Jong paard explodeert snel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Jong paard explodeert snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:47

Dan zou ik toch echt vanaf de grond werken aan sterker worden en aan de spanning. Paard probeert je in ieder geval absoluut iets te zeggen met die uitbarstingen. Ook niet te snel uit het zadel gegroeid oid?

Lokii

Berichten: 176
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:05

Ik heb niet alle reacties gelezen maar heb je het zadel ook laten controleren? Dit kan ook zorgen voor dergelijke reactie bij je paard, vooral als het zadel pijnlijk ligt. Aangezien hij verder dus helemaal medisch is bekeken.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:10

DuoPenotti schreef:
Ik vind zo exploderen bij uit balans gaan ook echt geen normale reactie. En denk dan ook aan pijn.
Zeker met het ook zo lang slap blijven zou ik dit paard echt veel verder laten onderzoeken dan de standaard foto's van rug en benen.
Zoals kijken naar Ecvm.
Is struikelen en onvoorspelbaar gedrag niet 1 van de symptomen?


Dat had dan gezien moeten zijn op de RX van de hals.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:14

Appelfruit schreef:
Babootje schreef:
Verder zijn er ook best goede supplementen waarmee paarden wat minder explosief worden.
NAF Magic is een goed middel en magnesium relax van Horseflex ook. Dus wellicht kan dat ook helpen tegen de tijd dat je er weer op mag. En wellicht voor nu ook al om haar wat meer op dr gemak te laten voelen na de verhuizing.
Ik weet niet wat voor vitaminebrokje / balancer je voert, maar het is bekend dat paarden daar soms ook explosief op kunnen reageren.


Dat meen je? Ik voer de vitaminerijker van vitalbix. En voorderest geen krachtvoer oid. Ik voer nu ook naf bij door de verhuizing, maar dat was dus weinig van te merken.


Kwam ik laatst tegen in een ander topic van iemand wiens paard explosief werd van een vitaminebrok. Van een goed vitaminesupplement gaat een paard zich ook fitter voelen, dus dat is niet heel gek :D

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Jong paard explodeert snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:16

Als je straks weer wat mag doen, flink longeren voor je erop gaat. Heb je wellicht een longeerring? Of kun je de bak afzetten?. Dan kun je de eerste keren ook daarin rijden; dan kan je paard in ieder geval niet zo hard.
Zoek iemand om je te helpen en idd laten inrijden is ook geen gek idee. Van zo'n val ga je je niet zekerder voelen en je paard voelt dat meteen.

0000
Berichten: 5477
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:18

Babootje schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik vind zo exploderen bij uit balans gaan ook echt geen normale reactie. En denk dan ook aan pijn.
Zeker met het ook zo lang slap blijven zou ik dit paard echt veel verder laten onderzoeken dan de standaard foto's van rug en benen.
Zoals kijken naar Ecvm.
Is struikelen en onvoorspelbaar gedrag niet 1 van de symptomen?


Dat had dan gezien moeten zijn op de RX van de hals.


Ecvm word nog niet standaard op gekeurd en is op normale halsfotos niet te zien. Pijnreactie is zeker een optie, ik zou een paar extra foto's voor ecvm zeker overwegen.

Het kan daarnaast echt wel zo zijn dat een jong sensibel paard na een slechte ervaring (en vallen telt echt als zeer slechte ervaring in de beginfase) steeds heftiger gaat reageren. Ze kunnen dan steeds meer in paniek raken als de ruiter of het paard zelf uit balans raakt. Dat doorbreken met de eigen ruiter erop is vaak wel een uitdaging, ik zou ook zeker serieus nadenken over de optie om je paard even door te laten rijden terwijl je zelf rustig herstelt. Als jij er straks weer op moet, heb je daar waarschijnlijk ook wat spanning bij, en is het lang geleden voor je paard..daar word het meestal niet makkelijker op. En beterschap!

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 13:05

JudithGigi schreef:
Dan zou ik toch echt vanaf de grond werken aan sterker worden en aan de spanning. Paard probeert je in ieder geval absoluut iets te zeggen met die uitbarstingen. Ook niet te snel uit het zadel gegroeid oid?


Zadel ook pas gecheckt. Ik ga inderdaad als ik weer een beetje kan lopen zelf met haar aan de slag op de grond en lessen volgen hierin. Het rijden ga ik denk ik toch echt uitbesteden

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 13:11

Babootje schreef:
Als je straks weer wat mag doen, flink longeren voor je erop gaat. Heb je wellicht een longeerring? Of kun je de bak afzetten?. Dan kun je de eerste keren ook daarin rijden; dan kan je paard in ieder geval niet zo hard.
Zoek iemand om je te helpen en idd laten inrijden is ook geen gek idee. Van zo'n val ga je je niet zekerder voelen en je paard voelt dat meteen.


