Hoe wijk je om precies te zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melanie_B

Berichten: 4091
Geregistreerd: 20-11-05

Hoe wijk je om precies te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 17:48

Hey,

Ik rijd elke week bijna op 't zelfde paard.

Wijken doen we ook wel eens, maar het gaat nooit zo goed, ik kan het niet zo goed en het paard heeft er moeite mee...

Allereerst hoe wijk je?

En hoe moet je er mee omgaan als je paard het ook nog eens moeilijk vind }>

Bedankt..

Nienkee
Berichten: 555
Geregistreerd: 02-04-06

Re: Hoe wijk je om precies te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:49

hej, Je kunt dit het beste aan je insturctrice vragen dnek ik.

Melanie_B

Berichten: 4091
Geregistreerd: 20-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 17:51

Ja dat is waar..Maar ik dacht mischhien kunnen jullie het me ook nog eens uitleggen..

Nienkee
Berichten: 555
Geregistreerd: 02-04-06

Re: Hoe wijk je om precies te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:41

Als ikz o tijd heb probeer ik het oke?

Melanie_B

Berichten: 4091
Geregistreerd: 20-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 20:21

Ja dank je wel...

Arielle_

Berichten: 6399
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Tilburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:04

in het nieuwe proevenboekje staat het ook uitgelegt..
beetje moeilijk om dat zo te doen..

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:15

als je van A afwend en je wijkt naar links doe je het volgende:

-buitenbeen(links) op de singel
-buitenhand(links) tegen de hals, drukophouden
-binnenbeen(rechts) achter de singel
-binnenhand(rechts) van de hals

het paard mag/moet een beetje stelling/buiging in de hals hebben maar absoluut niet veel. Houd je paard wel goed voorwaards mijn ervaring met ponys die het niet zo goed kunnen is dat ze of snel willen stilstaan of juist over het schouder wegvallen.
in de geval kun je beginnen met schuin oversteken en voorzichtig te vragen of ze 1 of 2 pasjes willen wijken.

verder kijk waar je heen gaat en ontspan, ik kan me goed herinneren dat ik heel krampachtig op pony zat toen ik leerde wijken

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:30

Mijn paard vind het ook moeilijk. Ik oefen het nu heel hard met les, omdat ik het eerst zelf ook nog niet kon. In theorie is het het wat Cloverdale zegt. Het is ook waar hoor!
Maar mijn paard gaat heel moeilijk in stelling, laatstaan buiging.

*Paar passen na a of c afwenden.
*rechtdoor rijden.
*binnenbeen naar achteren, tegelijkertijd binnen hand vd hals afhalen
*buitenbeen aansporen en buiten hand stil tegen de hals houden.
* dat steeds om en om kruislinks hulpen geven.
(beetje onduidelijk maar is ook moeilijk uit te leggen. dus binnenhand buitenbeen, buitenhand binnenbeen.

Verder zoals Cloverdale zegt ontspannen op het paard zitten. Ik zit nu enorm krampachtig en heb altijd spierpijn ...

En denk eraan: je paard hoeft niet over te stappen als Salinero dat doet. Ik ben al blij met een voetje ervoor.

(tip! als je paard naar buiten "valt" weer 2 passen naar voren, 2 passen opzij, 2 passen opzij. daarna gewoon: opzij, naar voren, opzij, naar voren. Herhaal dit in je hoofd!)

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:50

BUITENbeen moet achter de singel, BINNENbeen op de singel. Het hele paard moet opzij, niet alleen de kont.

Je drijft 'm met binnenbeen in de buitenteugel. De buitenteugel voorkomt dat de schouder teveel opzij gaat. Hoe rechter je je paard hiermee kunt houden, hoe meer ie zal kruisen. Buitenbeen waakt voor "teveel kont opzij".

Je paard moet de hulpen leren en leren reageren op eenzijdige kuitdruk. Goede oefening is een keertwending (90 graden is genoeg) om de voorhand (zelfde hulpen). Lijkt mij in jouw geval inderdaad het beste om dit samen met je instructie te proberen.

Succes!

Melanie_B

Berichten: 4091
Geregistreerd: 20-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 13:26

'Hey,

heel erg bedankt allemaal, fijn om het nog een keer extra uitleg er van te hebben gekregen

MirandaMalik

Berichten: 9903
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:07

QQQQ schreef:
BUITENbeen moet achter de singel, BINNENbeen op de singel. Het hele paard moet opzij, niet alleen de kont.

Je drijft 'm met binnenbeen in de buitenteugel. De buitenteugel voorkomt dat de schouder teveel opzij gaat. Hoe rechter je je paard hiermee kunt houden, hoe meer ie zal kruisen. Buitenbeen waakt voor "teveel kont opzij".

