Hoe kun je een paard trainen op "rechte" lijnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanneh14
Berichten: 1806
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: ---

Hoe kun je een paard trainen op "rechte" lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 21:21

...Op "rechte" lijnen?

Mijn paard staat op een boerderij, samen met nog een pony. Deze boerderij is eigenlijk een melkvee-bedrijf.

Ik heb mijn paard inmiddels bijna een jaar. We zijn er nog niet aan toe gekomen om een bak aan te leggen, omdat de boerderij pas vernieuwd is en dat is eigenlijk nog maar sinds eind november klaar.

Er is wel weiland beschikbaar, maar ik woon op kleigrond, als het flink geregend heeft, is het spekglad.
Sinds de Koeien weer buitenstaan, train ik ook regelmatig in het weiland.

Maar ik vroeg met toch af, hoe je een paard goed kan trainen op lange, rechte stukken omdat ik dus in de wintermaanden, en tijdens het kuil-seizoen regelmatig train op een soort van buitenrit. (natuurlijk maak ik onderscheid tussen een echte buitenrit en werk.)
Zoals in een grote/bredere berm, maar die net niet breed genoeg zijn om als "bak" te gebruiken.

Wat ik meestal doe dan is:

- stelling vragen/rijden
- pasjes wijken
- halthouden
- pasjes achteruit
- heel veel overgangen rijden halt/stap/draf omdat galop vaak niet kan wegens een te natte, gladde ondergrond (de berm dan, dus dan rijd ik voornamelijk op de weg.)


Ik ben benieuwd naar de meningen en adviezen van m'n mede bokkers Knipoog

*ik hoop ook dat jullie me een beetje snappen Knipoog

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: Hoe kun je een paard trainen op "rechte" lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 23:37

Als je pad breed genoeg is, kun je nog heel bewust "slingeren", dus een soort kleine slangevolte. Hierbij heel bewust rijden en exact letten op zaken als omstellen en de juiste hoeveelheid buiging op beide kanten. Dit kan je ook afwisselen met links/rechts wijken of (als je paard dit kent) appuyeren.

Ook wat schoudervoor (beide handen uiteraard) en wellicht traver links/rechts afwisselen (of traver/schoudervoor).
Zo kan je nog best wat afwisselen.

Als je ergens even genoeg ruimte hebt voor wat werk op een voltetje, kan je dit ook eens meenemen.

Uiteraard kan je heel goed werken aan zaken als impuls, goede overgangen, veel schijnovergangen etc etc.

Kortom: wees creatief!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Re: Hoe kun je een paard trainen op "rechte" lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:05

Hetzelfde basis werk als in de bak gaat buiten ook prima. Goed erop letten dat je op twee teugels evenveel druk hebt, je altijd evenveel druk geeft op de teugel als het paard in jou hand legt (legt hij 5 kilo gewicht in jou hand, dan geef jij 5 kilo tegendruk niet meer, niet minder). Heel veel schakelen in het tempo en vanuit daar wat schoudervoor links en rechts (opletten dat de achterhand hier niet uitzwaait, met de achterhand travers denken en met de voorhand schouderbinnenwaarts. Aangezien er geen schot is waar het paard wat steun aan zou kunnen vinden zal hij eerder gewoon scheef gaan lopen, dus goed op de buiging letten.) Buiten kun je juist heel goed trainen vaak, een paard weet al gauw wanneer hij op de terug weg is en zal dan meer voorwaartse drang hebben wat het aanleren van iets nieuws of het trainen van de wat lastigere punten vaak gemakkelijker maakt.

Anoniem

Re: Hoe kun je een paard trainen op "rechte" lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:41

RT-D --> RT-P

Sanneh14
Berichten: 1806
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: ---

Re: Hoe kun je een paard trainen op "rechte" lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 23:08

Ok, bedankt Knipoog