pessoabit proberen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amanda2

Berichten: 3037
Geregistreerd: 14-12-02
Woonplaats: Zuid- Holland

pessoabit proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 18:29

Met mijn paard, 11 jaar, z2, doe ik de laatste tijd - met deze warmte iets minder, hihi - veel bosritten.
Helaaas wordtie daar door z'n enhousiasme nogal eens wat sterk door. In de bak is hij nog even soepel en licht als altijd, maar buiten wil hij gewoon graag harder en dan valt hij op zn voorhand.
Hij is gewend aan s&t, maar buiten wil ik hem daar niet mee rijden. Doe dat nu op n dubbelgebroken watertrensje, maar heb daar net niet genoeg aan.

Mijn vraag: zijn er mensen met ervaring met een pessoabit in zo'n geval?
Mijn doel is hem buiten net zo licht te rijden als in de bak, heb nu soms het gevoel dat ik te ruw (moet zijn) in de hand.

Pessoa of andere ideeen?

Qimm

Berichten: 15177
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: pessoabit proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:31

Hard trekken aan een gewone trens of minder hard trekken aan een pessoa heeft een beetje dezelfde uitwerking heb ik het gevoel.
Martingaal of thiedeman geen idee?

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Re: pessoabit proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:34

Ik rij mijn paard ook met pessoa buiten,zei word ook heel enthousiast en sterk in de hand.
Ik reed eerst met een bustrens buiten ,maar dan moest ik toch best wel veel in haar mond zitten,wilde ik een beetje realext kunnen rijden.
Met de pessoa gaat het beter,al vindt ik dat ze soms nog heel erg door me heen loopt met pessoa.
Maargoed ik zou het gewoon proberen,en kijken wat je zelf vindt.
Ik heb bij mijn paard ook een pelham,leren bitje en een hackamore geprobeert maar vond de pessoa toch het fijnste.
Succes ermee!

Hubbieuit

Berichten: 137
Geregistreerd: 09-07-06

Re: pessoabit proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 23:37

heb er zelf geen ervaring mee ... maar van anderen hoor ik wel veel positieve geluiden.... zeker buiten

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: pessoabit proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:59

Ik reed mijn vorige paard op de buitenrit met een kimberwick om dezelfde reden. Geen probleem.

PaulineDP
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-04-06
Woonplaats: Zwevegem - Belgiƫ

Re: pessoabit proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:11

Ik gebruik op wandeling ook altijd een pessoa (en een martingaal). Mijn paard (die vrij groot en sterk is), is op een gewone trens eens aan de kletter gegaan en ik maak dat liever niet nog eens mee. Ik had gewoon niets meer te vertellen. In de piste gebruik is een gewone trens en daar heeft hij dan wel voldoende aan.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: pessoabit proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:52

Mijn fjord is met een dubbel gebroken bitje aan de kletter gegaan en ik had er geen behoefte aan om dat ritje over te doen. Ik heb er dus, na veel denken een pessoabit met 3 ringen ingedaan. De ene teugel heb ik normaal vast zitten en de andere (heel bewust een knalrode als in Noodrem) aan de onderste. Daar rij ik nooit mee, maar het is wel mijn extra rem, mocht het nodig zijn.

Ze liep gewoon door de watertrens heen en dan kon ik trekken wat ik wilde, maar ze vertikte het. Nu heb ik de rode teugel een enkele keer nodig gehad en met wat lichte druk is het voldoende om te corrigeren. Daarna rijden we weer verder op de normale manier. Voor ons werkt het!

Anoniem

Re: pessoabit proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 12:57

RT-D --> RT-P

renskek

Berichten: 1953
Geregistreerd: 27-10-05

Re: pessoabit proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 16:30

Ik rijd mijn Z-paard (springen) op concours met pessoa-bit. Hij is gewoon te sterk voor mij anders in het parcours. Ik doe dan wel 2 teugeld, 1 door de grote ring en 1 door het eerste kleine ringetje. Dan werk je niet meteen in, maar kun je een ophouding maken met je onderste teugel als je het nodig hebt. Hopelijk heb je hier wat aan! Succes!
Ik do er ook wel eens een slof aan als ik buiten rijd, maar dan wel met een normaal dubbelgebroken bit.

larrylurex
Berichten: 702
Geregistreerd: 18-07-05

Re: pessoabit proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:08

Pessoa is ideaal met buitenrijden EN met springen. Altijd de handrem bij je!!!
Ik heb zelf eentje van happy mouth, een echte aanrader!, succes ermee.

amanda2

Berichten: 3037
Geregistreerd: 14-12-02
Woonplaats: Zuid- Holland

Re: pessoabit proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 12:19

Even n update:
Ik rij er sinds een week mee buiten en het bevalt super!!
iedereen bedankt voor hun ervaringen!!