Overdonderd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TinaMarija
Berichten: 16
Geregistreerd: 05-05-24

Overdonderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 17:56

Hoi!

Ik heb vandaag mijn eerste privéles gehad, na jaren niet te hebben gereden. Ik heb aan de longe(?) gestapt en lichtgereden. Ik vond het prima gaan; het lichtrijden was maar een paar minuten “gehobbel”, en toen heb ik toch het ritme van zitten en staan weten op te pakken.:jMaaar, ik heb nu toch allerlei vragen.

Ik weet hoe belangrijk een juiste houding is voor het paardrijden, en daar maak ik me wel zorgen over. Het is misschien een beetje stom is om dat te hebben als een beginner met één les, maar ik wil een zo goed mogelijke start maken (en als het kan, het ooit zo ver mogelijk schoppen :?)

Ik weet ook dat je als beginner niet moet verwachten dat je in de tweede les sprongen maakt van 1.80m, maar een beetje uitdaging om de basis op een goede manier te leggen is (vind ik) gezond!

Dus, eigenlijk:
Als je opnieuw mocht beginnen, wat had je dan echt vanaf het begin willen weten?

Het kan van alles zijn, al gaat het over hoe vaak je het beste kunt rijden in een week of misschien oefeningen thuis m.b.t. je houding. Ik hoor ook graag van waar (of beter gezegd, van wie) je het beste informatie kunt aannemen.

Ik voel me dus een beetje overdonderd (en héél overenthousiast). Help? :')

Kimsel94
Berichten: 603
Geregistreerd: 04-05-10

Re: Overdonderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 18:13

Ik had heel graag eerder les gehad van een centered riding instructeur. Dit heeft mij later zoveel inzichten gegeven

Ook oefenen op een (mechanisch) simulator onder begeleiding van een instructeur is aan te raden!
Ik weet niet in welke regio je zit, maar Hansje Rol van MindBodyHorse is echt fantastisch en heeft ook een mechanische simulator in Aalsmeer.

Marije112

Berichten: 3402
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 18:18

Ik ben ook na een pauze van 10-12 jaar weer begonnen met rijden en mijn eerste les zag er precies zo uit. Ik ben wel weer vrij snel in m'n oude niveau gevallen en rij nu weer 6 dagen per week :D .

Lijsken
Berichten: 1039
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 18:21

Wat leuk dat je zo enthousiast bent!

Ik had vooral graag (echt bewust) willen weten hoe veel paarden voelen en hoe belangrijk het daarom is om zacht (maar wel consequent) te zijn in je hulpen en zit. Een paard voelt een vliegje op zijn huid en de mond is nog veel gevoeliger. Beginners krijgen daarom van mij eerst een tijdje geen teugels (ik houd het paard aan de longe) zodat ze eerst hun zit kunnen oefenen zonder het paard per ongeluk pijn te doen.

Qua oefeningen naast het paard; naast algemene fitheid vind ik balansoefeningen belangrijk. Die helpen je om sneller onafhankelijk te zitten, en hoe sneller je dat kan, hoe minder je je paard in de weg zit :)

TinaMarija
Berichten: 16
Geregistreerd: 05-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 18:30

Marije112 schreef:
Ik ben ook na een pauze van 10-12 jaar weer begonnen met rijden en mijn eerste les zag er precies zo uit. Ik ben wel weer vrij snel in m'n oude niveau gevallen en rij nu weer 6 dagen per week :D .


Ooh, dit geeft me echt hoop! <3

Ik vond het echt zo leuk om weer te rijden, dat ik er het liefst morgen weer had gestaan. Ik vind het alleen financieel een beetje lastig, want een privéles kost wel €25,- per keer..

TinaMarija
Berichten: 16
Geregistreerd: 05-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 18:37

Kimsel94 schreef:
Ik had heel graag eerder les gehad van een centered riding instructeur. Dit heeft mij later zoveel inzichten gegeven

Ook oefenen op een (mechanisch) simulator onder begeleiding van een instructeur is aan te raden!
Ik weet niet in welke regio je zit, maar Hansje Rol van MindBodyHorse is echt fantastisch en heeft ook een mechanische simulator in Aalsmeer.


