Hoe een training beginnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bbpin
Berichten: 11
Geregistreerd: 04-05-24

Hoe een training beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-24 18:57

Hoi bokkers!

Ik loop tegen een erg frustrerend dingetje aan tijdens het rijden, namelijk het nageeflijk rijden vooral aan het begin van mijn training.

Iedereen vertelt me altijd dat het “vanzelf” wel sneller gaat, alleen blijf ik eenbeetje hangen op de 15/20 minuten voordat ze rond wordt en echt lekker gaat lopen.

Ik begin altijd met stap, draf, galop warm rijden. Alleen dan merk ik al dat ze als een giraffe wil lopen en niet de hand wil volgen naar beneden.
In de stap wil ze altijd wel nageven, ook aan het begin, maar zodra ik aandraaf schiet het hoofdje de lucht in en duurt het weer een hele tijd voordat ze zakt.
Wat vooral frustrerend is, is op wedstrijd. Als ik lekker warm heb gereden en haar heb zoals ik wil stap ik de wedstrijd bak in, en dan is het alsof mijn inrijden voor niks was! Gelijk het hoofdje weer in de lucht en lopen als een kip zonder kop….

Dit probleem ligt trouwens geheel aan mijn rij-kunsten, bij een meer ervaren ruiter loopt ze gelijk netjes (stalgenoot), zo was ze ook toen ze voorgereden werd voor de verkoop.

Rubs

Berichten: 527
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Hoe een training beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 19:28

Ik denk dat je je focus moet verleggen van de voorhand naar de achterhand. Laat de voorkant met rust, niet 'vragen' aan de teugels, wel teugels op maat met een vriendelijke en flexibele verbinding. Je paard mag niet bij elke stap een rukje in zijn mond krijgen. En dan tempowisselingen in stap, en rechtrichten. Als je dat goed doet zoekt het paard zelf wel je hand en leert het jouw hand te vertrouwen. En les nemen.

bbpin
Berichten: 11
Geregistreerd: 04-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-24 19:45

Rubs schreef:
Ik denk dat je je focus moet verleggen van de voorhand naar de achterhand. Laat de voorkant met rust, niet 'vragen' aan de teugels, wel teugels op maat met een vriendelijke en flexibele verbinding. Je paard mag niet bij elke stap een rukje in zijn mond krijgen. En dan tempowisselingen in stap, en rechtrichten. Als je dat goed doet zoekt het paard zelf wel je hand en leert het jouw hand te vertrouwen. En les nemen.


Ik ben op de hoogte hoe je correct van achter naar voren moet rijden, echter is het “giraffe” lopen wat ze vertoont geen fijn beeld en gebruikt ze dan natuurlijk niet correct haar lichaam, ik vraag niks met mijn handen, alleen de stellingen zo nodig. Ik rij haar dmv halve ophoudingen en rechtrichten met stabiel contact in de mond.
Ik heb wekelijks les en krijg daarbij goede tips, ik wil alleen weten wat ik eraan kan doen om die giraffe houding weg te rijden. Wat ik namelijk wel weet is dat lang niet elk paard dat doet, al helemaal niet als ze al warm zijn gereden en alleen van bak wisselen

Rubs

Berichten: 527
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Hoe een training beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 20:14

Je zegt zelf dat je paard bij anderen wel normaal loopt, blijkbaar doen zij het anders dan jij, vraag het anders aan deze mensen, en kijk.

Elisa2

Berichten: 37559
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe een training beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 20:16

Ja dat zou je moeten gaan oplossen in een les met je instructeur. Ik denk dat het een kwestie is van zelf handiger en sneller worden.

bbpin
Berichten: 11
Geregistreerd: 04-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-24 20:18

Rubs schreef:
Je zegt zelf dat je paard bij anderen wel normaal loopt, blijkbaar doen zij het anders dan jij, vraag het anders aan deze mensen, en kijk.


Ja klopt, 90% van de training bij mij ook, alleen op de genoemde momenten dus niet wat ik erg gek vind. Als ik het aan anderen vraag krijg ik de reactie “gewoon nageeflijk rijden?” en daar heb ik net niks aan, niet gek aangezien ze geen instructrice zijn…

bbpin
Berichten: 11
Geregistreerd: 04-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-24 20:21

Elisa2 schreef:
Ja dat zou je moeten gaan oplossen in een les met je instructeur. Ik denk dat het een kwestie is van zelf handiger en sneller worden.


