Rijden met of zonder zweep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renee

Berichten: 3124
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Overal & Nergens

Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 18:37

Ik vind het peroonlijk altijd zo zielig als mensen met een zweepje rijden als het niet nodig is. Ik rij zelf liever zonder zweep behalven als het egt nodig is, Wat doen jullie?¿?¿?¿?¿?¿?

-XxXxX- Renee

annuh25
Berichten: 825
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Aruba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:39

Bij ons op de manege rijden we meestal wel met zweep. Behalve op 3 paarden, want die zijn er bang voor, en ze zijn van nature al snel.

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:41

Op mijn eigen paard (Domenic) rij ik altijd zonder zweep. Simpelweg omdat het niet nodig is. Maar soms als ik ons andere paard rij (Soulmate) wil ik nog weleens een zweepje nodig hebben.

Dit is niet zielig, en paard kan best tegen een tik en kan het soms nodig hebben.
Enkel een zweep bij je hebben kan soms al een wereld van verschil zijn. Maar onnodig zweep-gebruik, daar heb ik een grote hekel aan! Evenals onnodig gebruik van sporen. Vooral jonge/onervaren meiden/jongens die het wel stoer vinden staan..

annuh25 schreef:
Bij ons op de manege rijden we meestal wel met zweep. Behalve op 3 paarden, want die zijn er bang voor, en ze zijn van nature al snel.


Een zweep is natuurlijk niet alleen om een paard een wat hoger tempo te laten lopen he..
Dat zie je op manege's namelijk nogal veel. Daar worden paarden echt vooruit gemept. Da's wel behoorlijk sneu voor die beessies...
Laatst bijgewerkt door Frank op 28-05-06 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:41

Bij slecht humeur rij ik zonder (en verder vergeet ik hem ook vaak). Maar als er bv veel vliegen zijn rij ik liever met. Mijn armen zijn nl niet lang genoeg om ze van mijn paard te vegen. Zwepen (de lange) werken vaak ook goed tegen honden en lastige/enge mensen. Voor mijn paard heb ik hem eigenlijk nooit nodig.

Renee

Berichten: 3124
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Overal & Nergens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 18:42

Daar ben ik het helemaal mee eens Frank!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Merr
Berichten: 1844
Geregistreerd: 15-05-04

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:45

Ik rijd meestal zonder sporen en zonder zweep.
Waarom? Bij Jolly niet nodig.

Soms reageert ze niet goed op m'n been, dan pak ik de zweep erbij, doe er niks meer, maar toch lijkt ze te begrijpen, wat ik bedoel Want dan kan ze opeens wel reageren op mijn been

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:48

Ik rijd bijna altijd met zweep tenzij een paard er echt niet tegen kan.
De paarden die ik rijd zijn van nature vrij fel, en vooral de E-pony is bang voor de zweep. Maar als ik hem niet bij me heb neemt ze me wel eens in de maling door lui voor het been te worden of er naar binnen doorheen te walsen. Ik hoef hem bijna nooit te gebruiken, en als ik hem gebruik, kan ik hem er alleen even tegenaan leggen, want als je haar per ongeluk raakt springt ze al opzij en raakt gestressed. Gelukkig begint ze het zweepje steeds beter te accepteren.

Met sporen wil ik nog niet rijden omdat ik nog regelmatig moeite heb met mijn balans en wel eens ga klemmen. Dan raakt ze alleen maar meer afgestompt of gaat hard lopen...

Zonder kunnen rijden is natuurlijk fijn, want dan heb je alleen je teugels in je hand en dat is makkelijker rijden, maar als het paard er beter mee loopt heb ik hem wel bij me

Melanie_B

Berichten: 4091
Geregistreerd: 20-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:53

Het is helemaal niet zielig als mensen met zweep rijden en die niet eens zo nodig hebben, het is pas zielig als mensen hem wel gebruiken terwijl het NIET nodig is,.
Met zweep rijden is helemaal niet zielig.
Ik rijd elke week op het zelfde paard en daar heb je eigenlijk niet eens een zweep bij nodig maar het is toch fijn als óndersteuning.
Maar als je normaal omgaat met de zweep is het echt NIET zielig.

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:32

Melanieetjuh schreef:
Het is helemaal niet zielig als mensen met zweep rijden en die niet eens zo nodig hebben, het is pas zielig als mensen hem wel gebruiken terwijl het NIET nodig is,.


kijk idd!
Met mijn vroegere bijrijdhaf reed ik altijd met zweep, dit omdat hij soms nogal lui is en dan gewoon niet naar je been luistert. Toen ik mijn eigen paard kreeg bleef ik met zweep rijden, dit ook omdat ik hem af en toe gewoon bij moet tikken aangezien hij dan niet genoeg naar mijn been luistert.

annuh25
Berichten: 825
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Aruba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:36

Frank, je hebt gelijk trouwens. Had ik even niet aan gedacht. Maar die paarden zijn ook bang van die zweep. Die raken helemaal opgefokt van de zweep. Komt trouwens niet door de manege hoor, het zijn nieuwe paarden bij ons. Waarom ze zo opgefokt worden van de zweep weten we ook niet. Misschien iets van vroeger.

Zazoo
Berichten: 3341
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: de bilt

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:36

ik rij altijd met zweep. ik geef mijn paard er eigenlijk nooit een echte mep mee maar vind het belangrijk om te kunnen bijtikken als ze niet goed op mijn been reageert. ik wil er gewoon een zweep bij hebben om consequent te kunnen blijven rijden zodat ze niet steeds langzamer wordt. ik snap eigenlijk niet waarom je zonder zou rijden. als 't niet nodig is gebruik je 'm niet amar als t wel nodig is heb je hem bij je.

