Te strak op de teugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
evilginger

Berichten: 210
Geregistreerd: 18-12-22

Te strak op de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 20:49

Ik zit met een enorm dilemma.. ik ben van nature een ruiter die met te lange teugel rijd, te los om een goed contact te hebben. Ik voel het contact wel, maar kan hierdoor mijn paard niet voldoende ondersteunen. Nu gaf mijn instructrice de tip om mijn teugels korter te nemen. Dit hielp fantastisch in de ondersteuning. Belangrijk is om te weten dat hij nu 4-5 maanden zadelmak is. Nu is hij sinds gisteren halverwege de les beginnen protesteren en vandaag nog erger, met wegloopgedrag waarbij mijn zit geen effect had. Nu kreeg ik foto’s doorgestuurd van een van onze fotografen en schrik ik mij rot als ik zie dat ik precies zijn bit langs 1 kant door zijn mond trek, maar heb even vergeleken met foto’s met losse teugel waarbij dit ook zo lijkt. Conclusie is dat mijn bit dan ook te groot is en hier komt snel verandering in. Maar het lijkt alsof hij bij het minste contact zijn mond opendoet. Doordat ik mijn teugels nu al strakker heb als anders, heb ik het idee dat ik hem enorm stoor in zijn mond, en dat daarvan mogelijk ook het protest komt. Is een dunner en kleiner bit dan een oplossing? Of is er meer aan de hand?

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 20:58

vraag dit aan de instructie, zij/hij is erbij en weet waarom het paard dat doet, zij/hij kan het oplossen

weet uw wijze van rijden niet ken uw paard niet dus iets oplossen gaat niet op papier.

evilginger

Berichten: 210
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 21:01

mce schreef:
vraag dit aan de instructie, zij/hij is erbij en weet waarom het paard dat doet, zij/hij kan het oplossen

weet uw wijze van rijden niet ken uw paard niet dus iets oplossen gaat niet op papier.


Moeilijk inderdaad. Zij vindt dat het protesteren vnl komt vanuit het puberen en het meer uittesten van de ruiter, aangezien we net 3 maanden een combinatie zijn. Echter voel ik mij vooral niet prettig bij het idee dat ik mogelijk het bit door zijn mond trek, wat op foto dus soms lijkt, zowel met lossere als strakkere teugel..

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:08

evilginger schreef:
mce schreef:
vraag dit aan de instructie, zij/hij is erbij en weet waarom het paard dat doet, zij/hij kan het oplossen

weet uw wijze van rijden niet ken uw paard niet dus iets oplossen gaat niet op papier.


Moeilijk inderdaad. Zij vindt dat het protesteren vnl komt vanuit het puberen en het meer uittesten van de ruiter, aangezien we net 3 maanden een combinatie zijn. Echter voel ik mij vooral niet prettig bij het idee dat ik mogelijk het bit door zijn mond trek, wat op foto dus soms lijkt, zowel met lossere als strakkere teugel..


uittesten doet een paard niet, wel geeft het aan dat het u niet begrijpt, een eerste klasser kun je ook geen sommen van klas zes vragen, dat weet hij/of zij als ze daar alle klassen heeft doorplopen ( een slimmerik zal het sneller doen)

een jong paard paard opleiden en de hulpen leren kost tijd en geduld begin bij het begin en wil geen "eindproduct" creeren, uw instructie moet u daar bij helpen

als deze instructie daar geen weet van heeft is het verstandiger er een te zoeken die verstand van zaken heeft

of er meer aan de hand is weet ik niet dat kan ik vanaf hier - zonder het paard te kennen - niets over zeggen
Laatst bijgewerkt door mce op 04-02-24 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

evilginger

Berichten: 210
Geregistreerd: 18-12-22

Re: Te strak op de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 21:12

Een eindproduct creeëren is zeker niet mijn doel nu. Zolang de basis niet bevestigd is, kan ik daar nog niet aan denken. Dat een jong paard tijd vraagt, wist ik voor ik hem kocht en dat neem ik hem ook niet kwalijk. Waar het protest van komt, valt dus nog uit te zoeken. Mijn instructrice heeft wel degelijk weet van het opleiden van jonge paarden, dus daar zit het probleem ook niet.

