Hoevaak nog recreatief rijden met paard met KS/artrose?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 11:22

Geen flauw idee hoever het staat met zijn artrose om eerlijk te zijn. Laatste keer dat er foto’s zijn genomen is 5 jaar geleden, toen hem onmiddellijk op sport-pensioen gezet en een jaar lang enkel recreatief gereden/wandelen. Daarna enkel nog af en toe wandelen, maar ook dat is snel verminderd omdat ik een jonkie gekocht had… Maar hij wordt er niet slechter op. Misschien dat hij wel wat stijver geworden is, maar dat durf ik eigenlijk niet zo te zeggen want daarvoor zie en rijd ik hem zelf te weinig. Op de weide is hij alleszins wel nog heel actief en kan hij makkelijk mee met de rest.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:26

Twiggy2008 schreef:
Ik heb dus zelf artrose in mijn rug, dat is geen pretje en onbelaste beweging is het fijnste hiervoor :) .
Dus ik loop/wandel heel veel met daarnaast wat yoga, pilates, stretch oefeningen. Zoiets moet je ook doen met je paard :) .


Maar rijden (of grondwerk) zou toch juist dezelfde functie moeten hebben als jouw voorgestelde oefeningen?

Ik doe overigens (met artrose in mijn rug) júist ook nog krachttraining ernaast. Om het ondersteunende spierkorset goed te houden.

BeFunny

Berichten: 10549
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:36

Het hangt af van hoe dit meisje met je paard om gaat.
Rustig recreatief rijden lekker buiten maar ook wel eens kiezen voor grondwerk. Dat is heel anders dan steeds toch bakwerk doen. En als ze juist wel bakwerk doet dan gerichte oefeningen idd maar dus afwisseling.

Als ze wel lekker recreatief bezig kan zou dit zelfs voordelig kunnen zijn voor je paard want een beetje beweging is alleen maar goed en extra aandacht kan nooit kwaad. Maar ze moet ook in kunnen zien wanneer het dan niet kan en is het dan iemand die je daarin kunt vertrouwen? Zeker als je zelf weg bent. Als dat zo is zou ik zeggen doen. Ik geloof ook in rust roest. Maar weet ook dat het bij sommige bijrijders alleen in het begin leuk is en als de lol eraf is ze dan alleen de voor hun leuke dingen willen doen. Gelukkig zijn ze niet allemaal zo hoor.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:21

Rust roest, kan ik in mee gaan, en beweging is heel goed,

mensen kunnen aangeven wanneer het fff genoeg is, dat maak het verschil bij paarden die geven het aan maar zijn dan vaak..........................genoegzaam bekent

dus verstand van zaken is dan wel wenselijk.

paard vind rust ook prima, zoals je schrijft, zoals het nu gaat is genoeg lijkt me.
Laatst bijgewerkt door mce op 23-01-24 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:23

pol013 schreef:
Twiggy2008 schreef:
Ik heb dus zelf artrose in mijn rug, dat is geen pretje en onbelaste beweging is het fijnste hiervoor :) .
Dus ik loop/wandel heel veel met daarnaast wat yoga, pilates, stretch oefeningen. Zoiets moet je ook doen met je paard :) .


Maar rijden (of grondwerk) zou toch juist dezelfde functie moeten hebben als jouw voorgestelde oefeningen?

Ik doe overigens (met artrose in mijn rug) júist ook nog krachttraining ernaast. Om het ondersteunende spierkorset goed te houden.


Op de grond trainen, is onbelast trainen. Er op gaan zitten vind ik persoonlijk veel te belastend, mede omdat een paard al niet gemaakt is om erop te gaan zitten. Laat staan met deze problematiek.

Groot gelijk, overigens, dat je zelf ook nog aan krachttraining doet bij jouw eigen artrose.

Mijn eigen krachttraining is tegenwoordig stretchen, want ik heb ook nog een chronische spierpijnaandoening :o . Gelukkig heb ik altijd al veel gesport en bewogen, ik eet bewust gezond, dus geen overgewicht. Maar lekker aan de gewichten hangen of iets met teveel weerstand, is helaas geen optie meer voor mij. Ik hou mezelf lenig door de yoga/pilates/andere oefeningen. En verder veel lopen, dansen, fietsen etc. Ik ben geen stilzitter, verre van, heb sterke buikspieren e.d.... :D

Rust roest, dat is een feit. Gewoon lekker onbelast in beweging blijven....

