Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

(Rijtechnisch) nut van sperriem?

 

hoezo meer druk bij dressuur?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-04 22:35 



 
Profiel   

bij dressuur heb je of zou je moeten hebben, een constante aanleuning met zit,benen en teugels
dus op die mond komt ert altijd min of meer een druk te staan, bij het ene paard sterker dan bij het andere (bij springen is dit overigens ook zo, kheb nog nooit iemand een parcours zien rijden met teugels in bogen Haha!)
maar ij western is het de bedoeling dat alles op een relatief los teugeltje gereden wordt, of worden de teugels telkens redelijk kort aangehaald

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-04 22:39 



 
Profiel   

dutske schreef
of worden de teugels telkens redelijk kort aangehaald
:D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-04 22:42 



 
Profiel   

wat is er SP ??? Haha!
met kort aangehaald, bedoel ik, aangenaomen ,en dan weer losser
niet dat de teugels kort zijn, Haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-04 22:43 



 
Profiel   

als beide goed uitgevoerd worden, is het feitelijk niet anders.

andersom kan ook, voor beide kanten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-04 22:45 



 
Profiel   

ja, dat wel, bij iedere rijstijl is dat zeker!?
maar mijn vraag is feitelijk, kun je met one-ear hoofdstel dressuur rijden op redelijk niveau (geen wedstrijden, maar ook niet meeliften, dus niveau L of M ofzo)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-04 23:22 



 
Profiel   

als er een bit aan zit(en dat hoeft nieteens....) kun je best L of M rijden. Ik ben alleen bang dat het hardstikke illegaal is....zucht...sommige regels...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-04 06:12 



 
Profiel   

SuperPepeijn schreef
hoe zit dat dan met de rest van je hoofdstel?

ging de vraag niet over het rijtechnisch nut?


Jawel mijn vraag ging over het rijtechnisch nut. Ik maakte even een off topic reactie als je dat goed vindt Haha!

En hoe het dan met de rest van mijn hoofdstel zit:
Ik kan er niet meer afhalen want bij mij zit het kopstuk en de keelriem en de neusriem etc op een manier aan elkaar die je echt niet uit elkaar wilt halen. Ik laat dus alles zitten.

Mijn vraag kwam eigenlijk voort uit het halsterhoofdstel waarmee ik op vakantie heerlijk heb gereden en ik vroeg me gewoon af of het problematisch zou zijn om daarmee dressuur te rijden. Het heeft geen sperriem en dat is het enige verschil met mijn normale hoofdstel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-04 07:43 



 

dutske schreef
bij dressuur heb je of zou je moeten hebben, een constante aanleuning met zit,benen en teugels
dus op die mond komt ert altijd min of meer een druk te staan, bij het ene paard sterker dan bij het andere (bij springen is dit overigens ook zo, kheb nog nooit iemand een parcours zien rijden met teugels in bogen Haha!)
maar ij western is het de bedoeling dat alles op een relatief los teugeltje gereden wordt, of worden de teugels telkens redelijk kort aangehaald

ik vind druk het vereerde woord
Je hebt contact, meer niet
is het meer, dan ligt dat aan je rijkunsten, klaar (alleen geloven dat er veel niet)

En helaas zie je bij western ook mensen die niet met een losse teugel kunnen rijden, omdat ze daar de feeling niet voor hebben en dan ook nog eens aan die lange scharen een ruk geven waar je misselijk van word.

Met andere woorden we weten allemaal hoe het hoort, theoretisch, maar op elke wedstrijd of in elke bak zie je heel wat anders voorbij komen, welke tak van sport dan ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-04 10:18 



 

Manon 2 schreef
Mijn vraag kwam eigenlijk voort uit het halsterhoofdstel waarmee ik op vakantie heerlijk heb gereden en ik vroeg me gewoon af of het problematisch zou zijn om daarmee dressuur te rijden. Het heeft geen sperriem en dat is het enige verschil met mijn normale hoofdstel.

Veel van die halsterhoofdstellen hebben clipjes om het bit mee vast te maken aan de bakstukken en aan de teugels. Dat is heel erg handig en prettig in het gebruik, maar het heeft in mijn ogen ook een nadeel. Het zal gerust iets persoonlijks zijn, maar ik vind ijzer op ijzer (clipje aan bit) een minder fijne verbinding dan leer op ijzer (zoals bij een gewoon hoofdstel). Omdat het snel een wiebelig en rammelig effect heeft, zou ik er niet zo snel voor kiezen om standaard mee te rijden. Een gewoon leren riempje geeft een iets zachtere en stillere verbinding in mijn ervaring en dat lijkt me dan weer prettiger voor het paard.
Misschien heeft dat halster-hoofdstel dat jij op het oog hebt wel een andere constructie, maar dat weet ik dus niet Lachen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-04 23:59 



 

dutske schreef
ja, dat wel, bij iedere rijstijl is dat zeker!?
maar mijn vraag is feitelijk, kun je met one-ear hoofdstel dressuur rijden op redelijk niveau (geen wedstrijden, maar ook niet meeliften, dus niveau L of M ofzo)

Ja hoor, als het paard het een prettig hoofdstel vindt dan maakt het niet uit zolang het maar netjes stil en in evenwicht om zijn hoofd zit. Niet alle paarden vinden zo'n one-ear prettig, maar dat is iets om uit te proberen.