We hebben er meerdere malen aan gewerkt, het moeilijke is dat het vooral begin training is. Het is dus niet iets waar je heel de les aan kan werken… Vandaar dat ik hier iets op heb gezet, misschien hebben anderen iets soortgelijks gehad, dan kan ik dat op de dagen dat ik geen les heb uitproberen

Elisa2

Berichten: 37559
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 20:26

Mijn ervaring is toch echt geduld hebben, goed losrijden en het komt vanzelf.

Wat wel goed kan werken is onbelast trainen aan de (dubbele) longe waardoor ze het lichaam beter gaan gebruiken en echt leren de hals te laten vallen. Beste is om dit onder begeleiding op te pakken.

Vaak worden ze daar ohz aan de voorkant ook fijner van.

DuoPenotti

Berichten: 29977
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe een training beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 20:32

Misschien ook wat frisheid/ spanning?

bbpin
Berichten: 11
Geregistreerd: 04-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-24 20:35

DuoPenotti schreef:
Misschien ook wat frisheid/ spanning?


Zou heel goed kunnen, dan ben ik er een waarschijnlijk wat minder handig in om die spanning weg te laten vloeien…

Maite2005
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 20:52

Elisa2 schreef:
Mijn ervaring is toch echt geduld hebben, goed losrijden en het komt vanzelf.

Wat wel goed kan werken is onbelast trainen aan de (dubbele) longe waardoor ze het lichaam beter gaan gebruiken en echt leren de hals te laten vallen. Beste is om dit onder begeleiding op te pakken.

Vaak worden ze daar ohz aan de voorkant ook fijner van.


Hier ben ik het ook mee eens.

En met losrijden al focussen op stelling, buiging, voltes vergroten en verkleinen, tempowisselingen etc. Echt goed losrijden.

En misschien juist ff teugels langer laten? Mijn bijrijdpaard deed dit in het begin ook enorm en bij hem kon je hem beter eerst ff iets laten zakken met zijn hoofd en daarna pas kijken of ie ook wat meer aan de teugel kon lopen.

Janneke2

Berichten: 22866
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 21:15

bbpin schreef:
Hoi bokkers!

Ik loop tegen een erg frustrerend dingetje aan tijdens het rijden, namelijk het nageeflijk rijden vooral aan het begin van mijn training.

Iedereen vertelt me altijd dat het “vanzelf” wel sneller gaat, alleen blijf ik eenbeetje hangen op de 15/20 minuten voordat ze rond wordt en echt lekker gaat lopen.

... ik moet eerlijk bekennen dat ik een kwartier ontzettend lang vind. :o
Accoord, mijn paard is gewend aan het feit dat ik verticale balans wil, qua bespiering kan dat inmiddels uitstekend, mentaal snapt ze het ook prima en met een minuutje is het 'beurt.
De ontspanning volgt op het evenwicht en de lange bovenlijn zit er gewoon in. Ik doe het makkelijk...

Maar zo te lezen doe jij het op de moeilijke manier...
Citaat:
Ik begin altijd met stap, draf, galop warm rijden. Alleen dan merk ik al dat ze als een giraffe wil lopen en niet de hand wil volgen naar beneden.

... oude, wijze les: schrap het woord 'willen'.
Die giraffe is een volstrekt begrijpelijke reactie van het dier op ons gewicht.
En het is een basiskwestie om een paard te leren 'maak je bovenlijn lang, gebruik je 'buik'spieren, kantel je bekken - je zult zien dat het dan leuk wordt!'
(Met de hals heeft het weinig van doen :o )

Citaat:
In de stap wil ze altijd wel nageven, ook aan het begin, maar zodra ik aandraaf schiet het hoofdje de lucht in en duurt het weer een hele tijd voordat ze zakt.

Evenwicht gaat vooraf aan ontspanning.
Iedereen weet dat draf en galop een zweefmoment hebben - dat betekent dus dat 'het verlaten van de grond' (in stap zijn er altijd twee of drie hoeven op de grond) een uitdaging aan het evenwicht is.
Als je paard niet geleerd heeft om de rompspieren te gebruiken om zichzelf in balans te houden,
zal je dier de hals willen gebruiken.
Citaat:
Wat vooral frustrerend is, is op wedstrijd. Als ik lekker warm heb gereden en haar heb zoals ik wil stap ik de wedstrijd bak in, en dan is het alsof mijn inrijden voor niks was! Gelijk het hoofdje weer in de lucht en lopen als een kip zonder kop….