Zuid-Holland! Ik was vandaag al een beetje aan het zoeken, maar hoe vaak (per week / maand) zou je les van zo’n instructeur aanraden of doe je het eens in de zoveel tijd?

Maite2005
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 18:38

Lijsken schreef:
Ik had vooral graag (echt bewust) willen weten hoe veel paarden voelen en hoe belangrijk het daarom is om zacht (maar wel consequent) te zijn in je hulpen en zit. Een paard voelt een vliegje op zijn huid en de mond is nog veel gevoeliger.


Hier ben ik het mee eens.
En ik wil hier aan toevoegen dat je ook je eigen gevoel moet volgen.

Heel heel vroeger toen ik nog zo'n klein manege meisje was en de pony's werkten niet mee zeiden instructeurs vaak slaan. Dat heb ik toen maar gedaan, want ja je weet niet beter en je instructeur zegt het. Dat zou ik achteraf heel graag willen veranderen en vanaf het begin leren met respect en compassie met de paarden om te gaan.

Dus mocht je een manege/instructeur hebben die dit soort dingen zegt, niet naar luisteren. En misschien dan ook handig om een andere instructeur te zoeken...

TinaMarija
Berichten: 16
Geregistreerd: 05-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 18:50

Lijsken schreef:
Beginners krijgen daarom van mij eerst een tijdje geen teugels (ik houd het paard aan de longe) zodat ze eerst hun zit kunnen oefenen zonder het paard per ongeluk pijn te doen.


Slim! Ik was een beetje in de war vandaag, over het gebruik van de teugels. Ik had namelijk gelezen dat remmen en sturen voornamelijk met je zit wordt gedaan, maar ik heb vandaag weer geleerd dat juist de teugels gebruikt moeten worden voor het remmen en sturen..%)

TinaMarija
Berichten: 16
Geregistreerd: 05-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 19:03

Maite2005 schreef:
Dus mocht je een manege/instructeur hebben die dit soort dingen zegt, niet naar luisteren. En misschien dan ook handig om een andere instructeur te zoeken...


Ach.. :( Ik vind het daarom ook echt belangrijk om, als beginnende volwassene, bewust om te gaan met paarden: vandaar ook mijn post! Ik wist vroeger ook niet anders dan te luisteren, maar nu wil ik echt zo veel mogelijk leren.

Anastasia24

Berichten: 2727
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:11

TinaMarija schreef:
Slim! Ik was een beetje in de war vandaag, over het gebruik van de teugels. Ik had namelijk gelezen dat remmen en sturen voornamelijk met je zit wordt gedaan, maar ik heb vandaag weer geleerd dat juist de teugels gebruikt moeten worden voor het remmen en sturen..%)


Hierom zou ik, als ik jou was, zoeken naar een andere locatie om te leren rijden. Als ik opnieuw mocht beginnen zou ik nooit niet op een manege paard hebben gestapt, het rijden wat je leert op de manege kun je eigenlijk weggooien het moment dat je ''serieus'' leert rijden. Naast het aspect niet passend tuig en stakende paarden(voor niemand leuk).
Ikzelf zou kijken naar een kleine stal of privé les bij iemand aan huis, die zijn er wel, maar het kan soms even zoeken zijn. Het liefst inderdaad met centered riding, leer je veel van.

Loretta
Berichten: 8805
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:14

Centered riding is inderdaad geweldig. Ik heb er ook heel veel bewustwording van gekregen.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:15

TinaMarija schreef:
Lijsken schreef:
Beginners krijgen daarom van mij eerst een tijdje geen teugels (ik houd het paard aan de longe) zodat ze eerst hun zit kunnen oefenen zonder het paard per ongeluk pijn te doen.