Ik ga even goed kijken naar het voer! Bedankt voor de tip! Meestal longeerd ik eigelijk ook wel af, maar ik dacht nog even snel te kunnen rijden (nou dat heb ik geweten). Maar heb er meerdere keren afgelegen de laatste tijd hoor zeker na de verhuizing. Lag ik er eigelijk meer naast dan op. Ik had eigelijk moeten stoppen en moeten wacht tot ik les zou hebben. Ik heb eigelijk nooit last gehad van angst met die vorige vallen, maar ik ben bang dat dat nu anders is. Dus ik denk dat door iemand anders door laten rijden een goede zou zijn. Zeker voor haar vertrouwen. Ze verdiend voor nu een een zekere ruiter op der rug en ik ben dat denk ik straks even niet. Zou het oneerlijk vinden als ik haar nog meer onzeker zou maken.

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 13:15

Het klinkt wel heftig.. beterschap gewenst!

Er is een directe link tussen darmen en brein: de gut-brain axis. Een darm uit balans kan oa daardoor echt heel gekke dingen geven op gedrag. Al hoor je dan meestal dat ze algeheel met 4 benen de lucht in gaan (staan gewoon constant strak zeg maar, kunnen niet meer nadenken) en niet per se 'alleen maar' exploderen en verder prima, dat is denk ik idd meer wat je vaak hoort bij ecvm.
Als de darm zeurt is de blindedarm vaak gevoelig, die ligt in de rechterflank. Kunnen ze wat maf van gaan lopen, heb het bij mijn merrie ook wel ervaren als slap en onzeker. T is vooral dat ze de knie om de flank heen proberen te krijgen zeg maar, doet zeer anders.
En sommig voer en/of ingrediënten kunnen de darmen triggeren :j Als de boel weer hersteld is van binnen zie je ook vaak die maffe gevoeligheden verdwijnen.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 13:34

0000 schreef:
Ecvm word nog niet standaard op gekeurd en is op normale halsfotos niet te zien. Pijnreactie is zeker een optie, ik zou een paar extra foto's voor ecvm zeker overwegen.


Paarden worden er niet standaard op afgekeurd. Een kleine step is zelfs geen bemerking waard. Maar het is zeker wel te zien op de foto's. Bij C7 naar de borst toe is het lastiger te zien, maar wel zichtbaar. Bij een paard dat struikelt over de voorbenen en/of balansproblemen heeft en te slap blijft, vind het wel aan te raden nog eens een extra beoordeling/2nd opinion te laten maken van de halsfoto's. En eventueel een mepp test om ataxi uit te sluiten. Struikelen valt niet onder "normaal".

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jong paard explodeert snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 14:50

Ataxie moest ik ook nog aan denken, al met al klinken al de symptomen van dit paard bij elkaar toch alsof er iets onderliggends is. Nou ja, een prof zou dat in ieder geval moeten herkennen.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 15:57

Appelfruit schreef:
Mijn jonge paard explodeert nogal snel en dan lig ik er naast. Hoe kan ik dit rijtechnisch het best oplossen?


ken uw paard en uw wijze van rijden niet maar:
misschien is je aanpak bij dit paard niet juist,
misschien vraag je iets waar dit paard nog niet aan toe, verwachtingen vaak te hoog en dan vraagt men snel te veel, dit paard zal dat op deze wijze aangeven

we stappen te vaak op en denken hij/zij kan het allemaal en ik heb zoveel rijervaring maar vergeten vaak dat het een leerproces is voor beide om elkaar te leren begrijpen,

met goede instructie zal dat beter gaan en kun je met haar/hem terplekke kijken of iets past bij leeftijd en graad van opleiding van uw paard.

6 punten die je niet mag vergeten omdat ze onlosmakelijk verbonden zijn in het skala

Takt:
Ontspanning:
Aanleuning:
Impuls:
Rechtgerichtheid:
Verzameling:

In feite moet men deze 6 doelstellingen steeds tegelijkertijd nastreven. Al deze punten zijn in verband met elkaar en kunnen dus ook niet los van elkaar gezien worden. Er is bijvoorbeeld voorwaartse drang en tempocontrole (impuls) nodig voor een beter balans (rechtgerichtheid), terwijl een beter balans ervoor zorgt dat het paard makkelijker voorwaarts loopt en zijn tempo kan beheersen.

