wanneer rijden met een slofteugel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardemeisje

Berichten: 43
Geregistreerd: 19-11-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

wanneer rijden met een slofteugel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 00:06

Ik heb een vraag...

Ik rijd sinds kort een nrps merrie van 13 jaar. Heeft Z gesprongen en L1 dressuur gereden. Ze is ontzettend lief, maar heb wat problemen met het rond rijden van haar. Ze kent het drommels goed en vertikt het gewoon met rijden. Aan de longe met bijzet doet ze het prima. Mijn idee was om haar te rijden met een slof om haar dus aan te geven dat ze laag en rond moet rijden. Zodra ze dat door heeft de slof minder te gaan gebruiken en uiteindelijk niet meer te gebruiken. Zou dit een goede oplossing kunnen zijn??

Wanneer rij je nou eigenlijk met een slofteugel... ik hoor heel veel verhalen. ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Wil graag jullie mening horen...

groetjes Inger

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 00:08

Je moet het zowiezo kort gebruiken.. even als les.. en dan zonder slof door te gaan.

Ik gebruik de slof als mevrouw inderdaad even niet wil rond rijden zonder te vechten. Dan doe ik de slof er aan en dan is het daarna meestal ook wel weer goed.

En als ik naar buiten ga dan doe ik er ook nog wel eens de slof er op omdat ze dan soms niet te houden is.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 00:11

Ik zou dan eerder kiezen voor martingaal of thiedemanteugel, als je die niet al te kort maakt kan er niet zoveel mis mee gaan al geniet martingaal de voorkeur

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 00:12

Welshcobfan schreef:
Ik zou dan eerder kiezen voor martingaal of thiedemanteugel, als je die niet al te kort maakt kan er niet zoveel mis mee gaan al geniet martingaal de voorkeur


Ik gebruik inderdaad voor het rond rijden tegenwoordig de martingaal.. rijd ook fijner..

Maar naar buiten nog altijd de slof.

paardemeisje

Berichten: 43
Geregistreerd: 19-11-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 00:13

Ja het is idd zo dat ze het gewoon kent, maar expres naar mijn gevoel haar hoofd de lucht in gooit. En door dus af en toe de slof te gebruiken haar duidelijk maken dat ze zich niet moet aan stellen.

Ik zie niet echt iets in een martingaal... niet voor mijn probleem... ze staakt echt en dan heeft een martingaal echt geen zin, maar das mijn mening.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 00:18

Als ze haar hoofd de lucht in gooit is een martingaal juist handig

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:49

Ik zou helemaal niet met hulpteugels en tralalala beginnen. Je geeft aan dat je merrie het aan de longe prima doet met bijzets, dus blijkbaar werk jij dan toch ergens niet goed in. Ik zou er veel mee gaan lessen en evt. eens nakijken of je merrie rugproblemen of blokkades heeft waardoor ze moeilijker haar rug kan gebruiken. Je rijdt haar ook nog niet zolang schrijf je, dus geef het de tijd en durf er tijd in te investeren.

beccieloeken
Berichten: 135
Geregistreerd: 29-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:56

idd, niet gebruiken die slof, heel simpel...Dat rond rijden komt vanzelf, je moet ook het paard nog leren kennen (als je haar nog niet zo lang rijdt) je moet dus ook nog elkaar LEREN aanvoelen...en dan komt het allemaal wel goed....

ik begrijp niet waarom hier een martingaal wordt aangeraden...een martingaal heeft zeker niet de werking van het hoofd naar beneden te dwingen...het helpt enkel bij paarden die hun hoofd echt omhoog smijten zeg maar...dan kunnen ze niet zo hoog smijten met hun hoofd en hoef jij je geen zorgen te maken of je de dag erna met een blauw oog loopt of niet....

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: wanneer rijden met een slofteugel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:03


spretje
Berichten: 324
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: hapert

Re: wanneer rijden met een slofteugel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:07

N[quote="paardemeisje"]Ik heb een vraag...

Nou, een paard dat niet aan de teugel komt, is een paard dat niet aan de hulpen is, slofteugels helpen daat niet aan. Je moet eerst zorgen dat je ze, desnoods met hulp van een goede instructeur, voldoende van achter uit naar voren rijdt. Je moet ze met je benen naar de hand toe rijden, anders werkt het toch niet. En wat betreft die hulpmiddeltjes, een paard is slim genoeg om te weten wanneer die dingen af zijn, en dan fopt hij je toch weer. Bovendien, als je niet goed met een slof kint rijden kun je haar kaken berken en haar hals helemaal kapot rijden, met dit soort hulpmiddelen ben je nl. te sterk en dan kuister het al heel nauw om er mee te rijden zonder meer schade aan te richten dan goed voor je is.

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:11

Ik ga er echt vanuit dat iemand die af en toe een slof rijd. weet hoe je daar wel en niet mee om moet gaan. Al die beginners uitleggen hier....

