Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 18:58

Vandaag voordat ik de ring in moest met springen wilde hij niet(en ja, hij vindt springen superleuk maar hij wilde de ring even niet in) dus toen ik hem terugstuurde toen ging hij steigeren dus toen heb ik mijn zweep gepakt en hem 2x tussen zijn oren gemept, want het is bloedlink, hij moet dat echt afleren in mijn ogen en er kwam nog een vrouw naar me toe dat ze vond dat ik gelijk had maar de jury van het progressieve parcours kwam helemaal woedend naar me toe, maar dit is toch gewoon afleren van iets dat gevaarlijk is?! En ik ben echt gek op mijn paard, zou dit normaliter nooit doen maar ik vond nu wel dat ik er een rede voor had.. Ik had het liever niet gedaan maari k dacht als ik dit toelaat dan gaat ie het misschien vaker doen.. En toen hij de ring inliep (ook al werd hij vastgehouden) heb ik hem natuurlijk super beloond. En hij vond het niet eng, maar dit doet hij weleens vaker.

kadansjee

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Apeldoorn/Kootwijk, studerende in Utrecht

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:09

Tuurlijk kan je dat doen.
Ik ben totaal niet voor paarden met een harde hand behandelen maar hij moet wel even weten wie er hier de baas is en dat ben jij dus laat dat maar even merken als hij het vergeten is.

Ik heb na het afstraffen bij mijn paard of een keer een flinke klap met de zweep heel erg spijt omdat het zo'n gigantische schat is en hij zou mij nooit pijn doen maar toch moet hij wel even weten dat ik de baas ben en na het rijden kunnen we weer lief met elkaar knuffelen enzo

Ik zou me dus niet heel erg schuldig voelen als ik jou was, hij moet gewoon doen wat je zegt klaar en als hij in protest komt ja dat is zijn probleem dan

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:10

ik vind het nogal afhankelijk van de situatie.. Als jij hem in zn mond zit te plukken en met zn sporen zit te porren terwijl je hem vooruit slaat terwijl die echt niet wilt, kan of durft.. dan vind ik het je eigen stomme schuld dat ti op zn achterbenen staan en onterecht dat ti daarvoor zo hard word afgestraft..

Aan de andere kant, er zijn ook paarden die een keertje ondenkt hebben dat dit een gemakkelijke manier van staken is en dit in ieder geval dat ze het tegen je kunnen gebruiken, ook echt tegen je gaan gebruiken. Die moeten het gewoon echt afleren..

Maar zoals ik al zei; het verschilt zo erg per situatie, paard en ruiter dat je daar niet zo zwart-wit over kan oordelen naar mijn idee..

kadansjee

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Apeldoorn/Kootwijk, studerende in Utrecht

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:13

Ze zegt toch dat hij stijgerde omdat hij de ring niet in wilde dus puur uit ik heb geen zin bekijk het maar situatie is dit

_Buddha
Berichten: 2289
Geregistreerd: 27-10-05

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:14

Vind dat je je paard best mag straffen, maar vind tussen zijn oren slaan een beetje stom.. Maargoed, dat is mijn mening maar Knipoog Ik doe het iig niet als een paard steigert Knipoog

soyke
Berichten: 850
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:14

Als een paard echt fout is dan mag je hem wel straffen maar wel op een correcte manier.Om een paard met de zweep tussen zijn oren te slaan vind ik geen correcte manier.Je had ook op zijn kont kunnen slaan of iets dergelijks.Mij is altijd geleerd om nooit tussen zijn oren te slaan en volgens mij kan je er voor uitgesloten worden,maar dat weet ik niet zeker.Ik denk dat dit per jury verschilt.Probeer op een nette manier uit te zoeken waarom je paard dit doet en probeer er dan op een nette manier mee om te gaan.Er moet toch iets zijn waardoor jou paard dit doet.Succes

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:15

rudi schreef:
Vind dat je je paard best mag straffen, maar vind tussen zijn oren slaan een beetje stom.. Maargoed, dat is mijn mening maar Knipoog Ik doe het iig niet als een paard steigert Knipoog


een paard moet denken dat ti zn hoofd stoot en daardoor bang worden om op zn achterbenen te gaan staan.. Eigelijk moet je het met een zakje water doen (beste op lichaamstemp) maar die heb je niet altijd met toeval op zak.. Knipoog

