Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 09:06

Ik ben nu bezig met mijn 3 jarige Stermerrie.
Ze is nu een maand onder het zadel en het gaat heel fijn.
Mijn schema is als volgt, een dag rust, de dag erna longeren en de dag erna onder het zadel.
Dat bevalt zeer goed, maar ik ben wel benieuwd hoe jullie het oppakken.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:17

om de dag beweging, zeker als ze braaf zijn gewoon stoppen. vind het zelf belangrijk dat je een jong paard in zijn waarde laat.

daffene

Berichten: 1994
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:23

Inderdaad niet gaan overvragen en zeker niet elke dag met het paard werken.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:36

Ik doe de 3 jarige zo'n 3 keer in de week.
1 keer lekker longeren en 2 keer onder t zadel.
Niet te lang, gewoon even lekker rijden waar ze gehoorzaam is en dan is t weer klaar voor die dag Lachen

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:53

Destijds*8 jaar geleden* heb ik de mijne in het begin zo 4a 5 keer in de week gereden(de rest gelongeerd, grondwerk, werk aan de lange teugel of rust) en altijd gecombineerd met een grote dosis knuffels, wortels en pennylove Bloos . Op de rijschool kon hij niet op een wei of los ofzo en hij had wel zijn beweging echt nodig en na een paar maanden kon hij pas naar huis en daar moest ik het, als twaalf jarige, helemaal alleen kunnen opknappen, dus ik wou niet voor verrasingen komen te staan. Op de rijschool was ik nooit alleen en als ik problemen kreeg, had ik gelijk deskundige hulp(instructrice).

Ik reed trouwens zelden langer dan 10-20 minuutjes en als twaalfjarige valt dat gewicht op zijn rug dan ook best mee Knipoog , mentaal was hij zeker niet overbelast. Hij vond altijd alles geweldig/leuk/intressant en was eigenlijk een oversized hondje. Een volwassen troetelpony in een jong paardenlijf Haha! .

Ik hoor jullie al denken: Een twaalfjarige op een erg groen driejarig paard? GESTOORD! Wie doet zoiets nu? Mijn ouders dus(in overleg met instructrice)... Vork Ik ben superblij dat ze het gedaan hebben...maar achteraf heb ik ook ziets van:"huh?" en dan had ik niet eens een eigen pony ofzo gehad daarvoor. Natuurlijk ging het niet altijd van een leien dakje en natuurlijk had ik sneller hoger geweest als ik een ervaren paard had gehad. Maar we hebben zoveel samen geleerd en zoveel samen meegemaakt, ik zou het niet anders willen. We horen gewoon samen Clown ...

Maar denk als ik er nu een driejarige bij zou hebben dat die toch wat minder zou moeten doen...al heeft de mijne geen nadelige gevolgen daarvan ondervonden eerder het omgekeerde.

Smystique

Berichten: 1423
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:52

De mijne is nu 3 jaar en 4 maanden en we doen het heel rustig aan, heb geen schema waar we ons aan houden.

Pak langzamerhand steeds meer op. Maar meer dan 3 keer per week 10 min erop. zit er nog niet in.

Hecht op dit moment meer waarde aan het op- en uitgroeien

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:43

een aantal x per week. maar zeker geen 6 x.

Een jong paard moet plezier in het werk hebben. en absoluut niet gaan denken; Ohnee.. heb je haar weer!

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 07:11

RT-D -> RT-P

Anne_
Berichten: 2309
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 07:13

Bij ons worden ze 2 a drie keer in de week gereden. De rest van de dagen gaan ze in de stapmolen (1 uur alleen stappen)
En ze hebben zondag vrij

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:14

Een beetje beweging, maar niet constant doorrijden tot er zweet op haar hals staat. Gewoon stoppen wanneer ze het goed doet en uitbundig belonen.
Rijd eerst 1 of 2 keer per week. De rest gewoon lekker stappen aan de hand, longeren (niet te veel), enz.
Daarna een beetje opbouwen tot 3 keer per week en zo verder.
Succes ermee!

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:59

Wij rijden onze pas beleerde haflinger van 3,5 jaar oud, ook drie keer in de week. Ik merk echter wel aan haar dat ze veel drukker en ongeduriger is wanneer je haar een of twee dagen niet "door de handen" hebt gehad. Probeer dus nu de andere dagen grondwerk te doen en een dag in de week rust.

