help mijn paard stuurt niet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LS_paard
Berichten: 2
Geregistreerd: 03-02-24

help mijn paard stuurt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 15:31

Hoi, Ik rijd sinds kort een nieuw paard bij. Ze is heel voorwaarts en wil af en toe heel snel, soms zo snel dat ik haar tegen de bak rand aan moet zetten omdat ze anders veel te snel gaat.
Ze word bitloos gereden vanwege een mond trauma's die ze bij de vorige eigenaren heeft opgelopen.

Helaas heb ik bij haar het probleem dat ze absoluut niet naar rechts getuurd wil worden, al gebruik ik mijn been en zit om haar van de hoefslag af te sturen doet ze er alles aan om zo ver mogelijk haar hoofd naar buiten en omhoog te buigen. Aan de teugels trekken heeft ook echt geen zin, als ik ook maar een beetje hulpen geef via de teugels gaat ze heel hard draven en uiteindelijk in galop. (Als ik stap wil ze soms wel gewoon gaan en is er niets aan de hand en beide kanten gaan dan gewoon goed maar zodra ik mijn teugels op maat neem voel ik al dat zij haar nek soort van op slot zet.)
Naar links sturen gaat wel heel goed ze loop dan lekker ontspannen en goed mee.

Ik heb echt geen idee waarom ze dit doet en waarom het soms wel kan en soms niet en ook niet hoe ik dit moet oplossen. Een stalgenoot waar ik het aan heb gevraagd zegt dat ik gewoon streng moet zijn, de rechter teugel kort moet pakken en gewoon moet blijven trekken tot dat ze mee gaat, dat ga ik simpelweg niet doen aangezien het een heel gevoelig paard is en door ook maar een beetje druk te geven gaat ze al heel hard lopen dus dit zie ik niet als oplossing en een bit ook niet aangezien dat niet mag van de eigenaren, het vast niet gaat helpen en vanwege de trauma die ze heeft aan bitten.

Als iemand me hiermee kan helpen door tips te geven zou ik dat mega fijn vinden!
Laatst bijgewerkt door LS_paard op 06-02-24 15:53, in het totaal 2 keer bewerkt

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:40

Aan één teugel trekken helpt echt niet, sturen die je met twéé handen en dus ook teugels. Ik denk dat les van een goede instructeur of instructrice hier het toverwoord is.
Heb je op dit moment les TS?
Als ik het zo lees zou ze wel eens heel vast kunnen zitten in haar lijf.

Elisa2

Berichten: 37192
Geregistreerd: 31-08-04

Re: help mijn paard stuurt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:50

Ja ook mijn idee..ik denk aan vastzitten en scheefheid. Een goede instructeur zou je hiermee moeten kunnen helpen. Sowieso vanaf de grond de juiste hulpen aanleren en een stuur er op zetten en daarna ohz.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: help mijn paard stuurt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:56

Heb je toevallig een foto van het hoofdstel, het liefst op het paard? Bitloze hoofdstellen kunnen soms ook niet helemaal lekker zitten en kunnen dan voor ruis zorgen. Mag ook via PB als je het liever niet openbaar op bokt zet.

Hoe gaat het naar rechts buigen als je er niet op zit? Of als je bijvoorbeeld aan de rechterkant een snoepje geeft als je erop zit?

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: help mijn paard stuurt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:58

Is het een volbloed of draver die op de baan heeft gelopen? Volgens mij lopen die meestal linksom, dus misschien dat ze rechtsom niet kent of niet snapt?

Ik zou denk ik beginnen met een osteopaat of een fysio, zodat je zeker weet dat hij wel kán buigen naar rechts. En dan inderdaad met een instructeur aan de slag.

LS_paard
Berichten: 2
Geregistreerd: 03-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 15:59

ja ik heb gezocht naar een instructrice en daar ben ik nog steeds mee bezig dat lijkt mij inderdaad ook handig, ook heb ik de eigenaar gevraagd waarom ze zo veel moeite heeft met naar recht sturen en of dat misschien te maken zou kunnen hebben met vast zitten en scheefheid, ik wacht momenteel nog op reactie.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 16:02

zou eerst de hals eens gymnasticeren stilstaand of in stap buigen naar binnen en buiten, neus ri staart. kijken wat er dan gebeurt gaat dat soepel of met veel protest, bij protest toch eens na laten kijken

Capriootje

Berichten: 6752
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: help mijn paard stuurt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 16:13

Lastig voor je TS. Weet je of er een goede tandarts bij geweest is? Vooral door het trauma aan de mond zou ik pijn vanuit de kiezen/hoofd uit willen sluiten zelf.

