Wat is het nut van 2 teugels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irmaaatje

Berichten: 781
Geregistreerd: 25-01-06

Wat is het nut van 2 teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 22:12

Ik zat eens in een boek te kijken, dat was al een vrij oud boek. Maar daar reden alle dresuur ruiters met 2 teugels aan 1 bitring, dus eigenlijk 4 teugels. Ik zat me dus af te vragen waarvoor dat is, en wat het helpt..

Weet 1 van jullie dat?

Alvast bedankt.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Wat is het nut van 2 teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 23:31

Bij de politie is het m.n. onstaan als veiligheid en als extra riempje voor het geval dat. Vervoer van een ander dier, maar ook als je eigen teugel breekt ben je niet allles kwijt.
Veel zaken zijn uit de militaire tijd, net als links opstappen. (Wij blij)

Anoniem

Re: Wat is het nut van 2 teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 23:36

Komt idd uit het leger, als er een teugel brak had je er nog een.
Tegenwoordig zijn de teugels van politiepaarden versterkt met ijzerdraad.

Perla

Berichten: 3694
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: friesland

Re: Wat is het nut van 2 teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:15

tegenwoordig is het geloof ik op wedstrijden verboden maar ruiters gebruikten het ook wel als "voorbereiding" op stang en trens

Anoniem

Re: Wat is het nut van 2 teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:23

Met dubbele teugel heb je meer grip vind ik.

irmaaatje

Berichten: 781
Geregistreerd: 25-01-06

Re: Wat is het nut van 2 teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 20:34

Dankje, dat kan wel kloppen want het boek was al vrij oud! en je ziet het eigenlijk nergens meer.

LIL schreef:
Met dubbele teugel heb je meer grip vind ik.

Daar krijg ik juist schuurplekken van op mijn handen!

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Wat is het nut van 2 teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:20

Ik vroeg me dat ook af. Vind het maar apart met 2 teugels! Kan je dan meer 'kracht' zetten?

irmaaatje

Berichten: 781
Geregistreerd: 25-01-06

Re: Wat is het nut van 2 teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 21:58

Neej, dat is voor veiligheid. als er dus 1 knapt ben je je paard niet gelijk kwijt..

Gerbriichh
Berichten: 484
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Wat is het nut van 2 teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:44

Perla schreef:
tegenwoordig is het geloof ik op wedstrijden verboden maar ruiters gebruikten het ook wel als "voorbereiding" op stang en trens



Ik heb er laatst nog iemand mee gezien.. Maar idd als voorbereiding op stang en trens.. Lachen

Perla

Berichten: 3694
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: friesland

Re: Wat is het nut van 2 teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:56

irmaaatje schreef:
Neej, dat is voor veiligheid. als er dus 1 knapt ben je je paard niet gelijk kwijt..

dan moet er wel wat gebeuren hoor wil je teugel kappen als je gewoon aan het rijden bent Clown

Anoniem

Re: Wat is het nut van 2 teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:11

Gebeurt nog (te) vaak hoor Perla. Wij hebben zelfs 2x gehad dat een bit brak bij de bitring. Nou dat komt echt niet door de kracht die je erop zet... Elk materiaal heeft een breekpunt...

Dubbele teugel is ook goed te gebruiken voor ruiters met een harde hand, om meer gevoel te leren ontwikkelen.

Babette1
Berichten: 110
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat is het nut van 2 teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:27

Als je je teugels regelmatig onderhoud is de kans op breken minimaal. Maarja, sommigen maken hun teugels nooit schoon, dus dan heb je kans dat ze breken.
En je hebt inderdaad ook mensen die met dubbele teugel rijden als "tussenstation" van trens naar stang en trens.
Er zijn er ook die een extra teugel hebben voor meer inwerking, bijvoorbeeld als je met een soort stang rijdt.

Seranolover
Berichten: 264
Geregistreerd: 13-08-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Wat is het nut van 2 teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:49

Als je hoog in de dressuur rijd gebruik je 2 teugels om hem net iets beter er door heen te krijgen en hem beter bij jou te houden;) vanaf de z1 mag je pas 2e dresssuur teugel stang en trens.. groetjes Anouk

why_not

Berichten: 100
Geregistreerd: 26-07-06

Re: Wat is het nut van 2 teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:48

Paardentango schreef:
Bij de politie is het m.n. onstaan als veiligheid en als extra riempje voor het geval dat. Vervoer van een ander dier, maar ook als je eigen teugel breekt ben je niet allles kwijt.
Veel zaken zijn uit de militaire tijd, net als links opstappen. (Wij blij)


ja klopt Ja

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Wat is het nut van 2 teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:15

Eigenlijk is het ook zo gek nog niet, al wil men tegenwoordig helemaal zelfs zonder hoofdstel zich te paard in het hedendaagse verkeer storten.
De wet voorziet daar nog steeds in.
Bezint eer ge begint en denk aan uw eigen veiligheid en die van anderen, ook die van uw paard. De mens is geleider en dus verantwoordelijk.
Niet alleen volgens de wet trouwens.

tjeus

Berichten: 425
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Wat is het nut van 2 teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:12

wel leuk om te weten van die 4 teugels!!

