Zonder zadel rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
0llie
Berichten: 13
Geregistreerd: 21-12-23
Woonplaats: Apeldoorn

Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 00:57

Hallo bokkers!

Om mijn balans te verbeteren wil ik weer een keer zonder zadel rijden. Ik rijd op een manege en dit is nooit een probleem gelukkig, ik mag zelf kiezen wanneer hoevaak op welk paard dan etc.
Ik heb alleen een probleem: de overgangen van en naar galop. Mijn balans is zoals gezegd nog niet geweldig, voornamelijk dat snelle draven voor en na de galop. Ik weet zo eigenlijk geen enkel paard op de manege die rustig een overgangetje maakt van draf naar galop, of van galop naar draf. Vanuit stap wordt ook een opgave.

Heeft er iemand tips of tricks met hoe ik dit kan verbeteren? Ik vind het zonder zadel rijden ontzettend leuk maar het is elke keer zo'n tegenslag als ik er dan weer af val.

Ohja, we rijden nooit helemaal zonder zadel want dat mag niet. Altijd barebackpad erop :D

Vavane
Berichten: 154
Geregistreerd: 30-12-09

Re: Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 01:09

Knoop een halstertouw om de hals van het paard, dan kan je je daar aan vast houden tijdens de overgangen.

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 01:34

Kies een makkelijk paard uit om mee te beginnen.
Bij ons op de manege zou ik bijvoorbeeld één van de fjorden kiezen.
Die heeft een hele vlakke draf, dus je zit als een huis, en gaat vrij vlot over in een rustig galopje.
Ik zou persoonlijk geen paard kiezen, die vind ik gewoon hoger opgooien.
Lekker een pony zonder zadel is geluk
Heerlijk!

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 09:29

0llie schreef:
Hallo bokkers!

Om mijn balans te verbeteren wil ik weer een keer zonder zadel rijden. Ik rijd op een manege en dit is nooit een probleem gelukkig, ik mag zelf kiezen wanneer hoevaak op welk paard dan etc.
Ik heb alleen een probleem: de overgangen van en naar galop. Mijn balans is zoals gezegd nog niet geweldig, voornamelijk dat snelle draven voor en na de galop. Ik weet zo eigenlijk geen enkel paard op de manege die rustig een overgangetje maakt van draf naar galop, of van galop naar draf. Vanuit stap wordt ook een opgave.

Heeft er iemand tips of tricks met hoe ik dit kan verbeteren? Ik vind het zonder zadel rijden ontzettend leuk maar het is elke keer zo'n tegenslag als ik er dan weer af val.

Ohja, we rijden nooit helemaal zonder zadel want dat mag niet. Altijd barebackpad erop :D


Paar dingetjes, manegepaarden lopen vaak met hun rug weggedrukt en hun hoofd omhoog. Dit zorgt er voor dat de rug strak wordt en je dus eigenlijk gaat stuiteren. Dit is voor beide niet echt prettig en zorgt er voor dat je er snel af valt.

Kun je niet oefenen eerst met zonder beugels rijden? dus wel met zadel maar dan met de beugels kruislings voor het zadel?

En ik zou dus zeggen, eerst paard beter dressuurmatig leren lopen maar op een manege kan dat moeilijker zijn. Is er een paard/ pony die wat sneller aan de teugel loopt?

Halstertouw om de hals zou ik trouwens sowieso doen, zodat je daar je balans aan kunt houden en niet aan de mond gaat trekken.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 15:06

Probleem van een manege paard is dat ze vaak geen balans hebben en niet leren een ruiter te dragen ,
Zelf rij ik veel zonder zadel en kan mijn paard meer verzamelen, niet langzamer maar echt het achterbeen eronder en geen druk in je hand, dan is de overgang naar galop heel makkelijk en de overgang terug ook, je zou het eigenlijk eens op een paard moeten voelen aan de longe waar de trainer het paard in balans kan houden en tussen de been en teugel hulpen vanaf de grond , maar is met een manege paard vaak niet te doen, die worden op hand gereden dus de achterhand niet dragend helaas,
Miss een verzorgpaard zoeken die wel op zit gereden is ?
Dan kun jij leren je balans te verbeteren en leren voelen wanneer een paard echt onder je stapt!

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 15:13

Ik zou er persoonlijk voor kiezen om met zadel en zonder beugels te rijden. Is net een stukje beter voor de rug van het paard. En voor verbeteren zit werkt het hetzelfde

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 18:11

Flubberboot schreef:
Ik zou er persoonlijk voor kiezen om met zadel en zonder beugels te rijden. Is net een stukje beter voor de rug van het paard. En voor verbeteren zit werkt het hetzelfde


Het zadel zet je in een houding, juist zonder voel je vele malen meer, je voelt veelmeer de rotatie en juist of het paard meer of minder naar de ene kant roteert en dan kun je meer met je zit werken , in een zadel is dat lastig omdat je vaak een te hoge lepel hebt of te veel kniewrong.