Of moet ik er echt zo tegen aankijken.. Dat hier mensen op dit forum zijn die absoluut niet weten hoe ze met een slof moeten rijden.. dan ze het paard zo krom trekken dat tie met de kin tegen de borst aan loopt????

spretje
Berichten: 324
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: hapert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:17

[quote="Whiz"]Ik ga er echt vanuit dat iemand die af en toe een slof rijd. weet hoe je daar wel en niet mee om moet gaan. Al die beginners uitleggen hier....

Voorzichtig ver gevorderde ruiter, je spreekt hier met een dame die haar instructeurs diploma op zak heeft en meer dan tien jaar leservaring heeft. ( maakt me waarschijnlijk wel de oudste op dit forum)

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:18

spretje schreef:
Whiz schreef:
Ik ga er echt vanuit dat iemand die af en toe een slof rijd. weet hoe je daar wel en niet mee om moet gaan. Al die beginners uitleggen hier....

Voorzichtig ver gevorderde ruiter, je spreekt hier met een dame die haar instructeurs diploma op zak heeft en meer dan tien jaar leservaring heeft. ( maakt me waarschijnlijk wel de oudste op dit forum)



oew dame.. IK bedoelde niet de gene die antwoord geven.. meer de gene die vragen stellen.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:39

Whiz schreef:
Of moet ik er echt zo tegen aankijken.. Dat hier mensen op dit forum zijn die absoluut niet weten hoe ze met een slof moeten rijden.. dan ze het paard zo krom trekken dat tie met de kin tegen de borst aan loopt????


Ik denk dat helaas uberhaupt het grootste deel van de mensen dat er regelmatig een slof omknoopt in die categorie valt (althans ik zie het toch veel gebeuren ). Mensen nemen geen tijd meer om te leren rijden...

paardemeisje

Berichten: 43
Geregistreerd: 19-11-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 12:24

Dat vind ik de grootste onzin... tuurlijk neem je wel tijd om te leren rijden. Ik wel in ieder geval... Ik kan als ik wil bijna elk paard aan de teugel rijden, dus dat is het probleem niet. Ik wilde hier duidelijk maken dat deze merrie het prima kan, maar mij in de maling neemt. Nou en toen was mijn vraag als ik af en toe met slof rij... zou ze dan weer normaal doen tijdens het rijden... Ik rij ook een haflinger als bijrijdpaardje en daar heb ik toch echt geen problemen mee met aan de teugel rijden. en mijn vorige topic heeft hier ook niks mee te maken... Als paarden hangen in mijn handen wil dat zeggen dat ze al aan de teugel lopen... dus misschien snappen jullie nu wel wat ik bedoel...

groetjes Inger

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 13:12

Met 'de tijd nemen om te leren rijden' wil ik jou zeker niet persoonlijk aanvallen, maar ik vind het gewoon erg typisch dat in je vorige topic staat dat je jezelf min of meer hebt leren rijden en dat je geen les wilt nemen want dat kun je niet betalen. Daar spreek je ook al over een aanleuningsprobleem. Nou dan is mijn eerste reactie: geen slof eraan en gaan lessen met je NRPSer!
Ik heb toevallig wat foto's bekeken van je met je Haf en sorry, maar die zien er ook niet heel briljant uit qua aanleuning. Kan zijn dat je net de verkeerde foto's hebt gekozen, kan ook zijn dat dit de betere zelfs nog zijn, daar kun jij beter over oordelen dan ik. Als jouw paarden allemaal gaan hangen in je handen, lopen ze dus niet aan de teugel, en moet je daaraan gaan werken, maar dan wel met goede begeleiding die je er echt mee op weg kan helpen.
Sorry dat ik het zo rechtuit zeg en ik wil je er ook echt niet mee beledigen maar ik wil gewoon heel eerlijk en rechtdoorzee tegen je zijn: die slof of een andere hulpteugel gaat je niet uit dit probleem helpen. Je zult je rijden moeten gaan aanpakken en aangezien je zelf gewoon niet alles voelt en ziet en niet voor alles een oplossing kunt hebben (dat kan niemand, daarom lest iedereen ook zoveel! ) zul je iemand langs de kant moeten zetten die jou er mee op weg helpt.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:42

RT-P -> RT-D

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:51

Een slof gebruiken om je paard rond te rijden is een teken van onkunde. Ik gebruikte alleen een slof als mn Anglootje heel heet was in de bossen. Gewoon los om de hals zodat ik hem eventueel kon pakken als ze ervan door wilde gaan.
Een paard rondrijden doe je vanuit je zit en benen... niet vanuit tje teugels. Je kunt dus nooit een slof gebruiken om je paard te verzamelen want dan heb je de basis al fout.

