Niet kunnen rijden op commando......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Niet kunnen rijden op commando......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 23:55

En dan bedoel ik als ik les heb......

Mijn paarden gaan vrijwel altijd in de staak als ik les heb..... maakt niet uit van wie ik les heb of op welk paard ik zit, ik kán gewoon niet lessen....

Als ik zelf rijd krijg ik vrijwel elk paard fijn aan het lopen, ik rijd ze puur op mijn gevoel en mijn paarden reageren daar superfijn op!
Máár zodra ik les heb blokkeer ik en rij ik niet meer op mijn 'gevoel'! Ik kán niet rijden op commando!
Soms zegt een instructeur/trice bijvoorbeeld tegen mij dat ik vooruit moet rijden (maar voor mijn gevoel moet ik juist even terug rijden) ómdat ik les heb rij ik dan uiteraard vooruit, maar naar mijn paard geef ik onbewust tegenstrijdige signalen.....

Ik léér niet rijden door lessen, ik leer rijden door te kijken, kijken en nog eens kijken....
Ik kan urenlang kijken naar mensen die hun paarden trainen. Ik kan daar soms zo diep op in gaan dat ik bijna 'voel' wat die mensen voelen....
Ik laat dat dan op mij inwerken en bedenk welke handelingen eventueel in mijn eigen training van toepassing zouden kunnen zijn!
Zodra ik dan mijn dieren ga trainen ga ik daarmee aan de gang en tot nu toe werpt deze manier van leren zeker wel zijn vruchten af!!

Gelukkig is er wel 1 persoon (de staleigenaar) die mij altijd op mijn fouten wijst, hij zegt knoerthard wat ik fout doe en laat mij het verder zelf uitzoeken! Daar heb ik heel veel baat bij en tot nu toe werkt het echt superfijn op deze manier....

Máár nu twijfel ik de laatste tijd heel hard of dat ik het op deze manier wel blijf redden om te groeien of dat ik op een gegeven moment toch echt weer les nodig heb......
(ik heb het jaaarenlang geprobeerd en verschillende instructeurs/trices en het eindigd altijd in een staking)

Zijn er meer mensen die dit probleem kennen?
(Of ben ik echt een of ander buitenaards wezen ofzo? Koe )
Zo ja, hoe hebben jullie dit uiteindelijk opgeslost?

Anoniem

Re: Niet kunnen rijden op commando......

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 00:26

Ik denk dat 'communiceren' jouw toverwoord is. Als je instructeur zegt 'vooruit rijden' en jij denkt ' maar ik moet terugrijden', bespreek dan de 2 opties met hem/haar:

OF je doet meteen wat hij/zij zegt, en bespreekt daarna het resultaat danwel het uitblijven ervan
OF je geeft meteen aan dat je zelf een ander gevoel hebt en volgt dat, en bespreekt dat.

Wat ook kan helpen: laat je instructeur (zoals jij prettig vindt) aangeven wat er fout is, maar praat ZELF hardop de oplossing erbij terwijl je die ook uitvoert.

Overigens vind ik je benadering negatief: hoor jij dan in de les alleen wat er fout gaat? Gelukkig werkt mijn instructeur vooral aan NOG BETER maken Haha! dat klinkt heel anders Haha!

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Niet kunnen rijden op commando......

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 00:37

Ik heb zelf dat ik geen 'half' les kan hebben, zo van alleen wat aanwijzingen. Ik wil of les, of niet = zelf rijden. Jij bent blijkbaar juist wel van de 'halve' lessen, dus alleen aanwijzigen. Ga eens bij jezelf te rade: kun je tegen kritiek? is het niet onbewust dat je vindt dat het anders moet?

Of het is anders, bijvoorbeeld dat je geen commando's zonder meer kan uitvoeren maar moet begrijpen waarom. Een goede instructeur kan je ook uitleggen waarom je iets gevraagd wordt te doen, waarom dat op dat moment goed is. Een beetje alsof het niet voor het eggie is, omdat je zelf niet hebt geconstateerd dat iets nodig is, maar het je gezegd wordt het uit te voeren. Bedenk dan, vertrouw erop dat je instructeur het juiste zegt, voer het uit en bedenk tijdens of daarna waarom het het juiste was.