Er was jaren geleden een Amerikaanse spring-amazone zie reed grand prix's zonder hoofdstel, zij had een bit dat via een riempje onder de kin vastzat en verder niks.
(op gewone wedstrijden mag dat dus allemaal niet, maar oke)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-04 00:02 



 
Profiel   

Mijn halsterhoofdstel heeft inderdaad haakjes om t aan de bakstukken vast te maken. Mijn teugels zijn gewoon mijn eigen teugels en dus met leren riempjes. Je merkt eigenlijk niks van die haakjes, ik vroeg me dat namelijk ook vooraf af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-04 07:11 



 

Manon, voor jou maakt het allemaal niks uit, je hebt het geprobeerd en het ging goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-04 08:45 



 
Profiel   

Lovely schreef
Ja hoor, als het paard het een prettig hoofdstel vindt dan maakt het niet uit zolang het maar netjes stil en in evenwicht om zijn hoofd zit. Niet alle paarden vinden zo'n one-ear prettig, maar dat is iets om uit te proberen.

Er was jaren geleden een Amerikaanse spring-amazone zie reed grand prix's zonder hoofdstel, zij had een bit dat via een riempje onder de kin vastzat en verder niks.
(op gewone wedstrijden mag dat dus allemaal niet, maar oke)

ik heb daar een reportage van gezien, op www.paarden.tv
levensgevraalik, het riempje zou maar moeten losschiet terwijl je net aanrijdt op een hindernis...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-04 14:50 



 
Profiel   

Een sperriem is er simpelweg voor om de pijn van het bit te verbergen
Stel je voor jij krijgt zo’n bit in je mond gebrukt wat ja het is “normaal” jij krijgt daar last van want ja dat is logisch en jij doet je mond open en ja dat is niet mooi dus de “oplossing” is een sperriem.
Ik vraag me ook waarom o waarom zit er nooit een sperriem aan een bitloos hoofdstel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-23 22:07 



 
Profiel   

Gulfoss schreef
Een sperriem is er simpelweg voor om de pijn van het bit te verbergen
Stel je voor jij krijgt zo’n bit in je mond gebrukt wat ja het is “normaal” jij krijgt daar last van want ja dat is logisch en jij doet je mond open en ja dat is niet mooi dus de “oplossing” is een sperriem.
Ik vraag me ook waarom o waarom zit er nooit een sperriem aan een bitloos hoofdstel?

Ten eerste is dit topic 19 jaar niet gebruikt.
Ten tweede gooi jij hier 3 meningen cq stellingen neer die nergens op slaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-23 23:31 



 
Profiel   

Beetje sterke mening Gulfoss? :+ Is al het derde oude topic dat je opgraaft. Zelf geen fan van de sperriem, nooit geweest maar sommige paarden vinden de stabiliteit die het kan geven bij goed gebruik juist fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-23 23:59 



 
Profiel   

Gulfoss schreef
Een sperriem is er simpelweg voor om de pijn van het bit te verbergen
Stel je voor jij krijgt zo’n bit in je mond gebrukt wat ja het is “normaal” jij krijgt daar last van want ja dat is logisch en jij doet je mond open en ja dat is niet mooi dus de “oplossing” is een sperriem.
Ik vraag me ook waarom o waarom zit er nooit een sperriem aan een bitloos hoofdstel?

Omdat er aan een bitloos hoofdstel geen bit zit om te stabiliseren. Als je tegen een sperriem bent moet je ook tegen een lage neusriem zijn. En tegen alle anatomische hoofdstellen waarvan een heel aantal ook bitloos gebruikt kunnen worden (Rambo micklem bv)
Dus er zijn wel degelijk hoofdstellen die bitloos gebruikt worden met een riem vergelijkbaar met een sperriem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 01:47 



 

Gulfoss schreef
Een sperriem is er simpelweg voor om de pijn van het bit te verbergen
Stel je voor jij krijgt zo’n bit in je mond gebrukt wat ja het is “normaal” jij krijgt daar last van want ja dat is logisch en jij doet je mond open en ja dat is niet mooi dus de “oplossing” is een sperriem.
Ik vraag me ook waarom o waarom zit er nooit een sperriem aan een bitloos hoofdstel?
Ja, is dat logisch? Daar denkt mijn merrie toch anders over. :') Niet te rijden met een bitloos hoofdstel (hoofd in de lucht, drammgerig, loperig, kortom: ze vond het niet prettig); bitje erin en ik had meteen een heel ander paard. Licht aan de hulpen, koppie lekker ontspannen naar beneden, eigenlijk zoals ik haar het liefste bitloos had gehad, maar helaas.

O, en dat met gewoon een simpele hoge neusriem die los genoeg zit. Maar ook een sperriem hoort niet zo strak te zitten dat de mond niet meer open kan. Dat mensen hem daarvoor gebruiken betekent niet dat er iets mis is met een sperriem an sich.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 06:54 



 
Profiel   

Bedankt voor de TeMs, dit topic is enorm oud en het bericht dat het omhoog haalt komt op verschillende plaatsen terug, dit topic krijgt een slotje.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 17:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen