gedraaide stijgbeugelriem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juliettepier

Berichten: 2
Geregistreerd: 25-04-24
Woonplaats: Belgium

gedraaide stijgbeugelriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 19:21

Ik hoor af en toe bij het opstappen / rijden dat mijn stijgbeugelriem gedraaid zit. Als dit dan aangepast wordt zie ik niet meteen een verschil.

Hoe ziet juist & fout eruit en hoe kan ik dit vermijden ?
+vraagje : welk effect heeft de gedraaide riem ?

Alvast bedankt _/-\o_

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 19:43

De stijgbeugel en riem hangen als je niet op het paard zit parallel aan het paard. Riem plat op het zweetblad van het zadel, beugel er recht onder.
Je stapt neem ik aan links op. Dan moet de linkerkant van de beugel aan de linkerkant van je linkerlaars zitten.

Stap je met je rug naar het hoofd van je paard op, dan draai je de beugel een kwartslag naar rechts voordat je je voet er in steekt.
Stap je met je gezicht naar het hoofd van je paard op, dan draai je de beugel een kwart slag naar links.

Als er een slag in zit dan komt de smalle zijkant van de beugelriem tegen je scheenbeen. Dat doet zeer. Misschien niet meteen, maar wel na een tijdje.

Als de beugelriem goed zit, dan zie je van bovenaf de riem je been van boven tot aan de beugel helemaal 'volgen'. De riem ligt dan netjes plat tegen je been.

Koper

Berichten: 30280
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 20:04

Precies wat ibbel zegt. Het gaat om het comfort voor je been.

juliettepier

Berichten: 2
Geregistreerd: 25-04-24
Woonplaats: Belgium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 20:46

Ibbel schreef:
De stijgbeugel en riem hangen als je niet op het paard zit parallel aan het paard. Riem plat op het zweetblad van het zadel, beugel er recht onder.
Je stapt neem ik aan links op. Dan moet de linkerkant van de beugel aan de linkerkant van je linkerlaars zitten.

Stap je met je rug naar het hoofd van je paard op, dan draai je de beugel een kwartslag naar rechts voordat je je voet er in steekt.
Stap je met je gezicht naar het hoofd van je paard op, dan draai je de beugel een kwart slag naar links.

Als er een slag in zit dan komt de smalle zijkant van de beugelriem tegen je scheenbeen. Dat doet zeer. Misschien niet meteen, maar wel na een tijdje.

Als de beugelriem goed zit, dan zie je van bovenaf de riem je been van boven tot aan de beugel helemaal 'volgen'. De riem ligt dan netjes plat tegen je been.


Heel erg bedankt !! Is al veel duidelijker :)