niet willen springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleenje
Berichten: 46
Geregistreerd: 11-05-06

niet willen springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 19:43

hey

vorige week heb ik een oefenparcoursje gereden met mijn pony het ging ereg goed.
maar nou wou mijn pony maandag niet meer springen, ze weigerde en ging dan liggen op de balk enzo ik weet niet meer wat ik nou moet doen weet jij het??

astjeblieft ik wil graag dat ik weer verder kan met springen

dus als je iets weet vertel het dan ff

d0nt_kn0w

Berichten: 85
Geregistreerd: 18-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:43

misschien les nemen
en anders, eerst los laten springen?

Qimm

Berichten: 15184
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:46

Is het niet iets lichamelijks, begin je niet te hoog, hoe gaat het met balkjes lopen?

Madelen
Berichten: 689
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Veldhoven (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:46

Ging ze op de balk liggen Vrij springen kan helpen, veel paarden willen wel springen als ze het ook een keer uit vrije wil hebben gedaan. Zorg ervoor dat je je pony niet overvraagt als het goed gaat. Van lage naar ineens hoge hindernissen willen ze ook wel eens weigeren. En les helpt natuurlijk altijd!

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 18:20

Heeft ze geen (pees) blessure opgedaan in het oefenparcours? Ik weet niet hoelang ze al springt, maar als dit 'ineens' is gekomen lijkt het me eerder iets van pijn. Indien uit weinig ervaring-> les nemen.

marleenje
Berichten: 46
Geregistreerd: 11-05-06

Re: niet willen springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 21:02

hey

jullie hebben het zowat allemaal over lessen nemen maar dat is nou juist het probleem het was IN de les ik zal eens proberen om haar eens los te laten springen bedankt voor jullie reacties allemaal

marleenje
Berichten: 46
Geregistreerd: 11-05-06

Re: niet willen springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 21:04

en met balkjes lopen is er helemaal niets raars ze gaat er gewoon overheen zoals elke pony doet daarom snap ik het ook niet

marleenje
Berichten: 46
Geregistreerd: 11-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 21:27

ene sizzle, ze heeft wel een balk geraakt met het oefenparcour alleen ze heeft er verder geen last van enzo
dus ik weet niet of het daar wel van kan komen

sweet_gait
Berichten: 22
Geregistreerd: 12-05-06

Re: niet willen springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:33

Hoi iedereen, Even een vraagje! Hoe laat je een pony vrijspringe. Doe je dat gewoon in een bak met een hindernis en een beetje helpen met een longeerzweep?? Ik zou graag antwoord willen, want ik stel deze vraag voor een vriendin (( en natuurljk ook wel voor mezelf)) Kusjes Marieke

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:39

Hoe lang springen jullie al? en hoe vaak?
Met de blessure wil ik je niet bang maken trouwens, maar mijn paard (die nooit stopt) stopte ineens drie keer voor een dood ordinaire stijl. Bleek achteraf dat ze zich waarschijnlijk overrekt had in een eerdere sprong en dus waarschijnlijk een lichte peesverrekking had. Ik zag er niets aan, was niet kreupel, dik of warm dus sprong ik de dag erna nog even voor het vertrouwen, en dat ging dus mis, toen was de pees wel echt stuk. Eigenlijk had ik dus een enorm slim paard en had ik naar haar moeten luiteren.

marleenje
Berichten: 46
Geregistreerd: 11-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 18:06

mijn pony is trouwens ook nog maar 4 jaar en toen ze beleerd is heeft ze ook wel eens een sprongetje gemaakt maar niet echt intensief gesprongen
en toen ik haar dus kocht toen ze 3 en een half jaar oud was was ze hardstikke lief met springen maar toen is ze bij ons thuis komen te staan en toen is ze met rijden heel ereg gaan bokken en steigeren toen heb ik een hele grote fout gemaakt nadat ik eraf was gevallen er niet meer op gaan toen heb ik dus een half jaar niet meer gereden en nu ben ik 3 maand geleden weer begonnen met rijden en ben ik ook weer rustig begonnen met springen en alles ging goed enzo en dus heb ik vorige week een oefenparcoursje gedaan om te kijken hoe het nou gaat het ging dus goed alleen 1 weigering maar dat maakte mij niet zoveel uit alleen toen ging ik de keer erop weer een sprongetje maken en toen wou ze niet meer

sweet_gait
Berichten: 22
Geregistreerd: 12-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:07

Ik spring gewoon voor mijn plezier, want ik heb al een best oud paardje:P Mare mijn vriendin die doet het voor de sport!!

marleenje
Berichten: 46
Geregistreerd: 11-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 18:12

ow ja
ikke ook hoor alleen ik wil haar niet gelijk geven als ze niet meer wil snap je??