Gaabje
Berichten: 932
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Jong paard explodeert snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 16:26

Er is al een hoop genoemd. Waar ik nog aan moet denken, wordt ze niet gewoon bang als jij uit balans raakt? Het voorbeeld wat jij noemt dat ze struikelt, ben je toen zelf daardoor ook wat scheef geraakt? En dat zij onder je uit rende en explodeerde omdat ze daarvan schrok? Soms gaat het met jonge paarden goed als alles volgens het boekje gaat, maar zodra jij buiten hun zwaartepunt of op een ander punt in hun blikveld komt weten ze niet wat ze daarmee aan moeten. Dan zit het hem meer in langzaamaan desensibiliseren van bewegingen en aanrakingen als je erop zit. Beetje naar voren/ naar achter/ naar links / naar rechts leunen, je benen naar voren en achter doen, aanraken achter het zadel en op de hals etc.
Dit dan wel met iemand erbij, want inderdaad bij zo’n gevoelig paard als je ernaast ligt wordt de angst 2x zo erg.

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Jong paard explodeert snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 18:11


Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 20:51

amyz schreef:
Het klinkt wel heftig.. beterschap gewenst!

Er is een directe link tussen darmen en brein: de gut-brain axis. Een darm uit balans kan oa daardoor echt heel gekke dingen geven op gedrag. Al hoor je dan meestal dat ze algeheel met 4 benen de lucht in gaan (staan gewoon constant strak zeg maar, kunnen niet meer nadenken) en niet per se 'alleen maar' exploderen en verder prima, dat is denk ik idd meer wat je vaak hoort bij ecvm.
Als de darm zeurt is de blindedarm vaak gevoelig, die ligt in de rechterflank. Kunnen ze wat maf van gaan lopen, heb het bij mijn merrie ook wel ervaren als slap en onzeker. T is vooral dat ze de knie om de flank heen proberen te krijgen zeg maar, doet zeer anders.
En sommig voer en/of ingrediënten kunnen de darmen triggeren :j Als de boel weer hersteld is van binnen zie je ook vaak die maffe gevoeligheden verdwijnen.


Dankjewel! Ik zal het l met de dierenarts nog even overleggen.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 20:53

Babootje schreef:
0000 schreef:
Ecvm word nog niet standaard op gekeurd en is op normale halsfotos niet te zien. Pijnreactie is zeker een optie, ik zou een paar extra foto's voor ecvm zeker overwegen.


Paarden worden er niet standaard op afgekeurd. Een kleine step is zelfs geen bemerking waard. Maar het is zeker wel te zien op de foto's. Bij C7 naar de borst toe is het lastiger te zien, maar wel zichtbaar. Bij een paard dat struikelt over de voorbenen en/of balansproblemen heeft en te slap blijft, vind het wel aan te raden nog eens een extra beoordeling/2nd opinion te laten maken van de halsfoto's. En eventueel een mepp test om ataxi uit te sluiten. Struikelen valt niet onder "normaal".


Het is niet dat ze vaak struikelt ofzo. Ik bedoel meer dat we een volte indraaide met iets te veel vaart. Hierdoor struikelde ze over der eigen lange benen. Maar ik zal het aan de dierenarts vragen.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 20:54

mce schreef:
Appelfruit schreef:
Mijn jonge paard explodeert nogal snel en dan lig ik er naast. Hoe kan ik dit rijtechnisch het best oplossen?


ken uw paard en uw wijze van rijden niet maar:
misschien is je aanpak bij dit paard niet juist,
misschien vraag je iets waar dit paard nog niet aan toe, verwachtingen vaak te hoog en dan vraagt men snel te veel, dit paard zal dat op deze wijze aangeven

we stappen te vaak op en denken hij/zij kan het allemaal en ik heb zoveel rijervaring maar vergeten vaak dat het een leerproces is voor beide om elkaar te leren begrijpen,

met goede instructie zal dat beter gaan en kun je met haar/hem terplekke kijken of iets past bij leeftijd en graad van opleiding van uw paard.

6 punten die je niet mag vergeten omdat ze onlosmakelijk verbonden zijn in het skala

Takt:
Ontspanning:
Aanleuning:
Impuls:
Rechtgerichtheid:
Verzameling:

In feite moet men deze 6 doelstellingen steeds tegelijkertijd nastreven. Al deze punten zijn in verband met elkaar en kunnen dus ook niet los van elkaar gezien worden. Er is bijvoorbeeld voorwaartse drang en tempocontrole (impuls) nodig voor een beter balans (rechtgerichtheid), terwijl een beter balans ervoor zorgt dat het paard makkelijker voorwaarts loopt en zijn tempo kan beheersen.


