Jong paard explodeert snel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Jong paard explodeert snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 17:26

Mijn jonge paard explodeert nogal snel en dan lig ik er naast. Hoe kan ik dit rijtechnisch het best oplossen?

Lokii

Berichten: 176
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Re: Jong paard explodeert snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 17:28

Het beste is om een passende instructie te vinden voor jou en je jonge paard als ik zo je geopende topic lees. Deze kan je verder helpen met de dingen waar je tegen aan loopt. Welke omgeving kom je vandaan?

martinev

Berichten: 2586
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Jong paard explodeert snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 17:53

Wat is je voerbeleid, en hoe wordt je paard gehouden? Hoeveel op stal en hoeveel buiten? Alleen of in een groep? Hoevaak rijd je of ben je op een andere manier aan het werk?

MissNienke1

Berichten: 151
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Maartensdijk

Re: Jong paard explodeert snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 17:59

Probeer te kijken naar de oorzaak van het exploderen. Schrikt het paard, heeft het teveel energie? Vindt het iets spannend en kropt het die spanning eerst op totdat hij onder je ontploft? Misschien kun je eerst aan de longe of los kijken of hij dat gedrag ook vertoont en of je de oorzaak kunt achterhalen. Dan kun je gericht hieraan werken.
Schakel hulp in van iemand die ervaren is. Misschien dat die vanaf de grond ook al signalen oppikt die jij mist, waardoor je het voor kunt zijn.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 18:20

De meeste paarden zijn fris in de winter,
Komt je paard voldoende los zodat hij zijn energie kwijt kan en krijgt hij niet teveel krachtvoer?

Je kunt ‘m voor het rijden even longeren zodat hij zijn overtollige energie alvast kwijt kan voordat jij er op zit.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Jong paard explodeert snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 18:48

Pijn is uitgesloten?

Ken en heb er zelf ene gehad die exploderen door pijn.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Jong paard explodeert snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 18:51

Wat krijgt het paard aan voer? Hoeveel komt het buiten? Heeft het mogelijk pijn ergens?

Exploderen is volgensmij zelden rijtechnisch

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Jong paard explodeert snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 18:54

... zijn er dingen die vooraf gaan aan het exploderen?

Heb je oefeningen ter beschikking om spanning af te laten vloeien...?

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Jong paard explodeert snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 18:55

Belangrijke vraag.

Wanneer is het begonnen.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Jong paard explodeert snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:04

Zoveel vragen. Ik kan en wil zoveel zeggen maar ik mis ook zo veel in dit verhaal..
Vertel vooral meer over management, rijden, je paard en jou.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:10

In je andere topic geef je aan dat hij erg slap is.
Is er niks medisch aan de hand, slap zijn en exploderen lijkt me soort niet bij elkaar passen…
Of is het exploderen onvermogen doordat er dingen gevraagd worden die hij niet aan kan vanwege zijn slap zijn?

Suzanne F.

Berichten: 49224
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Jong paard explodeert snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:18

Ik denk dat dit topic niet is aangemaakt om een antwoord te krijgen. Maar om zo snel mogelijk 25 nuttige berichten te krijgen.

Babootje

Berichten: 26275
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:19

Suzanne F. schreef:
Ik denk dat dit topic niet is aangemaakt om een antwoord te krijgen. Maar om zo snel mogelijk 25 nuttige berichten te krijgen.


Dat moet je toch doen voor je een topic kunt openen?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:27

Suzanne F. schreef:
Ik denk dat dit topic niet is aangemaakt om een antwoord te krijgen. Maar om zo snel mogelijk 25 nuttige berichten te krijgen.


Hmmm, ik heb even ergens anders gespiekt.
Appelfruit zit momenteel in een uitermate lastige situatie en alle hulp is momenteel hard nodig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34641
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:58

Ik zou eerst zorgen dat je herstelt van je blessure. En dan goede begeleiding zoeken om je paard samen met iemand anders opnieuw op te pakken. Dat is echt nodig als je samen zoiets meemaakt.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:00

Jonge paarden altijd goed longeren voor je gaat rijden met dit weer. Voorderest medisch wel alles uitgesloten?

