Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saskiaatje

Berichten: 11435
Geregistreerd: 28-03-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 09:58

marleen_usar schreef:
Ik zou het nooit in mijn hoofd halen er was een reden waarom hij steigerde weet niet of je dat op deze manier op lost.Een zweep heb je niet voor niets maar ik zou het nooit in mijn hoofd halen. Er zijn andere manieren om hem/haar aan te pakken.


Hoe dan?

Je doet niks; paard doet het volgende keer weer.
Je slaat hem op zijn kont; paard schrikt en riskeert achterover te vallen.
Je slaat hem op zijn hals; paard kan omvallen.
Je trekt hem aan één teugel opzij; idem dito.

Kortom, leg mij uit?

Saskiaatje

Berichten: 11435
Geregistreerd: 28-03-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:00

Mijnviera schreef:
MikeRick schreef:
Ik persoonlijk zou een paard nooit met een zweep tussen zijn oren slaan, misschien was hij wel nerveus en dan bereik je meer met het paard gerust stellen en niet met een mep tussen zijn oren.

Als je het met je benen niet meer op kan lossen zijn de zweep en sporen in mijn ogen een hulpmiddel geen strafmiddel.

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Ik heb altijd geleerd dat je een paard zo alleen maar banger en zenuwachtiger maakt.
En idd een zweep is een hulpmiddel en geen strafmiddel.


Wie zegt dat hij bang en zenuwachtig was? Volgens de TS had hij geen zin om de ring binnen te gaan, dus ging hij steigeren. Volgens mij wist hij dondersgoed wat hij aan het doen was en deed hij het echt niet omdat hij het zo eng vond.

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:01

alexandra15 schreef:
toen ging hij steigeren dus toen heb ik mijn zweep gepakt en hem 2x tussen zijn oren gemept,

Klinkt toch alsof het harder was als een tikje, en verder ga je gewoon zo niet met paarden om. Als iemand mijn paard op die manier aan zou pakken, sloeg ik hem er persoonlijk af. Paard steigert niet voor niets, de amazone zal toch wel iets fout gedaan hebben denk ik zo

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:18

Al diegen die zo fel tegen slaan zijn op welke plek dan ook in welke situatie dan ook...

Ooit al op "probleem"paarden gereden of paarden met mensenproblemen?
Ooit al een keer(of constant) te weinig een tik gegeven? *Brutale donders die alles mogen en kunnen en weten wat hun kracht is, zijn een stuk linker dan schichtige hittepetitjes.*
Ooit al eens op een echt steigerend paard gezeten?(Niet een beetje ophupsen aan de voorkant, maar zodanig hoog dat als je niet oppast dat je er gewoon afglijd over zijn kont heen)
Ooit al een keer een tik op de kont gegeven terwijl zo zo kaarsrecht staan?->ze springen echt niet naar voren...de mijne bijvoorbeeld sloeg schuinachterover.
Ooit al paarden met een rothumeur gereden?
Ooit al een taluud afgesukkeld? Ooit al de beek/draad in beland? Onder een auto gekomen?(of toch bijna?)

Ik vraag me echt af, hoe jullie het er vanaf zouden brengen...soms hebben paarden echt geen boodschap aan "lieve" ruiters Ik los het graag anders op maar soms is het gevaarlijker om lief te zijn dan eens een keer zodanig uit te halen dat hij er scheel van ziet(bij wijze van spreke).

(natuurlijk win je er niks mee om dat bij echt bange paarden uit te halen)

Ik zou het iets anders hebben opgelost dan ts(ik ben niet zo happig op tikken geven als ze nog kaarsrechtstaan, zie hierboven), maar sommige momenten moet je doen wat in je mogelijkheid ligt om geen gevaarlijke situaties te krijgen. Nu niet maar ook in de toekomst niet. Weet niet hoe de situatie en het paard precies is, maar ik ben absoluut niet tegen een flinke tik, mits op het juiste moment en in de juiste situatie.

Veiligheid van ruiter en paard gaan voor op het tere zieltje van de omstaanders. Op sommige momenten is die zweep/sporen de enige taal die ze verstaan en heb je niet de tijd om te wachten tot ze weer openstaan voor de politiek correcte-rijstijl. Of had ik mijn paard, met mij erop, de dijk af door de prikkelddraad en in de sloot moeten laten lopen omdat een stamp met spoor in zijn buik zielig is op zo'n moment?

@Billy: Nee ze steigeren niet om niets. Ze steigeren om te staken, ze steigeren uit angst, ze steigeren omdat ze het "leuk" vinden, ze steigeren om....

