Te strak op de teugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 17:42

Nickolay schreef:
Ik zou met een jong paard, niet langer dan 20 a 30 minuten rijden. Doe je ook grondwerk of werk aan de hand? Dat is misschien een mooie afwisseling. Paarden en vooral jonge paarden kunnen niet lang hun concentratie erbij houden, dus dan is een les van 45 of 60 minuten veel te lang.


Zeker!! Het is meestal zo dat grondwerk het grootste deel van de week inhoudt, en die laat ik max 30 minuten duren omdat ik dan merk dat hij op is

evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Re: Te strak op de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 15:20

Update! Vandaag ongeveer 30 minuten gereden en het protest was zoveel minder, eigenlijk zo goed als weg, enkel op het einde kwam het nog wat boven maar ook dat was rap gedaan. Bij het opstappen had ik direct een veel rustiger paard onder mij, dus een mentale vakantie deze week was nodig. Ook sterk geoefend op lang laag, in het begin ging dit goed, eens we hadden gegaloppeerd ging het wat minder maar we zijn er ook goed mee geëindigd :)

CharleyT
Berichten: 3993
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 15:32

evilginger schreef:
Popstra schreef:
Hoe ver gevorderd ben je zelf?
Heb je ervaring met groene paarden?


15 jaar ervaring en toch wel wat ervaring met groene paarden, maar hier ben ik nog nooit tegenaan gelopen..


Volgens je profiel ben je 22, trek daar die '15'jaar ervaring vanaf kom je uit op 7 jaar oud toen je op een pony ging rijden.
Tsja, wat is dan je ervaring met jonge paarden beleren?

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 15:43

evilginger schreef:
Lang en laag is een tip die ik eerder al kreeg van een vriendin en die elke training sowieso terugkomt, maar waar ik na het openen van dit topic zeker nog meer wil gaan toepassen.


Trap niet in de verleiding je jonge paard te veel lang en laag te rijden. Je loopt hiermee al snel het risico dat je paard van de achterhand af teveel op de voorhand gaat lopen. Probeer ook je jonge paard zn achterhand goed te leren gebruiken. Gewoon je teugels op maat (niet te lang en niet te kort) maar wel zo dat je je paard naar de (begrenzing van de) hand toe kan rijden. Van achteren naar voren. Dat lukt ook beter in het begin als je paard nog niet moe is. In zo'n fase is nog genoeg te leren voor je paard. Je paard moet leren tussen 2 handen en 2 benen te blijven, mag niet te los van het bit komen, niet op de voorhand, etc etc. Als je dan merkt dat de looplust minder wordt, is het eigenlijk al genoeg voor je paard en kun je als afsluiting nog even lang en laag rijden voor de ontspanning.
Ik zou er zeker nu nog niet mee beginnen.

evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 15:47

CharleyT schreef:
Volgens je profiel ben je 22, trek daar die '15'jaar ervaring vanaf kom je uit op 7 jaar oud toen je op een pony ging rijden.
Tsja, wat is dan je ervaring met jonge paarden beleren?


Klopt, desondanks toch wat ervaring met jonge paarden doorrijden. Het zadelmak maken is niet aan mij besteed, vandaar dat ik ook geen pony heb gekocht die niet zadelmak is, dan ging het sowieso fout.

evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 15:49

Babootje schreef:
evilginger schreef:
Lang en laag is een tip die ik eerder al kreeg van een vriendin en die elke training sowieso terugkomt, maar waar ik na het openen van dit topic zeker nog meer wil gaan toepassen.


Trap niet in de verleiding je jonge paard te veel lang en laag te rijden. Je loopt hiermee al snel het risico dat je paard van de achterhand af teveel op de voorhand gaat lopen. Probeer ook je jonge paard zn achterhand goed te leren gebruiken. Gewoon je teugels op maat (niet te lang en niet te kort) maar wel zo dat je je paard naar de (begrenzing van de) hand toe kan rijden. Van achteren naar voren. Dat lukt ook beter in het begin als je paard nog niet moe is. In zo'n fase is nog genoeg te leren voor je paard. Je paard moet leren tussen 2 handen en 2 benen te blijven, mag niet te los van het bit komen, niet op de voorhand, etc etc. Als je dan merkt dat de looplust minder wordt, is het eigenlijk al genoeg voor je paard en kun je als afsluiting nog even lang en laag rijden voor de ontspanning.
Ik zou er zeker nu nog niet mee beginnen.


Het is sowieso nooit 100% van onze training. Op de voorhand lopen doet hij niet snel, maar het is natuurlijk ook opletten. In het begin was dit wel zo, nu veel minder. Tussen 2 handen en benen blijven lukt voor hem echt wel goed, ik zorg er ook altijd voor dat er contact is

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 19:35

Babootje schreef:
Trap niet in de verleiding je jonge paard te veel lang en laag te rijden.