Slim! Ik was een beetje in de war vandaag, over het gebruik van de teugels. Ik had namelijk gelezen dat remmen en sturen voornamelijk met je zit wordt gedaan, maar ik heb vandaag weer geleerd dat juist de teugels gebruikt moeten worden voor het remmen en sturen..%)


Alles op zn tijd he? In het begin gebruik je je teugels idd om te sturen en ook wel om te remmen. Maar het is wel de bedoeling dat je dat gaat leren op je zit. Maar dat duurt echt wel een poos eer je zover bent en vooral dat je paard erop reageert. Op manegeniveau kun je het meestal wel vergeten dat je paard op je zit reageert.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 06-05-24 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambionn

Berichten: 849
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:16

TinaMarija schreef:
Ik had namelijk gelezen dat remmen en sturen voornamelijk met je zit wordt gedaan, maar ik heb vandaag weer geleerd dat juist de teugels gebruikt moeten worden voor het remmen en sturen..%)
Naar mijn weten gebruik je zowel teugelhulpen, beenhulpen en je zit. We hebben in de les weleens een oefening gedaan in de trans van "probeer maar te sturen net enkel teugels, daarna enkel je zit, daarna enkel je benen". Geen van alle gaat echt handig. Het is een samenspel van alles.

Bij ons begonnen ze trouwens ook met de teugels, mede omdat je gewoon ergens moet beginnen zonder dat het meteen overdonderd (want als er te veel info ineens is, blijft het nooit allemaal hangen), en je eerst moet blijven zitten voor je de rest probeert te doen. Vaak wel met wat "truukjes" zodat je het al een beetje doet ("kijk waar je heen wil" laat je bijvoorbeeld vaak automatisch je lichaam draaien zodat je zit al grof die kant op gaat). Dan doe je het al onbewust zeg maar. Als dat lukt kun je daarna er dieper, beter en verfijnder op in.

Mijn ervaring is, steeds als je denkt dat je hem snapt komt er een dingetje bij. En zo leer je steeds verder hoe complex het is. Maar dat moet gewoon stapje voor stapje. Les 1 hou je het vaak dus simpel.

Bij ons worden ook maar 2 paarden bij beginners gebruikt (ponies weet ik niet, toen ik begon was ik daar al te lang voor), die van zichzelf het liefst een uurtje rondshoken en alles best vinden. De rest negeert je of lig je zo naast als je op zo'n manier gaat rijden. En dat zijn nogsteeds "maar" manegepaarden (en dat is niet denigerend naar manegepaarden, het is een moeilijk beroep!)

hwn
Berichten: 4772
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:17

Kimsel94 schreef:
Ik had heel graag eerder les gehad van een centered riding instructeur. Dit heeft mij later zoveel inzichten gegeven


Deze! En inderdaad: ik vrees dat je nu niet op het goede adres zit: in Centered Riding leer je bijv. dat het niet gaat om staan-zit (want dan kom je te hard neer in het zadel en/of ben je achter de beweging) maar is het eerder een kanteling van je bekken.

En sturen en remmen zou inderdaad vooral met zit moeten gebeuren. Ik zou in die manege eens meekijken in de gevorderdenlessen of ze het daar nog op die manier aanpakken. Zo ja, beter elders uitkijken.

Cambionn

Berichten: 849
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:22

Anastasia24 schreef:
TinaMarija schreef:
Slim! Ik was een beetje in de war vandaag, over het gebruik van de teugels. Ik had namelijk gelezen dat remmen en sturen voornamelijk met je zit wordt gedaan, maar ik heb vandaag weer geleerd dat juist de teugels gebruikt moeten worden voor het remmen en sturen..%)
Hierom zou ik, als ik jou was, zoeken naar een andere locatie om te leren rijden. Als ik opnieuw mocht beginnen zou ik nooit niet op een manege paard hebben gestapt, het rijden wat je leert op de manege kun je eigenlijk weggooien het moment dat je ''serieus'' leert rijden. Naast het aspect niet passend tuig en stakende paarden(voor niemand leuk).
Ikzelf zou kijken naar een kleine stal of privé les bij iemand aan huis, die zijn er wel, maar het kan soms even zoeken zijn. Het liefst inderdaad met centered riding, leer je veel van.
Nou nou, niet elke manege is zo'n ramp he? Je zal geen topsport training krijgen op een manege, maar er zijn er echt wel degelijke met passend tuig en goed verzorgde blije paarden waar je normaal leert rijden kwa basis. Ik rij ook op een manege, juist 1 waar meerdere mensen met eigen paarden van zeiden "dat is een goede". En wij leren ook echt wel om zit en beenhulpen te gebruiken naast teugelhulpen, en alle 3 zo klein mogelijk, en alles vanuit rust zonder vast te zetten/stijfheid.