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:43

Ja ik rijd met zweep, buiten iig. Soms reageert ze niet zoals het hoort, ze moet meteen reageren op het been en dat vergeet ze nog wel eens. Een tik op mijn laars is genoeg. Ik heb een vast ritme als ze niet reageert, is mij zo aangeleert in de les. Ze moet weglopen op bijna niks, reageert ze niet drijf je wat duidelijker, geen ractie betekend tik op mijn laars en als ze dan nog niet reageert krijgt ze een tik op haar bil. Dit vlot achter elkaar alleen moet je wel goed opletten of je wel of geen reactie krijgt natuurlijk. Werkt perfect.

Op buitenritten is het erg handig tegen honden bijvoorbeeld.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:42

RUI --> RT.

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:49

Ik rij altijd met zweep. En vaak ook op de iets oudere doorgereden paarden met sporen.

Onder het trainen is het altijd fijn om er een zweepje bij te hebben, zowel met jonge paarden als met oudere paarden, met de oudere paarden wil het vaak wat helpen om achter acktief te blijven in de "moeilijke" oefeningen, Dan bedoel ik niet om ze af te slaan, vaak is een aaitje met een zweep al genoeg om hem achter net iets meer acktief te houden.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 15:38

Ik rij altijd met zweep.

En snap eigenlijk ook niet wat er raar of zielig aan is. Ik gebruik mijn zweep zelden, maar wil hem er wel bij hebben. Zo kan ik af en toe wat bijtikken als de achterhand achterblijft, of als meneer het in zijn hoofd haalt mij te pletten tegen te bakrand en niet naar mijn been wil luisteren, dan is een zweep best handig.

goudbloem
Berichten: 86
Geregistreerd: 28-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 15:50

idd..mee eens..alleen gebruiken als t nodig is..maar zielig?zielig is t pas als je geen zweep gebruikt en je "m lek schopt" om vooruit te komen als ie niet an t been is..

DragonLance

Berichten: 12
Geregistreerd: 29-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:17

ik zie vaak dat mensen veelste snel "straffen".. vaal realiseren mensen zich niet hoe paarden dit ervaren of hoe ave rechts het kan werken. vaak geven mensen een paard een tik alstie iets fout doet volgens hun, maar we denken vaak niet na waarom hij het "verkeerd" doet. ik vind eigenlijk dat een paard nooit wat verkeerd doet. meestal zijn wij het die het paard niet begrijpen, dat hij iets probeert duidelijk te maken maar wij geven em gewoon een tikje omdat wij het niet begrijpen. vind dat een zweep altijd zo makkelijk gebruikt word.

ik heb het boek "paardrijden met gevoel" en als ikdat lees realiseer ik me eigenlijk hoeveel ik niet begrepen heb van het gedrag van mijn paard.

goudbloem
Berichten: 86
Geregistreerd: 28-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:22

jah eigenlijk is t maar wat he..dat zon paard maar moet begrijpen wat je van m vraagt....raar wereldje eigenlijk

_Lisanne

Berichten: 3719
Geregistreerd: 17-10-04
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:23

Ik rij ook eigenlijk bijna altijd met zweep. Behalve op paarden die heel goed op mijn benen reageren dan vind ik een zweep irritant.
Mijn verzorgpony is erg voorwaarts, maar met wijken enzo reageert ze niet zo goed op je been, en als ze moet wijken voor het rechterbeen en je hebt je zweep ook in je rechterhand dan doet ze het wel, maar ik geef haar geen tik!
Als ze het niet begrijpt geef ik haar ook geen tik, dan probeer ik het zo goed mogelijk met mijn benen op te lossen

Zweep gebruiken als het niet nodig is heb ik ook een vreselijke hekel aan!

Mosea
Berichten: 472
Geregistreerd: 14-08-05

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:12

ik rijd sowieso met sporen om de hulpen te verfijnen, en soms met een zweepje om de achterhand er goed bij te houden,
kleine aanrakingen zijn voldoende.
en zoals iedereen al zegt... als je geen zweep nodig bent moet je het ook niet gebruiken..

minihvj
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:25

een zweep is ook speciaal aangepast als je nou met een stok gaat rijden die zijn niet aangepast en paarden hebben een hele dikke huid vaak voelen ze het amper tenminste als je niet keihard mept en er normaal mee omgaat

FlynnlOver

Berichten: 1342
Geregistreerd: 21-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:26

Een zweep is eigelijk voor het duidelijk maken van de hulp die je geeft. als je bijvoorbeeld wilt wijken, en hij snapt het niet goed dat je de zweep op de plaats van je been legt.
Veel mensen gaan er al snel mee 'slaan'. Dat is niet echt de bedoeling.

ilona_89

Berichten: 409
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: IJsselmuiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:50

met een zweep kan je de voorhand en de achterhand er bij houden

Anoniem

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:30

Ik rijd op een manege en eigenlijk altijd met zweep.
Ook op pony´s die gewoon goed voorwaarts zijn, als ze bokken wil ik toch laten merken dat ik daar niet van gediend ben.

Renee__

Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:38

Op de manege:
Paarden die een zweepje nodig hebben krijgen er 1. Als het paard vervelend is * en niet optelossen* krijgt het een zweepje erbij. Niet als we als een gek gaan losrammen hoor..

Met Bidy;
Eigenlijk nooit. Zaterdag ga ik het proberen omdat ze gewoon vanalles weigert..