Haflinger verder laten komen in dressuur.. Tips??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sharon001

Berichten: 29
Geregistreerd: 12-08-06

Haflinger verder laten komen in dressuur.. Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 14:33

Hee,,
Ik heb een haflinger en vind het harstikke leuk om samen met haar veel dingen van dressuur onder de knie te krijgen. Wijken gaat al aardig, dus appuyeren en die dingen gaan we er ook wel in krijgen ( hoop ook dat ik haar er sover mogelijk mee krijg, niet dat we aan wedstrijden doen, maar vind het gewoon gaaf dat je ook een koudbloed best hoog kunt rijden, ookal wordt het vaak van de warmbloedpaarden verwacht). Veel dingen krijgen we in draf wel onder de knie, maar in galop is het een ramp. Nou is mijn vraag: Ik wil der in galop rustig en beheerst kunnen laten galopperen.. soms dan gaat het heel makkelijk, maar dan heb ik niet het idee dat se dat doet omdat ik haar dat dan vraag, maar dat het juist toevallig so uitkomt, want de andere keer kan ik der weer niks mee beginnen en raast se overal doorheen. Hoe kan ik haar nou beheerst laten galopperen en op die basis ook verder werken. soals galopswissels eruit krijgen etc...?

Verder heb ik nog een vraag over hoe ik der achterhand er meer onder kan laten lopen. en het strekken in der passen kan verbeteren. se doet alle gangen en wel netjes en se doet in draf ook wel dat wat ik van der vraag, maar sou graag willen dat se iets meer der benen optilt en zich zelf daarmee iets meer showt. Ik weet dat het er bij paarden er nature in moet liggen, maar mischien heeft iemand toch tips of een idee..

Groetjes Sharon

krumel
Berichten: 1663
Geregistreerd: 12-09-05

Re: Haflinger verder laten komen in dressuur.. Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 15:25

goed les nemen Pling
maargoed, ik ken genoeg koudbloeden die in het Z rijden, maar dat komt door jaren trainen en veel geduld (bij warmbloeden precies hetzelfde).
Als je trouwens denkt dat appuyeren en wijken met elkaar te vergelijken zijn heb je het echt goed mis. Mijn 4-jarige kan nu ook redelijk wijken. Maar voordat ie kan appuyeren zullen er best wel wat jaartjes met veel training voorbij gaan. Het lijkt nu wel alsof je zo snel mogelijk je paard allemaal 'kunstjes' wil leren.

Sharon001

Berichten: 29
Geregistreerd: 12-08-06

Re: Haflinger verder laten komen in dressuur.. Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 15:46

Hee..
Bedankt voor je tips, maar jammer genoeg kan ik daar weinig mee.. ik rij al behoorlijk lang en heb met men pony priveles, waar we dit ook allemaal behandelen, maar goed ik dacht mischien weten mensen tips hier op het forum.
Nee, ik weet dat daar verschil in zit.. heb zelf z paarden gereden, maar niet ieder paard is natuurlijk het zelfde. Ik bedoel er ook neit mee dat als se kan wijken dat het appuyeren ook wel gaat lukken, maar het heeft wel met het selfde te maken, onder andere wijken voor druk die jij geeft, natuurlijk pak je het wel allebij anders aan.

Het probleem echter is dat ik met andere paarden wel ver kom, maar aangezien ik mijn haflinger nu 3 en half jaar heb wil het wel eens botsen en kunnen we gewoon veel dingen al.. sinds een jaar interreseer ik me meer voor de dressuur, zoals onder adnere ook de vrijheidsdressuur.. en wil ik niet meer alleen de standaard dingen met der doen, maar ben ik toe aan nieuwe uitdagingen.. en zij evengoed ook.

Ik hoop gewoon dat ik met de galop meer kan doen, dus als iemand daar nog tips voor heeft, hoe ik der beheerster kan krijgen, laat maar zeggen, het zou mooi zijn als ik bij iederen galoppas controle over der kan krijgen.. Dus daarvoor tips harstikke welkom Knipoog .

EN als iemand nog iets weet voor de draf, achterhand er meer onder laten komen etc.. ook welkom.. Pling

Groetjes Sharon.

Cowgirl

Berichten: 23768
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Haflinger verder laten komen in dressuur.. Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:08

Ga eens lessen bij een andere instructeur. Dan heb je een frisse kijk en wellciht heeft hij of zij andere manieren om iets voor elkaar te krijgen.

Je galop klinkt vooral een onderdeel waar nog veel onbalans is.
Wellicht kun je wat meer longeren met de dubbel lijnen. Onbalans kan ook komen doordat je paard niet recht is of iets anders.

Ik ben geen instructeur en kan ook niet door de pc heen kijken. Er kunnen nl veel oorzaken zijn waarom iets niet lukt.

Misschien heb je wat aan de site www.hoefkatrol.com

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Haflinger verder laten komen in dressuur.. Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:43

Voor je galop is het goed je halflinger aan te leren van stap in galop aan te springen. Doordat je beginsnelheid in stap lager is zal je galop ook minder hard en gecontroleerder gaan.
Verder is een Z paard rijden niet hetzelfde als er één africhten dus daar komt nog wel wat meer bij kijken!
De achterhand ontwikkelen doe je door heel veel overgangen en tempowisselingen te rijden maar als je een goede instructeur hebt dan laat die je dat toch wel doen zeker??