Te is nooit goed, dat moge duidelijk zijn.
Verder is het natuurlijk gissen.
Citaat:
Je loopt hiermee al snel het risico dat je paard van de achterhand af teveel op de voorhand gaat lopen. Probeer ook je jonge paard zn achterhand goed te leren gebruiken. Gewoon je teugels op maat (niet te lang en niet te kort) maar wel zo dat je je paard naar de (begrenzing van de) hand toe kan rijden. Van achteren naar voren.

Eh, ik ken de term 'van achter naar voor'.
Dat gaat over het belang van de achterhand, inclusief de kwestie van een goed evenwicht tussen dragen en stuwen.
Daar heb je geen teugels en geen 'teugels op maat' ("welke maat precies?") voor nodig. Wel een ruiter die haar eigen zwaartepunt correct kan gebruiken.

Citaat:
Je paard moet leren tussen 2 handen en 2 benen te blijven, mag niet te los van het bit komen, niet op de voorhand, etc etc.

Eh, dat zijn onze doelen.
Een paard is per definitie scheef (en ook mensen zijn asymmetrisch)
help je dier om gewicht te brengen naar die schouder waar de teugel lichter blijft.
Resultaat is dan inderdaad 'tussen twee benen en tussen twee teugels'.
En als je een vriendelijke hand hebt, onafhankelijk zit etc wil je dier best jouw hand mee naar voor nemen.
Citaat:
Als je dan merkt dat de looplust minder wordt, is het eigenlijk al genoeg voor je paard en kun je als afsluiting nog even lang en laag rijden voor de ontspanning.

Ik zou zeggen: kijk op je horloge en wees dit vóór.
Lang en laag rijden is prima, maar een vermoeid paard kukelt geheid op de voorhand en dat wil je niet...

evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Re: Te strak op de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 19:51

Ik rij altijd met een timer, ik gebruik equilab om onze trainingen te tracken, zodat ik ook weet of ik teveel op zijn “goede” kant heb gereden ipv op zijn “slechte” kant, want dit heb ik niet altijd door als ik terugblik op een training. Bij hem voel je het ook gelijk als hij op de voorhand loopt

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Te strak op de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 21:15

Goed bezig...! +:)+

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:42

Babootje schreef:
Trap niet in de verleiding je jonge paard te veel lang en laag te rijden.


Janneke2 schreef:
Te is nooit goed, dat moge duidelijk zijn.
Verder is het natuurlijk gissen.


Als je moet gissen ben je niet goed bezig. Het is een kwestie van gezond verstand.

Babootje schreef:
Je loopt hiermee al snel het risico dat je paard van de achterhand af teveel op de voorhand gaat lopen. Probeer ook je jonge paard zn achterhand goed te leren gebruiken. Gewoon je teugels op maat (niet te lang en niet te kort) maar wel zo dat je je paard naar de (begrenzing van de) hand toe kan rijden. Van achteren naar voren.


Janneke2 schreef:
Eh, ik ken de term 'van achter naar voor'.
Dat gaat over het belang van de achterhand, inclusief de kwestie van een goed evenwicht tussen dragen en stuwen. Daar heb je geen teugels en geen 'teugels op maat' ("welke maat precies?") voor nodig. Wel een ruiter die haar eigen zwaartepunt correct kan gebruiken.


Daar zijn we het dan niet eens. Ik heb het lang niet over verzameling, maar wel over verbinding.
Je teugels moeten zo lang of kort zijn dat je je paard van achteren naar voren naar de hand toe kan rijden.
We hebben het hier over een jong paard he Janneke, die de rugspieren nog helemaal moet ontwikkelen. En nog helemaal moet gaan leren dragen. Die kan dat nog helemaal niet alleen op je zit.

Babootje schreef:
Je paard moet leren tussen 2 handen en 2 benen te blijven, mag niet te los van het bit komen, niet op de voorhand, etc etc.


Janneke2 schreef:
Eh, dat zijn onze doelen.
Een paard is per definitie scheef (en ook mensen zijn asymmetrisch)
help je dier om gewicht te brengen naar die schouder waar de teugel lichter blijft.
Resultaat is dan inderdaad 'tussen twee benen en tussen twee teugels'.
En als je een vriendelijke hand hebt, onafhankelijk zit etc wil je dier best jouw hand mee naar voor nemen.


Daarom zeg ik al dat het paard dat moet LEREN.

Babootje schreef:
Als je dan merkt dat de looplust minder wordt, is het eigenlijk al genoeg voor je paard en kun je als afsluiting nog even lang en laag rijden voor de ontspanning.


Janneke2 schreef:
Ik zou zeggen: kijk op je horloge en wees dit vóór.
Lang en laag rijden is prima, maar een vermoeid paard kukelt geheid op de voorhand en dat wil je niet...