Wat ook niet werkt is als de instructeur te 'eigen' is. je kunt dan geen commando's zonder meer opvolgen, mijn ex was ook instructeur, en heeft mij lang les gegeven, totdat we elkaar zowat de hersens insloegen! Wij noemen het nog steeds het anky-sjef effect Lachen

Probeer eruit te komen, want zonder lessen kunnen we geen van allen, ook Anky niet Knipoog Al is het alleen maar omdat het op het paard anders voelt en anders eruit ziet dan vanaf de grond.

Anoniem

Re: Niet kunnen rijden op commando......

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 07:28

Rt-D --> RT-P

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Niet kunnen rijden op commando......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 07:59

Sonja schreef:

Wat ook kan helpen: laat je instructeur (zoals jij prettig vindt) aangeven wat er fout is, maar praat ZELF hardop de oplossing erbij terwijl je die ook uitvoert.

Dit is idd wel een goede tip, dat maakt mij ook bewuster van hetgeen waar ik mee bezig ben en mijn instructeur/trice kan er elk moment op inspringen als mijn gedachten een verkeerde beslissing nemen!

Sonja schreef:
Overigens vind ik je benadering negatief: hoor jij dan in de les alleen wat er fout gaat? Gelukkig werkt mijn instructeur vooral aan NOG BETER maken Haha! dat klinkt heel anders Haha!

Hij geeft mij geen les, hij zegt alleen wat hij ziet (bijvoorbeeld wanneer ik te ver naar voren zit of wanneer SB te schuin is oid) Hij zegt dat duidelijk, maar niet op een negatieve manier, hij heeft het beste met ons voor en is op wedstrijd bijna net zo blij als ik als het vervolgens goed gegaan is Haha!

stefje schreef:
Ik heb zelf dat ik geen 'half' les kan hebben, zo van alleen wat aanwijzingen. Ik wil of les, of niet = zelf rijden. Jij bent blijkbaar juist wel van de 'halve' lessen, dus alleen aanwijzigen. Ga eens bij jezelf te rade: kun je tegen kritiek? is het niet onbewust dat je vindt dat het anders moet?

Of het is anders, bijvoorbeeld dat je geen commando's zonder meer kan uitvoeren maar moet begrijpen waarom. Een goede instructeur kan je ook uitleggen waarom je iets gevraagd wordt te doen, waarom dat op dat moment goed is. Een beetje alsof het niet voor het eggie is, omdat je zelf niet hebt geconstateerd dat iets nodig is, maar het je gezegd wordt het uit te voeren. Bedenk dan, vertrouw erop dat je instructeur het juiste zegt, voer het uit en bedenk tijdens of daarna waarom het het juiste was.


Ik kan heel goed tegen kritiek, dat is zeker het probleem niet.... Lachen
Het probleem is alleen dat zodra ik les heb er gewoon een knop om gaat en ik blokkeer Verward

Ik heb vorig jaar een aantal maanden bij Rien van der Schaft gewerkt, waar ik elke dag les kreeg..... Als er iemand is in wie ik de volste vertrouwen heb kwa rijden, is hij het wel!!! Maar toch ging het fout (door mijn eigen stomme ik)....
Ik heb drie maanden lang een stakend paard onder mijn kont gehad, zo erg dat ze zelfs een keer omhoog is gegaan en achterover geklapt (wat totaal niet in de aard van mijn paard zit, want ik heb werkelijkwaar een superfijn dier, maar het kwam puur door mijn blokkering)...
Ik heb in die tijd véél gepraat met Rien en zijn vrouw, we hebben alles geprobeert, ook idd alles met uitleg, vragen en noem maar op, maar niks hielp.... Verdrietig

Sindsdien heb ik nog een paar andere instructeurs gehad, maar ondertussen was er met mijn paard geen land meer te bezuilen. Elke keer als ik les had blokkeerde ik, dus werd het alleen maar erger....

De laatste paar maanden voor de bevalling heb ik geen les meer gehad en besefte ik pas hoe een fijn paard ik heb...