Dankjewel voor de tips! Ik ga goede hulp regelen.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 20:58

Gaabje schreef:
Er is al een hoop genoemd. Waar ik nog aan moet denken, wordt ze niet gewoon bang als jij uit balans raakt? Het voorbeeld wat jij noemt dat ze struikelt, ben je toen zelf daardoor ook wat scheef geraakt? En dat zij onder je uit rende en explodeerde omdat ze daarvan schrok? Soms gaat het met jonge paarden goed als alles volgens het boekje gaat, maar zodra jij buiten hun zwaartepunt of op een ander punt in hun blikveld komt weten ze niet wat ze daarmee aan moeten. Dan zit het hem meer in langzaamaan desensibiliseren van bewegingen en aanrakingen als je erop zit. Beetje naar voren/ naar achter/ naar links / naar rechts leunen, je benen naar voren en achter doen, aanraken achter het zadel en op de hals etc.
Dit dan wel met iemand erbij, want inderdaad bij zo’n gevoelig paard als je ernaast ligt wordt de angst 2x zo erg.


Ja dat is zeker een probleem. Toen ze struikelde, raakte ik ook een beetje uit balans. Hierdoor raakte ze in paniek en ontplofte de bom eigelijk een beetje. Vandaar de bok. Hierdoor raakte ik nog meer uit balans en hing ik ook een beetje op haar nek. Hier schrok ze nog meer van en daardoor kwam de echte explosie waarschijnlijk. Wel slim inderdaad aanrakingen oefenen. Ik zal het onthouden! Ja vallen helpt eigelijk ook totaal niet met haar vertrouwen. Ze raakte ook compleet in paniek toen ik der naast lag. Ze bleef maar uit paniek rennen.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 20:58


Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 23:09

Ik denk dat ze het ook weer spanning gaat vinden als er iemand op gaat als ik het zo hoor. Het is dus maar even beter dat jij dat niet doet. (Ivm vertrouwen en je blessure). Toen jij tegen het schuurtje geknalt ben zal dat waarschijnlijk ook een hard kanl gegeven hebben. Hier zal ze vast ook extra geschrokken van zijn geweest. Dit effect zie je ook vaak bij airjackets. Hierdoor krijgen paarden vaak nog extra angst als er weer iemand opgaat. Ging ze met de vorige keren dat je viel ook zo erg uit der dak?
Laatst bijgewerkt door Paardjes101 op 18-01-24 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 23:24

Paardjes101 schreef:
Ik denk dat ze het ook weer spanning gaat vinden als er iemand op gaat als ik het zo hoor. Het is dus maar even beter dat jij dat niet doet. (Ivm vertrouwen en je blessure). Toen jij tegen het schuurtje geknalt ben zal dat waarschijnlijk ook een hard kanl gegeven hebben. Hier zal ze vast ook extra geschrokken van zijn geweest. Dit effect zie je ook vaak bij aisbags. Hierdoor krijgen paarden vaak nog extra angst als er weer iemand opgaat. Ging ze met de vorige keren dat je viel ook zo erg uit der dak?


Daar zal je best gelijk in kunnen hebben. Ik heb de val natuurlijk niet van buitenaf gezien, maar volgensmij schrok ze inderdaad erg van de extra klap tegen de schuur. Ook raakte ze in paniek toen ik ging gillen van de pijn (dit is natuurlijk niet zo handig, maar op zo’n moment denk je daar niet bij na). Ze zal het dus echt niet als een positieve ervaring hebben gezien. Ik denk dat ze best geschrokken is. Niemand heeft haar daarna natuurlijk nog gerust kunnen stellen. Ook de ambulance en het geluid van de brancard kreeg ze ontzettend veel spanning van. Ik hoorde dat ze flink over de zeik ging op de track. Echt heel sneu! Voel me ook een beetje schuldig naar haar, omdat ik dus nog meer haar (en die van mezelf) zelfvertrouwen heb beschadigd door deze val. Ja ze raakte de vorige keren ook wel in paniek, maar wel veel minder erg. Ik denk dat ze door de klap van het schuurtje en mijn gillen nog erger ik paniek raakte. Ook lag ik nog soort van een stuk op haar nek voordat ik viel. Dit vond ze ook doodeng. De vorige keren viel ik gwn in 1 keer op de grond en deze val had wat meer stappen voordat ik lag. Daarom wil ik der een professioneel iemand bij gaan halen die haar hier echt in kan gaan helpen en niet ik die er dan juist afstort en der dus nu ook eens extra spanning heb gegeven met de ambulance etc. Achteraf had ik natuurlijk gewoon eerder hulp
Moeten zoeken maar daar hebben we nu vrij weinig aan.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jong paard explodeert snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 09:56