In alle gevallen wil ik NIET omslaan. Een keer gebeurt, nooit weer. In alle gevallen zal ik duidelijk maken dat ik daar niet van gediend ben...

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:21

Je bent niet de enige die wel eens op een steigerend paard gezeten heeft wizewo.
Maar geen haar op mn hoofd die eraan denkt om tusen de oren te gaan slaan.
Verder heb ik niks geschreven over zweep en sporen.

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:23

Dat ik niet de enige ben weet ik ook wel... maar het is echt niet altijd de fout van de ruiter(vaak wel) maar je hebt paarden met kronkels(gelukkig zijn ze zeldzaam). Ik wou dus even alleen reageren op het uit het niets steigeren van jou, verder was het niet persoonlijk...

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:26

Waar heb ik gezegd dat het paard uit het niets steigerde?
Ik heb er een verschrikkelijke hekel aan als mensen mijn woorden verdraaiien
edit: niet voor niets is wat anders als uit het niets wizewo
Laatst bijgewerkt door Billy op 26-06-06 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:27

Straffen voor steigeren is goed, maar je mag een paard nooit tussen de oren slaan, dat vindt ik dierenmishandeling en als ik de jury was had ik je gedisqualificeerd.

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:28

Citaat:
Paard steigert niet voor niets, de amazone zal toch wel iets fout gedaan hebben denk ik zo


De post boven mijn post. Als ik je verkeerd begrepen hebt, mijn fout( maar dat heb je met digitale communicatie)

ok, verkeerd begrepen Clown

Vanessa24
Berichten: 2202
Geregistreerd: 10-05-06

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:49

Ik heb nog nooit op een stijgerend paard gezeten, gelukkig maar.
Je moet in een seconde een beslissing nemen, of het een goede was of niet, daar denk je op dat moment misschien ook niet aan.
Ik denk dat vele ruiters zullen handelen op gevoel en niet op verstand. Misschien was de TS er zo van geschrokken dat ze uit reactie 2 klappen tussen de oren gaf.
Op het moment van het steigeren wil je volgens mij alleen maar dat het paard daarmee ophoudt, en volgens mij maakt het je op dat moment weinig uit op welk manier je dat voor elkaar krijgt.
Achteraf ga je nadenken en zul je voor de volgende keer misschien wel een andere manier bedacht hebben.

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:56

Idd Vanessa24...
Achteraf is het allemaal makkelijk gezegd, maar op die moment gaat het zo vlug. Ik ben er pas geleden mee geconfronteerd geweest en op die moment gaat alles zo snel en denk je maar één ding: naar beneden jij!
Ik moet er niet aan denken wat er met stijgeren allemaal kan gebeuren.
Ik zou me er dus niet te schuldig over voelen! Lachen

Bienotje

Berichten: 10889
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:14

Citaat:
Hoe dan?

Je doet niks; paard doet het volgende keer weer.
Je slaat hem op zijn kont; paard schrikt en riskeert achterover te vallen.
Je slaat hem op zijn hals; paard kan omvallen.
Je trekt hem aan één teugel opzij; idem dito.

Kortom, leg mij uit?


Laten we nu niet de discussie een andere kant op sturen. Volgens mij zegt niemand hier dat een paard zonder consequenties maar mag gaan steigeren. En ieder heeft zijn eigen manier om als er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan dit op te lossen.

Maar een ruiter die bewust één hand los laat om zelfs meer dan eens tussen de oren van zijn paard een tik te geven is naar mijn mening niet bezig met zijn paard te corrigeren maar probeert aggressief respect af te dwingen van zijn paard. En zo kan de omgang tussen paard en ruiter niet bedoeld zijn..

Met een fikse tik tussen zijn oren riskeer je ook dat het paard schrikt, riskeer je dat je te hard slaat op de schedel van je paard, riskeer je dat het verzitten van de ruiter het evenwicht verstoord wat omvallen vergroot enz.

Een tik kan best terecht zijn, maar als een ruiter de teugels in één hand neemt om gericht tussen de oren te meppen dat het zeer doet (let wel, paarden zijn vluchtdieren en als het na zo´n tik weg wil wordt deze ook nog tegengetrokken in de mond).. Wat wil je dan, dan is het toch geen actie = reactie meer?

@TS, probeer te achterhalen waarom je paard het doet en probeer het te voorkomen door bv een begeleider of iets tot aan de ring. Ik kan me niet voorstellen dat je je zelf er achteraf lekker bij voelde, je paard vast ook niet. Zoek een andere oplossing en zie het als een leermoment.. Misschien had je iets directer doortastender moeten zijn alvorens je paard al de moogelijkheid kreeg om te gaan steigeren..