Ja.
Klein beetje extra stress en de moeilijke methode laat het afweten.
Heel naar!

bbpin
Berichten: 11
Geregistreerd: 04-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-24 21:57

Janneke2 schreef:
bbpin schreef:
Hoi bokkers!

Ik loop tegen een erg frustrerend dingetje aan tijdens het rijden, namelijk het nageeflijk rijden vooral aan het begin van mijn training.

Iedereen vertelt me altijd dat het “vanzelf” wel sneller gaat, alleen blijf ik eenbeetje hangen op de 15/20 minuten voordat ze rond wordt en echt lekker gaat lopen.

... ik moet eerlijk bekennen dat ik een kwartier ontzettend lang vind. :o
Accoord, mijn paard is gewend aan het feit dat ik verticale balans wil, qua bespiering kan dat inmiddels uitstekend, mentaal snapt ze het ook prima en met een minuutje is het 'beurt.
De ontspanning volgt op het evenwicht en de lange bovenlijn zit er gewoon in. Ik doe het makkelijk...

Maar zo te lezen doe jij het op de moeilijke manier...
[quote]

Hoe kom ik bij de “makkelijke” manier als ik de “moeilijke” gewend ben? Aangezien de mijne het bovenstaande niet mee heeft…

Dee_Es

Berichten: 3671
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Hoe een training beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 23:24

Je zegt dat het is stap goed gaat maar zodra je aandraaft verlies je de nageeflijkheid. Hoe draaf je aan en hoe is jouw houding in draf?

Wordt je paard ook straks als je 'm in draf laat vallen als het ware en wanneer je zelf nog een paar passen blijft doorzitten? Liefst op de volte zodat je wat buiging kan vragen.

kampioen2be
Berichten: 366
Geregistreerd: 05-08-21
Woonplaats: Groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 00:45

Maite2005 schreef:
Elisa2 schreef:
Mijn ervaring is toch echt geduld hebben, goed losrijden en het komt vanzelf.

Wat wel goed kan werken is onbelast trainen aan de (dubbele) longe waardoor ze het lichaam beter gaan gebruiken en echt leren de hals te laten vallen. Beste is om dit onder begeleiding op te pakken.

Vaak worden ze daar ohz aan de voorkant ook fijner van.


Hier ben ik het ook mee eens.

En met losrijden al focussen op stelling, buiging, voltes vergroten en verkleinen, tempowisselingen etc. Echt goed losrijden.

En misschien juist ff teugels langer laten? Mijn bijrijdpaard deed dit in het begin ook enorm en bij hem kon je hem beter eerst ff iets laten zakken met zijn hoofd en daarna pas kijken of ie ook wat meer aan de teugel kon lopen.


Ik wilde dit laatste ook eigenlijk voorstellen/vragen - maar misschien eens een les focussen op lang en laag? Vooral de focus op goed ruggebruik van het paard. Nagevelijkheid is een gevolg van correct rijden, over de rug.

Koper

Berichten: 30339
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 01:03

Klinkt voor mij als spanning bij jou. Vooral het stuk waar je schrijft over wanneer je de wedstrijdring in rijdt. Zo van: nu móét ze nageeflijk lopen -> spanning bij jou. En je paard voelt dat en raakt ook de ontspanning kwijt die ze wel nodig heeft.

Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 06:57

Misschien helpt het ook om in het begin niet teveel te willen, paarden zijn dan vaak nog wat stijf en moeten even los komen, als je dan gelijk de druk erop zet om ze in de krul te rijden krijg je teveel druk en verzet.
Ik merk bij die van mij dat hij het ‘t fijnst vindt als ik hem de eerste 10 min even lekker op lengte laat lopen, een beetje zijn ding laat doen, niet erg als hij er een keer bovenuit komt.
En dan daarna ga ik ‘m wat meer oppakken en meer bij elkaar rijden en dat accepteert hij dan ook beter omdat hij los is.

bbpin
Berichten: 11
Geregistreerd: 04-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 08:39

Dee_Es schreef:
Je zegt dat het is stap goed gaat maar zodra je aandraaft verlies je de nageeflijkheid. Hoe draaf je aan en hoe is jouw houding in draf?