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:28

Aan de ene kant denk ik dat beweging juist goed zou zijn. Zeker als je zelf in het buitenland bent is het fijn als er mensen op je paard kunnen letten en fit kunnen houden. Ik zou het alleen wel spannend vinden om van af en toe een rondje hobbelen naar standaard minstens 2x per week rijden te gaan zonder dat je zelf ziet en voelt wat dat voor impact heeft. Er zelf niet bij zijn is in dit een lastige. Je geeft geheel de verzorging en beweging uit handen en daarmee ook de noodzaak om te zien en voelen hoe het paard aanvoelt. Niet iedereen is daar even goed mee, zeker niet als je een paard pas net gaat rijden.

Heb je echt nog iemand erbij nodig in de tijd dat je weg bent? Hulp vinden zonder dat rijden mogelijk is, kan in ieder geval vrij lastig zijn heb ik gemerkt..

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:36

BeFunny schreef:
Het hangt af van hoe dit meisje met je paard om gaat.
Rustig recreatief rijden lekker buiten maar ook wel eens kiezen voor grondwerk. Dat is heel anders dan steeds toch bakwerk doen. En als ze juist wel bakwerk doet dan gerichte oefeningen idd maar dus afwisseling.

Als ze wel lekker recreatief bezig kan zou dit zelfs voordelig kunnen zijn voor je paard want een beetje beweging is alleen maar goed en extra aandacht kan nooit kwaad. Maar ze moet ook in kunnen zien wanneer het dan niet kan en is het dan iemand die je daarin kunt vertrouwen? Zeker als je zelf weg bent. Als dat zo is zou ik zeggen doen. Ik geloof ook in rust roest. Maar weet ook dat het bij sommige bijrijders alleen in het begin leuk is en als de lol eraf is ze dan alleen de voor hun leuke dingen willen doen. Gelukkig zijn ze niet allemaal zo hoor.


Dat beetje extra beweging recreatief is niet alleen maar goed. Dat kan juist ook veel kwaad bij een paard met Ks en artrose als deze zijn lijf niet goed gebruikt daarmee. Dan is steeds bakwerk juist wel beter, die gerichte oefeningen zal je buiten ook moeten doen. De bak is ook niet hetgene wat het zwaar maakt. 2 keer in de week in de bak kan veel lichter zijn als 2 buitenritten, maar ook veel zwaarder. Ligt er maar net aan hoe he rijdt. Alleen in zo'n geval is correct rijden heel erg belangrijk en dus ook op buitenritten serieus aan het werk zijn.

Wij hebben jaren gereden met paard met ernstige KS. Maar dus wel altijd serieus en zorgen dat het lijf goed gebruikt werd. Na een tijd rust hebben we haar nooit meer goed kunnen krijgen ohz (en die rust zorgde er wel voor dat ze sowieso in 1 keer extreem verslechterde) en is dus ook ingeslapen. Nu was dat echt een hele erge vorm, maar dat lijf goed gebruiken is voor elke graad belangrijk. En eigenlijk wil je de buikspieren heel sterk hebben voordat je erop gaat zitten. Dan is 1 keer in de zoveel tijd erop gaan zitten zonder bijvoorbeeld longeertrainingen tussendoor niet voordelig voor het lijf.

Maar ik denk dat je er goed aan doet Ts om het toch niet te doen idd. Hij doet het nu blijkbaar goed op pensioen en af en toe een klein ritje. Er is ook een kans dat hij met meer belasting toch achteruit gaat, helemaal als zij hem misschien niet correct kan trainen continu. Voor wie doe je het dan? Maar goed, dat gevoel had je zelf al en ik snap dat je het qua aandacht fijn zou vinden, maar paard doet het goed dus die heeft geen last van minder aandacht blijkbaar ;)

Rizette
Berichten: 4380
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Hoevaak nog recreatief rijden met paard met KS/artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:31

De slogan dat beweging zo goed is vind ik nietszeggend , zelfs gevaarlijk. Minder werkbeweging is minder erg dan slechte werkbeweging. Voor dit paard wat ook nog eens spierverlies heeft is weinig werk misschien wel veel werk. Laat het lekker met rust en niet meer nog eens een beginner alle beginnersfouten overkomen.

BeFunny

Berichten: 10549
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hoevaak nog recreatief rijden met paard met KS/artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:18

In mijn tekst staat toch ook duidelijk dat "ze het wel moet kunnen zien" dus de ervaring er naar moet zijn.
Niet elke bijrijder is beginner en rijd een paard stuk.