Begrijp me niet verkeerd, ik weet dat er helaas ook zat maneges zijn waar het niet goed voor elkaar is. En wellicht is die van TS er wel zo'n 1. Dat weet ik niet, en als dat zo is kan ze idd beter elders kijken. Maar om nou te zeggen dat je nooit naar een manege moet gaan, of dat TS een andere plek moet zoeken omdat ze in les 1 niet dieper zijn gegaan dan teugelhulpen, is ook wel extreem.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 06-05-24 19:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22870
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:28

TinaMarija schreef:
Hoi(...)
Ik weet hoe belangrijk een juiste houding is voor het paardrijden, en daar maak ik me wel zorgen over. Het is misschien een beetje stom is om dat te hebben als een beginner met één les, maar ik wil een zo goed mogelijke start maken (en als het kan, het ooit zo ver mogelijk schoppen :?)

Nee hoor, helemaal niet stom!!!
Meteen een goede start is belangrijk genoeg!!
Er is iets dat men 'spiergeheugen' noemt, en als een beweging één keer 'vastgelegd' is in het spiergeheugen, dan is dat voor jou die beweging.
(Vergelijk met wat mensen zeggen (en waar is!) 'fietsen verleer je niet', schaatsen erleer je niet' - je lichaam kan het jaaaren niet gedaan hebben, maar weet nog exact wat te doen.)
Citaat:
Ik weet ook dat je als beginner niet moet verwachten dat je in de tweede les sprongen maakt van 1.80m, maar een beetje uitdaging om de basis op een goede manier te leggen is (vind ik) gezond!
+:)+
Citaat:
Dus, eigenlijk:
Als je opnieuw mocht beginnen, wat had je dan echt vanaf het begin willen weten?

Het kan van alles zijn, al gaat het over hoe vaak je het beste kunt rijden in een week of misschien oefeningen thuis m.b.t. je houding. Ik hoor ook graag van waar (of beter gezegd, van wie) je het beste informatie kunt aannemen.


Ik zou hebben willen rijden zoals het vroeger in de cavalerie ging.
Dwz: uitgebreid zitles aan de longe, zonder beugels zodat je flinke 'buik'spieren kweekt.
Of nu ja, er mag ook wel voltige bij (graag ook rechtsom!) en wat centered riding en ook al heel snel de verlichte zit meenemen (want met je voeten en benen kun je beter voelen als mens dan met je billen en je hebt ook meer schokbrekers).
... en dan een paar privé lessen mbt de hulpgeving, en dan kun je de beginnersles overslaan.

(Ik heb één les aan de longe gehad en daarna meteen de beginnersles in. Ik heb dus in feite mijzelf leren rijden, met hele series fouten er in, zoals vastklemmen, achter de beweging zitten (ik dacht echt dat dat moest) flink wiebelen met je bekken etc etc etc.
... en dat moet je daarna allemaal weer afleren.)

Elisa2

Berichten: 37585
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Overdonderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:37

Wat betreft informatie opnemen, kijk naar iemand waarbij je denkt: 'zo wil ik het ook doen of leren'.

Tja, wat ik vanaf het begin graag had willen weten is hoe het ook kan zodat het ook leuk blijft voor het paard. Been geven op de goede manier bijvoorbeeld dmv spieren aanspannen en ontspannen en niet schoppen. Ik had graag willen weten hoe het voelt om de teugels goed vast te houden zonder het paard in de weg te zitten. En ik had vooral graag willen weten hoe je goed leert voelen op een bewuste manier.

Janneke2

Berichten: 22870
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:38

TinaMarija schreef:
Lijsken schreef:
Beginners krijgen daarom van mij eerst een tijdje geen teugels (ik houd het paard aan de longe) zodat ze eerst hun zit kunnen oefenen zonder het paard per ongeluk pijn te doen.


