doorzitten op grote paarden moeilijk of moet je dat leren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
enidan23
Berichten: 373
Geregistreerd: 21-02-05

doorzitten op grote paarden moeilijk of moet je dat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 16:14

hey,,

ik ben geen dressuur talent,,ben er ook niet fanatiek meebezig maar meerdere hiero vast wel Knipoog
ik rij de laatste jaren op vrij grote paarden, zo rond de 1,78..en ja dat doorzitten he..dat wil gewoon niet.
ik zit ook liever op een pony eerlijk gezegt,, want dat zit heerlijk als je doorzit..bij grote paarden heb ik dat niet.
ligt het aan het paard.. ik bedoel zijn er ook grote paarden die wel lekker doorzitten of ligt het dus gewoon aan de bouw..? ik heb dus gewoon moeite met doorzitten op een groot paard,het kost me echt moeite om netjes op t paard te blijven zitten....vroeg me af of t dus gewoon puur trainen is of dat je op sommige paarden dus echt niet lekker doorzit?

Issake
Berichten: 239
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: borgloon (Belgie)

Re: doorzitten op grote paarden moeilijk of moet je dat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 16:16

ik heb dit probleem ook op mijn paard, kan er ook moeilijk op doorzitten, ze zeggen dat je dit gewoon moet worden en na een tijdje lukt het wel Lachen

enidan23
Berichten: 373
Geregistreerd: 21-02-05

Re: doorzitten op grote paarden moeilijk of moet je dat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 16:22

dat scheelt, ben ik iig niet de enigste Haha!

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: doorzitten op grote paarden moeilijk of moet je dat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:17

Dat scheelt per paard. Ik rijd wel eens een paard van tegen de 1.80 en die zit heerlijk, maar ken ook paarden die zo groot zijn waar je niet lekker op kan zitten. Maar ik ben van mening dat alles went.
En niet alle pony's zitten lekker, ik heb denk ik liever een paard om door te zitten dan een pony. Pony's maken van die kleine stapjes.

Shaar

Berichten: 9184
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Olderchurch a/d Asshole

Re: doorzitten op grote paarden moeilijk of moet je dat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:20

Op mijn manege stond ook eens een paard van 1.80m die echt enorm opgooide, en in het begin is het doorzitten dan altijd lastig. Maar daar raak je aan gewend! Ja En nu gaat het met andere grote paarden ook juist makkelijker, want die stellen eigenlijk niet veel voor in vergelijking met dat grote paard wat zo hoog opgooide Knipoog

Probeer jezelf zo diep mogelijk in het zadel te drukken, en ga helemaal mee in de beweging, dan komt het vanzelf Ja Het zit natuurlijk niet altijd even fijn, want het zit nogal 'beweeglijk', maar waarschijnlijk komt het goede gevoel vanzelf.

Roosch

Berichten: 36699
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: doorzitten op grote paarden moeilijk of moet je dat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:24

Ik ben zelf maar klein en ik ken 't probleem helaas maar al te goed Haha!

Als ik op de grotere paarden rij op onze manege, lijk ik wel een stuiterbal, jezus.

Maar sommige pony's zitten ook niet lekker door, daar doe ik dan meestal gewoon de beugels uit en blijf lekker stuiteren.
De les erna gaat 't meestal dan wel beter.

c_alsemgeest

Berichten: 20705
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: doorzitten op grote paarden moeilijk of moet je dat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 23:08

Wij hadden vroeger een manege paard die erg aan de maat was (rond de 1m80) Jaap heette hij Knipoog
De draf was nog wel uit te zitten maar in de galop maakte hij altijd zo veel sprong dat ik het gevoel had op een schip te zitten en er bijna vanaf te donderen Haha! Werd nog net niet zeeziek op hem Clown

Het hangt er denk ik meer vanaf hoe het paard opgooit... een klein paard kan veel afzet hebben in draf terwijl een grote een flakke gang heeft.
Zelf vindt ik grotere paarden nu vaak lekkerder zitten dan die kleine dribbelaars... ben laatst een paar keer op een (grote) pony naar het strand geweest, en toen was het doorzitten ook geen pretje Clown