Ik heb wel paarden gekend die beter werden of bleven door gereden te worden en dan de combi buiten (rustig stap draf ritje) en wat licht bakwerk met gerichte oefeningen) maar vooral niet te zwaar.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:30

Hadden die paarden ook KS? Want dat rustige ritje buiten moet je ook die gerichte oefeningen meenemen. Zo'n paard wil je altijd correct het lijf laten gebruiken, helemaal als je er op gaat zitten. En voor het ene paard zal stap draf ritje vele malen moeilijker zijn of zelfs slechter dan galop bijvoorbeeld.

Dit paard heeft bewezen het goed te doen met het pensioen, dus ik zou het risico niet nemen. Een paard met een medisch probleem goed rijden gaat een beginner gewoon niet kunnen, nee. Dat is 1 van de moeilijkste dingen juist.

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:39

Mijn paard bleef stukken beter door wel wat te doen.
Ik denk dat zo'n licht meisje die wat met hem doet juist wel goed is.
En je bent ook weg als hij op de wei staat, dan is het nog lastiger in te schatten hoe het gaat, met dat meisje zal er juist meer aandacht zijn voor zijn gesteldheid.
Misschien kun je haar de dingen leren die belangrijk zijn om te weten en kan ze les krijgen, kan ook grondwerkles zijn, zodat er nog extra op gelet wordt en ze leert hoe bepaalde houdingen goed zijn .

BeFunny

Berichten: 10549
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:45

MyWishMax schreef:
Hadden die paarden ook KS? Want dat rustige ritje buiten moet je ook die gerichte oefeningen meenemen. Zo'n paard wil je altijd correct het lijf laten gebruiken, helemaal als je er op gaat zitten. En voor het ene paard zal stap draf ritje vele malen moeilijker zijn of zelfs slechter dan galop bijvoorbeeld.

Dit paard heeft bewezen het goed te doen met het pensioen, dus ik zou het risico niet nemen. Een paard met een medisch probleem goed rijden gaat een beginner gewoon niet kunnen, nee. Dat is 1 van de moeilijkste dingen juist.


Er staat toch niet dat er buiten geen gerichte oefeningen hoeven gedaan te worden? Typ ik in een andere taal? Zo vermoeiend dit.
En ja die paarden hadden ks. Anderen artrose of beiden. En sommige. Hadden ook nog meer oefeningen van de fysio die ook tijdens grondwerk gedaan konden worden. Ik benoem de oefeningen in de bak specifiek omdat ik met de paarden waar ik dus bij reed die dat hadden vaak juist in de bak het zwaarder hadden en buiten ging dat veel makkelijker ook de oefeningen.

En een rustig galopje buiten ging ook nog. Terwijl dat in de bak vaak niet ging omdat dat te zwaar was. Juist de combi wisseling met bak en buiten maakten dat deze paarden dus beter gingen bewegen, soepeler. Dus ja ik geloof dat het "in veel of sommigen gevallen" heel goed kan zijn. Maar dat hangt ook af van de mate. Maar als iemand het gevoel heeft dat het misschien wel kan dan ga ik er van uit dat er nu toch iets mist. Sommige paarden gaan dus echt zwaar achteruit door rust. Maar als er dus idd teveel gedaan wordt is dat natuurlijk niet anders.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:43

Zeker wanneer er voor betaald wordt, gaat zo'n ruiter vroeg of laat wel wat meer van het paard vragen. En als je als eigenaar dan zelf niet in beeld bent... poeh.

Wees wijs, doe het niet. Paard is met pensioen, ik zou dat gewoon lekker zo laten. Meer rijden voegt voor je paard niets toe, die is net zo blij met wat poetsen en wat aandacht. Alleen mensen denken dat een paard rijden als basisbehoefte ziet. Is niet zo. Paard staat veel liever gewoon in de wei met z'n vrienden.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Hoevaak nog recreatief rijden met paard met KS/artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:38

Dan ken je denk ik niet de paarden die helemaal wegkwijnen als ze niet meer mee mogen op een ritje.... ze bestaan echt :j Ook als ze gewoon lekker in een fijne wei met vrienden staan. Er zijn van die opa's en oma's die helemaal opleven als ze toch nog eens een rondje mee mogen *\o/*

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Hoevaak nog recreatief rijden met paard met KS/artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 18:19

Hey, zo’n heftige discussie is ook weer niet nodig :+

Zoals ik hierboven al aangeef heb ik besloten het niet te doen.