Ik zeg hiermee natuurlijk niet dat je paard de "pijp leeg" moet rijden. Het is altijd beter dat je leert te voelen wanneer je paard wat looplust verliest dan op de klok te kijken. Want net zoals bij mensen kan dat moment verschillend zijn afhankelijk van hoe het paard zich op die dag voelt. Verder wil je natuurlijk ook dat je paard conditie gaat opbouwen en iedere x te vroeg stoppen gaat daar niet aan bijdragen

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Te strak op de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:47

wat je ook kunt doen is de training positief af sluiten. doet het iets goed en braaf dan belonen en af stappen. niet maar door blijven vragen. stop voor het paard stopt!

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:49

evilginger schreef:
Ik rij altijd met een timer, ik gebruik equilab om onze trainingen te tracken, zodat ik ook weet of ik teveel op zijn “goede” kant heb gereden ipv op zijn “slechte” kant, want dit heb ik niet altijd door als ik terugblik op een training. Bij hem voel je het ook gelijk als hij op de voorhand loopt


Het geeft best inzicht om met zo'n hulpmiddel te rijden, maar het moet niet in de plaats komen van je eigen gevoel. Want soms is het nodig om wat meer te trainen op de ene dan de andere kant. Als je maar weet wat je aan het doen bent.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:50

Popstra schreef:
wat je ook kunt doen is de training positief af sluiten. doet het iets goed en braaf dan belonen en af stappen. niet maar door blijven vragen. stop voor het paard stopt!


Zeker. Afstappen en aan de hand uitstappen is de beste beloning.

evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Re: Te strak op de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 13:53

Tijdens het rijden zelf gebruik ik de app enkel om bij te houden hoelang ik al bezig ben, dat was een van mijn valkuilen vroeger met mijn verzorgpony, dat ik dacht dat er al veel tijd over was gegaan terwijl het helemaal zo niet was haha. Dus mijn tijdsinzicht is niet wauw. De rest van de training zie ik dan achteraf op de app van hoelang ik welke gang heb gedaan, hoeveel buigingen op welke kant,… Ik ben zelf al jaren voorstander van aan de hand uitstappen, of met een korte stapwandeling. Ongeacht hoe ervaren het paard is, op adem kunnen komen op hun eigen tempo is belangrijk.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:54

Ik denk dat je het vooral niet te moeilijk moet maken, gewoon voorwaarts neerwaarts rijden in stap draf en galop, grote voltes meepakken, binnenhoefslag en van hand veranderen en meer niet. Dat is vaak al moeilijk zat, maar voor een jonkie is dit voor mij het basiswerk.

evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 14:01

Elisa2 schreef:
Ik denk dat je het vooral niet te moeilijk moet maken, gewoon voorwaarts neerwaarts rijden in stap draf en galop, grote voltes meepakken, binnenhoefslag en van hand veranderen en meer niet. Dat is vaak al moeilijk zat, maar voor een jonkie is dit voor mij het basiswerk.


Klopt! Hij durft nog regelmatig stilvallen in de bochten als ik een diagonaal ofzo rijdt, maar dit is al veel verbeterd. Al de rest hou ik voor als hij er klaar voor is. Voltes etc zijn ook gewoon belangrijk voor rechtrichten

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 21:15

... ik heb de eerste tijd de hoek na de diagonaal alleen maar in stap gereden.
Dit onder het motto van mijn instructrice 'iedere hoek is er één, en je rijd elke hoek met een nette balans!'
En ook het veel vriendelijker klinkende motto 'maak het je paard gemakkelijk'. (Eerst 'buik'spieren kweken, daarna gaat het gebruik van die spieren vanzelf.)
Negentig graden ging redelijk snel in draf, maar na de diagonaal is het wat scherper en nadat het 1x mislukte is het een tijdje van het programma af geweest.
Toen de verticale balans goed in draf was bevestigd zijn we gaan galopperen en wendingen in galop zijn nooit meer een punt geweest.

evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Re: Te strak op de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 21:27

Hmm dat is wel een motto om te onthouden. Hij doet het nu echt wel heel goed in vergelijking met de eerste keer dat we dit deden, maar sowieso start de training altijd met de oefeningen eerst in stap te doen en pas als die goed gaan in stap, kan ik die in draf proberen