Wordt je paard ook straks als je 'm in draf laat vallen als het ware en wanneer je zelf nog een paar passen blijft doorzitten? Liefst op de volte zodat je wat buiging kan vragen.


Mijn houding zal niet perfect zijn, maar krijg er weinig commentaar over, op sommige momenten mag ik wel iets rechter op zitten. Wat ik zelf wel voel is dat ik de neiging heb om m’n rechter hand vast te zetten, dit in alle gangen.
Ze is alleen strak aan het begin, zodra dit los is gekomen komt ze ook amper/niet omhoog

bbpin
Berichten: 11
Geregistreerd: 04-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 08:41

Elisa2 schreef:
Mijn ervaring is toch echt geduld hebben, goed losrijden en het komt vanzelf.

Wat wel goed kan werken is onbelast trainen aan de (dubbele) longe waardoor ze het lichaam beter gaan gebruiken en echt leren de hals te laten vallen. Beste is om dit onder begeleiding op te pakken.

Vaak worden ze daar ohz aan de voorkant ook fijner van.


Hier ben ik het ook mee eens.

En met losrijden al focussen op stelling, buiging, voltes vergroten en verkleinen, tempowisselingen etc. Echt goed losrijden.

En misschien juist ff teugels langer laten? Mijn bijrijdpaard deed dit in het begin ook enorm en bij hem kon je hem beter eerst ff iets laten zakken met zijn hoofd en daarna pas kijken of ie ook wat meer aan de teugel kon lopen.[/quote]

Ik wilde dit laatste ook eigenlijk voorstellen/vragen - maar misschien eens een les focussen op lang en laag? Vooral de focus op goed ruggebruik van het paard. Nagevelijkheid is een gevolg van correct rijden, over de rug.[/quote]

Daar werken we nog elke les aan, bij lang laag moet ze alleen wel de hand volgen en dat is iets wat ze aan het begin niet wil doen terwijl ik graag lang laag mijn training zou willen beginnen.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6683
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 08:52

Het is best moeilijk om hier tips en adviezen over te geven zonder het echt te zien, moet ik eerlijk zeggen. Maar uit je laatste bericht haal ik dat jij graag lang en laag wil beginnen, maar dat dit nu pas na 15/20 minuten lukt. Jij kan wel graag je training lang/laag willen beginnen, maar blijkbaar zijn de voorwaarden voor je paard om dat te kunnen (nog) niet aanwezig. Volgens mij wil jij dus wat meer en sneller dan jouw paard kan en lukt.

Je schrijft in de OP dat je een beetje op die 15/20 minuten blijft hangen. Hoe lang is dat al zo? Want 3 weken of 3 jaar maakt natuurlijk wel een groot verschil.

Overigens zou ik dit wel vooral bespreken en oppakken in je lessen. Het paard kan het wel bij andere ruiters, dus dit lijkt vooral voort te komen uit jouw rijden.

MyWishMax

Berichten: 25451
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 09:16

Ik ga mee met wat NadjaNadja zegt. Niet elk paard doet het het beste op het lang en laag losrijden, sommige moet je juist eerst op hun eigen manier laten lopen en pas als ze los zijn lang en laag laten gaan. Hoe lang heb je haar al en hoe lang blijf je op 15/20 minuten hangen? Wat ik trouwens niet lang vind, vooral niet als het stappen wel goed gaat. Hoe lang stap je dan voordat je gaat draven? En hoeveel minuten loopt ze echt zo? Nee, het is niet ideaal maar als je eerst het lijf aan de gang zet komt die voorkant ook zoals je al merkt. Dat zijn die minuten echt niet erg. Plus komt ze 'koud' van stal of van buiten? Het ene paard zal snel te diep of te laag gaan lopen, de ander sneller te hoog. Dat zit er een beetje in bij een paard, alleen als ze te laag willen gaan valt het minder op bij losrijden want mensen zitten heel vaak vast in losrijden moet lang en laag. Terwijl dat niet voor elk paard op elk moment in de opleiding het beste is. De jouwe moet eerst naar de hand toe dus is lang en laag nog een stap te ver.