Ze heeft er overigens wel ontzettend veel lol in, wanneer ik met onze andere (7-jarige) haf bezig ben, trappelt ze van ongeduld en kijkt zo van "mag ik strak ook?"

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 10:17

Ha, zo te lezen doen we het allemaal toch wel hetzelfde!
Zelf vind ik het ook erg belangrijk om mijn paardje plezier te laten houden in het werk en dat lukt erg aardig!
(ze komt nog dagelijk hard hinnikend aangerend als ik haar ophaal in het land!)

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:31

ik zou iets van 4 keer per week doen Ja

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:18

Mijn paard reed ik 3/4x in de week. Eerst rustig aan 20min. en later 30min. Ik rijd liever zo vaak mogelijk, en dan korte stukjes, dan een paar dagen niet.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:20

vind herhaling vooral voor een jongpaard heel belangrijk. En de mijne was in t begin echt een draak, ze was erg heet. Zodra ik haar maar heel zachtjes aanraakte met been schoot ze al vooruit dus als ik die 3/2dagen stil zou zetten zou het echt een bommetje worden (nu niet meer...ze is nu ookal een tijd onder t zadel) Als je kort rijd is daar niks mis mee. Ik longeerde ook vaak met pessoateugel. Dan reed ik b.v 3 x en 1x longeerde ik.

Moniek
Berichten: 4027
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: grave

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:22

elmiran schreef:
Mijn paard reed ik 3/4x in de week. Eerst rustig aan 20min. en later 30min. Ik rijd liever zo vaak mogelijk, en dan korte stukjes, dan een paar dagen niet.


helemaal mee eens,ik doe dat ook ik rij hem 4 a 5 keer in de week.
Dit dan een min of 20 of 30, ik merk dat hij het leuk vind en dat ik zou echt aan het opbouwen bezig ben.
Als ik hem 2 dagen of langer niet rij dan kan ik weer een stapje terug doen daar waar ik gestopt was.

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:50

tuurlijk, ik tem even.

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 17:02

zinloze reactie verwijderd

hop
Berichten: 208
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 17:11

elmiran schreef:
vind herhaling vooral voor een jongpaard heel belangrijk


Idd, door regelmatig te rijden leren ze sneller en voorkom je dat ze vervelend worden.
Wij proberen onze jonge paarden/pony's elke dag te rijden (dus ook tijdens beleren), en dan in het begin zeker niet te lang.
Gemiddeld komt dat neer op 5 a 6 keer per week, 10 a 20 min. per keer. Stoppen wanneer ze het goed doen is dan wel heel belangrijk.

Wij hebben er overigens nooit problemen mee dat ze geen plezier in hun werk hebben.

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 20:03

Ik ben alleen al 10 minuten bezig om de spieren van mij paard op te laten warmen, dus 10 minuten haal ik niet, hihihi!
Ik denk trouwens ook niet dat ze er dood van gaan hoor, zo vaak rijden, maar ik wil het gewoon rustig aan doen, mijn merrie is ook nog drachtig.
(uitgerekend 13 april 2007)

Romy18
Berichten: 1054
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: Mol belgie

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:13

hey hey

bij mij ligt het er veel aan wat voor soort paard ik onder m'n kont krijg hoe ver ze zijn lichamelijk en metaal maar gem komt het neer om 2 keer buiten rijden rechte lange stukken lekker los laten zodat ze op der eigen benen leren lopen en dan 1 a 2 keer in de bak puur gehoorzaamheid en dat komt dan neer om 20min erop zitten waarvan 10min rijden en 10 min stappen.

greetz

mietjuh

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: France

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:18

ik rij mij 3 jarige zo'n 4 x per week... en 1 x longeren...
hij heeft erg veel energie en plezier in het rijden, als het goed is is het goed en stop ik.
hij pakt het erg goed op.

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 20:42

Zijn jullie paarden allemaal net onder het zadel?
Want of je nou eentje hebt die al een half jaar zadelmak is of eentje die net een maand onder het zadel is, scheelt lijkt mij toch wel.

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:31

Mijn haflingertje reed ik ook een 4-5 tal keer per week maar ik zat er toen maar maximum een kwartiertje op ongeveer.

Casca
Berichten: 4068
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Almelo

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:34

het eerste halfjaar 3 keer per week erop, de rest rustdagen en daarna langzaam uitbouwen Lachen Tenminste zo deed ik het Lachen