Vervolgens heb ik haar 6 maanden niet gereden (ivm haar dracht en mijn studie) en nu heb ik er dus pas 2 keer weer opgezeten en wil graag met een schone lei beginnen, maar ik weet dus niet zo goed hoe...

Daarbij komt ook dat ik gewoon doodbangs ben geworden om te gaan lessen.....

Ik besef wel dat ik niet zonder lessen kan....... ik zal met een volgende instructeur/trice mijn probleem bespreken en ik hoop dat wij er dan samen uit kunnen komen, want dit is echt waardeloos!

Bedankt allemaal voor de tips OK dan!

EvaSuzanne

Berichten: 822
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Niet kunnen rijden op commando......

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 08:49

Ja iedereen is anders natuurlijk. Er zijn heleboel manieren om les te geven, misschien ben je gewoon nog geen instructeur tegen gekomen die bij jou past.

Op de een of andere manier ben ik pas één keer iemand tegen gekomen die mij goed les kon geven. Zij maakte me echt kwaad af en toe, schreeuwde ook tegen me als ik zat te dromen en niet eraan reed. Dat werkte voor mij heel goed, ze was ook heel erg kritisch.

Misschien moet je ook eens nagaan waarom je dichtklapt in de les. Misschien een soort onzekerheid?
Ik ben trouwens een groot voorstander van zitlessen (ook voor gevorderden!!). Misschien is dat voor jou wel een manier om te leren leskrijgen? Dan kan je je helemaal richten op je houding in de les, want het lijkt mij (weet natuurlijk niet zeker!!) dat je met je lichaam je paard blokkeert als je les krijgt zodat ze gaan staken.

Misschien kun je moeilijk je aandacht verdelen? Als je zonder instructie rijdt kun je natuurlijk al je aandacht op jezelf en je paard richten, terwijl je mèt instructie je aandacht ook op de instructeur moet richten en steeds weer terugschakelen naar jezelf/ je paard. Het kan zijn dat je dat gewoon moet leren.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Bienotje

Berichten: 10874
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Niet kunnen rijden op commando......

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:16

Naar ik aanneem heb je vooral priveles, kun je niet eens een groepsles gaan rijden. In zo´n les heb je nooit continue aandacht van de instructeur. Zo rijd je merendeel voor jezelf en op je eigen manier en je eigen dingen en kun je van de hints die je zo nu en dan worden gegeven oppakken of juist niet, maar sowieso dan daarna echt al die momenten met je instructeur bespreken waarom wel of niet bv..

Of als een ander priveles heeft, ook rijden en af en toe eens als de instructeur het nodig acht ook een opmerking op jouw los laten. Of alwel eens nagedacht om iemand jouw te laten observeren om te beginnen om naderhand te evalueren en door te spreken en evt. verbeterpunten aan te dragen.

Ik denk dat beginnen met volledige prive-instructie teveel jouw forceerd, is niet erg maar dat dat gelijk eindigt in staken en strijd met je paard daar kun je beter wel aan gaan werken.

Succes!

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Niet kunnen rijden op commando......

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 17:33

Ik denk dat er al een groot probleem ligt in de communicatie. Je instructeur zegt A, jij denkt dan B. Ik denk ook dat er een groot verschil is in begriphantering. Daarnaast omdat je zonder instructeur wel je paarden aan het lopen hebt, heb je je eigen manier van rijden ontwikkeld waarvan, denk ik, je niet wilt afstappen. Met andere woorden, ik denk dat je moeite hebt met jezelf open stellen voor kritiek (positieve en negatieve) door anderen. Heel belangrijk is dus dat je op 1 lijn komt met je instructeur, en dat je ook begrijpt wat hij met een bepaalde opmerking/tip oid bedoelt. Leg aan je instructeur uit wat je thuis doet om iets te verbeteren of te veranderen in je rijden of om je paard iets nieuws aan te leren. Kortom, je moet in gesprek gaan met je instructeur.
Ga eens met iemand anders mee naar de les en luister dan eens alleen naar wat er besproken wordt tussen een instructeur en een leerling (je mag best eens met mij mee, ik woon wel in Noord Brabant).