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 22:54

evilginger schreef:
Ik zit met een enorm dilemma.. ik ben van nature een ruiter die met te lange teugel rijd, te los om een goed contact te hebben. Ik voel het contact wel, maar kan hierdoor mijn paard niet voldoende ondersteunen. Nu gaf mijn instructrice de tip om mijn teugels korter te nemen. Dit hielp fantastisch in de ondersteuning. Belangrijk is om te weten dat hij nu 4-5 maanden zadelmak is. Nu is hij sinds gisteren halverwege de les beginnen protesteren en vandaag nog erger, met wegloopgedrag waarbij mijn zit geen effect had. Nu kreeg ik foto’s doorgestuurd van een van onze fotografen en schrik ik mij rot als ik zie dat ik precies zijn bit langs 1 kant door zijn mond trek, maar heb even vergeleken met foto’s met losse teugel waarbij dit ook zo lijkt. Conclusie is dat mijn bit dan ook te groot is en hier komt snel verandering in. Maar het lijkt alsof hij bij het minste contact zijn mond opendoet. Doordat ik mijn teugels nu al strakker heb als anders, heb ik het idee dat ik hem enorm stoor in zijn mond, en dat daarvan mogelijk ook het protest komt. Is een dunner en kleiner bit dan een oplossing? Of is er meer aan de hand?


Ik zou inderdaad voor het bit je instructrice vragen of een bit fitter. Is hij al naar de tandarts geweest? Vaak kan extreme gevoeligheid van de mond iets te maken hebben met de tanden, misschien nog een wolfstandje of haken. Mocht je het idee hebben dat JIJ het bit scheef trekt en niet het paard die het bit scheef legt, probeer dan eens siliconen bitringen uit, mega goedkoop en zorgt ervoor dat je als ruiter minder aan de mondhoek kan “hangen”.
Dat opeens protesteren kan natuurlijk ook de leeftijd zijn, dat is even met een goede instructrice doorheenrijden, (mocht je die nog niet hebben) ga dan echt opzoek naar een instructeur met veel ervaring ook met jonkies.

evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Re: Te strak op de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 22:58

Tandarts is toevallig vandaag geweest! Zijn bit heb ik vorige week al gewisseld, een maatje kleiner en dunner. De tandarts kon zien dat hij zijn bit had vastgepakt, hij kauwde ook echt hard op het vorige bit. Voor de rest was het wel oké, gewoon wat puntjes bijgevijld, maar alles is gewisseld en de zichtbare wolfstanden zijn eruit. Zij heeft ook een opleiding tot bitfitter gevolgd en heeft mijn nieuwe bit dan ook even gepast en gevoeld hoe dit in zijn mond lag en kon zeggen dat dit een goed bit was voor hem, zou zelfs een 11,5 mogen worden maar ik vrees dat dat het net niet gaat zijn. Het kan dus ook wel wat verklaren, qua protest vind ik. Afgelopen weekend liep hij ook veel aangenamer dan alle keren ervoor, dus ik denk dat dat ook duidelijk is :)

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 23:01

evilginger schreef:
Tandarts is toevallig vandaag geweest! Zijn bit heb ik vorige week al gewisseld, een maatje kleiner en dunner. De tandarts kon zien dat hij zijn bit had vastgepakt, hij kauwde ook echt hard op het vorige bit. Voor de rest was het wel oké, gewoon wat puntjes bijgevijld, maar alles is gewisseld en de zichtbare wolfstanden zijn eruit. Zij heeft ook een opleiding tot bitfitter gevolgd en heeft mijn nieuwe bit dan ook even gepast en gevoeld hoe dit in zijn mond lag en kon zeggen dat dit een goed bit was voor hem, zou zelfs een 11,5 mogen worden maar ik vrees dat dat het net niet gaat zijn. Het kan dus ook wel wat verklaren, qua protest vind ik. Afgelopen weekend liep hij ook veel aangenamer dan alle keren ervoor, dus ik denk dat dat ook duidelijk is :)


Dat is heel fijn! Bij jonkies hoort soms een beetje stuntelen er ook bij. Laat je ook niet teveel opfokken door comments die na 4 berichtjes al precies weten wat er verkeerd gaat tijdens het rijden. Die kennen jou nog je paard niet, altijd een beetje apart hoe dan toch het rijden volgens hen helemaal verkeerd gaat. Veel succes en vooral plezier samen :)

evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Re: Te strak op de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 23:03

Dankjewel! Plezier staat zeker hoog op ons lijstje :)

Oza04
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 17:36

evilginger schreef:
Ik rij altijd met een timer, ik gebruik equilab om onze trainingen te tracken, zodat ik ook weet of ik teveel op zijn “goede” kant heb gereden ipv op zijn “slechte” kant, want dit heb ik niet altijd door als ik terugblik op een training. Bij hem voel je het ook gelijk als hij op de voorhand loopt



Dit is wel een hele goeie die ik zelf ook ga gebruiken! Heb even meegelezen met t topic en zelf ook al wat bruikbare tips opgenomen die ik kan gebruiken met trainingen!

Heb een bijna 7 jarige merrie die ergens een trauma heeft opgelopen tijdens het rijden. Gaat al super en kan nu redelijk draven zonder dat ze in de ankers gaat. Die rijd ik 1 a 2x per week een halfuurtje. Vooraf wat grondwerk en aan de hand in en uitstappen