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Te strak op de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:13

Wanneer hij jong is ook even de tandarts erbij.

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:14

Misschien is jouw paard momenteel aan het wisselen en geeft de (al is het lichte) druk pijn. Heb je al een TA langs laten komen? Die kan dan ook gelijk kijken of het bit wel de juiste is voor jouw paard.
Een goed contact is als je de mond heel licht voelt, zonder dat je druk hoeft te zetten met je handen. Zelf denk ik dat je het beste kunt kijken voor een andere instructeur, want als een instructeur zegt dat een paard je aan het uittesten is, dan snapt diegene er werkelijk niets van en mag je echt aan de kunde van die persoon twijfelen.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:14

evilginger schreef:
Een eindproduct creeëren is zeker niet mijn doel nu. Zolang de basis niet bevestigd is, kan ik daar nog niet aan denken. Dat een jong paard tijd vraagt, wist ik voor ik hem kocht en dat neem ik hem ook niet kwalijk. Waar het protest van komt, valt dus nog uit te zoeken. Mijn instructrice heeft wel degelijk weet van het opleiden van jonge paarden, dus daar zit het probleem ook niet.



Inderdaad eerst kijken waar het protest vandaan komt,

wisselen geeft pijn in de mond, kan een reden zijn b.v.
groeipijnen, dat kan heel vervelend zijn
hormonen - ook een ruin kan er last van hebben
mogelijk zijn de lessen te lang en nog niet passend voor een jong paard - elk paard is immers verschillend-

lesopbouw niet goed voor een jong paard die alles nog moet leren, paard moet spieren opbouwen mischien geeft hij/zij aan dat de spieren verzuren, tijd voor ontspanning
hoofd jong paard zit snel vol, vaker ontspannen

Uw instructie weet dat, moet dat zien en het oplossen en u daarbij helpen
Laatst bijgewerkt door mce op 04-02-24 21:37, in het totaal 4 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:17

Als de instructeur niet ziet dat een bit te groot is en protest aanduidt als puberen ipv de oorzaak te zoeken… Dan zou ik bij mezelf even gaan nadenken of dit wel de juiste persoon is om je te begeleiden.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:19

Niet iedereen die zich ''instructrice'' noemt hoef je blindelings te volgen, dus super dat je zelf onderzoek wilt doen ts. Zoals hierboven al gezegd word, dat hoort zij dus te zien, dat is de basis, het tuig. Uit testen doen paarden inderdaad niet, laat even de TA komen, evt. een bitfitter als je er niet uitkomt(al hoef je in de meeste gevallen niet moeilijk na te denken). Misschien is zelfs bitloos wel even een optie. Eerst maar het overduidelijke aanpakken; het bit. En als jij je niet goed voelt bij de teugels strakker nemen, niet doen, ik kom zelf ook niet aan de voorkant, geen kneepjes, niet strakker houden, gewoon licht contact, dat echt wel eens wegvalt, paard zoekt dat vanzelf weer op. Dus ook als je je teugels losser hebt.

evilginger

Berichten: 210
Geregistreerd: 18-12-22

Re: Te strak op de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 21:23

Bitloos heb ik ook al aan gedacht. Bitfitter is de volgende stap als het kleinere en dunnere bit niet helpt/niet past.
Tanden lijken me ergens raar doordat hij gisteren pas halverwege de les begon te protesteren.
Over het uittesten heb ik wel nog even de uitleg dat we altijd wel uitkomen op een ruiterfout als conclusie als we verder onderzoek doen, maar daarom dat ik ook hier even tips vraag om het aan te pakken en te zien wat ik zelf kan aanpassen.
Ik heb ook wel het idee dat hij een “moeilijke” mond heeft qua maat. Een 12,5 lijkt net te klein en een 13,5 (wat hij nu heeft) lijkt dan dus te groot, maar een 13 vind je amper in een dubbelgebroken bustrens. Ik test zijn nieuw bitje een van de dagen uit, en zal dan hopelijk verandering merken, anders inderdaad bitfitter.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Te strak op de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:27