Je paard moet de hulpen leren en leren reageren op eenzijdige kuitdruk. Goede oefening is een keertwending (90 graden is genoeg) om de voorhand (zelfde hulpen). Lijkt mij in jouw geval inderdaad het beste om dit samen met je instructie te proberen.

Succes!

Idd!
Ik erger me ook vaak aan de mensen die dit fout doen!
Het paard gaat gebogen om je BINNENBEEN!!
Dat betekend dus dat het met wijken andersom is dan met apuyeren, omdat met wijken je paard gebogen is naar de t.o. gestelde kant, met apuyeren gebogen naar de kant waar hij naar toe loopt!!
Buitenbeen naar achter, bewaakt de achterhand voor uitzwaaien!

Sullie97
Berichten: 1346
Geregistreerd: 13-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:58

QQQQ schreef:
BUITENbeen moet achter de singel, BINNENbeen op de singel. Het hele paard moet opzij, niet alleen de kont.

Je drijft 'm met binnenbeen in de buitenteugel. De buitenteugel voorkomt dat de schouder teveel opzij gaat. Hoe rechter je je paard hiermee kunt houden, hoe meer ie zal kruisen. Buitenbeen waakt voor "teveel kont opzij".

Je paard moet de hulpen leren en leren reageren op eenzijdige kuitdruk. Goede oefening is een keertwending (90 graden is genoeg) om de voorhand (zelfde hulpen). Lijkt mij in jouw geval inderdaad het beste om dit samen met je instructie te proberen.

Succes!


Ik heb naar mijn idee nog nooit mijn buitenbeen moeten gebruiken om ervoor te zorgen dat hij met de achterhand als eerste gaat. Ik zette altijd heel miniem mijn handen iets naar buiten waardoor hij weer "recht" wijkt. Over je buitenbeen dat zal ik eens proberen, maar ik weet dan bijna zeker dat het a la travers wordt.

@ TS: Als het nog een jong beestje is, dan zal ik een paar meter NA A of C afwenden en dan wijken, jonge dieren hebben vaak de neiging om zo snel mogelijk naar de hoefslag af te zwakken.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:53

Sullie97 schreef:
Ik heb naar mijn idee nog nooit mijn buitenbeen moeten gebruiken om ervoor te zorgen dat hij met de achterhand als eerste gaat. Ik zette altijd heel miniem mijn handen iets naar buiten waardoor hij weer "recht" wijkt. Over je buitenbeen dat zal ik eens proberen, maar ik weet dan bijna zeker dat het a la travers wordt.

Klopt, daarom staat er ook waakt, dat betekend hij ligt er, maar doet niks, tenzij het nodig blijkt.
Tip: als je die moet gebruiken (zal bij het ene paard meer voorkomen dan bij het andere), druk dan niet zozeer "opzij" tegen het paard, maar meer het idee van "strijk lichtjes tegen de haren in", meer een lichte voorwaartse beenbeweging dus.

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:02

Het is ook goed om met wijken te beginnen op de volte. Begin op een kleinere volte en zet hem dan af en toe een paar pasjes naar buiten door te wijken voor je binnenbeen! Als je pony dit oppakt kun je het rechtuit proberen, als ie een paar passen goed wijkt gelijk rechtuit gaan en belonen!

Melanie_B

Berichten: 4091
Geregistreerd: 20-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 20:03

oke dank jullie wel

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:35

QQQQ schreef:
BUITENbeen moet achter de singel, BINNENbeen op de singel. Het hele paard moet opzij, niet alleen de kont.

Je drijft 'm met binnenbeen in de buitenteugel. De buitenteugel voorkomt dat de schouder teveel opzij gaat. Hoe rechter je je paard hiermee kunt houden, hoe meer ie zal kruisen. Buitenbeen waakt voor "teveel kont opzij".

Je paard moet de hulpen leren en leren reageren op eenzijdige kuitdruk. Goede oefening is een keertwending (90 graden is genoeg) om de voorhand (zelfde hulpen). Lijkt mij in jouw geval inderdaad het beste om dit samen met je instructie te proberen.

Succes!

OMG Ik heb dit dus altijd andersom geleerd! En heb er nog wel de L2 mee gehaald. Wat slecht. Ik schaam me nu echt dood. Het ergste is nog wel dat ik het van verschillende instructeurs heb gehoord. (andersom zoals jij nu zegt)

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Re: Hoe wijk je om precies te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:40

Probeer iid kleine stukjes en wees met een paar pasjes tevreden.