Ja dat is achteraf inderdaad, prof hulp er bij halen is heel verstandig en dan dit verhaal er bij vertellen zodat ze eerst even een paar stappen terug kunnen doen en werken aan vertrouwen voordat ze er weer op stappen. Ook wijs om later met de prof hulp te kijken of dit paard uberhaupt geschikt is voor jou en of je geen angst hebt gekregen.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Jong paard explodeert snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 17:17

Ach inderdaad die gaat de eerst rit waarschijnlijk wel heel spannend vinden. Ik zal inderdaad echt weer een paar stappen terug zetten. Kijk ook uit met vanaf de grond werken straks. Je zal zelf best wat spanning hebben ookal sta je er naast. Hierdoor kan zij ook erg onzeker op de grond worden en dit wil je niet hebben. Zou er niet iemand al zo snel mogelijk met haar aan de slag kunnen op dit moment? Anders wordt de brug voor haar naar het weer aan het werk gaan waarschijnlijk zo groot. Ik weet niet of je er na de val 1 wou aanschaffen, maar Ik zal als ik jou was uitkijken met het dragen van een airbagvest, als je weer op haar klimt. Die geven namelijk ook zo’n klap als je valt. Dit kan haar flashbacks geven naar deze val (die ze gewoon simpelweg extra slecht heeft ervaren door alle omstandigheden) en dan ben je als je weer valt helemaal terug bij af met haar zelfvertrouwen.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 21:54

Paardjes101 schreef:
Ach inderdaad die gaat de eerst rit waarschijnlijk wel heel spannend vinden. Ik zal inderdaad echt weer een paar stappen terug zetten. Kijk ook uit met vanaf de grond werken straks. Je zal zelf best wat spanning hebben ookal sta je er naast. Hierdoor kan zij ook erg onzeker op de grond worden en dit wil je niet hebben. Zou er niet iemand al zo snel mogelijk met haar aan de slag kunnen op dit moment? Anders wordt de brug voor haar naar het weer aan het werk gaan waarschijnlijk zo groot. Ik weet niet of je er na de val 1 wou aanschaffen, maar Ik zal als ik jou was uitkijken met het dragen van een airbagvest, als je weer op haar klimt. Die geven namelijk ook zo’n klap als je valt. Dit kan haar flashbacks geven naar deze val (die ze gewoon simpelweg extra slecht heeft ervaren door alle omstandigheden) en dan ben je als je weer valt helemaal terug bij af met haar zelfvertrouwen.


Ik heb op de grond geen angst dus dat komt wel goed. Je hebt wel gelijk dat ze snel aan de bak moet. Iemand anders gaf mij de tip om los te gaan longeren, dit zou ik heel misschien over een week weer kunnen doen. Ik kan het proberen. Ik zat er eigelijk wel over na te denken om een airbagvest te gaan kopen, je hebt gelijk over de knal maar ik heb geen zin om te weer een blessure als nu te hebben. Een bodyprotector geeft toch minder beweegruimte die je nu echt nodig hebt om haar uit te zitten. Ook beschermt een airvest ook je nek. Dit vind ik ook wel een fijn idee.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 22:17

Appelfruit schreef:
martinev schreef:
Wat is je voerbeleid, en hoe wordt je paard gehouden? Hoeveel op stal en hoeveel buiten? Alleen of in een groep? Hoevaak rijd je of ben je op een andere manier aan het werk?


Ze krijgt vitaminebrokjes en kruiden. Ze staat 24/7 buiten met 3 andere paarden op een pp. Ik reed voordat we verhuisd waren ongeveer 3/4 x per week. Toen heeft ze 2 weken alleen dubbele lijn gedaan en wat grondwerk in de bak. En nu de laatste 2 weken ben ik weer rustig begonnen met 4x per week 10/20 minuutjes rijden om het weer op te pakken. Nou heeft zij zeker na de verhuizing veel meer spanning in der lijf dan daarvoor met rijden. Maar ik denk dat we na mijn revalidatie eerst gaan beginnen met werken aan de hand. Ik ben denk ik gewoon te snel gaan rijden na de verhuizing.


Met voer kan je indd veel doen. Of wat nerv control van Pavo bijgeven. Ik longeer altijd voor het rijden, anders ontploft die van mij ook.veel buiten helpt ook maar dat zit wel goed dacht ik te lezen