Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:03

Ja maar als een paard daar niet naar luistert gebruik ik meestal een zweep!, die heb ik echt niet bij op even een pony tussen zijn oren te slaan als hij stijgert!

Noukie
Berichten: 10955
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:05

het hele idee is ook dat paarden gewoon niet steigeren tenzij ze daar een hele goede reden voor hebben.
Maar als ze dan zonder reden zulke grappen uit gaan halen moeten ze wel aangepakt worden.
Ik kreeg vroeger een wel eens een corrigerende tik als ik echt niet wenste te luisteren. En paarden onder elkaar zijn ook niet bepaald zachtzinnig..

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:08

Ik zou met je hand een klap gegeven hebben, een zweep kan wel verwondingen geven, en ook er voor zorgen dat je paard kopschuw kan worden. Misschien was hij ergens bang voor in het parcours, een andere aparte hindernis ofzo? ik vind wel dat je hem een tik had mogen geven, stel hij was door naar achter geklapt, dan had jij en het paard ernstig verwond kunnen zijn. Maargoed, op zo'n moment kan je ook niet echt nadenken van ik geef hem geen straf. Dat de jury boos was, geef ik ze wel gelijk. In hun ogen is het mishandeling, maar stijgeren vind ik leven gevaarlijk.
Succes verder!

Elisa2

Berichten: 37642
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:12

Ik heb geleerd: Altijd voorwaarts blijven denken,wat ie ook doet,voorwaarts oplossen.Een paard steigerd ook niet zomaar..maar helemaal kan ik het ook niet beoordelen,want je hebt gekken tussen zitten,die het wel zomaar doen.

kissielover

Berichten: 1740
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:36

jeetje moeilijk ik denk dat je wel goed heb gehandelt hoor, ik kan t wel vinden met de reden dat het paard denkt dat ie zijn hoofd stoot. ergens anders slaan word alleen maar gevaarlijk en ik neem aan dat ie aan het etteren was en dat moet er gelijk uit! ben blij dat ik dat nog nooit heb meegemaakt ik zie weleens paarden twijfelen om te gaan steigeren en zeg dan gelijk handen naar voren en been! nu maar hopen dat je paard het gelijk is afgeleerd!

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:40

hoe kan je een paard waar je omgeeft hard slaan

Noraly_

Berichten: 2073
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Amerongen

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:43

Hee!
Je hoeft je niet zo schuldig te voelen hoor! Nu je een keer een harde aanpak hebt gegeven denk ik niet dat hij het nu nog ziet zitten om te steigeren, omdat hij bang is dat je hem weer slaat! maar dat is mag ik hopen alleen bij steigeren, dat bang zijn.. Scheve mond
liefs noraly

kissielover

Berichten: 1740
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:45

ik heb ook niet gezegt dat ze dr paard hard moest slaan! maar een corrigerende tik kan geen kwaad!

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:47

Ja dat vind ik zielig. Je hoort een paard niet op zijn hoofd te slaan...... je kunt hem ook een tik op de hals geven of iets dergelijks.
Ik zou me afvragen waarom je paard zo gesteigerd heeft, en spanningen omzetten in geduld. Daar bereik je uit eindelijk op de lange duur meer mee dan met geweld.....

_Inge

Berichten: 1409
Geregistreerd: 31-03-05

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:53

ik vind dat de jury groot gelijk heeft.
En waarom....omdat hun niet gezien hebben waarschijnlijk waarom je paard steigerde.
En ze kunnen het niet toestaan dat iemand zijn paard tussen de oren slaat, want zo kan iedereen wel zeggen ja maar ik deed niks verkeerd.
Verder was ik er niet bij, dus kan niet oordelen of het terecht was.
Al zou ik zelf nooooit mijn paard tussen zijn oren slaan, maar goed dat is ieder zijn mening.

Sies

Berichten: 3257
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Overasselt

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:00

Een steigert paard wat je wil straffen kan je beter op zijn buik slaan (okay moet je net aan denken) Dan leert hij dan hij als hij steigert zijn buik, zijn gevoelige lichaamdeel blootstelt aan pijn en dan zal hij de volgende keer zijn lichaamdeel dat hij graag beschermt (zijn buik ) beschermt houden. (heb ik ooit gehoord van een oud mannetje maar het werkt echt)

pomelo
Berichten: 573
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: het land van de stille waters...

