Wanneer gebruiken jullie je slof?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jolijneke
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-02-06

Re: Wanneer gebruiken jullie je slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:31

als je een slof nodig hebt om je paard nageeflijker te krijgen ben je mooi fout bezig.
leer eerst eens apaard rijden voordat je die krengen uit de kast haalt. er wordt altijd gezegd, ja maar bij mij hangt ie los: nou dan kan je hem er net zo goed af doen. of: hij ontspant zo lekker. nee heerlijk ontspannen rijden als je letterlijk in de krul getrokken wordt. ik heb een hekel aan slof. waar de rij kunst op houd begint de zadel kamer. en ieder paard valt zonder slof te rijden. dat jij het misschien niet kan betekend niet dat het paard niet zonder kan. ook paarden die ingereden worden die weten niet wat het echte nageeflijkheid is. die lopen alleen met de kop in de krul zonder enige aanleuning of ontspanning.

Steph1989
Berichten: 884
Geregistreerd: 29-07-05

Re: Wanneer gebruiken jullie je slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:41

Ik KAN paarden nageeflijk rijden, ik heb een merrie waar ik dressuur mee rijd, en mee spring en die rijd ik NOOIT met slof.
Ik heb ook nog een ander paard, dat totaal niet graag dressuurt, en die ik gewoon, om haar soepel te houden, af en toe met slof rijd.
Deze merrie heeft gewoon de voorkeur voor springen, en niet voor dressuur, en ze springt ook goed zonder echt dressuur, en voor mij hoeft ze niet beter en hoger dan ze nu springt. Dus bij dat paard zie ik echt het probleem van de slof niet... En, ze hangt er niet op ofzo, ik zet geen druk op de slof, en in de wendingen hangt hij soms wel eens los, maar ik zegt niet dat ik hem "niet nodig" zou hebben, dan kan je hem er idd net zo goed afdoen.

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Wanneer gebruiken jullie je slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:08

Seranolover schreef:
ik heb gehoord dat als je met een slof te vaak rijd je paard er veel te sterk van word en je hem op wedstrijd er niet door heen krijgt. ik rij altijd alleen maar met slof als ik in het bos ga, em met longeren nog wel is. maar ik wil van jullie wel is weten wanneer jullie het gebruiken groetjes Anouk.



Ik heb een lange periode gereden met slof omdat ze op haar onderhals liep, staakte en verschrikkelijk sterk was. Toen heb ik van alles heb geprobeert tijdens mijn lessen dus eerst zelf proberen er door te rijden in stap/draf/galop/schakelen uit eindelijk een passoabit werkte niet en toen heeft mijn instructeur gezegd slof er aan. Heb hier zeker een paar maanden mee gereden ondertussen op een gewoon bit de slof steeds iets langer laten en alleen nog maar er bij pakken als ze weer te sterk werd. Ik heb wel elke maand een wedstrijd gereden en dat ging dan super...voordat zij doorhad van he! hij is er af was mijn proef alweer klaar Haha! Uiteindelijk gaf ze zelf aan dat de slof er af kon ze ging er op hangen. Ik heb em er toen eraf gehaald tijdens mijn les en sindsdien loopt ze goed. Heel soms pak ik em er nog wel eens bij maar dat heeft meer met MIJ te maken dan met mijn paard
(medische reden).

Annelies200

Berichten: 555
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Wanneer gebruiken jullie je slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:13

Silviabol schreef:
Ik gebruik zelf geen slof maar ik raad je het ten zeerste af om hem te gebruiken bij springen. Je paard kan met zijn voorbenen in de slof "springen" en ook enge rugproblemen oplopen door het springen met een slof. Heb het helaas van dichtbij mee "mogen" maken.
Omdat je met buitenritten ook nog wel eens een maffe sprong mee kan krijgen is de slof daarvoor ook niet geschikt



woow daar zeg je me wat, had gisteren gesprongen met slof, (niet slim idd) maar dat ze er in kunnen springen had ik nog niet bij nagedacht. Wil niet weten wat er dan gebeurt Verdrietig Dank voor de tip

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Wanneer gebruiken jullie je slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:00

Nooit!