Anoniem

Re: Haflinger verder laten komen in dressuur.. Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:02

RT-D --> RT-P.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Haflinger verder laten komen in dressuur.. Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:13

Maar als je in de draf de achterhand er al niet bij kan rijden waarom dan al aan galoponderdelen beginnen??? Ik denk dat je een tikkie te snel wil! Hou je gewoon vast aan diegeen die je les geeft en ga niet op je eigen houtje dingen aanleren bij je pony!

AnnemiekvM

Berichten: 8258
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Haflinger verder laten komen in dressuur.. Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:55

Mijn haf kon eerst ook alleen maar hard galoperen. Nu kun je het bijna lopend bijhouden. Dat is een kwestie van bespiering en uithoudingsvermogen. Nog een paar puntjes en we gaan M starten. Dus het kan best met een haf, alleen je moet er wat meer moeite voor doen. Het is wel heel leuk, zeker als je de sportpaarden eruit rijdt! Haha!
Succes

Jozaa

Berichten: 192
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Haflinger verder laten komen in dressuur.. Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:22

Neem een paar privéelessen van een góede instructeur/instructrice, daar kan je echt al heel veel van leren!
Succes ermee! Lachen

Deniesje2
Berichten: 3
Geregistreerd: 13-05-06

Re: Haflinger verder laten komen in dressuur.. Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:49

hoi,Ik heb ook een haflinger toen ik hem 4 jaar geleden kreeg kon hij ook nog niet veel en ging hij ook ongecontroleerd hard.Nu 4 jaar verder met iedere week priveles en bijna iedere dag rijden,mag ik nu Z2 met hem starten.Dus!!! aan de slag Sharon.



www.haflinger-merlin.nl




Z1+15 reservekampioen Zuid-Holland
18&19 aug. nat.keuring Den Bosch
2 Sept. Ned.kampioenschap Ermelo
16 sept. haflingerdag Ermelo

Anoniem

Re: Haflinger verder laten komen in dressuur.. Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 09:08

trainen trainen trainen.... en veel les nemen van een GOEDE instructrice.

Aranel
Berichten: 20212
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Haflinger verder laten komen in dressuur.. Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:26

Ik heb zelf ook een haflinger, en die wil ook nog wel eens de bak door racen als ze zin heeft. Ik zet haar dan altijd op een heel kleine volte, zodat ze niet sneller kan. Dan maak ik de volte steeds iets groter, en dan gallopeerd ze zo weer rustig de bak door.
Een slofteugel kan ook wel helpen, dan heb je wel wat meer 'controle'.
Succes Knipoog

ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

Re: Haflinger verder laten komen in dressuur.. Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 22:13

VivaLaVida schreef:
trainen trainen trainen.... en veel les nemen van een GOEDE instructrice.



Idd mee eens en zorg er ook voor dat je afwisseling in het werk hebt. Af en toe een sprongetje en een bosrit (mits je bos in de buurt hebt natuurlijk).

Succes!!

Smystique

Berichten: 1423
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Haflinger verder laten komen in dressuur.. Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 22:22

Geloof hebben in jezelf en in je haf Lachen
Zonder dat ben je nergens Lachen

En idd, goede instructie, veel oefenen maar het vooral leuk houden Lachen

Succes Lachen

Sharon001

Berichten: 29
Geregistreerd: 12-08-06

Re: Haflinger verder laten komen in dressuur.. Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 17:00

Hee,..
bedankt.. voor alle reacties..
Dat goede les nemen komt wel goed..!
En idd, mischien moet ik weer es wat meer afwisselen.. zal het ook niet erg gaan vervelen voor der als ik alleen maar dressuur..? maar als ik der net lekker heb met dressuren en dan ga springen of een keer wat anders ga doen, heb ik het idee dat ik daarna alles weer kwijt ben.. se kan ook als een gek op een hindernis af gaan.. wil ik gewoon niet!, maar idd blijven proberen, maakt al een hoop goed!..
Ik ga het weer met frisse moed proberen.. bedankt voor jullie reacties!
Kus.

p.s. als er nog meer mensen zijn die met hun haflinger hoog in de dressuur zitten of er mee bezig zijn.. plaese set het hier dan even neer.. vind ik altijd leuk om te horen..

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Haflinger verder laten komen in dressuur.. Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 00:31

Maar nou heb ik een vraag, waarom zou een haflinger niet kunnen appuyeren ? en waarom en andere instructeur, daar ligt geen probleem geloof ik?
Ik zie een vraag.
Via wijken, schouder binnen kun je rijden naar een appuyement. Hij/zijn zal geen Salinero worden en jij ook geen Anky, maar met ieder paard kun je hardstikke ver komen !
Is een haflinger echt een koudbloed trouwens?
Nou, genoeg stof tot praten.
Zelfs piaffe ligt in de mogelijkheden, waarom niet. Dit is echt onzin dathet niet zou kunne. Ken een piafferende Tinker, duss...

Haffie2006

Berichten: 184
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Haflinger verder laten komen in dressuur.. Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 08:49

Les nemen van een professioneel iemand er er vooral ingeloven'.
En geduld werkt ook altijd !!

Bienotje

Berichten: 10889
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Haflinger verder laten komen in dressuur.. Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:34

Juist ook die afwisseling met springen. Erg belangrijk, omdat je daar natuurlijk ook iedere keer weer in terug gaat naar de dressuur als basis. Af en toe een sprongetje tussendoor en weer terug naar de tempocontrole.

Af en toe is het best goed om die uitdaging op te zoeken dat je de controle net weer even kwijt bent. Denk eraan dat bv de stap goed gaat, dan zul je toch ook ondanks dat die overgangen naar de draf enzo gaan maken Lachen

Succes, beetje geduld en gewoon flink oefenen. Haffies kunnen ook hardstikke ver komen Knipoog