doorzitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ImkeTarek

Berichten: 2273
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 19:37

hoi,
ik weet niet of dit hier thuis hoort, snap nog niet heel erg veel van de nieuwe bokt-indeling...

over het algemeen kan ik vrij goed doorzitten op paarden, ook wel eens complimentjes over gekregen op mijn oude manege...
maar nu zit ik dus een beetje met een probleempje... mijn verzorgpaard gooit in de draf heeeel erg hoog op, waardoor het voor mij bijna onmogelijk word om door te zitten... ! wie kan mij tips geven over hoe ik beter kan leren doorzitten?

Groetjes Imke

_mrie_
Berichten: 1449
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: 't Durp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:54

Je weet in ieder geval wel al hoe het moet, dat is een voordeel

Ik denk dat je gewoon moet wennen aan de draf van je paard. Als hij hoog opgooit moet je jejezelf harder in het zadel drukken naar mijn gevoel.

Misschien dat je kan oefenen door in het begin ver achterover te gaan zitten en heel duidelijk mee te bewegen met je heupen, ziet er miss wat raar uit, maar ik denk dat je dan na een tijdje rechtop ook net en vast kunt zitten En hakken sterk uitdrukken! Jezelf echt aan het zadel vastlijmen (zoals ze dat vroeger altijd zeiden )

chelsea82
Berichten: 436
Geregistreerd: 10-01-06

Re: doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:35

Misschien kun je een sporenriempje voor aan het zadel vast maken waar je je aan vast kan houden.Heb dit ooit bij een paard gedaan wat zeer hoog opgooide.Je moet dan gewoon je teugels vasthouden zoals je anders ook doet en je pakt met bv je duimen dat sporenriempje vast.Kan ook met 1 van je andere vingers, dat is maar net wat jezelf het handigst vindt.Je paard moet verder wel makkelijk te rijden zijn,je moet niet steeds met je handen bezig zijn om het paard in aanleunig te krijgen want dan lukt het niet zo best om ook nog eens dat riempje vast te moeten houden.En je moet ook niet stug in je hand worden want dan werk je het paard tegen in de mond.Maar als je doorhebt hoe dat werkt kan het een oplossing zijn.

xxxLotte
Berichten: 548
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:48

Kleine stukjes oefenen, Bijvoorbeeld alleen een kleine volte enzo.
En natuurlijk proberen heel diep te zitten, Ik begrijp je probleem.
Maar ik denk dat veel oefenen helpt!
Oefening Baart Kunst! zeggen ze!;)
succes!

ziatje
Berichten: 1198
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Den Bosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:51

Proberen te ontspannen!
Het is moeilijk maar als je gespannen gaat zitten word je alleen nog maar hoger opgegooit.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:15

Ik heb een tuiger die ook hoog opgooid, en ik heb doorzitten geleerd op haar door haar tempo aan te laten passen. Door iets onder arbeidsdraf te gaan draven, kun je het veel beter uitzitten. Heb je dat onder de knie, dan breng je het tempo van de arbeidsdraf omhoog. Idd eerst korte stukjes, en ook dat uitbouwen naar langere stukken.

Melia
Berichten: 9849
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:54

drowning schreef:
Je weet in ieder geval wel al hoe het moet, dat is een voordeel

Ik denk dat je gewoon moet wennen aan de draf van je paard. Als hij hoog opgooit moet je jejezelf harder in het zadel drukken naar mijn gevoel.

Misschien dat je kan oefenen door in het begin ver achterover te gaan zitten en heel duidelijk mee te bewegen met je heupen, ziet er miss wat raar uit, maar ik denk dat je dan na een tijdje rechtop ook net en vast kunt zitten En hakken sterk uitdrukken! Jezelf echt aan het zadel vastlijmen (zoals ze dat vroeger altijd zeiden )

ik heb precies hetzelfde probleem als de TS-er.. maar dit helpt bij mij niet.. ik zit wel achterover als ik doorzit, en ik heb m'n hakken ook heel laag, vaak nog té laag als ik doorzit.. en hoog helpt ook niet

Anoniem

Re: doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 14:18

RUI --> RT-P

irene85
Berichten: 2867
Geregistreerd: 24-03-04
Woonplaats: Hoogezand

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 14:44

Veel oefenen!!

pluche_pluus

Berichten: 2439
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: N-Holland

Re: doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:34

zit het misschien niet beter als je je beugels gewoon af en toe uit doet?
of je paard moet vaak wegspringen... dan zou ik ze wel aanhouden

Tinake
Berichten: 47
Geregistreerd: 15-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:48

Jah heb ik ook aan de hand gehad , probeer eens met je beugels uit , gaat normaal veel gemakkelijker , blijf zo een lange tijd rijden , en doe dan stilaan je stijbeugels terug aan , zonder je bekken te bewegen want dan zit je waarschijnlijk terug uit het ritme

Oamaru

Berichten: 10589
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Dubai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:56

Beugels uitdoen, gewoon ontspannen.