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wanneer gebruiken jullie je slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 22:55

Ik heb een vraag voor alle mensen die zo tegen het rijden met een slof zijn.

Wie van jullie gebruikt wel eens een bijzetteugel tijdens het longeren? Wat voor bijzet gebruikten jullie dan?

Grietjes
Berichten: 29
Geregistreerd: 01-04-05

Re: Wanneer gebruiken jullie je slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 14:44

Cinnepin schreef:
nooit, en hij zal er ook nooit aankomen ook Knipoog


hahahahah grietjes hahahahahah die vind ik goed Haha!


Ja waarom heb jij een banaan?

Anoniem

Re: Wanneer gebruiken jullie je slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:14

Nooit!
Ben geen fan van de slof. Je moet behoorlijk deskundig zijn wil je ermee om kunnen gaan en tja; die kunnen meestal al genoeg rijden. Het is en blijft, vind ik, een dwangmiddel. Geen slof voor mij

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re: Wanneer gebruiken jullie je slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:41

Hmm ik gebruik wel eens een bijzet teugel.
De naam weet ik ik niet, maar het is een soort elastiek dat van achter de oren naar het bit toe gaat en dan naar de longeersingel.

Ik heb geen eigen paard, bijrijdpaard.
De eerste paar keren dat ik op hem reed, ongeveer 1,5 jaar geleden, had de eigenaares zelf een slof omgedaan terwijl ik er zelf nog nooit eerder mee had gereden. Ik heb later op internet gelezen dat de slof, zeker als het op de verkeerde manier wordt gebruikt, schade kan toerichtten bij het paard. Toen heb ik er gelijk van afgezien en voortaan in de kast laten hangen Lachen
Laatst bijgewerkt door RicardoOpa op 31-08-06 20:44, in het totaal 2 keer bewerkt

hafgirl15

Berichten: 1157
Geregistreerd: 08-01-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Wanneer gebruiken jullie je slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:42

soms met longeren wel eens. Verder niet ( meer)

ampie
Berichten: 6
Geregistreerd: 31-08-06

Re: Wanneer gebruiken jullie je slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:06

Ik snap al het gezeur niet.Als je wel mag longeren met touwtjes of de slof,waarom zou je er dan niet mee mogen rijden?Het scheelt je soms een hoop tijd en voor het paard is het vaak ook prettiger als hij weet waar hij aan toe is.De geboden weerstand is namelijk steeds gelijk en dat geeft een rustigere ruiterhand waar door het paard eerder zal ontspannen.Voor jezelf is het ook fijn want je kunt zelf ook meer ontspannen.Voorwaarde is wel dat de slof altijd op dezelde legte blijft en de druk er af komt wanneer het paard nageeft.De teugel neemt dan de aanleuning over.Beste teugel ooit gemaakt.Wel verstandig gebruiken.

Corellaa

Berichten: 6380
Geregistreerd: 18-06-05

Re: Wanneer gebruiken jullie je slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:26

ampie schreef:
Ik snap al het gezeur niet.Als je wel mag longeren met touwtjes of de slof,waarom zou je er dan niet mee mogen rijden?Het scheelt je soms een hoop tijd en voor het paard is het vaak ook prettiger als hij weet waar hij aan toe is.De geboden weerstand is namelijk steeds gelijk en dat geeft een rustigere ruiterhand waar door het paard eerder zal ontspannen.Voor jezelf is het ook fijn want je kunt zelf ook meer ontspannen.Voorwaarde is wel dat de slof altijd op dezelde legte blijft en de druk er af komt wanneer het paard nageeft.De teugel neemt dan de aanleuning over.Beste teugel ooit gemaakt.Wel verstandig gebruiken.


Mee eens Afgod

Marieke__

Berichten: 2499
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Ravenstein

Re: Wanneer gebruiken jullie je slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:08

Ik ben het echt met ampie eens!!!!
Zoveel topruiters gebruiken de slof (ja dat heb ik gezien), niet dat veel uit maakt. Maar het betekend dat ze er dus niet slechter van gaan lopen!
Ik gebruik het zelf ook bij mijn paarden, ik heb geleerd hoe ik er mee omga. Zelf heb ik een jong paard waarbij ik het gebruik. Ik vind dat toch een stukje handigheid, ook van hem want hij leert het zo fijn aan. Het betekend niet dat ik hem altijd gebruik! maar het is meer voor reserve.. Bij mijn ZZ pony gebruik ik het net zo. ze worden er zoveel malen los van! Ik vind dat mensen teveel met een oordeel klaar staan dat het meteen slecht is, want hoe bewijs je zoiets? je moet er gewoon goed er mee om kunnen gaan!