_karin_

Berichten: 3924
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat is het nut van 2 teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:40

Sommige paarden reageren er heel goed op, ik heb het met mijn pony ook geprobeerd en ik vond het eigenlijk best fijn. Lachen Alleen mijn pony reageerde er niet anders op, dus het werd wat overbodig. Knipoog Ik wist trouwens niet dat het bijde militairen wegkwam, eigenlijk hetzelfde idee gebruik ik als ik op een lange buitenrit ga, altijd een extra beugelriem bij me Lachen (om de nek van mijn pony) Stel dát hij knapt.. Knipoog

vientijntje

Berichten: 295
Geregistreerd: 19-04-05

Re: Wat is het nut van 2 teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:14

Degene waar ik vroeger les van had liet ons ook altijd met dubbele teugels rijden. Hij zei (het was iemand van de heeeeele oude stempel (en dus ook een oud mannetje Haha! )) dat je daardoor meer gevoel kreeg in je handen en dat je ook zachter werd.
Ik had ook het gevoel dat het werkte, je gaat veel minder aan de teugels hangen. Vraag me niet waardoor het komt.... Het voelt overigens ook wel prettig aan vind ik...

Miek_1993
Berichten: 59
Geregistreerd: 21-08-06

Re: Wat is het nut van 2 teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 23:09

Mijn pony is erg sterk met rijden en op twee teugels is hij minder sterk.
Ook spring ik met een pessoa bit en als hij er erg fijn op loopt dan doe ik een extra teugel eraan maar dan aan de middelste ring i.p.v. alleen aan de onderste;)

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Wat is het nut van 2 teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:47

Coco_Chanel schreef:
Mijn pony is erg sterk met rijden en op twee teugels is hij minder sterk.
Ook spring ik met een pessoa bit en als hij er erg fijn op loopt dan doe ik een extra teugel eraan maar dan aan de middelste ring i.p.v. alleen aan de onderste;)


maar wat ik dan niet snap. Oke, je pony is sterk. maar een paard rij je toch niet op kracht?

Je paard is sterk en vervolgens denk je op kracht haar minder sterk te maken? Het zal aan mij liggen. maar dat vind ik geen manier van paardrijden!

Miek_1993
Berichten: 59
Geregistreerd: 21-08-06

Re: Wat is het nut van 2 teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:00

als ik mijn teugel aan de middelste ring doe dat werkt mijn bit aös een gewone watertrens..dat doe ik dus als hij fijn loopt maar door op 2 teugels te rijden kun je bijv ook nog een ophouding aan de onderste teugel maken;)

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is het nut van 2 teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 07:10

RT-D -> RT-P

Bienotje

Berichten: 10886
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Wat is het nut van 2 teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:58

Heb me er tijdje terug ook in verdiept. Eigenaresse reed met twee teugels, ik met 1. Zij had het idee meer kracht en grip te hebben met dubbele teugels (ook psychologisch). Klopt, dikker in je hand dus meer grip (als de hand sterk in wil werken, lukt dit op dat moment dus ook omdat met een touwtrekwedstrijd als het ware de teugels niet uit je hand wegglijden Knipoog ). Daarnaast heeft een sterkere hand op dat moment meer oppervlak waarmee het inwerkt op het bit (twee teugels om het bit bestrijken meer ruimte dan 1 teugel).

Heb wel eens meer gehoord dat ´vroeger´ met een tweede teugel rijden veel werd toegepast. Maar tijden veranderen Lachen

Als voorbereiding op stang en trens lijkt mij dit niet nuttig. Juist dan moet je leren dat de invloed van verschillende teugels anders is. Dan nog liever bewust hiervan met een losser hangende slofteugel oefenen dan met twee teugels die beide zelfde effect geven.

Jozaa

Berichten: 192
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Wat is het nut van 2 teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 13:18

Voor de veiligheid, en je hebt ook meer kracht en grip. Maar dat is al gezegd geloof ik! Tong uitsteken

Simone_40
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Wat is het nut van 2 teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:19

Vroeger, vroeger, vroeger. Toen mocht je in de dressuur niet starten met een springteugel. Je moest toen gladde teugels hebben. Met een dubbele teugel rijden is inmiddels allang achterhaald en zelfs verboden op wedstrijden.