Melia
Berichten: 9849
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:59

irene85 schreef:
Veel oefenen!!

ja dat snap ik ook wel.. maar dat helpt tot nu toe niks

ImkeTarek

Berichten: 2273
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 17:17

bedankt voor de tips tot nu toe !
ik ga het allemaal uitproberen, dan zien we wel of het gaat lukken !

_mrie_
Berichten: 1449
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: 't Durp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:30

succes ermee! We horen wel of het al een beetje wilt lukken

Marije_Dusty
Berichten: 123
Geregistreerd: 06-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:42

oefening baart kunst

Sanco

Berichten: 1574
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Noordwijk

Re: doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:47

ik probeer ook weleens zonder buigels te draven maar meestal ga ik dan (zonder dat ik er wat aan kan doen) klemmen met mijn benen... met het gevolg dat het paard zooooo snel gaat draven dat het helemaal niet meer gaat maarja... dat moet ik eiglijk ook gewoon gaan oefenen haha maar je krijgt er zo'n buikpijn van

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:19

Het scheelt echt hemel of hel als het paard ontspant in zijn rug, en als jij zit te knotsenbotsen doet hij dat niet, een vicieuze cirkel.
Draaf gewoon licht, tot je paard ontspant, en blijf dan lekker zitten. Ik visualiseer altijd de woestijn emt een neergaande zon en een kudde koeien waar ik achteraan drijf...uren lichtrijden doet namelijk geen enkeel cowboy, laat je gewoon meenenen door je paard. Succes.

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:57

Dit komt uit het boek Centered Riding:

* Blijf naar boven en beneden 'groeien' vanuit uw middelpunt.
* Volg de voorwaartse en neerwaartse beweging van uw paard met een rustige onderrug, opengaande heupgewrichten en volgende dijen
* Laat uw heupgewrichten openen en sluiten.
* Laat uw knieën en enkels helemaal los.
* Vang de opwaartse bewegingen van uw paard op.
* Houd uw billen en de achterkant van uw benen breed en ontspannen
* Blijf rustig ademen om uw rug los, niet gespannen, te houden.
* Maak gebruik van de zwaartekracht, niet van uw grip.

Letterlijk overgetypt, hoop dat je er iets aan hebt

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:59

Natuurlijk ook veel oefenen

BiBaMi
Berichten: 749
Geregistreerd: 27-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:53

hier heb ook wat aan allemaal bedankt namens mij

ImkeTarek

Berichten: 2273
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 20:54

Pauline schreef:
Het scheelt echt hemel of hel als het paard ontspant in zijn rug, en als jij zit te knotsenbotsen doet hij dat niet, een vicieuze cirkel.
Draaf gewoon licht, tot je paard ontspant, en blijf dan lekker zitten. Ik visualiseer altijd de woestijn emt een neergaande zon en een kudde koeien waar ik achteraan drijf...uren lichtrijden doet namelijk geen enkeel cowboy, laat je gewoon meenenen door je paard. Succes.

dat heeft bij mij niet echt zin... ! hoe meer mijn paard zich ontspant, hoe meer ze haar achterhand er dus onder gaat zetten en dan gaat ze dus nog hoger opgooien ...

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:10

Door je boven benen aan te klemmen. let er dan wel op dat je de onderbenen niet tegen de buik aandrukt

mustangbokt
Berichten: 61
Geregistreerd: 01-06-07

Re: doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:09

een andere oefening: 2 keer staan , dan 2 keer doorzitten, enz.: sta-sta-zit-zit-...
of ook nog: lichtrijden zonder beugels en af en toe op korte stukjes doorzitten om "uit te rusten"

de draf van mijn paard is ook heel moeilijk uit te zitten, en daar komt dan nog bij dat ze heel moeilijk te ontspannen is, waardooor ik het doorzitten bijna nooit kan oefenen. als dat een kleine trooste mocht zijn!

Knollol
Berichten: 81
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Heerlen

Re: doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:55

Er is al veel gezegd maar misschien weet ik ook nog iets. Ik had dit ook; ik wist niet dat er paarden waren die zo hoog konden opgeven. Wat mij hielp was juist niet je hakken uitdrukken. Dan verstijft je hele been. Dus onderbenen lekker los en probeer ze "helemaal" om het paard heen te vouwen. En stel je voor dat je met het paard mee beweegt naar beneden, dus bij elke drafpas mee naar beneden zakken. (het klinkt stom, maar het helpt). En oefenen op een sukkeldrafje.
Ik ben er ook nog niet, maar ik kan tenminste al een gebroken lijn doorzitten. En dat geheel pijnloos Haha! .