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:01

Jonge paarden altijd goed longeren voor je gaat rijden met dit weer. Voorderest medisch wel alles uitgesloten?

Lieser
Berichten: 1501
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:15

Janneke2 schreef:
Hmmm, ik heb even ergens anders gespiekt.
Appelfruit zit momenteel in een uitermate lastige situatie en alle hulp is momenteel hard nodig.

Maar rijden kan ze voorlopig niet, toch? Dus met dit soort draadjes kan ze misschien beter even wachten tot zij hersteld is.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 20:27

Lokii schreef:
Het beste is om een passende instructie te vinden voor jou en je jonge paard als ik zo je geopende topic lees. Deze kan je verder helpen met de dingen waar je tegen aan loopt. Welke omgeving kom je vandaan?


Ik ga hier zeker naar kijken. Ook wil ik hierna vanaf de grond gaan beginnen om ons probleem op te lossen.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Jong paard explodeert snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:31

Zijn jullie wel een match? Ben je wel ervaren genoeg voor dit paard?

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 20:43

martinev schreef:
Wat is je voerbeleid, en hoe wordt je paard gehouden? Hoeveel op stal en hoeveel buiten? Alleen of in een groep? Hoevaak rijd je of ben je op een andere manier aan het werk?


Ze krijgt vitaminebrokjes en kruiden. Ze staat 24/7 buiten met 3 andere paarden op een pp. Ik reed voordat we verhuisd waren ongeveer 3/4 x per week. Toen heeft ze 2 weken alleen dubbele lijn gedaan en wat grondwerk in de bak. En nu de laatste 2 weken ben ik weer rustig begonnen met 4x per week 10/20 minuutjes rijden om het weer op te pakken. Nou heeft zij zeker na de verhuizing veel meer spanning in der lijf dan daarvoor met rijden. Maar ik denk dat we na mijn revalidatie eerst gaan beginnen met werken aan de hand. Ik ben denk ik gewoon te snel gaan rijden na de verhuizing.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 20:49

MissNienke1 schreef:
Probeer te kijken naar de oorzaak van het exploderen. Schrikt het paard, heeft het teveel energie? Vindt het iets spannend en kropt het die spanning eerst op totdat hij onder je ontploft? Misschien kun je eerst aan de longe of los kijken of hij dat gedrag ook vertoont en of je de oorzaak kunt achterhalen. Dan kun je gericht hieraan werken.
Schakel hulp in van iemand die ervaren is. Misschien dat die vanaf de grond ook al signalen oppikt die jij mist, waardoor je het voor kunt zijn.


Ze is van zichzelf nogal sensibel. Was ze ook altijd aan de hand, kan ook heel slecht tegen verandering. Ik merk aan de longeerlijn ook dat de spanning ook samen gaat met evenwicht. Als ze bijvoorbeeld haar evenwicht kwijt is explodeert ze ook en trekt ze zich los. Ik zal inderdaad iemand gaan zoeken die osn daarbij kan helpen dankejwel!

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 20:50

Nouvel schreef:
De meeste paarden zijn fris in de winter,
Komt je paard voldoende los zodat hij zijn energie kwijt kan en krijgt hij niet teveel krachtvoer?

Je kunt ‘m voor het rijden even longeren zodat hij zijn overtollige energie alvast kwijt kan voordat jij er op zit.


Qua voer en voldoende vrij beweging zit het goed. Ik moet haar inderdaad weer gaan longeren voor het rijden. Bedankt voor de tip!

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 20:51

Suzanne F. schreef:
Ik denk dat dit topic niet is aangemaakt om een antwoord te krijgen. Maar om zo snel mogelijk 25 nuttige berichten te krijgen.


Ik zit zeker wel met dit probleem! Ik heb op dit moment niet zo veel te doen door de situatie dus vandaar de meerdere topics.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 20:52

Paardjes101 schreef:
Jonge paarden altijd goed longeren voor je gaat rijden met dit weer. Voorderest medisch wel alles uitgesloten?


Moet ik inderdaad gaan doen, dankjewel voor de tip! Ja alles is uitgesloten medisch.