Hoevaak nog recreatief rijden met paard met KS/artrose?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Hoevaak nog recreatief rijden met paard met KS/artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 18:10

Sinds 5 jaar staat mijn ruin Diallo (20 jaar) met vervroegd pensioen wegens kissing spines en artrose in de rug. Hij doet het goed, staat elke dag buiten in de kudde en vertoont gelukkig geen zware gebreken (bokken, steigeren, rollen, galopperen en ravotten lukt nog allemaal zonder problemen) Bij de diagnose en op basis van zijn symptomen is er toen groen licht gegeven voor licht recreatief rijden en wandelen, maar de afgelopen 2-3 jaar is dat telkens verminderd vanwege tijdsgebrek. Er is een meisje op onze stal die af en toe nog eens met hem rijdt of gaat wandelen, maar nooit meer dan 1x/week of twee weken. Dit gaat prima. Nu is de dochter van iemand die ik ken geïnteresseerd om een halve stal met Diallo te doen, maar zou dan 2x/week willen rijden, enkel recreatief en wandelen. Heb duidelijk gemaakt dat springen en gekke dingen doen er voor hem niet meer inzit. Ik vertrek binnenkort naar het buitenland en heb eigenlijk echt geen tijd meer voor Diallo, dus wat extra aandacht is wel mooi meegenomen, financieel is het ook net iets interessanter maar geen must. Wat denken jullie?

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Re: Hoevaak nog recreatief rijden met paard met KS/artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:19

Als je zeker weet dat diegene zuinig is op je paard dan zou ik zeggen waarom niet...
Alhoewel ikzelf bij zo'n diagnose, buiten wandelen of lange lijnen, er niet meer op zou gaan zitten. Maar ik ben daar een zeikerd/watje of hoe je het ook wil noemen, in.
Ik ken wel meerdere verhalen van wat oudere paarden die wat mankeerde en uiteindelijk in korte tijd kapot gereden werden omdat de nieuwe ruiter toch teveel vroeg. En voor mij geld , een gewaarschuwd mens telt voor 2.. vooral als je er geen zicht op hebt omdat je in het buitenland zit.
Dus ik zou het bij twijfel niet doen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:28

... ik ben in een ander opzicht een zeurkous.
Please mind: mijn stalgenoten vinden mij een recreatieve ruiter (want geen wedstrijden en ik ga vaak met de Knollie naar buiten).

Als dit meisje datgene kan doen wat er een paard met KS nodig heeft, vind ik het een een ander verhaal dan 'rusige ritjes gericht op dat de ruiter zich ontspant door te rijden'.

Een paard met KS kan binnen bepaalde grenzen rijpaard zijn, maar wel met een gekanteld bekken, een lange bovenlijn en dus een lange hals.
Zou er gedraafd worden, graag een ruiter in een correcte verlichte zit.

Op zich niet zo heel moeilijk, maar ik zou dit als voorwaarde stellen.

Chrizta

Berichten: 84
Geregistreerd: 08-10-08
Woonplaats: Haren

Re: Hoevaak nog recreatief rijden met paard met KS/artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:58

Ligt ook aan het niveau waarop dit meisje rijdt en aan haar gewicht zou ik zeggen.
Daarnaast goed duidelijk van te voren maken wat nog weken kan en wat niet.

CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Hoevaak nog recreatief rijden met paard met KS/artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 21:58

Meisje weegt nog geen 50kg, dus dat is geen probleem. Ze is nog redelijk jong, ik gaf haar vroeger les op mijn paard nog voor de diagnose, dus ze kent hem al. Maar ik moet ook wel rekening houden dat hij 2-3 jaar niet echt meer in het werk staat, hij is gelukkig wel heel braaf en het is echt opstappen en wegrijden, maar hij is stijfjes.

Wintu

Berichten: 2962
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Hoevaak nog recreatief rijden met paard met KS/artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:09

Ik zou het niet meer doen. Zekers niet nadat ie al zo lang niet gewerkt heeft en hij het nu dus goed maakt. Wie zegt dat nu vaker belasting hem niet gaat nekken. Artrose in de rug en KS, ik zou er niet meer op gaan zitten, hoe licht de ruiter ook, met tuig en al is het hoe dan ook een extra belasting.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:25

Ik stel vooral de vraag, heeft paard geen pijn in de rug? Wat als het meisje eraf valt omdat paard bokt of steigert omdat die pijn krijgt in de rug?

Op 2-3 jaar kan artrose verder vorderen. Het beeld nu tov van toen kan helemaal anders zijn.

Wintu

Berichten: 2962
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:28

Art_Ificious schreef:
Ik stel vooral de vraag, heeft paard geen pijn in de rug? Wat als het meisje eraf valt omdat paard bokt of steigert omdat die pijn krijgt in de rug?

Op 2-3 jaar kan artrose verder vorderen. Het beeld nu tov van toen kan helemaal anders zijn.