Goed dat je opzoek bent naar een instructie! Dat zal ook zeker helpen om te kijken waar het probleem zit en hoe het op te lossen is.

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: help mijn paard stuurt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 16:22

Je kan ook al wat informatie verzamelen als je ernaast staat en haar hoofd opzij vraagt, of dat wel goed lukt.
En aan een langer touw (leadrope) een rondje om je heen laten lopen op allebei de kanten. En voelen of de spieren los zitten of strak staan, of ze op beide kanten even gespierd is. En hoe ze los loopt, loopt ze op beide kanten makkelijk. Als ze daar problemen mee heeft zou ik eerst eens een fysio laten komen.

Brittneyx

Berichten: 1843
Geregistreerd: 03-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 16:58

SUSANNEx schreef:
Is het een volbloed of draver die op de baan heeft gelopen? Volgens mij lopen die meestal linksom, dus misschien dat ze rechtsom niet kent of niet snapt?

Ik zou denk ik beginnen met een osteopaat of een fysio, zodat je zeker weet dat hij wel kán buigen naar rechts. En dan inderdaad met een instructeur aan de slag.


Renpaarden worden gewoon aan beide zijdes getraind hoor

Ik zou eerst kijken of ze nergens vastzit en daarna een goeie lesgever zoeken!

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 17:00

LS_paard schreef:
ja ik heb gezocht naar een instructrice en daar ben ik nog steeds mee bezig dat lijkt mij inderdaad ook handig, ook heb ik de eigenaar gevraagd waarom ze zo veel moeite heeft met naar recht sturen en of dat misschien te maken zou kunnen hebben met vast zitten en scheefheid, ik wacht momenteel nog op reactie.

Instructie is niet handig, het is broodnodig. Zeker als je tegen dit soort dingen aanloopt. Blijven zoeken naar een instructeur is mijn advies. Succes.

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: help mijn paard stuurt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 17:03

Welke kant kijk je op met sturen of ben je manen aan het tellen.

Sturen doe met je lichaam en niet met je handen.

fierefluiter
Berichten: 199
Geregistreerd: 03-08-17

Re: help mijn paard stuurt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 17:22

Heb je dit probleem weleens aangekaart bij de eigenaar van het paard? Misschien kan zij/hij je wel tips geven. Als de eigenaar met het paard lest, zou je eens kunnen vragen of je daar ook les van kan krijgen.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: help mijn paard stuurt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 18:48

Dit klinkt als een paard dat vast zit. Het lijkt me slim om dat eerst uit te sluiten en eventueel haar eerst los te laten maken door een osteopaat. Mijn pony had na jaren stil gestaan te hebben ook moeite met rechtsom stelling aannemen. Het was niet zo erg als bij jullie, maar we merken zoveel verschil sinds ze is losgemaakt door de osteopaat.

Verder sluit ik me aan bij de tips om te gaan lessen. Doet ze het bij een andere ruiter ook zo?

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 18:53

LS_paard schreef:
ja ik heb gezocht naar een instructrice en daar ben ik nog steeds mee bezig dat lijkt mij inderdaad ook handig, ook heb ik de eigenaar gevraagd waarom ze zo veel moeite heeft met naar recht sturen en of dat misschien te maken zou kunnen hebben met vast zitten en scheefheid, ik wacht momenteel nog op reactie.


Ik zou dan tot die tijd niet meer rijden.
Fijner voor jezelf en fijner voor het paard, denk ik.

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: help mijn paard stuurt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 18:56

Kan ook door het zadel komen , ik lees al veel goede tips.
En de beste is neem les van een goede instructeur

Molly1230

Berichten: 418
Geregistreerd: 04-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 21:12

Ik zou inderdaad bovenstaande dingen laten uitsluiten. Als jouw bijrijpaard niet naar rechts gestuurd wilt worden, maar links wel ontspannen loopt, denk ik eerder aan pijn/stijfheid/scheefheid dan aan een eigenwijs paard waar jij niet streng genoeg voor bent.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: help mijn paard stuurt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 21:16

HAR -> RT-V

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 21:23

knollentuin schreef:
Kan ook door het zadel komen , ik lees al veel goede tips.
En de beste is neem les van een goede instructeur


Ts stuurde nav mijn tip over het zadel een berichtje- ik leg het liever hier uit ts, misschien hebben meer mensen er dan wat aan- als een zadel knijpt op de schoft of schouder kan een paard door de druk/pijn aan een kant moeilijker te sturen zijn .