FlynnlOver

Berichten: 1342
Geregistreerd: 21-08-05

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:16

Tussen zijn oren slaan zou ik ook nooit doen..
Het is heel goed van je dat je hem strafte, maar hij kan daar kopschuw van worden!

Sterren

Berichten: 681
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Papendrecht

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:19

avanoort schreef:
Straffen voor steigeren is goed, maar je mag een paard nooit tussen de oren slaan, dat vindt ik dierenmishandeling en als ik de jury was had ik je gedisqualificeerd.


Hier ben ik het ook mee eens. Ja

Germatje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Heiloo

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:21

Nou hij word volgens mij niet 1,2,3 kopschuw hoor, dan mag je hem wel dagelijks een slag voor z'n hoofd geven.
Ik vind dat je helemaal gelijk hebt, ik heb echt een hekel aan stijgerende paarden en deze actie deed je gewoon impulsief, en naar mijn idee ook de goede. Als je hem nu niet afstraft dan flikt hij het de volgende x weer en na een paar keer slaat ie achter over met alle gevolgen vandien.

September

Berichten: 2828
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:22

Mijn paard steigert heel erg vaak, om te staken. Als ze dat doet geef ik dr gewoon een klap voor dr hoofd, want ze klapt iedere keer bijna achterover.

Ik vind dat je het weg goed hebt gedaan, maar gezien de locatie had je inderdaad beter voor de goede orde een mep op zn kont kunnen geven. Want er zitten altijd mensen tussen die het "zielig" vinden.

Niet dat ik voor slaan e.d. ben hoor, integendeel! Maar het is wel levensgevaarlijk als ie steigert, dus dat vind ik een heel goed excuus!

Julia Doei!

Marijkeeee
Berichten: 6305
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:23

Ken het probleem, de moeder van onze paard was echt een draak die met indoor zo de baan in vloog en alle hindernissen nam, maar outdoor had ze niet altijd zin, paar keer goed op haar donder gehad en toen was het over. Haar ene dochter was bij het beleren echt een ramp op de achterbenen en een apar keer achterover gevallen, die heeft goed op haar donder gehad en is nu echt een skat van een paard, kan echt alles met haar.

En ik vind dat je goed gehandelt hebt Lachen

Als ik iets erg vind dan is het wel dat er in het parcour een fout word gemaakt door de ruiter en die dan het paard op der donder geeft dat vind ik dus onterecht.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:26

Zolang je zeker weet waarom je paard steigert en er geen fysieke beperkingen zijn geef ik je groot gelijk dat je hem geslagen hebt. Daar komt ook nog bij dat je ze beter 1x goed aan kunt pakken dat iedere keer half.
Aan de andere kant heeft de jury ook gelijk dat hij er iets van zegt omdat het niet toegestaan is om je paard bovenhands te slaan en dat is eigenlijk de enige manier waarop je het hoofd fatsoenlijk kunt raken.

Anoniem

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:42

Ik heb ook altijd geleerd dat als een paard steigerd je op zijn hoofd tussen zijn oren moet slaan. heb ook wel is gehoord dat je dan een ei kapot zou moeten slaan daar, hij denkt dan dat ie zijn hoofd stoot en bloed... In deze situatie heb je denk ik terecht gehandeld, als je m uiteindelijk ook hebt beloond toen ie er wel normaal in ging is het helemaal OK dan!

_Inge

Berichten: 1409
Geregistreerd: 31-03-05

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:45

je hebt hier echt duidelijk mensen die voor en tegen zijn.
Maar TS, buiten het slaan om, als ik jou was zou ik toch zeker is gaan bekijken waarom je paard het doet, want je zegt dat het elke keer gebeurt dat hij gaat steigeren .
Want misschien is het wel angst of gewoon inderdaad eigenwijs zijn, maar lijkt me dat je het toch moet uitzoeken, want het slaan tussen de oren is geen oplossing, misschien toen die ene keer maar altijd???

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:47

juultjuh schreef:
Mijn paard steigert heel erg vaak, om te staken. Als ze dat doet geef ik dr gewoon een klap voor dr hoofd, want ze klapt iedere keer bijna achterover.

Ik vind dat je het weg goed hebt gedaan, maar gezien de locatie had je inderdaad beter voor de goede orde een mep op zn kont kunnen geven. Want er zitten altijd mensen tussen die het "zielig" vinden.

