Hoe berijden jullie je pony voor het springen=

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karton
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11-08-04

Re: Hoe berijden jullie je pony voor het springen=

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:14

Het 'electrisch rijden'.

Veel overgangen. Galop, draf, gelijk wéér galop.
Halthouden, paar pasjes terug, galop aanspringen. Half rondje galop, weer terug in draf, gelijk middendraf, weer terug, even stappen.
Zo word hij extra goed aan mijn been.
Verder tussendoor veel figuren ; stelling hier, buitenstelling daar, een keer een pasje opzij.
Maar blijven controleren.

Als hij eenmaal een beetje los is, balkjes draven. Een beetje zoeken hoe zijn bui is ; de ene keer loopt hij heeel lang, dus dan lukken de balkjes niet goed. Dan moet ik dus weer terug naar het losrijden en hem er meer onder rijden en meer in mijn hand rijden.
De andere keer gaat dit beter, dan leggen we de balkjes wat hoger. Daarna gaan we wat spelen. Halthouden voor de balkjes, halthouden na de balkjes, wegrijden na de balkjes, net wat.
Als we dit ongeveer gehad hebben, is hij helemaal los, aan mijn been, en kunnen we beginnen.

Dit is erg nodig bij mij, en mn paard. Het is niet de makkelijkste, het liefst zou hij als een dolle dwaas in rengalop over de hindernissen heenstieren.
Daarom rijd ik zo los ; hij blijft zo goed op mij letten, hij word los, is goed aan mijn been, maar ik kan hem toch in controle houden.

miltonlover

Berichten: 762
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: moergestel

Re: Hoe berijden jullie je pony voor het springen=

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:11

Ik rijdt eerst gewoon dressuurmatig, veel voltes, slangevolstes, galopje links en rechts.
Daarna begin ik met een paar cavalletis achter elkaar, en meestal zet ik ze daarna op elkaar Tong uitsteken
En dan de echte hindernissen, ik begin meestal al best hoog, omdat ze dan al warm is van de cavaletti's etc.

Jozaa

Berichten: 192
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Hoe berijden jullie je pony voor het springen=

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:42

20 minuutjes inrijden, overgangen, figuren en alles. Zodat je paard goed reageert op je been, dan cavelleti werk en balkjes lopen, dan een rustig kruisje. En dan het echte springwerk!

spekkiejnfu

Berichten: 1366
Geregistreerd: 07-01-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe berijden jullie je pony voor het springen=

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:45

RobinCera schreef:
paar rondjes stappen, andere hand.
paar rondjes draven, andere hand.
rondje galop, andere hand.
kruisje draf, kruisje galop en dat een stuk of 4 keer. en daarna steiltje + het hogere werk Lachen


ik dus ook Lachen

Anoniem

Re: Hoe berijden jullie je pony voor het springen=

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:49

Ik rijd mijn pony eerst dressuurmatig, dan begin ik laag (omdat mijn pony al 22 jaar oud is)..
En tussendoor dressuur ik ook, en dan neem ik zo nu en dan een sprong. Knipoog

Si_monee

Berichten: 2899
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Hoe berijden jullie je pony voor het springen=

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 13:50

Lielle schreef:
neem aan dat je een in-uitje bedoelt Knipoog Ja hoor, regelmatig. Worden ze mooi vlug van voor.



ja, In-uitje Tong uitsteken VZ shet van me sprong wel goed, maar hij stormt soms op de hindernis af, en dan zet ie niet goed af, springen in uitje was dus super handig had het een keer uitgeprobeerd nou ging prima,

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Hoe berijden jullie je pony voor het springen=

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:21

dan moet je toch beginnen met tempocontrole in de dressuur Knipoog

Si_monee

Berichten: 2899
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Hoe berijden jullie je pony voor het springen=

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 18:02

Lielle schreef:
dan moet je toch beginnen met tempocontrole in de dressuur Knipoog



in de dressuur is de tempo prima, maar bij het springen word ie opgewonden en gaat ie voor de hindernis vaak crossen, maar het gaat nu al wat beter springen in uitje heeft geholpen en stoppen voor de hindernis, nu gaat het prima ze springt wel erg regelmatig maar soms nog wat hard

Sizz
Berichten: 7838
Geregistreerd: 02-11-04

Re: Hoe berijden jullie je pony voor het springen=

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 18:06

Ik rij meestal een kwartiertje dressuur voor het springen.
Dan rij ik net zo dressuur als anders: veel overgangen en figuren.