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: help mijn paard stuurt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 21:49

Hoe loopt hij bij de eigenaresse?
Daaruit kun Je ook veel afleiden

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 22:17

LS_paard schreef:
Hoi, Ik rijd sinds kort een nieuw paard bij. Ze is heel voorwaarts en wil af en toe heel snel, soms zo snel dat ik haar tegen de bak rand aan moet zetten omdat ze anders veel te snel gaat.
Ze word bitloos gereden vanwege een mond trauma's die ze bij de vorige eigenaren heeft opgelopen.

Misschien staat hier twee keer hetzelfde.
Een paard kan om vele redenen het op een lopen zetten - en zeker bij jonge of weinig "doorgereden" dieren is mijn eerste vermoeden balansverlies.
Paard snapt niet hoe zij weer haar zwaartepunt onder controle kan krijgen, holt zichzelf achterna (en het vluchtinstinct spreekt ook een woordje mee).

Tip: balansteugel. Also known as 'dik touw om de hals', om veiligheidsredenen met een dun touwtje vastzetten aan het zadel.
Zodra je bijrijdpaard het op een lopen zet: pak de balansteugel, breng je eigen zwaartepunt zo goed mogelijk naar achter en werk in op de boeg van het dier.

Citaat:
Helaas heb ik bij haar het probleem dat ze absoluut niet naar rechts gestuurd wil worden, al gebruik ik mijn been en zit om haar van de hoefslag af te sturen doet ze er alles aan om zo ver mogelijk haar hoofd naar buiten en omhoog te buigen.

Als het dier niet reageert op been en zit hebben we een dik basisprobleem te pakken.
Citaat:
Aan de teugels trekken heeft ook echt geen zin, als ik ook maar een beetje hulpen geef via de teugels gaat ze heel hard draven en uiteindelijk in galop.
(...) Een stalgenoot waar ik het aan heb gevraagd zegt dat ik gewoon streng moet zijn, de rechter teugel kort moet pakken en gewoon moet blijven trekken tot dat ze mee gaat, dat ga ik simpelweg niet doen aangezien het een heel gevoelig paard is en door ook maar een beetje druk te geven gaat ze al heel hard lopen dus dit zie ik niet als oplossing en een bit ook niet.

+:)+
Goed zo!
**\O/**
Prima...!
(Ik heb jaren les van militairen gehad, maar dit soort wreedheid als 'wees maar streng' - nee. Soms moet je streng zijn, maar pas NA je alle mogelijke basisproblemen hebt opgelost.)

Citaat:
Als ik stap wil ze soms wel gewoon gaan en is er niets aan de hand en beide kanten gaan dan gewoon goed maar zodra ik mijn teugels op maat neem voel ik al dat zij haar nek soort van op slot zet.
+:)+
Goede waarneming...!

Het is een erg vage term, 'teugels op maat'. "Welke maat precies...?"
Bij het inrijden van mijn jonkie destijds had ik géén teugels 'op maat', wat belangrijk was, was dat ik drie gram contact had, verder niet.
Met die drie gram plus de hulp van een kundig 'oog op de grond' (ik denk aan mensen van 'takt', 'dressuur natuurlijk', Karin Leibbrandt en wellicht nog een paar "clubjes") bracht ik de merrie in verticale balans. Dat geeft een paard heel veel rust (paard leert stevig op de eigen vier benen staan en lopen, krijgt heel veel vat op het eigen zwaartepunt - dat geeft rust).
Lengte van de hals is sowieso belangrijk (en 'op maat maken' komt vaak neer op: korter maken tot het paard niet korter meer kan - nergens goed voor).

Ik zou zeggen: overleg met de eigenaar, fysiek het dier laten controleren en dan liefst eerst vanaf de grond rechtrichten en dan vanuit het zadel hetzelfde.
(En gezellig over koetjes en kalfjes babbelen met je stalgenoten. Aan ruzie heb je ook niets.)