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 13:54

midgie schreef:
Flubberboot schreef:
Ik zou er persoonlijk voor kiezen om met zadel en zonder beugels te rijden. Is net een stukje beter voor de rug van het paard. En voor verbeteren zit werkt het hetzelfde


Het zadel zet je in een houding, juist zonder voel je vele malen meer, je voelt veelmeer de rotatie en juist of het paard meer of minder naar de ene kant roteert en dan kun je meer met je zit werken , in een zadel is dat lastig omdat je vaak een te hoge lepel hebt of te veel kniewrong.

Maar een zadel verdeeld wel jouw gewicht beter over de rug van je paard, en juist als je een verkeerde houding/zit hebt of moeite hebt met doorzitten is dat imo veel eerlijker naar je paard toe.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 18:00

Als je eerst alles in stap leert , dus ook je paard in balans leren lopen onder jou dan zul je merken dat je meer op de ribbenkast steunt dan op zijn ruggenwervel zit, met de juiste instructie kun je heel ver komen zonder zadel zonder het paard te storen, dus samen in balans zijn.
Helaas willen de meeste ruiters in draf en galop maar vergeten de basis en dat is nog altijd de stap.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 19:17

Tja.. toch die overgang wat verbeteren. Dat is kwestie van balans bij paard en ruiter samen. Een overgang is niet remmen of stoppen met doen wat je deed. Het is alle ballen in de lucht houden terwijl je een ander ritme pakt/vraagt. Met alle ballen bedoel ik de balans, soepelheid, ontspannen aanspanning enz. En dan voelen/denken aan het ritme van de gang die je wilt gaan doen. Bv van galop naar draf doe je terwijl de galop goed is, dus niet wachten tot alles uit elkaar rafelt of tot je bij een bepaalde letter bent, maar wanneer je een mooie galop hebt, ga je denken aan het ritme van draf. Hoe voelt een rustige gebalanceerde draf, waar gaat die heen.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:39

Hoi,

Wat je misschien ook eens zou kunnen overwegen is lessen op een simulator paard. Daar kun je heel geconcentreerd aan je eigen houding en zit werken en kan een instructeur je ook makkelijker helpen met bepaalde hulpen omdat hij (of meestal) zij niet mee hoeft te rennen met je paard.

Ik heb, als Centered Riding ☺ instructeur, een Joker en doe daar voornamelijk een traject mee met 4 lessen, beginnen met een les in stilstand, en dan een stap, draf en als laatste galop les waarin je telkens opbouwt vanuit de vorige les.

Ik zit zelf niet bij je in de buurt maar gelukkig zijn er meer mensen die een simulator hebben mocht je dat interessant vinden.
Bij Joker (of de Equisimulator) moet je het paard zelf in beweging zetten (mechanisch), je hebt ook een Otto/Pegasus/Hero simulator die elektrisch is.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:44

midgie schreef:
Flubberboot schreef:
Ik zou er persoonlijk voor kiezen om met zadel en zonder beugels te rijden. Is net een stukje beter voor de rug van het paard. En voor verbeteren zit werkt het hetzelfde


Het zadel zet je in een houding, juist zonder voel je vele malen meer, je voelt veelmeer de rotatie en juist of het paard meer of minder naar de ene kant roteert en dan kun je meer met je zit werken , in een zadel is dat lastig omdat je vaak een te hoge lepel hebt of te veel kniewrong.

Klopt, maar als de ruiter nog geen balans heeft, of het paard loopt niet fijn over de rug zou ik dat toch als eerste stap doen. Prettiger voor het paard en de ruiter. Gaat dat makkelijk, maak je het een stapje moeilijker en ga je er zonder zadel op.

0llie
Berichten: 13
Geregistreerd: 21-12-23
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 21:55

Hoi Bokkers!
Dank voor alle berichten. Afgelopen zaterdag heb ik op een tinker gereden met barebackpad! In draf zit ik redelijk stabiel, op hem wist ik dat ook wel want ik heb vaker korte stukken op hem gereden zonder beugels in draf. In eerste instantie wou ik het bij draf laten en niet galopperen, maar het voelde ontzettend goed en ik kon me vasthouden aan een riempje die aan de pad zat.
Het is gelukt! Ik heb een rondje op hem gegaloppeerd. Hij was ontzettend lief, en ging heel makkelijk in galop. Het voelde erg stabiel, ik heb denk ik 1 of 2 keer gehad dat toen hij wat harder ging draven ik iets uit balans raakte, maar toen gingen we weer wat langzamer en het ging weer goed. Ik heb verder niet meer gegaloppeerd, maar gehouden bij een rustig drafje. Dat is voor mij nu voldoende.

Ik ben heel tevreden met hoe het is gedaan. Ik ga het op deze pony vaker proberen, vasthouden aan dat riempje heeft me wel geholpen. Op een gegeven moment gaat het vast goed zonder!