Met springen stap ik tussendoor veel. Lachen

Anoniem

Re: Hoe berijden jullie je pony voor het springen=

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:52

RobinCera schreef:
paar rondjes stappen, andere hand.
paar rondjes draven, andere hand.
rondje galop, andere hand.
kruisje draf, kruisje galop en dat een stuk of 4 keer. en daarna steiltje + het hogere werk Lachen


zo zou ik het ook doen

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Hoe berijden jullie je pony voor het springen=

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 07:19

Bolhvj schreef:
Lielle schreef:
dan moet je toch beginnen met tempocontrole in de dressuur Knipoog



in de dressuur is de tempo prima, maar bij het springen word ie opgewonden en gaat ie voor de hindernis vaak crossen, maar het gaat nu al wat beter springen in uitje heeft geholpen en stoppen voor de hindernis, nu gaat het prima ze springt wel erg regelmatig maar soms nog wat hard

maar als je tempocontrole in de dressuur goed is, kun je hem ook makkelijk langzaam krijgen met het springen Knipoog

Alle problemen met springen vinden hun oorzaak in je dressuurbasis Haha!

Si_monee

Berichten: 2899
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Hoe berijden jullie je pony voor het springen=

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 10:51

in de dressuur is de tempo prima, maar bij het springen word ie opgewonden en gaat ie voor de hindernis vaak crossen, maar het gaat nu al wat beter springen in uitje heeft geholpen en stoppen voor de hindernis, nu gaat het prima ze springt wel erg regelmatig maar soms nog wat hard
[/quote]
maar als je tempocontrole in de dressuur goed is, kun je hem ook makkelijk langzaam krijgen met het springen Knipoog

Alle problemen met springen vinden hun oorzaak in je dressuurbasis Haha!
[/quote]

Er zijn genoeg problemen tijdens het springen ik weet ook wat de oorzaken er van zijn maar deze vertel ik liever niet in het openbaar in dit topic anders krijg ik misschien problemen,

Leoniee
Berichten: 1490
Geregistreerd: 07-12-04

Re: Hoe berijden jullie je pony voor het springen=

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:28

Eerst ong. 20 minuutjes dressuur, veel overgangen zodat hij goed aan het been is als ik ga springen en daarna balkjes draven en dan gewoon beginnen met een laag kruisje en dan steeds wat hoger Lachen

loon_corr

Berichten: 2621
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Groningen,sappemeer

Re: Hoe berijden jullie je pony voor het springen=

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:24

Rondje links rondje rechts stappen
paar figuurtjes.
en dan over in draf.
even losweken paar pasjes weiken,voltes,gebroken lijntjes,aan de teugel
en dan begin in met springen ik ga niet eerst galoperen dat doet de mijne met het springen:)
Groetjes Ilona

l_cindy
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-07-06
Woonplaats: sappemeer

Re: Hoe berijden jullie je pony voor het springen=

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 22:09

eerst dressuur rijden tot dat ie los is !!!:D

Anoniem

Re: Hoe berijden jullie je pony voor het springen=

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:44

Hallo allemaal,

ik heb zelf geen eigen pony, ik had afgelopen zondag op een pony van kennisen waar ik wel vaker op rijdt 1,50 gesprongen:D, die pony springt zz, maar ik heb ook opgebouwd. eerst heb ik ook nog een twintigtal minuten dressuurmatig bereden. miss. een hele stomme vraag, maar als jullie je pony's laten stoppen voor de hindernis, leren jullie ze dan niet weigeren? ik weet dit verder niet, ik rijd altijd op manegeknollen:D

Groetjes Desiree

Si_monee

Berichten: 2899
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Hoe berijden jullie je pony voor het springen=

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 21:20

Okee dan

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Re: Hoe berijden jullie je pony voor het springen=

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 12:26

Eerst lekker losstappen en losdraven met een lange teugel. Daarna wat oppakken en nog wat draven: verzamelen, arbeidstempo en middendraf afwisselen.
Beetje zijwaarts lopen op beide handen (schouderbinnenwaarts, buitenwaarts.) In stap EN draf.
Daarna galopperen (OOK op beide handen.) Vervolgens nog wat tempowisselingen (stap -> galop, draf -> halthouden, halthouden -> galop..) Lekker de achterhand loswerken Pling
Ondertussen haar proberen ontspannen te rijden (ik ben wel ontspannen, maar Caprice niet. Die ziet overal interessante dingen Sigaar )

Daarna beginnen met balkjes (als deze er liggen) of een laag sprongetje (kruisje, steiltje.) En dan maar omhoog werken Knipoog Ik ga meestal niet hoger dan 1 meter, omdat ik nog moet werken aan mijn houding en onze samenwerking (ze komt soms niet helemaal uit..)

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Re: Hoe berijden jullie je pony voor het springen=

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:10

Ik wissel de gangen wat af. Stap, draf, galop. Liefst zo laag en rond mogelijk. Voor het springen pak ik hem op. Ik moet niet te lang losrijden omdat hij anders snel moe wordt.

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Hoe berijden jullie je pony voor het springen=

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:43

Lekker losrijden, dmv overgangen en het gehoorzaam maken. Gehoorzaamheid staat bij ons in de les altijd voorop, vaak zie je ook dat als ruiters hun paarden tijdens het losrijden hun zin geven, dat ze het normaal springen van een sprong wel op hun buik kunnen schrijven.

Ook leggen wij vaak balken op een volte waar we 2 galopsprongen tussen moeten maken.