Als hij halverwege begint met protesteren is dan de les niet gewoon te lang

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:30

Wat ik begrijp had je eerst wel contact met de mond maar geen druk?

Mooi! Houden zo. Je was goed bezig.
Daarmee kun je een paard prima mee ondersteunen. Meer is niet nodig.
Wie heeft jou verteld dat het te weinig was?

Ik weet dat er helaas nog altijd veel mensen zijn die menen dat je druk, gewicht moet voelen. Maar meer als contact is niet nodig.

evilginger

Berichten: 210
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 21:32

Amber_anne schreef:
Als hij halverwege begint met protesteren is dan de les niet gewoon te lang


Heb ik ook in eerste instantie aan gedacht, maar na vandaag ben ik daar ook grotendeels van afgestapt. Moe was hij zeker niet nu en hij deed het ook. Hij krijgt nu sowieso 2-3 dagen rust van het rijden, en een algemene rustdag ook. Als het dan beter gaat, was het toch vermoeidheid/onaangenaam bit aangezien ik tegen dan het nieuwe erin heb gestoken

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Te strak op de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:33

Hij hoeft lichamelijk ook niet moe te zijn maar het kan mentaal ook vermoeiend zijn

Daarnaast ben ik het ook eens met dp

evilginger

Berichten: 210
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 21:34

DuoPenotti schreef:
Wat ik begrijp had je eerst wel contact met de mond maar geen druk?

Mooi! Houden zo. Je was goed bezig.
Daarmee kun je een paard prima mee ondersteunen. Meer is niet nodig.
Wie heeft jou verteld dat het te weinig was?

Ik weet dat er helaas nog altijd veel mensen zijn die menen dat je druk, gewicht moet voelen. Maar meer als contact is niet nodig.


Ja ben even wel van plan om terug met die iets lossere teugel ook te rijden, aangezien ik hem zoveel mogelijk op de zit wil rijden (en hem dit ook fantastisch is aangeleerd bij het inrijden). Dat van het te losse contact kwam van meerdere kanten, maar ik weet dat ik mijn teugels soms oprecht te lang laat. Als ik druk voel op de teugels, vind ik het zelf ook absoluut niet aangenaam en weet ik dat het voor hem ook niet aangenaam kan zijn. Dat viel opzich wel mee vandaag, maar toch, lastig iets dit..

evilginger

Berichten: 210
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 21:35

Amber_anne schreef:
Hij hoeft lichamelijk ook niet moe te zijn maar het kan mentaal ook vermoeiend zijn

Daarnaast ben ik het ook eens met dp


Vandaar de rustdagen ook nu, ik haal hem ook even uit de groepslessen tot we hierdoor zijn, dat ik zelf kan beslissen hoelang ik rij en ook hopelijk beter leer luisteren naar hem.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:35

Hoe ver gevorderd ben je zelf?
Heb je ervaring met groene paarden?

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:36

Dat weet je niet, want een nieuw bit is altijd een paar x wennen en niet 1x rijden voordat je weet hoe en wat.
Daarnaast hoeft een paard niet fysiek moe te zijn om toch het emmertje vol te hebben.