Neem je paard mee vanuit de wending. Officieel moet je eerst rechtstellen maar je bent het aan het leren.

En goed de buitenkant bewaken dmv het buitenbeen iets achter de singel te leggen zoals ook al eerder geneomd is.
Succes!

Melanie_B

Berichten: 4091
Geregistreerd: 20-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 17:56

Ja ik ben dan ook tevreden met een paar pasjes

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:24

MirandaFuego schreef:
QQQQ schreef:
BUITENbeen moet achter de singel, BINNENbeen op de singel. Het hele paard moet opzij, niet alleen de kont.

Je drijft 'm met binnenbeen in de buitenteugel. De buitenteugel voorkomt dat de schouder teveel opzij gaat. Hoe rechter je je paard hiermee kunt houden, hoe meer ie zal kruisen. Buitenbeen waakt voor "teveel kont opzij".

Je paard moet de hulpen leren en leren reageren op eenzijdige kuitdruk. Goede oefening is een keertwending (90 graden is genoeg) om de voorhand (zelfde hulpen). Lijkt mij in jouw geval inderdaad het beste om dit samen met je instructie te proberen.

Succes!

Idd!
Ik erger me ook vaak aan de mensen die dit fout doen!
Het paard gaat gebogen om je BINNENBEEN!!
Dat betekend dus dat het met wijken andersom is dan met apuyeren, omdat met wijken je paard gebogen is naar de t.o. gestelde kant, met apuyeren gebogen naar de kant waar hij naar toe loopt!!
Buitenbeen naar achter, bewaakt de achterhand voor uitzwaaien!


Hey QQQQ

Ja idd klinkt logisch, maar het verschil tussen wijken en appuyeren is dat je paard met wijken RECHT in het lijf moet blijven en met appuyeren wél LB moet laten zien. De diagonale hulp die jullie nu beschrijven werkt prima om LB te verkrijgen om te oefenen, dat is echter niet de bedoeling met wijken in de wedstrijdring.

Kijk maar naar travers, hoe meer binnenbeen/buitenteugel hoe meer LB je krijgt, SB hetzelfde en van daaruit het appuyement in. Allemaal oefeningen met LB, maar dat is wijken dus niet.

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:41

Vraagje, wat doe je dan met je heupen?

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:38

Heeeey Starbreeze. Ja we zijn het hierover nog altijd oneens
Met been op de singel kan je 'm ook prima recht laten wijken hoor, geen probleem. Met jouw manier heb je eerder risico op contrabuiging, omdat je met je benen appuyeren naar rechts vraagt, terwijl je de stelling naar links houdt. Netto recht, maar niet echt recht.
Jij zet met je been de achterhand opzij, en met je hand de voorhand. Da's niet wijken voor het been. Het hele paard moet wijken voor het been (daardoor kan je het ook met losse teugel prima rijden).

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:59

In dit hele verhaal hoor ik niks over gewichtshulpen en waar de ruiter/amazone naar toe kijkt hoeft dat niet meer ???

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:40

andafries schreef:
In dit hele verhaal hoor ik niks over gewichtshulpen en waar de ruiter/amazone naar toe kijkt hoeft dat niet meer ???

Ja hoor, mag je gerust aanvullen

Melanie_B

Berichten: 4091
Geregistreerd: 20-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 22:09

Kom maar op met alle info

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 23:49

Even aanvullen.Wat de meeste mensen vergeten dat het gewicht ook mee of tegen werkt. Ik zie het zo , Als ik een kind op mijn rug heb en die gaat zijn gewicht naar een kant plaatsen , dan kan ik twee dingen doen . Ten eerste met kind en al om vallen (gevolg jankend kind haha), of ik zorg ervoor dat ik onder het gewicht van het kind blijf , dus een stapje opzij doe zodat ik overeind blijf staan . Zo zie ik dat ook met het paard alleen die zal niet zo gauw omvallen , maar hij zal wel proberen om onder het gewicht van de ruiter te blijven . Dus als ik met een paard wil wijken , steun ik op de beugel waar ik naar toe ga en kijk ook in de richting (zoek een punt op) waar ik naartoe ga .
Ik denk dat de meeste problemen zijn dat de ruiter teveel wil inwerken met zijn been om het paard opzij te krijgen . Daarvoor gebruikt hij/zij veel kracht omdat het niet wil en gaat daardoor met zijn gewicht naar de verkeerde kant plaatsen waardoor het nog slechter gaat.
Ook moet de ruiter in de richting kijken waar hij naartoe gaat, waarom ? Hoofd van de mens is best zwaar en het paard voelt meer dan de meeste mensen in de gaten hebben .