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:11

ik vind dat je goed gereageerd hebt. steigeren is idd heel gevaarlijk en die redenering van dat hoofd stoten lijkt mij wel kloppen (heb ooit eens een verhaal gehoord van iemand die ook op zn hoofd sloeg en dat het paard het daarna nooit meer deed, nu weet ik dus waarom dat op het hoofd was Lachen )

@ kimmie_paard: het gebeurt soms echt dat het nodig is om je paard (die je voor de rest héél graag ziet) eens (hard) te slaan, bv in situaties waarin het voor je paard en voor jezelf gevaarlijk wordt. ik gefe bv eens een flinke mep met mn zweep als mn paard bang is voor een voorbijrijdende vrachtwagen dan dat ik met paard en al onder de vrachwagen/in de prikkeldraad lig. als ik daarna thuiskom bekijkt mn paard me daar niet lelijk om hoor Knipoog

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:13

Een paard steigert niet in een keer zomaar (je hebt natuurlijk notoire steigeraars die geleerd hebben om zo weer op stal/in de wei gezet te worden, ook die zijn begonnen met een keer ergens van schrikken oid!). Ik vind met de zweep op het hoofd slaan niet kunnen, paarden in het wild slaan elkaar daar ook niet dus het verhaal van paarden die elkaar harder slaan dan wij gaat hier niet op, bovendien vechten paarden niet zo vaak, die gaan 'vijanden' eerder uit de weg. Ik zou flink geschrokken zijn, ook boos zijn geweest als eerste reactie en daarna eens gekeken hebben waarom het paard steigerde. Daarna zou ik iemand gevraagd hebben om even te helpen met het paard de ring in krijgen.
Hoe wilde je het paard de ring in rijden, had je je hand er teveel bij, hoe rij je normaal gesproken in het parcours, misschien te veel drijven met spoor, teveel sturen op de hand? Kan allemaal gebeuren door de wedstrijdspanning, maar allemaal redenen waardoor het voor het paard niet leuk is om een parcours te springen.

MikeRick

Berichten: 902
Geregistreerd: 18-04-05

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:28

Ik persoonlijk zou een paard nooit met een zweep tussen zijn oren slaan, misschien was hij wel nerveus en dan bereik je meer met het paard gerust stellen en niet met een mep tussen zijn oren.

Als je het met je benen niet meer op kan lossen zijn de zweep en sporen in mijn ogen een hulpmiddel geen strafmiddel.

Mijnviera
Berichten: 206
Geregistreerd: 20-06-06
Woonplaats: Zaandam

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:35

MikeRick schreef:
Ik persoonlijk zou een paard nooit met een zweep tussen zijn oren slaan, misschien was hij wel nerveus en dan bereik je meer met het paard gerust stellen en niet met een mep tussen zijn oren.

Als je het met je benen niet meer op kan lossen zijn de zweep en sporen in mijn ogen een hulpmiddel geen strafmiddel.

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Ik heb altijd geleerd dat je een paard zo alleen maar banger en zenuwachtiger maakt.
En idd een zweep is een hulpmiddel en geen strafmiddel.

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 23:39

hij vindt springen hartstikke leuk maar het is gewoon een manier om die ring niet in te hoeven ofzo, ik weet het ook niet maar als ik ernaartoe rijd, bijna erin dus dan keert ie om en als ik hem dan dus richting de ring stuur, gaat hij steigeren.

Tooske

Berichten: 6548
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:40

Ik vind ook dat je het goed hebt opgelost.
Wie bepaalt trouwens hoe jij met je paard omgaat? Ik vind dat veel mensen op wedstrijden zich er altijd mee bemoeien terwijl ze helemaal het paard en zijn evt streken en achtergrond niet kennen en ook de ruiter niet kennen.
Hoe kun je dat bepalen wat goed is?
Ik heb mijn paard toen hij streken kreeg met buitenrijden en niet meer verder wilde en dan begon te bokken en stijgeren ook even met een springzweep bewerkt tussen zijn oren... Nu gaat het perfect een paard hoort te luisteren.
Het kan je allerbeste vriend zijn maar, respect moeten ze hebben. Lijkt me niet de bedoeling om te verongelukken met een paard dat zelf beslissingen gaat nemen
Jij blijft altijd baas een paard moet zelf niet gaan beslissen wat hij/zij gaat doen.

Stijgeren is idd echt levensgevaarlijk en vind dat je de juiste beslissing genomen hebt en je absoluut niet schuldig hoeft te voelen.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:41

Of dit een normale manier van straffen is wil ik even in het midden laten.
Ik heb wel een keer in de P&S een uitspraak gelezen van de tuchtcommissie waarin een ruiter gestraft werd omdat hij zijn paard te 'ernstig' strafte.
Dat paard wilde de ring niet in, iemand wilde het paard de ring in leiden, maar paard schopte gericht naar diegene. Ruiter stapt af en geeft het paard een rotschop.
De jury vond het begrijpelijk wat de ruiter deed, toch werd hij gestraft omdat het het aanzien van de sport zou verslechteren.

Dus let op met wat je doet...

Noukie
Berichten: 10955
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 08:35

idd, misser, dat is het enige punt, volgens de regelementen mag je niet op het hoofd slaan, dus je kan daardoor wel problemen krijgen....
offtopic: ik heb je 'dressuurpaardje' zien springen zondag, eindelijk eens!

Bienotje

Berichten: 10889
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 09:21

Toch heeft een jury recht om je terwijl je (bijna) in de ring bent aan te spreken op zoiets lijkt me. Ten eerste kent een jury de achtergrond van een paard niet nee, maar een jury behoort ook niet te jureren op achtergrond van het paard maar op wat ze op dat moment in de proef of ring zien. En een paard corrigeren is prima, maar dit is geen correctie geweest zoals het overkomt.