Maar eigenlijk is er niks te zeggen, want we weten niet wat jij doet en wat zij doet. Hoe rot het ook klinkt, het zal bij jou vandaan komen als het paard het wel bij anderen doet en kan zoals je zelf al zegt. Dat niemand wat over houding zegt hoeft ook niks te zeggen. Maar het kan ook dat je gewoon net niet consequent genoeg bent. Met 1 strakke hand rijden is het contact toch al niet zo stabiel.

Wat doe jij met een wedstrijd als je naar de baan rijdt? Laat je teugels lang en pas weer oppakken in de baan? Dan dat thuis gaan oefenen. Heb je erge last van wedstrijd spanning? Dan daar aan gaan werken.
Eén hand vastzetten zorgt er idd voor dat ook het paard niet echt los door het lijf komt. Je schrijft dat je weet hoe je correct van achter naar voren moet rijden, maar vergis je niet hoeveel invloed 2 strakkere hand of iets anders in jouw houding door kan werken. Wat doe je precies in het losrijden behalve de 3 gangen? Hoe is ze aan het been? Zowel voorwaarts als zijwaarts?

Janneke2

Berichten: 22866
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 09:30

bbpin schreef:
Hoe kom ik bij de “makkelijke” manier als ik de “moeilijke” gewend ben? Aangezien de mijne het bovenstaande niet mee heeft…


Gewoon les nemen bij iemand van bijvoorbeeld 'takt' of het clubpie van Karin Leibbrandt.
Die beginnen expliciet bij de verticale balans en het sterk maken van de rompspieren - dan 'hoeft' een paard niet zo te balanceren met de hals.
En de verticale balans geeft een gevoel van stevigheid - ook mijn Knollie doet het van tijd tot tijd in vrijheid in de wei. Het helpt ook bij stress.
En het geeft zogezegd een lange bovenlijn bij een ontspannen paard.
Qua achterhand betekent dat bekkenkanteling, maar aan de voorzijde "het begin van de krul" met een ontspannen kaakgewricht.

... en natuurlijk spant dat kaakgewricht van tijd tot tijd. De oude meesters zeiden al: het kaakgewricht weerspiegelt wat er in het lichaam gebeurt.
Ik ben dus nooit zo bedreven geraakt in kneepjes geven (want dat is symptoom bestrijding).
Hierboven noemde iemand ook al het effect: als er één gewricht 'vast' zit, kan het hele lichaam minder goed swingen. Dat geldt zowel voor ruiter als paard.

Als ik gedoe in mijn handen voel, ga ik zoeken: klopt de verticale balans nog? Is ze op de voorhand geklapt? Doen beide achterbenen nog mee? Zet ze zich vast in de ribben...?
En qua oefeningen doe ik dingen als een paar passen wijken, voorwaarts en weer 'terug' schakelen, schouderbinnenwaarts, etc. 'Wat herstelt de balans en de ontspanning?'

Koper

Berichten: 30339
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 10:01

Het lijkt mij alleszins verstandig om bij jezelf te beginnen: hoe is je ademhaling, zijn je billen wel ontspannen, dat soort dingen. Voel wat je lijf doet. Je paard zal je spiegelen: als jij spanning hebt in je rug krijgt je paard dat ook. Als jij rechts vasthoudt zal je paard dat ook doen.

bbpin
Berichten: 11
Geregistreerd: 04-05-24

Re: Hoe een training beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 11:34

We zitten nu zo’n maandje op de 15/20 minuten, daarvoor was het langer. Ik heb haar ongeveer een halfjaar.

Ik stap rond de 5 min met losse teugel (grote boog erin) voordat ik ze wat meer opppak (wel contact met de mond maar wel lage halshouding) dit doe ik ook voor 5 minuten, dan ga ik draven.

Ik ga alles hier genoemd bespreken met mijn instructrice, een aantal dingen heb ik vandaag al toegepast en moet zeggen dat ze al sneller zakte, al gelijk bij het indraven begon ze stukken te zakken. Zodra ik de teugels wat meer oppakte ging ze wel gelijk weer omhoog… Hetzelfde gebeurt als ik een keer de teugels loslaat als pauze midden in de training en daarna ze weer op wil pakken…

Elisa2

Berichten: 37559
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe een training beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 12:07

Wat doe je zelf met teugels oppakken? Pak jij het bit en contact of rijdt je je paard naar de hand toe zodat zij het contact/ bit kan pakken?