Overdonderd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22875
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 11:19

Citaat:
Boeken zijn heel mooi
(...) pijn signalen / lichaamstaal, zien en definieren leer je in de praktijk, veel belangrijker is om praktijklessen te nemen, iemand naast je met verstand van zaken die de therorie in de praktijk uitlegt


hoe ligt een zadel goed, lastig is ook per paard en zadel verschillen, maar waar moet je op letten
Is het een goed passen hoofdstel, passend bit, ook weer per paard verschillend maar waar moet je op letten, b.v.


En daarom zijn boeken zo zinnig.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de twintig (?) aspecten van het 'painface' niet op papier heb, maar wel online.
En natuurlijk is het een leerproces.
Opengesperde neusgaten kunnen nog van alles betekenen: emotie, een geur opsnuiven, en uiteraard diep ademhalen. Tijdens een galoptraining 'zal het wel ademen zijn', en na een tijdje stappen stopt het dier met 'neusvleugelen'.
Sommige paarden zijn allergisch en/of 'dampig' (wat verwant aan pijn kan zijn)
en emotie kan positief zijn.
Afgaan op één enkel aspect is het dus niet, het komt aan op combineren.
... als ik naast mijn Knollie wandel, kijk ik graag naar haar kin: haar eerste spanningssignaal is een 'puntkin'. Goed om te weten...!

Zadel idem dito.
Singel een handbreedte achter de elleboog is een nuttig trucje,
goed om te weten dat de schouder (het schouderblad) vrij moet liggen.
En de beugels/riemen verticaal moeten hangen.
En dat een zadel zonder singel moet blijven liggen als je er wat aan rommelt (dwz je tilt voor- en achterkant - voorkamer en lepel - een beetje op; en dan mag het niet opeens op de schouder liggen etc.).
...en af en toe de veiligheidshaak controleren kan geen kwaad.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 11:59

Koper schreef:
Schrijf dan gewoon wat je bedoelt, musicoloog. Dit is een topic van een beginnende ruiter. Jij weet net zo goed als ik dat veel manegepaarden wel degelijk pijn hebben, dat de instructeurs doen of ze dat niet zien en de ruiters het niet zien omdat ze niet beter weten.

Lees even zijn profiel, dan lees je dat hij erg moeite heeft met online communiceren.