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:19

dwertje schreef:
Je had ook op zijn kont kunnen slaan of iets dergelijks..Er moet toch iets zijn waardoor jou paard dit doet.Succes


Eerste stukje ben ik het niet mee eens, wel eens gezien wat een paard kan doen als hij steigert en je slaat hem op zijn kont?
Misschien wel even opspringen en daardoor zijn evenweicht verliezen en achterover gaan? Nee is geen succes dus.
Tweede deel van de zin.
Soms heeft het geen verdere reden behalve het gewoon niet willen en dan zal je het er toch uit moeten zien te krijgen en zeker met zoiets als steigeren, omdat dat gewoon heel gevaarlijk kan worden.

Als hij er van geleerd heeft vind ik het dus geen probleem, en volgens mij heeft hij dat wel.
Succes er mee.

wednesday

Berichten: 814
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herk-de-Stad (België)

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:21

ik vind het ook niet echt juist om tussen zijn oren te slaan... Misschien is goed kwaad schreeuwen? maarja niet elk paard reageert daarop.

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:26

Ik ben er dan ook niet voor om hem tussen de oren
te slaan. Op de kont ook niet, schrikt het dan wil je de
verdere gevolgen ook niet weten!


Maar op de hals slaan..?
Daar zou ik iig eerder voor hebben gekozen. Lachen

kadansjee

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Apeldoorn/Kootwijk, studerende in Utrecht

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:28

@ Il0na: als je op de hals slaat kan hij toch net zo hard van schikken ik bedoel dat ziet hij toch ook niet aankomen een paard kan zijn eigen hals niet zien en als hij de zweep kan zien voordat je de hals bereikt kan hij ook de zweep zijn voordat je zijn kont bereikt, als je op zijn kont slaat dan.

Ik vind tussen de oren wel goed, dan heeft hij het idee dat hij ergens tegen aan stijgert en leer hij het sneller af, zoals jullie al eerder in dit forum hebben kunnen lezen.

Ik denk niet dat ze keihard gemept heeft tussen zijn oren, daar zou ik het niet mee eens zijn. Maar dat ze gewoon even heeft laten weten dat er iets boven hem zit en hem afstraffen

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:35

Schrikken kunnen ze altijd, OOK als je tussen de oren slaat! Maar als je op de kont slaat heb ik vaak genoeg
gezien dat paard naar voren opspringt, sla je op de hals
kan dit natuurlijk ook gebeuren maar toch..
Ik zou dan eerder daarvoor kiezen!

kadansjee

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Apeldoorn/Kootwijk, studerende in Utrecht

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:37

Ja maar je leest toch wat is zei wat voor effect tussen de oren wel heeft en op de hals dus niet.

En tussen de oren is heus zo gevoelig niet als je niet mept er zit natuurlijk ook nog een hoofdstel om zijn hoofd

Caprice_

Berichten: 306
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: Olst

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:43

op de oren slaan zou ik NOOIt doen. paarden zijn geneigt tegendruk te geven. wat ik zou doen is hem aan 1 teugel naar beneden trekken en hem daarna op z'n kop geven, als ie op z'n achterbenen staat en hem dan straffen vind ik zelf toch een beetje riskant..

Maaaikea

Berichten: 808
Geregistreerd: 03-03-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:18

@Caprice14: Paarden zijn echt niet geneigt tegendruk te geven als ze een mep tussen hun oren krijgen! En ze sloeg ook niet OP de oren (dat zou wel heel gemeen zijn) maar TUSSEN de oren. Van schrik komen ze meestal meteen weer naar beneden. Aan de teugels, zoals jij zegt, is veel riskanter. Door de teugeldruk kan het paard zijn evenwicht verliezen waar hij achterover kan vallen.. Denk dat wat er allemaal kan gebeuren...
@alexandra15: Ik vind dat je correct gehandeld hebt. Ik denk dat hij het niet snel meer zal doen. Het was misschien niet echt diervriendelijk, maar als hij doorheeft dat hij moet gaan steigeren om ergens onderuit te komen, ben je nog veel verder van huis!

Saskiaatje

Berichten: 11435
Geregistreerd: 28-03-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:22

Wat iedereen hier ook zegt, ik ben het volledig met je eens, ik had precies hetzelfde gedaan.