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Niet kunnen rijden op commando......

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 21:46

Je bent geen buitenaards wezen, of anders ben ik het ook Lachen

Jouw berichtje is heel erg herkenbaar bij mij. Ik heb geen eigen paard maar ik rijd in de lessen op de manege. Ik ben ook erg slecht in lessen rijden, alles gaat fout en ik heb het idee dat ik van alle punten het slechtste laat zien als iemand mij les geeft.
Helaas mogen wij geen paarden huren op de manege om zelf te rijden maar ik heb eens met een wedstrijd meegedaan en toen mocht ik ook 10 minutjes losrijden.

Ik heb toen het achterste gedeelte van de bak genomen en heb echt HEERLIJK gereden en na de 10 minuten liep het paard SUPER en toen kwam de instructeur kijken en was ie verbaasd Haha!
De wedstrijd ging trouwens ook super toen en was ook eerste geworden Knipoog

Toen reed ik nog een keer in de les op datzelfde paard en nee, het ging niet meer.
Als ik iets alleen moet doen en iemand kijkt dan gaat alles fout en dan kan ik niets meer. Vreemd wel dat ik er geen last van heb bij wedstrijd rijden, maar misschien is dat omdat er dan niet iemand direct kritiek kan geven of ook omdat ik dan niet echt aan een paard rijd (nageeflijk rijden) maar dat ik netjes een proefje probeer te rijden.

Ik heb wel een verzorgpony waar ik een tijdje prive les mee heb gehad.
Ze was NIET vooruit te branden! Een half uur eraan gewerkt, ik was dood moe! De instrucrice gaat weg, ik rijd nog een beetje en ze was lekker voorwaarts en kreeg haar goed in galop!

En wat de oplossing is????? Geen idee, je hebt helaas dus niets aan mij maar alleen de bevestiging dat je geen buiternaardswezen bent Haha!
Ik lees mee opzoek naar een antwoord op deze vraag en als jij er een hebt gevonden zou ik het ook fijn vinden om te horen hoe jij het hebt aangepakt.
(de lessen in de manege zijn trouwens in een groep maar soms moet je iets als eerste doen of alleen)

Succes ermee Lachen Het is echt zonde van je geld op deze manier vind ik dan!

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: Niet kunnen rijden op commando......

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 21:56

Jij kan als ik het zo hoor heel goed met je paard communiceren.
Als je dat nou ook is met je instructeur probeerd.. Knipoog
Ik doe dat ook altijd in mijn les, ik vraag altijd van alles, ik zeg altijd wat ik niet fijn vind aan het contact, enz. wat ik op dat moment met het paard heb.
En eigenlijk zoek ik dan samen met m'n instructeur naar een oplossing.

Bienotje

Berichten: 10874
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Niet kunnen rijden op commando......

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:58

Ik heb trowuens zelf ook wel eens het idee dat zelf rijden beter gaat dan lessen, maar dat is ook omdat een instructeur de lat hoger legt. Die gaat niet met je alle oefeningen die allang zijn bevestigd herhalen maar vraagt nieuwe dingen. Nog even iets extra.

Uiteraard leer je ook ontzettend veel van ´zelf´rijden, puur en alleen maar lessen volgen en luisteren wat je instructeur zegt leer je alle handelingen zelf niet toe te passen.

Maar juist als je je paard netjes linksom kan sturen omdat de instructeur dat zegt terwijl je zelf liever rechts zou nemen maakt dat je werkt aan volledige controle en samenwerking met je paard.

Hoe doe je het verder met proeven die je rijdt? In een proef staan ook bepaalde onderdelen achter elkaar die je uit moet voeren. Daar kan je ook niet een ruimere draf inzetten als je gevoel dat geeft als een overgang naar stap wordt gevraagd..

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Niet kunnen rijden op commando......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 08:14

Bedankt allemaal voor het meedenken OK dan!
Ik heb jullie tips vaak doorgenomen en bedacht hoe ik het nu verder ga oplossen Lachen

Ik heb besloten om de instructrice van een stalgenoot te gaan vragen, zij heeft een fijne manier van werken en geeft naast dressuurlessen ook longeer/voltigelessen!