Slim! Ik was een beetje in de war vandaag, over het gebruik van de teugels. Ik had namelijk gelezen dat remmen en sturen voornamelijk met je zit wordt gedaan, maar ik heb vandaag weer geleerd dat juist de teugels gebruikt moeten worden voor het remmen en sturen..%)


Ja. Die verwarring had ik ook als klein manege meisje.
En idd: 'benen maken' kan verstandig zijn.

Even uit de school klappen over manege X waar mijn kleindochter rijdt:stel: paard gaat op de linkerhand van de hoefslag.
Op de manege zeggen ze: hard trekken aan de rechterteugel en als het niet helpt, slaan op de linkerschouder.
Veel paarden verbuiging de hals enorm naar rechts bij de manoeuvre 'trek aan de rechterteugel' en in plaatselijk jargon 'lopen ze weg over de linkerschouder' en blijven dus ergens op het midden 'dweilen'.
... wij hebben haar wijzer gemaakt: 'wijk terug naar de hoefslag'.
Zit iets meer op 'buiten' (bil iets zwaarder in het zadel, je eigen buitenbeen als het ware op de grond willen zetten, bovenlichaam blijft waar het is, het hoort een vrijwel onzichtbare hulp te zijn)
duw met je linkerdijbeen en linkerknie het paard naar rechts, vooral als het rechtervoorbeen van de grond gaat.
... en het paard mag een KLEIN beetje naar rechts 'kijken', dwz dat je het rechteroog ziet 'schemeren'.

De meeste paarden krijgt ze in no time weer terug naar de hoefslag.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 06-05-24 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

MonaLieske

Berichten: 1521
Geregistreerd: 01-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:42

Ik ben enkele jaren geleden ook weer begonnen na een pauze van een paar jaar. Op een manege waar ze centered riding lessen geven en de focus ligt op samenwerking met het paard in plaats van 'als hij niet doet wat je zegt, is schoppen of slaan de oplossing'. Er zijn dus wel degelijk maneges waar ze centered riding lessen geven en waar paarden op zithulpen reageren.
Ik heb veel dingen af moeten leren, zoals een veel te strakke houding. En dingen afleren is veel moeilijker dan het in één keer goed aanleren, dus goed dat je er zo over nadenkt!

TinaMarija
Berichten: 16
Geregistreerd: 05-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 20:43

Anastasia24 schreef:
Ikzelf zou kijken naar een kleine stal of privé les bij iemand aan huis, die zijn er wel, maar het kan soms even zoeken zijn. Het liefst inderdaad met centered riding, leer je veel van.


Ik vind dat je wel een punt hebt, ondanks dat een manege ook leerzaam en gezellig kan zijn. Ik zou toch wel voor een korte periode willen blijven, maar ik ben ondertussen wel op zoek naar privélessen aan huis (evt. met centered riding, anders doe ik dat apart).

Heb je misschien een idee waar je zulke privélessen kunt vinden?

musiqolog
Berichten: 3361
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 21:48

Babootje schreef:
Alles op zn tijd he? In het begin gebruik je je teugels idd om te sturen en ook wel om te remmen. Maar het is wel de bedoeling dat je dat gaat leren op je zit. Maar dat duurt echt wel een poos eer je zover bent en vooral dat je paard erop reageert. Op manegeniveau kun je het meestal wel vergeten dat je paard op je zit reageert.

Akkoord, behalve de laatste zin. Ook op de manege kun je prima op je zit leren rijden.

Maar het komt wel pas later. Vergelijk het met fietsen: in het begin doe je dat met zijwieltjes om niet om te vallen, en als je naar rechts wilt stuur je héél nadrukkelijk naar rechts. Pas als je heel goed kunt fietsen, blijf je ook zonder handen wel overeind - en ontdek je dat je desnoods "met losse handen" (zoals dat in kindertaal zo mooi heet) de bocht om kunt.

Als beginnende ruiter is het gewoon fijn om een paar positieve (d.w.z. in rechttoe rechtaan stellingen geformuleerde) regels te krijgen: wil je naar rechts, gebruik dan een diagonale hulp en doe het consequent. Juist als je meteen op gevoel moet gaan rijden, loop je het risico dat je later tegenstrijdige signalen gaat geven en het paard in de war brengt. Maar als je die basisregels leert en beheerst, krijg je steeds meer gevoel voor je paard en ga je vanzelf meer met je zit doen. Dan kan de instructeur ook instructies geven die jou als beginneling verdomd vaag in de oren zouden klinken, maar die je nu op gevoel snapt.