Ik lees dat hij last heeft van stijfheid, dat geeft wel de indicatie dat er toch wel een vorm van ongemak is.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:32

Nja ik weet helaas wat een paard met rugpijn kan doen. Heb zelf een paardje gehad dat beginnende artrose had (wat jaar nadien op nieuwe foto's uitgebreid was ook) in de rug en hierdoor vluchtte onder het zadel, ben er meermaals afgevlogen gelukkig telkens zonder verwondingen.

Je hebt ook wel paarden die ondanks pijn toch blijven doorgaan. En net bij zulke paarden moet je een goed oog hebben om niet over hun grenzen te gaan

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoevaak nog recreatief rijden met paard met KS/artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:39

Ik zou het niet doen zonder iemand die medisch toezicht kan houden. Die aandacht voor hem is natuurlijk erg fijn maar hij moet er niet slechter van worden.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Hoevaak nog recreatief rijden met paard met KS/artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:44

Lastig ts, maar bij stijfheid is er dus inderdaad al vorm van ongemak. Meisje is jong dus ik zou dat persoonlijk best spannend vinden. Vooral ook ''wat valt er onder recreatief rijden?'' 20 minutjes lang en laag strekken of een uur naar buiten met draf en galop? Imo al een groot verschil, vooral met (lichte) pijn. Jij kunt de situatie het beste inschatten, sommige paarden gaan graag nog op pad, andere blijven liever in de wei, jij weet of je paard wel\niet snel pijn vertoont etc. Dus als ik jou was zou ik of duidelijke regels maken of het zekere voor het onzekere nemen en pensioen gunnen.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 00:25

Het paard meer beweging geven, hoeft geen probleem te zijn. Dat kan ook gunstig effect hebben. Wat ik mij wel afvraag is of lease (wat halve stal toch is?) verstandig is. Over een paard met een medische beperking zou ik volledig zeggenschap willen houden.

N4N4
Berichten: 1110
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Hoevaak nog recreatief rijden met paard met KS/artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 01:02

Ik zou het ook niet aandurven eigenlijk, wat als het meisje onbewust toch teveel doet met het paard ?
Er is dan grote kans dat het paard ineens zoveel verslechterd dat er misschien keuzes gemaakt moeten worden, wat een drama zou zijn als jij in het buitenland zit.
Ikzelf heb helaas ervaring met KS en artrose bij mijn paard en er zou deze constructie nooit doen.

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Hoevaak nog recreatief rijden met paard met KS/artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 08:20

Ik weet het niet. Als je het nu thuis van dichtbij nog zou kunnen volgen. Maar nu zelf weg en dan iemand anders met het paard aan de slag. Ik zou het niet doen Als jouw paard voldoende en veel vrij kan bewegen dan kan het zelf kiezen en hoeft het niets.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hoevaak nog recreatief rijden met paard met KS/artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 08:34

Nope. Niet aan beginnen. Iig niet met rijden.

Ik zou het okay vinden wanneer ze ging poetsen, grondwerken, wandelen. Maar er niet meer op zitten. En al helemaal een beginner niet, niet wanneer hij blijkbaar al stijf is.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 08:34

Mja an sich kan wat extra beweging, rekken en strekken natuurlijk wel goed zijn voor sommige paarden. Vooral tussen de oortjes, maar ook qua versoepelen.

Ik zou het alleen doen als je het meisje echt blind vertrouwd en als het echt een meerwaarde voor je paard is om die 2x per week lekker even op stap te gaan. Dat het dier het echt heel leuk vindt om "wat te doen".

Maar het risico dat (zeker een jonge meid...) wat teveel gaat doen vind ik wel groot.... en dan spannend als er verder niemand zicht op heeft. Ik zou dan wel graag iemand (bvb. stalgenoten, pensionhouder, ouders van meisje?) hebben die de vinger voor je aan de pols houdt qua wat ze zien gebeuren met het dier....

CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Hoevaak nog recreatief rijden met paard met KS/artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 09:11

Ik twijfel zelf ook, vandaar mijn vraag. Bokken of steigeren zal hij nooit doen, ik rijd zelf heel af en toe nog met hem en voel hem redelijk goed aan, stijf was hij altijd al een beetje, en natuurlijk heeft een paard met KS wel ‘iets’, zou gek zijn moest hij niets laten zien. Maar ja nu staat hij natuurlijk niet meer in het werk dus gebrek aan spieren en het feit dat hij intussen 20 jaar is spelen ook een rol natuurlijk. Er is toen in de kliniek wél verteld dat een beetje licht werk en beweging vaak goed doen, maar ik wil idd niet het risico lopen dat er iets misgaat. Er rijdt nu een meisje van onze stal heel af en toe eens met hem, maar zij is ook al wat ouder. Ik blijf sowieso 100% zeggenschap houden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 09:17

Waarom niet op pensioen zetten?
Ik heb een 23 jarige staan. Staat bij mij sinds hij 19 was. Eerste 2 jaar regelmatig mee gereden nog vooral wandelingen, maar omwille van artrose in hals en benen rustig aan.
Nu eigenlijk sinds vorig jaar niets meer gedaan met hem. En hij geniet van de rust hoor. Af en toe aan de hand een rondje mee buiten, maar erop ? Nee dat doe ik niet meer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 09:19