Ik zal eerst mijn probleem met haar bespreken en zal haar dan vragen wat zij ervoor voelt om eerst een paar keer longeer- en zitlessen te geven, zodat ik kan léren luisteren zonder dat ik daar direct mijn paard mee in de weg zit...
Als op een gegeven moment het vertrouwen groot genoeg is ga ik dan beginnen met 'gewoon' dressuurlessen en dit zal ik de eerste paar keren vast laten leggen op video en vragen aan haar of zij na de les dit samen met mij nog eens grondig wil bekijken, zodat ik alles met eigen ogen kan bekijken Lachen

Ik besef dat ik hier gewoon doorheen móet en ik hoop dat dat op deze manier gaat lukken!!

Als iemand verder nog tips heeft, hoor ik het erg graag!!

Bedankt!

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Niet kunnen rijden op commando......

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:17

Klinkt goed, succes!

palatijn

Berichten: 126
Geregistreerd: 25-04-05

Re: Niet kunnen rijden op commando......

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:11

Ik ben niet zo goed in twee dingen tegelijk doen, waaronder dus ook luisteren en doen, waardoor ik er ook niet veel van bakte in de les. Clown

Nu heb ik een hele fijne instructeur die precies weet hoe hij mij beter kan laten rijden! Lachen
Ik heb om de week les en in de tussentijd zijn er altijd wel dingetjes die niet zo lekker gingen of beter moeten kunnen.
Die dingen bespreken we dan aan het begin van de les. Daarna ga ik het proberen en hij zegt wanneer het goed gaat (af en toe wel een aanwijzing daarbij maar dat lukt me nog wel). Zo gaan we ieder dingetje af en voegen we nieuwe dingen toe, bij mij werkt dat super! Haha!

Veel succes verder!

lijn_

Berichten: 129
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Amsterdam (lijn), Blaricum (Atlas)

Re: Niet kunnen rijden op commando......

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 01:43

Dit is maar een brainwave hoor... maar is het geen idee om te beginnen met opdrachten van een instructeur die je zelfstandig uitvoert en opneemt op video?
Die kun je dan samen bespreken, je kan opdrachten meekrijgen om te oefenen, etc. Zo kun je langzaam wennen aan de instructeur, aan de stijl van aanwijzingen geven.
De correcties kun je dan verwerken door rustig zelf te oefenen, in plaats van je gevoel te moeten uitschakelen bij het opvolgen van aanwijzingen waardoor niks meer lukt...

ConcordeJarig

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Niet kunnen rijden op commando......

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:20

Dat heb ik héél lang op de wedstrijden gehad!
En dat had de instructrice ook in de gaten Duivel
Op het moment dat ik de baan in moest 'moest het even gebeuren', en dan schakelde ik mijn gevoel uit. Paard deed even gezellig mee, die werd vooral binnen gauw gespannen, en ik was eigenlijk al uitgereden voor het eerste onderdeel.
Hopeloos.
Godzijdank heb ik daar nu (ruim een jaar later, een bult concoursen, en inmiddels de B en L1 door) zo goed als geen last meer van. Voor mij zat het tussen mn oren, ik wilde het te goed doen, dat wou niet, dan werd ik gefrustreerd en stopte ik helemaal met 'rijden', dan deed ik maar wat. Ik kan nu beter onderdeel per onderdeel rijden, en ook gewoon normaal blijven rijden zoals ik thuis ook doe. Het was niet eens dat ik echt zenuwachtig werd ofzo, maar ik wilde zoveel te gelijk dat het rijden/voelen er even bij inschoot.
Ik denk idd dat jouw probleem voor een groot deel kan worden opgelost door een hele goede communicatie met je instructeur. Het hele 'wat voel je nu' verhaal.

Enigma

Berichten: 44
Geregistreerd: 01-02-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Niet kunnen rijden op commando......

