'ers worden vaak gefokt op een forse stokmaat en grote bewegingen). -
En 4dd begint met het dier verticale balans te brengen. Van daar af ga je de rug steeds 'boller' en de bewegingen steeds ruimer maken, en werken aan lengtebuiging, diagonale balans en de horizontale balans ( = zwaartepunt 'terug').

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Jong paard nog erg slap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:06

Met grondwerk kun je ook heel veel!

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Jong paard nog erg slap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:08

Rustig doortrainen… Beter 5x per week 15-20 minuten dan 3x per week een uur.

Zulke dingen kosten nou eenmaal tijd, je kunt hulpmiddelen zoals balkjes en cavaletti’s gebruiken.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:28

DuoPenotti schreef:
Hoe oud is jong?
Nog een jaartje lekker de wei op doet veel paarden goed. En wat ze kennen vergeten ze toch nooit meer.

Voor jou met je blessure misschien ook goed


Inderdaad, op de wei in een groep en dan worden ze vanzelf sterker, daar is geen mens voor nodig.
En de vraag is natuurlijk "hoe jong"???

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Jong paard nog erg slap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:29

In je andere topic zeg je dat dit paard regelmatig explodeerd. Eea kan met elkaar te maken hebben.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 20:18

DuoPenotti schreef:
Hoe oud is jong?
Nog een jaartje lekker de wei op doet veel paarden goed. En wat ze kennen vergeten ze toch nooit meer.

Voor jou met je blessure misschien ook goed


Ze is 7 jaar oud. Heeft tot der 6e op de wei gestaan en staat nu ook nog 24/7 buiten. Is een jaar geleden ingereden, maar had daarna een blessure en daarna een verhuizing. Daardoor had ze even een pauze en is ze weer erg slap geworden.

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jong paard nog erg slap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:22

24/7 zegt niks.
Als ze daar geen sprintje kunnen trekken en niet kunnen ravotten bouwen ze ook geen spieren op.


Maar 7 is niet perse wat ik echt onder jong schaar.
Dan is gericht kort maar goed trainen vaak wel het antwoord.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 20:23

Kimddddd schreef:
Met grondwerk kun je ook heel veel!


Klopt wil hierin ook les innemen als ik hersteld ben. Zou het beter zijn om straks eerst te beginnen met werken aan de hand en als ze wat sterker is er pas weer op?

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 20:24

Change3x schreef:
Rustig doortrainen… Beter 5x per week 15-20 minuten dan 3x per week een uur.

Zulke dingen kosten nou eenmaal tijd, je kunt hulpmiddelen zoals balkjes en cavaletti’s gebruiken.


Dankjewel voor de tips!

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 20:25

cissy schreef:
In je andere topic zeg je dat dit paard regelmatig explodeerd. Eea kan met elkaar te maken hebben.


Ik denk inderdaad dit met elkaar te maken heeft. Ik wil denk ik ook straks als ik beter ben met haar vanaf de grond gaan beginnen om ons probleem op te lossen.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 20:26

DuoPenotti schreef:
24/7 zegt niks.
Als ze daar geen sprintje kunnen trekken en niet kunnen ravotten bouwen ze ook geen spieren op.


Maar 7 is niet perse wat ik echt onder jong schaar.
Dan is gericht kort maar goed trainen vaak wel het antwoord.


Ze staan 24/7 buiten op een pp.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:28

Is ze nagekeken en evt. getest op bijv. PSSM 1 en 2. Dat zou ik dan eerst eens doen want een 7-jarige hoort toch echt wel al sterk genoeg te zijn. Het "ontploffen" zou goed op lichamelijke klachten kunnen wijzen!
Laatst bijgewerkt door ElCid op 17-01-24 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:29

Kan ze ook goed slapen op de plek waar ze nu staat? 24-7 buiten is heel erg fijn, maar paarden moeten ook wel echt liggend kunnen slapen. Zo niet dan kunnen ze dus allerlei klachten gaan vertonen die vaak verkeerd begrepen worden.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 21:06

Iris82 schreef:
Kan ze ook goed slapen op de plek waar ze nu staat? 24-7 buiten is heel erg fijn, maar paarden moeten ook wel echt liggend kunnen slapen. Zo niet dan kunnen ze dus allerlei klachten gaan vertonen die vaak verkeerd begrepen worden.