CalipsoLover schreef:
Ik twijfel zelf ook, vandaar mijn vraag. Bokken of steigeren zal hij nooit doen, ik rijd zelf heel af en toe nog met hem en voel hem redelijk goed aan, stijf was hij altijd al een beetje, en natuurlijk heeft een paard met KS wel ‘iets’, zou gek zijn moest hij niets laten zien. Maar ja nu staat hij natuurlijk niet meer in het werk dus gebrek aan spieren en het feit dat hij intussen 20 jaar is spelen ook een rol natuurlijk. Er is toen in de kliniek wél verteld dat een beetje licht werk en beweging vaak goed doen, maar ik wil idd niet het risico lopen dat er iets misgaat. Er rijdt nu een meisje van onze stal heel af en toe eens met hem, maar zij is ook al wat ouder. Ik blijf sowieso 100% zeggenschap houden.

Ligt werk en beweging kan ook wandelen, grondwerk en misschien wat longeren zijn, denk ik?

Rijden zou ik iig niet meer aan beginnen wanneer dat 2x per week met een beginner is.

CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Hoevaak nog recreatief rijden met paard met KS/artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 09:23

Hij staat al min of meer op pensioen :+

Heb berichtje gestuurd dat ik het toch maar niet ga doen. Het meisje van onze stal die nu af en toe een keer wat doet met hem is voldoende, zij is ook geen beginner meer en vertrouw dat ook veel meer. Mijn buikgevoel zegt neen, dus ga er toch maar naar luisteren. Bedankt voor jullie feedback!

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 09:34

Voor mij zou het er aan liggen hoe dit paard van nature beweegt. Heel functioneel of juist precies verkeerd.

Als je mij vraagt of je dit paard licht nog dagelijks/ om de dag moet gaan rijden op een correcte manier dan zou ik (ook op basis van wat je zegt dat de kliniek aangaf) meteen zeggen: doen!
Ik geloof heilig in rust roest.
En dat je juist door wat gymnastieken je paard kunt helpen.

Maar gaat het om een ruiter waar je niet zeker van weet dat ze goed van fout lichaamsgebruik kunnen onderscheiden.... dan wordt het al heel veel moeilijker. Dan loop je het risico dat je niks verbeterd of het juist erger maakt. Tenzij het paard van nature makkelijk een fijne houding aanneemt (maar dan zou ik ook niet zo snel opspelende KS verwachten)

En dat zeg ik vanuit het perspectief van een 28 jarige die nog steeds onder het zadel is. Je merkt echt dat zo'n beest er juist baat bij heeft om even juist uit zijn 'loopje' wordt gehaald en weer eens wat meer door loopt/juist wat meer terug/ weer even links en rechts gelijk bijgewerkt wordt. Juist die kleine (passende) uitdagingkjes doen het lijf heel veel goed.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Re: Hoevaak nog recreatief rijden met paard met KS/artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 10:30

ik ken het paard niet maar leeftijd, KS, artose en al een tijdje op rust, is wat stijf met opstarten - is al een ongemak waar je rekening mee moet houden -

het meisje zal dat zeker doen maar dan wel onder toezicht,
zeker de eerste maanden om te kijken of het opstarten na 2á3 jaar weinig gedaan te hebben - goed gaat en het voor het paard geen belasting is.

artrose stopt niet, weet u hoe het er nu voor staat met de artrose en KS?

alle goeds voor beide

pien_2010

Berichten: 43312
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Hoevaak nog recreatief rijden met paard met KS/artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 10:36

Ik zou het niet doen. Polie na veel problemen gaat na jaren niet meer rijden fantastisch. Ik ga er nooit meer opzitten want ben als de dood dat de peesproblemen weer terugkomen ( ze is weekgekoot).

Dus geniet van het goed gaan van je paard en laat het daarbij.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoevaak nog recreatief rijden met paard met KS/artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 10:45

Je bent zelf straks maanden weg dus kan ook geen toezicht houden of ingrijpen wanneer nodig. Ik zou het niet doen. Misschien als je terug in Nederland bent en wel in de buurt bent dat het dan anders is, want dan kun je op ieder moment zeggen we stoppen ermee.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 10:50

Fijn dat je het niet gaat doen en luistert naar jouw gevoel!!

Zou ook niet meer rijden op een paard met die problematiek. Er zijn zoveel andere leuke dingen te doen, om je paard qua beweging te onderhouden :) . Wandelen, grondwerk, dubbele lange lijnen, werken aan de hand, lange teugelen... Onbelast werken, onbelast gymnastiseren.

Ik heb dus zelf artrose in mijn rug, dat is geen pretje en onbelaste beweging is het fijnste hiervoor :) .
Dus ik loop/wandel heel veel met daarnaast wat yoga, pilates, stretch oefeningen. Zoiets moet je ook doen met je paard :) .