Je paard een keer een tik geven kan, maar als je meerdere keren je paard (tussen de oren) mept dan is jouw gevoel niet bezig met corrigeren maar neemt jouw kwaadheid de overhand. En als je kwaad bent, dan is een fikse tik of zelfs meerdere uitdelen aan je paard pure frustratie en machtspelletje. Je krijgt je paard niet op de normale manier zover dus probeer je hem te dwingen en af te troeven met zweepgebruik.

Ofwel, respecteer de mening van zij die op je afkomen en laten weten dat ze hier niet van gediend zijn. Dat is hun goed recht en dat jij van andere mening bent, ook prima. Maar denk gewoon eens na of misschien een andere oplossing is, kun je je paard niet tot de ring laten leiden of kun je een reden achterhalen waarom je paard de ring niet in wilt?

Commentaar is niet erg, maar probeer erover na te denken. Misschien zit er wel een beetje waarheid in en was 1 tik ook al voldoende geweest en ps. Als je weet dat je paard iedere keer als je de ring in moet gevaarlijk wordt door steigeren etc. Is het dan terecht dat jij iedere keer weer door wedstrijden te rijden de gevaarlijke acties van je paard op zoekt..

Anoniem

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 09:34

Ik vind dat je goed gehandelt hebt en had het zelfde gedaan. Ik ben tegen slaan in princiepe en rij alleen met zweep omdat ik mijn voet maar beperkt kan gebruiken. Maar als mijn paard zou stijgeren zou hij straf krijgen. Waarschijnlijk doormiddel van een mep tussen zijn oren. Wat iedereen ook zegt. En ja ik hou van mijn paard, maar dan kan ik hem nog steeds wel op zijn kop geven. Uit het verhaal van de ts begrijp ik dat hij staakte en niet wou. Maar ten alle tijden wil ik niet dat mijn paard stijgert. Het is 1 keer laag en je geeft niet op zijn kop. De volgende keer gaat hij het tegen je gebruiken.

Ik weet het, een paard zal niet iets uit zichzelf doen, maar een paard zal ook niet uit zich zelf gaan werken. Een paard heeft namelijk niks om voor te werken. Mensen hebben het vermogen om te kunnen motiveren. Een paard kan dat niet. Daarom moet hij het de moeite waard vinden om te werken, hij moet het leuk vinden. Vind hij dat niet, heeft hij genoeg reden om onder het werk uit te willen komen. En als hij dan een maal merkt dat stijgeren goed werkt.... Ik heb een paard achter over zien klappen om dat zijn ruiter het zielig vond hem op de kop te geven.

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 09:38

Als een paard zo graag springt, waarom wil hij dan niet de ring in?
Verder vind ik op het hoofd slaan absoluut afschuwelijk. Jij hebt blijkbaar iets fout gedaan om hem aan het steigeren te krijgen, en vervolgens sla je hem zn hersens in. Fijne manier van omgaan met paarden heb jij

marleen_usar

Berichten: 24685
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 09:41

Ik zou het nooit in mijn hoofd halen er was een reden waarom hij steigerde weet niet of je dat op deze manier op lost.Een zweep heb je niet voor niets maar ik zou het nooit in mijn hoofd halen. Er zijn andere manieren om hem/haar aan te pakken.

Saskiaatje

Berichten: 11435
Geregistreerd: 28-03-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 09:56

PaardenStorm schreef:
Slaat jou moeder je ook meteen op je hoofd als je ergens niet in wil???

Lijkt me niet he???

(sorry, ik ben fel tegen slaan)


Rijdt jouw moeder ook op jou? Dat is echt de méést onzinnige opmerking die ik óóit heb gehoord. Hoe kan je dat nou vergelijken?! Ik kan hier zo kwaad om worden! Dat is hetzelfde als je paard met sporen rijden. Iedereen zegt wel: 'Ik gebruik me sporen alleen om mijn paard te corrigeren.' Maar kom op zeg, je kan mij niet wijsmaken dat sporen nóoit gebruikt worden om het paard voorwaarts te rijden. Dan kan je ook zeggen: 'Je moeder prikt je toch ook niet met een spoor in je zij als je niet 'opzij' wil of niet 'hard genoeg' gaat?' Lijkt me niet he???

Saskiaatje

Berichten: 11435
Geregistreerd: 28-03-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 09:56

Billy schreef:
Als een paard zo graag springt, waarom wil hij dan niet de ring in?
Verder vind ik op het hoofd slaan absoluut afschuwelijk. Jij hebt blijkbaar iets fout gedaan om hem aan het steigeren te krijgen, en vervolgens sla je hem zn hersens in. Fijne manier van omgaan met paarden heb jij


Sla je hem zijn hersens in? Jezus, een tikje tussen de oren. Stel je alsjeblíéft niet zo aan.