PaardenStorm
Berichten: 61
Geregistreerd: 16-06-06

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:24

Slaat jou moeder je ook meteen op je hoofd als je ergens niet in wil???

Lijkt me niet he???

(sorry, ik ben fel tegen slaan)

Noukie
Berichten: 10947
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:25

er is om te beginnen gewoon een regel die zegt dat jij op concours je paard niet op zn hoofd te slaan hebt.
Je hebt waarschijnlijk nog mazzel dat je niet direct kon vertrekken en desnoods een boete kreeg, want dat gebeurt hier in de regio wel.

Natuurlijk, hij mag niet stijgeren, ben ik absoluut met je eens!
Maar 1 of 2 bovenhandse meppen achter je zadel helpen meestal even goed.

En als jij op concours terrein wilt rijden, zul je je aan de regels moeten houden. Doe je dat niet, moet je een negatieve reactie ook accepteren.
(en ik heb idd ook 1x, na alles geprobeert te hebben een paard een stomp (met mn hand dus) tegen zn kaak gegeven op concours. Mocht niet, hielp wel, maar als ik er commentaar op had gekregen weet ik dat ik fout zat, en dus niet had mogen klagen.

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:30

Ik kan me voorstellen dat je hem een tik geeft met je zweep. Ik hou er alleen niet van om een paard op zijn hoofd te slaan, dat komt toch op mij over als een kwetsbaar lichaamsdeel. Ik hoop niet dat ik ooit mijn zelfbeheersing zal verliezen en het toch uit drift zou doen.

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:32

Ik vind dat je geen zweep hebt, om je paard te straffen. Volgens mij zijn die dingen namelijk gemaakt om te zorgen dat zijn tempo okay blijft.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:41

Ik geef je gelijk, had het ook gedaan (als het ging zoals je nu beschrijft).
Een paard op zijn kont slaan die goed hoog steigert> nooit doen! Ze springen soms met hun achterhand er verder onder uit reflex en slaan om. Alleen als ze laag steigeren kun je je dat permitteren.

Ik ben overigens ooit uitgesloten omdat mijn paard tijdens de dressuurproef na het halthouden op X niet meer voorwaarts wilde, en hoe meer ik aandreef hoe hoger hij steigerde. Ik heb hem uiteindelijk met mijn sporen echt een keer geschopt en toen ging hij weer voorwaarts maar dat was dus wel gelijk einde proef.
Achteraf naar de jury gegaan: die wist ook niet hoe ik hem anders voorwaarts had moeten krijgen Clown

Hahaatje

Berichten: 1500
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:42

Je moet niet vergeten dat wij als mens veel kleiner en minder sterk zijn dan een paard. Als een paard op de wei een corrigerende tik van een ander paard krijgt, komt dat veel harder aan dan wanneer je hem een tik met een zweep geeft. Maar op het hoofd slaan... ik weet niet, dat vind ik niet correct.
Ik zie wel wat in de logica dat het paard dan denkt dat hij zijn hoofd stoot en het in het vervolg dus minder snel zal doen, maar toch...
Ik zie dan liever een corrigerende tik (dus géén afranseling) op zijn hals of kont, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Noukie
Berichten: 10947
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:54

Urielle schreef:
Een paard op zijn kont slaan die goed hoog steigert> nooit doen! Ze springen soms met hun achterhand er verder onder uit reflex en slaan om. Alleen als ze laag steigeren kun je je dat permitteren.


ze kunnen altijd verkeerd reageren. Mijne trok zn kop opzij als hij steigerde en ik tussen zn oren wilde slaan. 3x raden dat de rest van zn lijf er dan dus achteraan ging....

conclusie: steigeren is altijd gevaarlijk en kan makkelijk verkeerd aflopen Knipoog Daarom moet je er ook niet teveel mee zitten dat je het zo aan gepakt hebt, al moet je wel even bij jezelf nagaan of je rationeel sloeg (en dus wist wat je deed) of uit emotie. In het laatste geval is dat niet goed Knipoog

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:57

RT-D -> RT-P

Noukie
Berichten: 10947
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:59

Kimmie_Paard schreef:
Ik vind dat je geen zweep hebt, om je paard te straffen. Volgens mij zijn die dingen namelijk gemaakt om te zorgen dat zijn tempo okay blijft.

altijd gedacht dat ik daar mn benen voor had? Knipoog