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:52

ik zou zeker niet met de slof beginnnen. ik heb zelf een pony die op zich makkelijk aan de teugel gaat maar ze word dan (zwaar) en komt ook weer om hoog nu ben ik zeer veel met rijden bezig met overgangen en dan komen ze van zelf ga zelf ont spannen lekker rijden half lang teugeltje. bij mijn pony heeft super geholpen

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:52

Als je geen gels hebt voor lessen (zag ik dat ergens staan?) neem dan een abonnement op de bieb of internet en ga lezen, lezen en nog een lezen over rijden vanuit je zit met ene goede basis.

Consort
Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:37

Hallo Paardemeisje,

Ik heb jou nog nooit gezien maar mijn paard staat ook bij Innocent op stal. Ik denk dat je, als jouw andere paard al in je handen hangt, zeker niet met slof moet gaan rijden! Het hangen komt o.a. door het "niet voorwaarts zijn" en je hebt heel erg veel kans dat je hetzelfde probleem krijgt als je met slof gaat rijden.

Kun je niet een les van Manon (van Oxbow) nemen? Ik dacht dat zij Inno ook wel eens reed voor Tamara?

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:44

Ik sluit me aan bij Urielle (ja ik wordt vervelend he)

Geen slof maar les.... Als het paard het tijdens het longeren wel goed doet kan het huidige probleem 2 dingen betekenen. Of ze heeft last van zadel en rug, of de ruiter geeft de hulpen niet goed.

Bovendien je vraagt waarvoor, wanneer en hoe je met slof moet rijden, als je dit dus wil gaan doen moet je daar altijd mee beginnen onder begeleiding.... Aangezien je dus geen ervaring ermee hebt.

Gewoon geen hulpmiddelen maar les en tijd. Dan komt het vast goed.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:47

Dit quote ik even uit je andere topic:

Quote:
Ja en les nemen wil ik best doen maar dan wil ik wel me paard eerst lekker aan het rijden hebben en niet lopen te vechten heel de les lang.


Waarom denk je dan dat je les neemt ?? Om de instructeur te laten zien dat het allemaal goed gaat. Ik heb juist liever dat we flink last hebben van miscommunicatie tijdens de les dan erbuiten. Dan leer ik er nog iets van.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:00

beccieloeken schreef:

ik begrijp niet waarom hier een martingaal wordt aangeraden...een martingaal heeft zeker niet de werking van het hoofd naar beneden te dwingen...het helpt enkel bij paarden die hun hoofd echt omhoog smijten zeg maar...dan kunnen ze niet zo hoog smijten met hun hoofd en hoef jij je geen zorgen te maken of je de dag erna met een blauw oog loopt of niet....


Omdat ik meende te lezen dat het paard zijn hoofd omhoog gooide vandaar dat ik het aanraadde Het was ook zeker niet bedoeld om er voor te zorgen dat hij dan rond ging lopen, maar meer dat het hoofd niet zo ver omhoog kon zodat het contact helemaal foetsie ging

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: wanneer rijden met een slofteugel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:20

paardemeisje schreef:
maar heb wat problemen met het rond rijden van haar.

Aan de longe met bijzet doet ze het prima.



Hier staat je antwoord al.Voor 95% liggen problemen altijd bij de ruiter zo ook bij jouw.Ik lees ook altijd bij mensen dat het paard het vertikt of de ruiter in de maling neemt maar als je dit blijft denken sta je niet open voor juist advies en zal je probleem alleen maar groter worden.Jammer voor je paard.Misschien moet je toch eens in jezelf gaan inversteren en les gaan rijden.Les rijden doe je namelijk om verder te komen met je paard en aan jezelf gaan werken zodat jullie steeds beter worden.Je gaat niet les rijden om je instructrice te laten zien hoe goed jullie het wel niet doen.Wie zegt trouwens dat je dan een uur moet vechten in de les {doe je nu waarschijnlijk wel als je met je paard rijd}mss zegt je instructrice wel ontspan je linker hand en is het klaar soms zijn het hele kleine dingetjes maar kom je er zelf gewoon even niet meer uit.

Als je nu met een slof gaat rijden zul je nog sterker worden in je hand en nog meer verzet krijgen van je paard tot zijn rug helemaal vast zit.Los rijden is heel belangrijk.Mooi voorwaarts neerwaarts laten lopen en goed aan het been zetten.Als je paard niet van achter naar voor word gereden zal hij nooit lekker willen nageven en je hand willen volgen.Aktief maken in de achterhand.

Nog even over het hangen.Jij zegt hier ergens dat als je paard aan de teugel moet lopen om te gaan hangen dat is dus geheel niet waar.Als je paard eerlijk nageeft zal hij nooit gaan hangen.Jou paard {of pony waar je op dat moment ook op rijd}zal idd aan de teugel lopen en kan dan in je hand gaan hangen.Maar dit heeft niets te maken met nageven en een ontspannen bovenlijn van je paard.In de les kunnen ze je het verschil wel uitleggen.