Rijden met of zonder zweep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renee__

Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:39

Oja, jouw mening vind ik nergens op slaan. Waarom zielig? EN er zijn genoeg mensen die het hebben, maar niet gebruiken. Als de persoon er goed mee omgaat, wat is er dan mis mee?

ml0es
Berichten: 786
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Veenendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:41

Ik rijdt op mijn verzorgpony wel altijd met zweep, de ene x gebruik ik hem wel, de andere x niet. Ik zie het probleem er niet van in om met zweep te rijden, zolang je maar eerlijk bent tegenover je pony, kan het geen kwaad toch?

Renee__

Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:42

Idd!

MontyRulezz

Berichten: 2813
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:20

Ik heb een zweep er altijd bij. Vooral bij mijn jonge paarden want soms heb je hem nodig als ondersteuning of om ze goed voor het been te maken. En ik geef ze liever 1x een tikje dan de hele tijd met mijn benen te schoppen........ dat werkt helemaal niet...!!!!

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:41

Altijd handig om een stok achter de deur tehebben (letterlijk en figuurlijk) Bovendien als je rijdt met een zweepje wil dat niet zeggen dat je die ook gebruikt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:24

Op mn vz pony rijd ik zonder, die heeft dat echt niet nodig.
Op een paard dat ik af en toe verzorg rijd ik met, zij verliest haar aandacht snel en reageerd dan niet meer op je been.
Op manege pony's rijd ik ook altijd met, niet dat ik hem altijd gebruik, maar het is toch wel handig.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:13

Ik rij altijd met, mocht mijn paard naar mijn zin te lang aarzelen op bijv. een spoorrails, ben ik blij dat ik 'm bij de hand heb.

elianne_15

Berichten: 197
Geregistreerd: 14-04-04
Woonplaats: drachten

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:42

hey,.

ik rijdt wel met zweep omdat mijn paard zijn achterhand soms niet helemaal goed meeneemt en erg kan sukkelen! ( sporen is voor mij geen optie omdat ik nog wel wel onrust in de onderbenen heb )als hij niet reageerd op mijn been gebruik ik de zweep! als je de zweep normaal gebruikt vindt ik het niet zielig ..

Yoshimi
Berichten: 454
Geregistreerd: 01-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:51

Ik rijd mijn bijrijdpaard altijd los met zweepje. Als hij goed aan m'n been is, leg ik mijn zweepje weg, omdat ik anders nogal ga rommelen met mijn handen. Mocht het toch nodig zijn, kan ik 'm er altijd weer bijpakken.

miilou_

Berichten: 2187
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: limboland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:54

ik snap niet waarom het zielig is om met een zweep te rijden, oke je hoeft hem niet te gebruiken als het niet nodig is, maar om zonder te rijden omdat het zielig is? soms ziet een paard het al als waarschuwing omdat je hem in de hand hebt.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:13

Ik gebruik mn zweep om fietsers en automobilisten (en mensen en honden enzo) op een goede afstand van mn paard te houden!
Werkt erg goed! en in de zomer voor de vliegen.
voor het paard zelf heb ik em (bijna) nooit nodig

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:30

Het zielig vinden als je met zweep rijd vind ik ook een beetje een onzinnige opmerking

Ik rijd in de bak (dressuur) met een (kort) zweepje. Ik sla mijn paard niet, ik tik haar niet eens aan. Nergens voor nodig. Het feit dat ik hem in mijn hand heb is genoeg. Sporen heb ik ook niet.

Buiten rijd ik kaal. sporen-loos, zweep-loos en bit-loos

Zazoo
Berichten: 3341
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: de bilt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:35

toevoeging: mijn pony is verkeersmak maar ik voel me niet veilig zonder een zweep. ze kan nog wel eens iets (nep) eng vinden en dan achteruit gaan lopen richting de autoweg. als ik haar dan een tikje geef loopt ze meteen weer vooruit maar ze reageert dan vaak niet op mijn been en zonder zweep moet ik er dan dus snel afspringen voor ze op de weg loopt. ze is gewoon rustig en verkeersmak, bijna nergens bang voor maar dit doet ze dus wel.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:08

Ik gebruik eigenlijk alleen in het begin weleens een zweep omdat ik mijn paard nogal eens een beetje op moet peppen. Meestal gooi ik hem halverwege weer aan de kant, want op de een of andere manier kan ik niet fatsoenlijk met een zweep rijden

Nathalie02

Berichten: 2443
Geregistreerd: 30-04-04

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:13

Ik rij altijd zonder zweep. Niet omdat ik het zielig vind maar omdat mijn merrie er heel erg bang voor is. Ze is in het verleden niet altijd even goed behandeld en ik vermoed dat er iets met een zweep is gebeurd. Ik heb het weleens geprobeerd maar ze wordt helemaal panisch. Tja, dan maar zonder.