Anoniem

Re: doorzitten op grote paarden moeilijk of moet je dat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:07

RT-D --> RT-P

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: doorzitten op grote paarden moeilijk of moet je dat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:36

ik denk dat het afhankelijk is van paard
ik heb eens op een gereden van ruim 1.75
Gooide enorm op, maar eemaal je het door had zat hij heerlijk.
het paard dat ik nu rijdt gooit enorm raar op, die zit erg moeilijk, en ik blijf dan meestal ook lichtrijden...

Mnique
Berichten: 299
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: Helmond

Re: doorzitten op grote paarden moeilijk of moet je dat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:17

Het ligt idd niet aan de grote maar aan het paard zelf. Bij ons op de manege staat een paard van zo'n 1.78m en die zit echt heerlijk door, niks gestuiter oid.
Terwijl een ander paard op de manege van ong de zelfde grote echt verschrikkelijk is om op door te zitten.
Bij pony's 't zelfde verhaal..
'T is iig belangrijk om te ontspannen en goed diep te gaan zitten, zoals Misshaffie al zegt kun je zonder beugels beter doorzitten, maar uiteindleijk moet je het met beugels ook kunnen natuurlijk Lachen

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: doorzitten op grote paarden moeilijk of moet je dat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:33

Ik ben van mening dat die grotere vaak wel lekkerder zitten. Ik kan niet doorzitten op een pony. Natuurlijk ligt het ook aan de beweging van het paard, makkelijkst is om dan iid zonder beugels te gaan rijden, zodat je steeds meer went aan dat gevoel...

Lilian__

Berichten: 2177
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Nunspeet

Re: doorzitten op grote paarden moeilijk of moet je dat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:28

als een paard goeie rugspieren heeft kan je makkeler doorzitten, ik heb zelf een tuigertje en kan ik ook steeds makkerlijker op doorzitten.

amy_leftover

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-09-05

Re: doorzitten op grote paarden moeilijk of moet je dat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:19

Het verschilt heel erg per paard. Ja
Ik moest op de manege op een gegeven moment overstappen naar de paarden, dat vond ik dus echt helemaal niks. Ach gut
De manege beschikte toen nog maar over 2 paarden, verder alleen maar pony's.
Ik kon op deze paarden dus ook echt niet doorzitten, maar ja ik moest er maar het beste van zien te maken.
Als ik dan moest doorzitten, deed ik dat gewoon in een hele rustige en verzamelde draf.
Dan was het nog behoorlijk goed uit te zitten en ik raakte er toen vanzelf aan gewend. *LOL*
Dus met trainen kun je er wel voor zorgen dat je netjes blijft zitten, maar het ene paard is toch echt prettiger bij het doorzitten dan het andere.

(de laatste zin is een beetje raar, maar jullie begrijpen vast wel wat ik bedoel. Tong uitsteken )

enidan23
Berichten: 373
Geregistreerd: 21-02-05

Re: doorzitten op grote paarden moeilijk of moet je dat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 15:37

aah oke..hahaha..heb dus grote paarden gereden doe gewoon niet lekker zaten,,en daar was ik benieuwd naar..
hoop nog eens een groot paard te rijden waar ik niet van af stuiter.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: doorzitten op grote paarden moeilijk of moet je dat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:40

Ik doe niets liever als doorzitten op mijn grote merrie van 1,75 Lachen

Marlouke

Berichten: 59
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Belfeld

Re: doorzitten op grote paarden moeilijk of moet je dat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:08

Denk dat het een kwestie is van wennen.
Ieder paard is anders en heeft anderen bewegingen, en het ligt er ook nog aan of het paard zich ontspant in de rug want op een gespannen paard kan je ook niet zitten.