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Wanneer gebruiken jullie je slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:09

nooit en daar begin ik ook niet aan Knipoog

Heb 1 keer op manegepaard met slof gereden en ik moest de slof van haar zooo ongelofelijk kort vastpakken dat het paard met zn kin letterlijk op zn borst liep.. Verdrietig Leek me niet echt normaal!! Boos!

Kheb toen de teugels gewoon lang gemaakt en voltes gereden totdat hij ging ontspannen en kreeg me toch commentaar van haar! Dorieke pak de teugels korter! Aan de teugel moet hij!!! Werd zo kwaad dat ik haar een grote mond heb teruggegeven Nagelbijten / Gniffelen

Marieke__

Berichten: 2499
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Ravenstein

Re: Wanneer gebruiken jullie je slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:14

Ja oke, maar dat is dus ook een vrouw zonder verstand. dat is ook niet de bedoeling met de slof Haha! wel een slimme actie van je Haha! Haha! niet veel mensen doen zoiets!

Sabbientje

Berichten: 4716
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Wanneer gebruiken jullie je slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 09:53

het liefst rij ik zonder slof laat ik dat eerst even zeggen, want ik vind het niet altijd prettig om hem erbij te hebben en verkeerd gebruik kan je paard echt schaden (heb het met een verzorgpaard meegemaakt)

Wanneer ik hem wel gebruik is als mijn paard dwars is. Dan maakt ze zich sterk en heb ik niets te vertellen.
De slof helpt me dan om haar rustig te krijgen en dan kan ik haar veel beter bij me houden.
Ik gebruik hem in overleg met mijn instructrice en alleen maar om de reden dat mijn paard, op die momenten anders de bak met aanveegt.

Ik heb hem er dan bij. Niet te strak, niet te los, maar net zo dat ze niet haar neus in de lucht kan doen en mij kan 'negeren'. Als ze netjes loopt dan hangt hij in een boogje.

het is dan ook een HULP middel in nood.

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Wanneer gebruiken jullie je slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 10:04

Ik rij Harm soms ook met slof om diverse redenen. Het is vooral in het begin dan iets makkelijker om hem ervan te overtuigen dat het goed is om met zijn neusje naar de grond te gaan en met inbuigen kan ik net iets meer betekenen. Daarnaast is het mijn "rem" voor als meneer denkt te moeten gaan rennen.

Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

Re: Wanneer gebruiken jullie je slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:57

Annelies200 schreef:
Silviabol schreef:
Ik gebruik zelf geen slof maar ik raad je het ten zeerste af om hem te gebruiken bij springen. Je paard kan met zijn voorbenen in de slof "springen" en ook enge rugproblemen oplopen door het springen met een slof. Heb het helaas van dichtbij mee "mogen" maken.
Omdat je met buitenritten ook nog wel eens een maffe sprong mee kan krijgen is de slof daarvoor ook niet geschikt



woow daar zeg je me wat, had gisteren gesprongen met slof, (niet slim idd) maar dat ze er in kunnen springen had ik nog niet bij nagedacht. Wil niet weten wat er dan gebeurt Verdrietig Dank voor de tip

Lieve meid,ik bedoel het helemaal niet verkeerd, maar als je bovenstaande niet hebt kunnen bedenken, dan vraag ik me af of je capabel genoeg bent om uberhaupt aan een slof te gaan denken....
neem gewoon een goede lesgever!
daar leer jij en je paard het meeste van Lachen

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Re: Wanneer gebruiken jullie je slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:01

Ik heb nog nooit een slof gebruikt. Nog nooit nodig geweest gelukkig. Wel heb ik mijn oude pony heel vroeger (op aanraden van mijn toenmalige instructrice) met gogue gereden. Hielp ons van de regen in de drup. Bij ons op stal (waar mijn huidige instructrice de lessen geeft) gebruikt vrijwel niemand een hulpteugel en als ze gebruikt worden sporadisch. Soms komen er mensen met een hulpteugel binnen, maar die wordt dan eigenlijk altijd aan de wilgen geknoopt Haha! (bij wijze van spreken dan hè *LOL*
Wel gebruik ik hulpteugels met longeren. Soms een slof, soms een pessoa, soms een bijzet. Hangt van het paard af.

Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Re: Wanneer gebruiken jullie je slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:04

Miirthe schreef:
Nooit!
Ben geen fan van de slof. Je moet behoorlijk deskundig zijn wil je ermee om kunnen gaan en tja; die kunnen meestal al genoeg rijden. Het is en blijft, vind ik, een dwangmiddel. Geen slof voor mij


Ben het helemaal met je eens! OK dan!

Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

Re: Wanneer gebruiken jullie je slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:08

Mies7 schreef:
Miirthe schreef:
Nooit!
Ben geen fan van de slof. Je moet behoorlijk deskundig zijn wil je ermee om kunnen gaan en tja; die kunnen meestal al genoeg rijden. Het is en blijft, vind ik, een dwangmiddel. Geen slof voor mij


Ben het helemaal met je eens! OK dan!


Wanneer een slof op de JUISTE op de juiste manier gebruikt word, heeft het GEEN dwangfunctie...
het frustrerende en verontruste is gewoon dat mensen graag de slof gebruiken om een paard mooi (de valse knik) te laten lopen...

Erg jammer....
En dan geld id.
Daar waar de kennis vd ruiter ophoud, grijpt het maar al te graag naar hulpteugels, ipv naar hulp te gaan zoeken in de vorm van lesgever...

Tjha

Berichten: 431
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: wierden

Re: Wanneer gebruiken jullie je slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:11

Ik heb de slof er vaak om hangen als ik longeer.
en rijden ?.. uhm kan mij niet meer herinneren wanneer dat was ik denk ergens richting de winter februari / maart ofso Lachen

Mexx

Berichten: 1063
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Grootegast

Re: Wanneer gebruiken jullie je slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:39

Ik heb niet eens een slof Haha! Ik heb geen enkele hulpteugel trouwens, alleen touwtjes voor het longeren, verder niks.

Viva

Berichten: 65
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijkerhout

Re: Wanneer gebruiken jullie je slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:02

dit is natuurlijk een eeuwige discussie, wel of niet.... als je er goed mee rijdt kan het niet veel kwaad om een extra hulpteugel te gebruiken, maar meestal als iemand er een hulpteugel omhangen doen ze dat omdat het paard niet luisterd enz... altijd de fout bij het paard.
Je kan best een hulpteugel gebruiken als jijzelf het allemaal nog niet snapt en je je handen stil wil gaan leren houden of mee met je been in plaats van met je handen het paard naar beneden te rijden. Een hulpteugel zegt het al het is een hulp voor jezelf niet voor je paard. Met de juiste hulpen heb je geen slofteugel nodig echt niet Knipoog

En wat betreft het druk zijn van het paard, ik heb bij paarden ook wel gezien hoe korter je ze houdt, hoe drukker ze worden, probeer het op te lossen met kleine ophoudingen, zelf ontspannen of evt voor het rijden even longeren dat ze hun ei kwijt zijn, want zou jij niet even wilen rennen na zo'n tijd op stal gestaan te hebben ( gelukkig staat ie van mijn niet lang op stal maar toch veel paarden wel) Ach gut

Viva

Berichten: 65
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijkerhout

Re: Wanneer gebruiken jullie je slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:06

kan misschien verkeerd uitgelegd worden dat je als je het zlef niet snapt er dan een slofteugel om te hangen, dat is niet de bedoeling, ik bedoel juist dat je dan even aan jezelf kan werken als je je wilt verbeteren en het liefst idd met behulp van een instructeur, zodat je de juiste hulpen weer geod beheerst om het zonder slof te doen. Lastig he? kan het niet helemaal goed uitleggen zoals ik het bedoel...