Sharifa

Berichten: 274
Geregistreerd: 30-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:08

Op een pony met veel pit, maar ook wel vervelend is, zou ik zelf toch GEEN zweep nemen, Omdat als je de pony dan een tik geeft, zal snel een pittige pony denken dat het harder moet. Bij een slome vervelende pony zou ik wel een zweep bij de hand houden. Maar zelf los ik het altyd op met mijn stem en mijn benen. Ik gebruik alleen een zweep waarvan ik weet dat het nodig is.

capone

Berichten: 506
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:44

ik heb een jonge pony en soms is het niet nodig dan gebruik ik hem neit maar ik heb hem altijd bij me dat is veel fijner vind ik bij een jonge pony

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:34

ginisasweety schreef:
Ik vind het peroonlijk altijd zo zielig als mensen met een zweepje rijden als het niet nodig is. Ik rij zelf liever zonder zweep behalven als het egt nodig is, Wat doen jullie?¿?¿?¿?¿?¿?

-XxXxX- Renee


Als het niet nodig is, idd niet doen, maar dan is het nog niet meteen zielig hoor.. Ik rijd wel met zweep, omdat ik net weer 'afgekickt' ben van sporen en zo zorg ik ervoor dat ; ie niet vergeet dat 'ie nog steeds op mijn been moet reageren
(door een tikje achter het been dus)

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:37

melmel schreef:
Soms reageert ze niet goed op m'n been, dan pak ik de zweep erbij, doe er niks meer, maar toch lijkt ze te begrijpen, wat ik bedoel Want dan kan ze opeens wel reageren op mijn been


Goh, waar ken ik dat nou van? Komt me zó bekend voor

Ilsemarie

Berichten: 6849
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Haren (gn)

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:37

Altijd zonder. In de proef mag ik het ook niet en dan moet het zonder kunnen, dus moet dat in de training ook kunnen. Ik zorg er wel voor dat hij goed genoeg aan het been is dat het niet nodig is. Daar ben ik heel eigenwijs is. Daarnaast gaat mijn handhouding er ook van naar de maan!

X__Hardc0re_
Berichten: 866
Geregistreerd: 03-08-05

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:01

Ik altijd ten eerste okej ut slaat nergens op heb wel mooie lange dressuur zweep dus vind ik mooier staan haha.

Maar gebruik hem nooit heel soms maar dan tik ik alleen maar even aan slaan doe ik niet ten zij die echt te ver gaat haha maar ja dat gebeurt zowat nooit.
En dan nog niet hard gewoon een tik en klaar haha.

En het is geen porselijn waar je op rijd een paard van een paar honderd kilo die onder je loopt dus van een tikkie gaat ie echt niet dood.
Moet ie maar luisteren

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:52

Ik vind het maar niet hoe iemand er mee omgaat.
Zelf rijd ik bij mijn pony met een zweepje, maar als ik hem niet nodig heb gebruik ik hem ook niet.
Bij mijn paard gebruik ik hem nietomdat ik die bij haar niet nodig heb.
Pas als mensen gaan slaan met de zweep (echt slaan!) dan vind ik het wel sneu voor het paard ja

X__Hardc0re_
Berichten: 866
Geregistreerd: 03-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:05

Precies

knapmannetje
Berichten: 515
Geregistreerd: 27-10-05

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:10

Ik rij altijd met zweep en (thuis) zonder sporen, heb met springen wel altijd sporen om. Dan is mijn paard altijd wat kijkerig en heb ik soms mijn spoor nodig om hem wat beter te overtuigen. Op dressuur wedstrijden moet ik met sporen rijden, dit vind ik ook fijn vanwege het kijkerig zijn van mijn paard. Ik vind met zweep rijden niet zielig, het hangt er vanaf hoe je ermee omgaat. Maar dat geldt ook voor het gebruik van sporen.

Poenarie

Berichten: 4974
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Noord Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:22

Zonder zweep bij een paard waar het niet nodig is en met bij een paard die het wel nodig heeft, heel simpel dus.