0000
Berichten: 5477
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:36

Het is belangrijk dat je contact altijd naar de mond toe is en nooit terugwerkt. Ook met meer verbinding kan je met je paard mee zijn. Denk aan het duwen van een winkelwagentje, ondanks dat je dat stevig vast hebt, duw je het van je weg ipv het naar je toe te trekken. Dat wil je ook op je paard, een hand die altijd richting de mond blijft denken. Op die manier krijgt je paard het gevoel dat je hem helpt en begeleid, zonder dat hij zich voelt alsof je gas geeft met de handrem er nog op. Want dat laatste, dat is vaak waarom paarden protesteren. Ze voelen zich tegengehouden en vaak blijft de ruiter dan toch drijven omdat hij wel moet blijven lopen.

Het is lastig uit te leggen, en het is belangrijk dat je instructeur je leert goed te voelen. Je kan met 100 gram gewicht op je teugel zowel je paard keurig netjes begeleiden met een meegaande hand, als enorm terug werken en hem hinderen...de nuance zit niet in het gewicht maar in de intentie en het gevoel.

evilginger

Berichten: 210
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 21:37

Popstra schreef:
Hoe ver gevorderd ben je zelf?
Heb je ervaring met groene paarden?


15 jaar ervaring en toch wel wat ervaring met groene paarden, maar hier ben ik nog nooit tegenaan gelopen..

evilginger

Berichten: 210
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 21:38

Ineke2 schreef:
Dat weet je niet, want een nieuw bit is altijd een paar x wennen en niet 1x rijden voordat je weet hoe en wat.
Daarnaast hoeft een paard niet fysiek moe te zijn om toch het emmertje vol te hebben.


Klopt, dus dan toch eerder de rust die het hem misschien doet en terug de manier van rijden van hiervoor die ik met hem toepaste

evilginger

Berichten: 210
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 21:39

0000 schreef:
Het is belangrijk dat je contact altijd naar de mond toe is en nooit terugwerkt. Ook met meer verbinding kan je met je paard mee zijn. Denk aan het duwen van een winkelwagentje, ondanks dat je dat stevig vast hebt, duw je het van je weg ipv het naar je toe te trekken. Dat wil je ook op je paard, een hand die altijd richting de mond blijft denken. Op die manier krijgt je paard het gevoel dat je hem helpt en begeleid, zonder dat hij zich voelt alsof je gas geeft met de handrem er nog op. Want dat laatste, dat is vaak waarom paarden protesteren. Ze voelen zich tegengehouden en vaak blijft de ruiter dan toch drijven omdat hij wel moet blijven lopen.

Het is lastig uit te leggen, en het is belangrijk dat je instructeur je leert goed te voelen. Je kan met 100 gram gewicht op je teugel zowel je paard keurig netjes begeleiden met een meegaande hand, als enorm terug werken en hem hinderen...de nuance zit niet in het gewicht maar in de intentie en het gevoel.


Hoe langer ik reacties krijg, hoe meer ik ook denk aan het gas geven met de rem op..

josien_m_
Berichten: 2411
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Te strak op de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 22:02

Ik ben ook zo'n ruiter die met lange teugel rijd. Ik ben dan ook een bosruiter en heb die teugel niet nodig. Contact met je paard hoeft toch niet via die teugel te lopen? je zegt het al: fantastisch op de zit.
Maar het ligt er natuurlijk aan wat je op termijn met je paard wil doen. Ik ben er zelf tevreden mee zo.

evilginger

Berichten: 210
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 22:09

josien_m_ schreef:
Ik ben ook zo'n ruiter die met lange teugel rijd. Ik ben dan ook een bosruiter en heb die teugel niet nodig. Contact met je paard hoeft toch niet via die teugel te lopen? je zegt het al: fantastisch op de zit.
Maar het ligt er natuurlijk aan wat je op termijn met je paard wil doen. Ik ben er zelf tevreden mee zo.


Op termijn: plezier en afwisseling. Dus ook bosritjes, maar langs de andere kant ook wat hogere dressuuroefeningen (maar hier ben ik nog verre van mee bezig) en gewoon allround rijden