knightloekie

Berichten: 2799
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Limboland

Re: doorzitten op grote paarden moeilijk of moet je dat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:42

mijn paard (1.75 m) zit als een huis.. Maar dat is mijn mening er zijn ook mensen die er niet op kunnen blijven zitten.. Het is zeker per paard verschillend maar je moet het gewoon vaak oefenen. In princiepe zou je op elk paard moeten kunnen doorzitten.... Dat de een fijner is dan de andere is een kwestie van persoonlijke keuze Knipoog

PowerHorseW

Berichten: 447
Geregistreerd: 04-07-06
Woonplaats: Nederland

Re: doorzitten op grote paarden moeilijk of moet je dat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:01

eeey

het kan indd aan een paard liggen dat het paard minder lekker doorzit.
maar het kan ook zijn dat jij meer een mens bent die beter op pony's kan rijden.
dat wil dus ook zeggend at je lekekrder op een pony zit dan op een paard.
want paarden kunnen ook heel lekker doorzitten.
ook doorzitten moet je kunnen op een paard want als je lang op een pony hebt gereden is het heel anders omdat een paard grotere stappen maakt.
als je vaker op een paard doorzit gaat het vast beter.

succes

Liberte
Berichten: 5345
Geregistreerd: 12-10-05

Re: doorzitten op grote paarden moeilijk of moet je dat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:04

Ik vind juist dat ik beter op paarden lekker kan doorzitten, want ze hebben ruime gangen en dan ga ik veel minder stuiteren dan bij pony's. Maar het ligt inderdaad ook aan het paard en pony zelf. Knipoog

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Re: doorzitten op grote paarden moeilijk of moet je dat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:27

Ligt idd aan het paard, op de een kan ik lekker doorzitten (1.75)
maar op mn verzorgfries van 1.60 was het in het begin ook erg k*t, nu zit ze ook erg lekker.

Gewoon kwestie van wennen

enidan23
Berichten: 373
Geregistreerd: 21-02-05

Re: doorzitten op grote paarden moeilijk of moet je dat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 14:45

gek joh...want ik heb dus de laatste jaren alleen op grote paarden gereden,1,78 en 1,76...
maar vond toen ik op de manege reed(al jaren geleden) dat ik toch lekkerder op pony`s zat.. ben ik denk ik toch een pony mens.

ushi

Berichten: 2895
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: Manchester

Re: doorzitten op grote paarden moeilijk of moet je dat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:46

Ik heb echt geen probleem met door zitten. Op geen enkel paard eiglijk.

enidan23
Berichten: 373
Geregistreerd: 21-02-05

Re: doorzitten op grote paarden moeilijk of moet je dat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 15:11

kan ook een probleem van mezelf zijn...
lijkt me heerlijk om op geen enkel paard moeite te hebben met doorzitten..
maar heb je ook geen voorkeuren dan? ushi? dat de een beter zit dan de ander?

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: doorzitten op grote paarden moeilijk of moet je dat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:56

Ik heb ook een paard (1,75) waarbij ik in het begin nauwelijks kon doorzitten (heeft ook heel sterke draf). Na veel oefenen, gewoon ontspannen zitten, paard in actief tempo door laten draven is het me ineens gewoon gelukt. Ik denk dat je de beweging gewoon moet gaan voelen en dan meezitten tijdens de draf.
Ook moet je niet je benen aandrukken; ze gewoon los laten hangen. Ook handen gewoon ontspannen houden.

l_cindy
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-07-06
Woonplaats: sappemeer

Re: doorzitten op grote paarden moeilijk of moet je dat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 22:00

komt van zelf wel ik kon ook nooit goed doorzitten maar heb een paar lessen gewoon bijna de hele les doorgezeten en tussen door oefenen enzo dan naa een tijdje gaat hjet beter
of gewoon eerst mee gaan met de beweging het lijkt eerst wel debiel maar het helpt wel na een tijdje als je zo blijft zitten probeer je gewoon stil te zitten Clown
weet niet of je het zo begrijpt:P



groetjes lisa Tong uitsteken