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:41

Dat is best een ingewikkeld probleem. Ik snap volgens mij wel goed wat je bedoelt, ik heb het zelf ook heel lang een beetje (gelukkig niet zo heel erg) gehad. Ik denk dat je al een heel eind komt met de manier van aanpak die je net zelf postte!
Probeer in ieder geval vooral zo vanuit je gevoel te blijven rijden, het is juist ontzettend goed dat je dat zo kunt! Het is alleen de kunst om een instructeur te vinden die in dat zelfde straatje zit. Mijn instructeur vroeg vaak hoe iets aanvoelde, om te weten te komen of het wel net zo voelde als hij het eruit vond zien. Dit werkte erg goed voor mij, misschien heb jij er ook iets aan Lachen
Succes ermee in ieder geval!

manjar0w
Berichten: 11
Geregistreerd: 08-07-06

Re: Niet kunnen rijden op commando......

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 21:03

??????????

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Niet kunnen rijden op commando......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 23:13

manjar0w schreef:
??????????

waar slaat dit op als ik vragen mag?

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Niet kunnen rijden op commando......

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:48

Of manjar0w begrijpt jouw probleem niet of ze weet gewoon niet hoe ze je kan helpen. Heb je je nieuwe strategie al kunnen testen? Hoe is het gegaan?

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Niet kunnen rijden op commando......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 11:46

karijn schreef:
Of manjar0w begrijpt jouw probleem niet of ze weet gewoon niet hoe ze je kan helpen. Heb je je nieuwe strategie al kunnen testen? Hoe is het gegaan?

Vanavond heeft die stalgenoot les, dus ga ik het gelijk even met haar bespreken...
Even afwachten dus Lachen

Bedankt voor de tips allemaal OK dan!

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: Niet kunnen rijden op commando......

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:28

Vraag aan de instructeur/instructrice of die gewoon wil zeggen wat je fout (of goed) doet en hoe het dan beter kan. Met sommige mensen kan je wel een dialoog aangaan. probeer les te nemen van zo iemand.
doe je eigen oefeningen. ziet de instructeur dat het goed gaat mag ze best vertellen. als het fout gaat mag ze ingrijpen en zeggen hoe het anders moet. de video is namelijk wel na het rijden en dan kan je het niet tijdens de les nog eens proberen.
Als de instructeur zegt dat je een oefening nog eens moet doen op de volgende lange zijde oid dan kan je jezelf afleiden door op de korte zijde weer zelf wat te doen. houdt je je paard ook mooi bezig.
Hoop voor je dat t goed gaat komen...

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Niet kunnen rijden op commando......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 08:12

Bedankt allemaal voor de tips OK dan!

Ik heb inmiddels mijn eerste les weer achter de rug... Haha!
Die instructrice kwam ongeveer 20 minuten voordat mijn stalgenoot les had, dus ik had alle tijd om mijn probleem met haar te bespreken...
Ze reageerde ontzettend positief en zei dat we het gewoon allemaal rustigaan, samen, in goed overleg aan gingen pakken!

Ik was zo enthousiast (mede door haar enthousiasme) dat we meteen na de les van mijn stalgenoot even een kwartiertje aan de gang gegaan zijn (ik rij nog maar 15 á 20 minuten ivm rustig opbouwen na het veulen).

Ze keek eerst gewoon een paar minuten naar mijn manier van rijden en zij bevestigde dat ik op een fijne manier bezig was. Dat vond ik erg fijn om te horen en kon me daardoor gewoon lekker ontspannen Lachen
Vervolgens ging ze mij vragen: 'waarom doe jij dit?' en 'waarom doe jij dat?' Ze ging mij aan het denken zetten en we bleven continue communiceren! Het was echt ontzettend leuk, we vulden elkaar echt supergoed aan! Ik bleef gewoon ontspannen doorrijden en na 10 minuten had ik mijn paard echt superfijn aan het lopen!!
Ik heb nu alweer zó'n zin in de volgende les!
Die gaan we opnemen op video en daarna bespreken!

Ik heb er nu het volste vertrouwen in dat het dankzij jullie tips en deze fijne instrictrice helemaal goed gaat komen!!

Bedankt!! OK dan!

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Niet kunnen rijden op commando......

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:28

Top!

EvaSuzanne

Berichten: 822
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Niet kunnen rijden op commando......

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:26

Goed zo!!!