Antistar

Berichten: 1152
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: Gasselte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 19:20

Mijn paard wou laatst ook niet meer springen, hij weigerde en begon te steigeren.
Het rare was toen ook dat hij gewoon L is, en dat hij alles sprong.
Het lag dus aan zn rug, en met dressuur en cavaletti's en hele lage sprongetjes was er dus niks aan de hand.
Als je er niet uit komt, en hij blijft zo staken, misschien kun je dan even een dierenarts raadplegen?

marleenje
Berichten: 46
Geregistreerd: 11-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 20:04

en joycee hoe heb je het opgelost???

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: niet willen springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:28

sweet_gait schreef:
Hoi iedereen, Even een vraagje! Hoe laat je een pony vrijspringe. Doe je dat gewoon in een bak met een hindernis en een beetje helpen met een longeerzweep?? Ik zou graag antwoord willen, want ik stel deze vraag voor een vriendin (( en natuurljk ook wel voor mezelf)) Kusjes Marieke


Als je vrijspringen goed wilt aanpakken zul je het of aan de longe moeten doen, of een gang maken. Als je het namelijk niet goed aanpakt zal een paard er alleen maar van leren dat je er ook aan voorbij kunt. Dus niet zomaar los in de bak en een beetje opjagen. Vrijspringen hoort goed te worden aangepakt!

De gang van boven gezien (bolletjes in het midden zijn de personen in de bak, ovaal in het midden is het gangpad wat je moet maken met staanders en eventiueel lint.

Afbeelding

[img]

Springen aan de longe, zorg er voor dat de longe nergens aan kan blijven hangen (gebruik een balkje) , en dat ook de staanders kort genoeg zijn.
Afbeelding

marleenje
Berichten: 46
Geregistreerd: 11-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 19:55

bedankt dat je het me ff verteld hebt dank je

marleenje
Berichten: 46
Geregistreerd: 11-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 18:51

onze buren hebben wel een bak alleen als ik daar ga losspringen moet ik eerst de hele bak ombouwen en als ik dan eindelijk aan het losspringen toe ben dan kan ik 10 min springen en dan moet ik alweer opruimen
is er geen andere maniet om te losspringen dat je niet zoveel meot opbouwen alleen een hindernisje of zo??

Maggiolino

Berichten: 28
Geregistreerd: 25-05-06

Re: niet willen springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:25

Mijn eerste gedachte is dat je er het beste een instructeur bij kunt halen. In ieder geval niet toegeven. Is je pony bang of is het eigenwijsheid? Ga je dat soort dingen eens afvragen. Succes ermee.

marleenje
Berichten: 46
Geregistreerd: 11-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 19:27

bang zijn is het in iedergeval neit want ze heeft een tijdje geleden nog een spring parcour gelopen

Peet_Paneel

Berichten: 2265
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Bolsward

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:29

het zadel misschien?? ik hoor wel vaker dat het aan het zadel kan liggen ze willen dan echt niet meer springen!!

marleenje
Berichten: 46
Geregistreerd: 11-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 19:30

en wat kan ik daar aan doen??

racheltjj

Berichten: 1879
Geregistreerd: 24-05-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 10:48

hey,
Ik snap je probleem..Ik denk dat je misschien idd moet laten losspringen,,doe je bak dicht waarin je rijd.. en zet een hindernisje neer en doe dr aan de longeerlijn..je doet wel al het zadel op en zorg dat er iemand bij je is..Als het dan goed gaat kan je er zelf op gaan zitten en die andere houd dan de longeerlijn beet..hetzelfde alleen dan zit jij er wel op..probeer ook dat diegene een zweep beetheeft..
Succes !
xx

marleenje
Berichten: 46
Geregistreerd: 11-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 16:36

dank je voor het iede ik ga het proberen ik laat het je weten als ik het gedaan heb

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:37

OMG --> RT-P.