Niet dat ik voor slaan e.d. ben hoor, integendeel! Maar het is wel levensgevaarlijk als ie steigert, dus dat vind ik een heel goed excuus!

Julia Doei!

En werkt het dus dat slaan op d'r hoofd? Imo niet omdat ze nog steeds steigert, ik zou dan toch eens na gaan denken waarom je paard iedere keer weer steigert. Kijk eens kritisch naar je je manier van rijden zou ik zo zeggen, of naar het zadel en hoofdstel. Een paard staakt niet zomaar omdat ze je willen pesten.

En respect afdwingen mbv een zweep gaat nooit werken, je krijgt dan een paard wat wel z'n werk doet maar niet met plezier. Ik heb mijn paard voor mijn hobby, daar mag hij ook best lol in hebben, het is nog steeds een dier en geen machine!

Mijn paard heeft 1 keer gesteigerd bij iemand anders, nou had ik al zo mijn twijfels bij haar, toch een keer geprobeerd met rijden. Ze is er op gaan zitten en kwam gelijk 2 keer omhoog, dat had hij nog nooit gedaan en ook nooit meer gedaan. De twijfels waren dus gegrond dat ik vond dat ze teveel met de hand deed, mijn paard was het daar dus mee eens.

Ik ben niet iemand die alles zielig vind, ik heb me wel verdiept in het wezen paard en waarom ze soms reageren op de manier waarop ze reageren. Lees de signalen van je paard. En ja ook ik heb een paard gehad wat bij de verzorgster voor mij alleen maar stil wilde staan in het midden van de bak en haar de stal uitsloeg. Juist zonder geweld heeft het paard weer vertrouwen gekregen en kon ik er uiteindelijk alles mee!

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:48

Ik kan hier echt niet tegen, ga een curses hoe ga ik met paarden om volgen ofzo!

hiltje1973
Berichten: 290
Geregistreerd: 09-03-06

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:49

Zielig vind ik het niet. Heb er zelf gelukkig geen ervaring mee, maar dat je een keer goed hard inkomt bij heftig stijgeren snap ik best.

Ik snap echter de jury die je een standje gaf ook!!! En als je gediskwalificeerd was, was dat ook terecht geweest.......Dat heeft inderdaad te maken met het aanzien van de sport en het feit dat ze dat soort taferelen niet bij wedstrijden willen zien.....

Zag het het afgelopen CHIO ook weer. Ben daar vrijwilliger (vlaggen) en sta dus de hele dag op het springveld.
De professionele springruiters zijn echt niet altijd lief tegen hun paarden maar ze zullen ze echt niet hard afstraffen....(in ieder geval niet voor de ogen van het publiek).
Bij de Zuid Holland Cup springen (Z en ZZ) zag ik echter een aantal amazone's die op het springveld echt veel te ver gingen....

Na een weigering direct even goed de sporen erin ( alsof het paard alsnog uit stilstand 1 meter 30 zal springen), waarna het paard (in dit geval logisch) begon te steigeren. Vervolgens de hindernis opnieuw nemen en daarbij alvast de zweep bovenhands vast nemen en die ook echt gebruiken.

Ik vond dat echt geen gezicht..... en een van die ruiters werd ook bij de jury geroepen.... (ter vergelijk; de professionele springruiters stelden hun jonge paarden na een weigering vaak juist gerust door ze even een aai te geven en ze weer op hun gemak te stellen)

Als je mee wilt doen aan wedstrijden moet je naar mijn mening zover zijn dat je zonder uitzonderlijk straffen en dwang je proef/parcour kunt rijden. Gaat het paard toch dusdanig in staking dat je hard moet ingrijpen dan betekent dat, dat je dus verloren hebt cq. gediskwalificeerd wordt. Betekent niet dat je niet mocht ingrijpen omdat dat per definitie zielig is, maar wel dat je je dus op dat moment niet kwalificeert om de wedstrijd af te maken.....

Dan moet je het probleem maar thuis oplossen en het de volgende keer opnieuw proberen.

Francien_
Berichten: 2325
Geregistreerd: 06-06-05

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:51

rudi schreef:
Vind dat je je paard best mag straffen, maar vind tussen zijn oren slaan een beetje stom.. Maargoed, dat is mijn mening maar Knipoog Ik doe het iig niet als een paard steigert Knipoog

Hier ben ik het mee eens. Ik zou een paard nooit op zijn hoofd/tussen zijn oren slaan...

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Mijn paard flink gestraft omdat hij steigerde.. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:52

Het is gewoon triest, dat je je paard slaat.