Ja heeft ook een tijdje op snachts stal gestaan, maar toen werd het alleen maar erger.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:02

Heb je heuvels in de buurt? Dan veel heuvels op en af stappen. Ook aan de longeerlijn kun je haar sterker maken. Werken mrt balkjes aan de longeerlijn traint de buikspieren heel goed. Als ze dat kan kun je het iets moeilijker maken door de balken iets hoger te leggen

Elisa2

Berichten: 37173
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jong paard nog erg slap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:31

Heb net in je andere topic gereageerd, maar jouw paard lijkt mij medisch niet gezond.

Een 7 jarige zo slap en uit balans..hm.

Is dit paard helemaal gekeurd bij aankoop?

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 10:46

Elisa2 schreef:
Heb net in je andere topic gereageerd, maar jouw paard lijkt mij medisch niet gezond.

Een 7 jarige zo slap en uit balans..hm.

Is dit paard helemaal gekeurd bij aankoop?


Ja volledig laten keuren. Ze is erg lang en slungelig gebouwd. Hierdoor de problemen denk ik

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 10:47

Swanzie schreef:
Heb je heuvels in de buurt? Dan veel heuvels op en af stappen. Ook aan de longeerlijn kun je haar sterker maken. Werken mrt balkjes aan de longeerlijn traint de buikspieren heel goed. Als ze dat kan kun je het iets moeilijker maken door de balken iets hoger te leggen


Dit is wel een goed inderdaad. Ik wil misschien ook een heuvel gaan maken in de pp. En dan ook een kuil. Verder kan ik natuurlijk in de track ook boomstammen en zo gaan neerleggen. Bedankt voor de tip!

Elisa2

Berichten: 37173
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:50

Appelfruit schreef:
Elisa2 schreef:
Heb net in je andere topic gereageerd, maar jouw paard lijkt mij medisch niet gezond.

Een 7 jarige zo slap en uit balans..hm.

Is dit paard helemaal gekeurd bij aankoop?


Ja volledig laten keuren. Ze is erg lang en slungelig gebouwd. Hierdoor de problemen denk ik


In dat geval is het een kwestie van rustig doortrainen en sterker maken.

Zou zeker eens les zoeken, grondwerk, dubbele longe en daarna rijden en opbouwen.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Re: Jong paard nog erg slap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 10:53

Ja ga ik zeker doen. Ik denk dat ik haar toch de komende tijd uit handen wil gaan geven. Zodat als ik gerevalideerd ben zij in de tussentijd vertrouwd met iemand heeft kunnen door rijden. Zodat we elkaar niet gaan versterken in de onzekerheid.

Elisa2

Berichten: 37173
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jong paard nog erg slap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:57

Lijkt me zeer verstandig! en als er dan wel onderliggende problemen zijn dan komt dit hopelijk ook omhoog.

Lokii

Berichten: 176
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:57

Appelfruit schreef:
Ja ga ik zeker doen. Ik denk dat ik haar toch de komende tijd uit handen wil gaan geven. Zodat als ik gerevalideerd ben zij in de tussentijd vertrouwd met iemand heeft kunnen door rijden. Zodat we elkaar niet gaan versterken in de onzekerheid.


Heel verstandig besluit! Veel sterkte met de breuk en hopelijk revalideer je snel. :knuffel:

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 11:06

Lokii schreef:
Appelfruit schreef:
Ja ga ik zeker doen. Ik denk dat ik haar toch de komende tijd uit handen wil gaan geven. Zodat als ik gerevalideerd ben zij in de tussentijd vertrouwd met iemand heeft kunnen door rijden. Zodat we elkaar niet gaan versterken in de onzekerheid.


Heel verstandig besluit! Veel sterkte met de breuk en hopelijk revalideer je snel. :knuffel:


Ja dat denk ik ook inderdaad voor nu. Als ik de berichten zo lees kan ik waarschijnlijk maanden niet aan de bak. Dat helpt zeker niet in haar problemen met balans en onzekerheid. Dankjewel!