Nu kun je wel zeggen dat het dierenmishandeling is om beginners zo hard met benen en teugels in de weer te laten. Maar dan kun je de facto nooit starten met paardrijden. Je zal toch altijd als een onsubtiele zak aardappels beginnen. Die been- en teugelhulpen snapt het paard in elk geval - mits je ze meteen goed aanleert.

Koper

Berichten: 30344
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 21:56

Wat ik echt vanaf het begin zou hebben willen weten is de invloed van je eigen lichaam op die van een paard. Dus je ademhaling, spierspanning, gedachtes/focus.

Gelukkig heb ik een paard gehad wat met heel veel geduld mij keer op keer op mijn smoel liet gaan (meestal niet letterlijk, gelukkig) totdat ik het snapte. Maar in de 20 jaar daarvoor hebben er best wel wat paarden last gehad van mijn lijf :o

Kimmsel

Berichten: 831
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: Overdonderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 22:09

Ik zou zelf willen dat ik eerder centered riding / 4D dressage had ontdekt. Ik besef me nu pas dat ik nooit écht heb kunnen rijden, er gaat een wereld voor me open. Dus als je de movelijkheid hebt; neem eens een keer een centered riding les en kijk of het bevalt. :D

TinaMarija
Berichten: 16
Geregistreerd: 05-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 22:42

musiqolog schreef:
Als beginnende ruiter is het gewoon fijn om een paar positieve (d.w.z. in rechttoe rechtaan stellingen geformuleerde) regels te krijgen: wil je naar rechts, gebruik dan een diagonale hulp en doe het consequent.


Wat zou je aanraden om te beginnen? Ik ben hoe dan ook van plan om te blijven op een manege voor het begin, maar hoe leer je dan paardrijden op gevoel en kan je ooit wel de technieken van een manegepaard “afleren”?

Ik vind het ook moeilijk om aan te voelen wat het paard fijn vindt, en hoe ik mezelf moet aanpassen aan het paard. Ik weet dat het niet van een beginner zal worden verwacht, maar ik wil de paarden toch geen pijn doen..

Ik ben nu van plan om binnenkort centered riding lessen te nemen, maar wat kan er verder worden gedaan? Is het misschien verstandig om boeken te lezen? Ik weet dan alsnog niet welke boeken de “juiste” zijn. :\

musiqolog
Berichten: 3361
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 22:49

TinaMarija schreef:
musiqolog schreef:
Als beginnende ruiter is het gewoon fijn om een paar positieve (d.w.z. in rechttoe rechtaan stellingen geformuleerde) regels te krijgen: wil je naar rechts, gebruik dan een diagonale hulp en doe het consequent.


Wat zou je aanraden om te beginnen? Ik ben hoe dan ook van plan om te blijven op een manege voor het begin, maar hoe leer je dan paardrijden op gevoel en kan je ooit wel de technieken van een manegepaard “afleren”?

Je hoeft niets af te leren. Het is een evolutie. In het begin doe je alles op been en teugel, daarna ga je langzamerhand meer met je zit doen.

Wees niet te bang dat je je paard pijn doet. Een paard voelt alles, maar kan ook heel wat hebben. In de kudde trappen en bijten ze dat het een aard heeft. Pas als je dingen gaat doen die het paard niet snapt, zoals tegenstrijdige signalen, dan begin je stress op te bouwen. Daarom moet je ook consequent zijn - en belonen als je paard reageert, door bijv. je been weer te ontspannen als je harder gaat.

Je weet vast nog wel hoe je stress herkent: aan het orenspel. Als jouw paard tijdens de les gewoon de oortjes wat heen en weer beweegt, en ze op een moment van ontspanning naar voren steekt, dan hebben jullie het allebei naar je zin!

Over centered riding etc. kan ik niet echt meepraten, maar o.h.a. kun je goed rijden niet uit een boekje leren. :)
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 06-05-24 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt