Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rachelll

Berichten: 1961
Geregistreerd: 15-07-06

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 17:45

mijn paard is met zijn 2,5 jaar al zadelmak gemaakt. eerste half jaar 2 tot 3 keer in de week en 2 de half jaar 3 keer p week rijden. nu hij 4 is rij ik zo'n 4 keer in de week.

alano

Berichten: 976
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Amstelveen

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:39

Rachelll schreef:
mijn paard is met zijn 2,5 jaar al zadelmak gemaakt. eerste half jaar 2 tot 3 keer in de week en 2 de half jaar 3 keer p week rijden. nu hij 4 is rij ik zo'n 4 keer in de week.


hoop dat dat een grapje is.... met 2.5 er al op gaan zitten

Rachelll

Berichten: 1961
Geregistreerd: 15-07-06

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:41

alano schreef:
Rachelll schreef:
mijn paard is met zijn 2,5 jaar al zadelmak gemaakt. eerste half jaar 2 tot 3 keer in de week en 2 de half jaar 3 keer p week rijden. nu hij 4 is rij ik zo'n 4 keer in de week.


hoop dat dat een grapje is.... met 2.5 er al op gaan zitten


zie pm!!

Animal_ABC

Berichten: 1343
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Zoersel (BE)

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 19:35

Ik heb Noa zadelmak gemaakt toen ze 3,5 was. Ik wisselde af tussen rijden op de wei, wandelen aan de hand (verkeersmak maken, mevrouw had nog nooit een auto gezien! heb zo kilometers gedaan!), longeerwerk, dubbele lange lijnen, paniektraining, eens een keertje vrij springen (30 cm), later een buitenritje,... en zo deed ik ongeveer drie of vier activiteiten per week, waarvan 1 of 2 keer rijden.
Pas deze zomer, toen ze 4 werd, ben ik haar echt dressuurmatig gaan doorvragen. Nu rij ik 2 à 3 keer in de week, de rest staat ze op de wei dus heeft ze zowiezo beweging.

carrie79

Berichten: 1004
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 09:59

Mijn paard hebben we zadelmak gemaakt toen hij net 3 was. (mei dit jaar)....heel rustig aan gedaan. Ik zit er nu sinds een week of 6 zelf op. In het begin reed ik echt 10 min. aan de longe...inmiddels rijdt ik ongeveer 15-20min. en dat ongeveer 3 x in de week. Ik vraag nog weinig van hem aangezien hij nog echt jong in zijn lichaam is...hij moet nog wat uitzwaren en daar moet hij wel de kans voor krijgen vindt ik. Hij reageert hier goed op. Als ik hem langer stil laat staan wordt hij ongedurig (al staat hij wel in de stapmolen een half uur iedere dag). Maar als ik hem elke dag zou rijden zou ik hem overvragen..dus prima oplossing zo.

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:21

Ik rijd mijn driejarige nu weer twee tot drie keer per week. Toen we bezig waren met beleren, heb ik haar elke dag gedaan zon 10 min., om haar karakter. Toen dat ging, heb ik haar om de dag gedaan. Twee weken voor de keuring heb ik haar vijf tot zes keer gedaan. En na de keuring had ze een week of twee vrij omdat ik met een hersenschudding zat. Nu ben ik dus weer van plan om terug te gaan naar om de dag maar dat ben ik weer even aan het opbouwen. En zelf weer vertrouwen te krijgen.

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:31

Toen mijn Fuegootje 3 en half was ben ik er eens op gaan zitten zonder zadel.
Toen hij 4 was heb ik hem aan het zadel gewend.
Daarna een enkele keer erop gegaan.
Aan de hand buiten gelopen en ik erop, zo'n 1 keer per week, daarna weer rustig op de wei.
Nu is hij al vier en half geweest en heb ik een paar keer op de wei wat voltes en nageeflijkheid gereden.
Straks ga ik hem door middel van de dubbele longe trainen en dan wil ik zo'n 2 keer per week erop gaan, waarvan 1x buitenritje.
Ik heb geen haast, paarden groeien tot hun 6e nog flink dus doe ik voorzichtig.
Ik hoop hem nog zeker 25 jaar te hebben dus nog tijd genoeg om te rijden!

Cello
Berichten: 183
Geregistreerd: 27-03-04

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:34

White Hawk "train" ik om de dag. Rij of longeer hem 3 dagen in de week. de andere dagen mag hij lekker in het land spelen of ff los in de bak.

monique1983

Berichten: 3689
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: heteren

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:38

hoi

ik heb mijn fjord met 3 jaar pas en zadel opgelgd en rij nu 3 keer per week met haar buiten de eerste 3 weken ging het supper en nu wijkt ze steeds met het hoofd naar links en kost me heel veel moeite haar recht te houden en ze bokt nu ook als je haar en tikje geeft met de zweep zijn er meer mensen die dat haden met en jong paard dat het eerst supper gaat en daarna ineens moeite met het paard hebben

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 19:12

Ik ken mensen die hebben een 3-jarige, en die rijdt 2 dagen per week en de rest staat hij lekker in het land Lachen En af en toe longeren..

byjou1983

Berichten: 2331
Geregistreerd: 29-05-06

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 20:19

Mijn 4.5 jarige doe ik 4 tot maximaal 5 keer per wijk 20 minuten rijden.
Daarnaast staat hij iedere dag nog op de wei.
Veel knuffelen vertroetelen.
Op rustdagen laat ik hem lekker op de wei en wordt er lekker niets gedaan!

Niet overvragen dus , en wat je doet rustig aan opbouwen , de mijne gaat echt heel goed nu , is ook pas vanaf april onder het zadel!

Suc6 Haha!

Naambordje

Berichten: 2255
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:48

Zorg dat wanneer jij rijdt, er na die dag een rustdag komt. Keer op keer!

MarjoNoor

Berichten: 80
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Dwingeloo (Drenthe)

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:32

ik vind dat je nu een goed schema hebt. En ze moeten er ook wel plezier in houden dus nu vind k et goed maar dat ik mijn menign...

monique1983

Berichten: 3689
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: heteren

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 04:12

hoi is er iemand die dat ook heeft dat je pony in het begin nergens moeilijk over doet en na en paar weken eigelijk zo donder is dat je denkt hoe kan ie eerst zo geweest zijn

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:55

monique22 schreef:
hoi is er iemand die dat ook heeft dat je pony in het begin nergens moeilijk over doet en na en paar weken eigelijk zo donder is dat je denkt hoe kan ie eerst zo geweest zijn


Monique, ik zou eerst even kijken of je hem niet te veel laat doen of over vraagt.

Andere reden kan zijn omdat ze eerst nogal overdonderd zijn dat er iemand op hun rug zit en ze stuurt en het tempo bepaalt.

Als ze wat zekerder worden en de bedoelingen begrijpen, worden ze vaak wat manser en gaan je uitproberen. Hou de afwisseling er in, misschien wat nieuwe figuren rijden.

Naambordje

Berichten: 2255
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:55

Er is meestal een terugval bij een jong paard..
Eerst hebben ze het eigenlijk nog niet zo door, maar op den duur gaan ze uitproberen en vervelend doen. Lachen Komt vanzelf goed!

Anoniem

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 16:00

mijn 3 jarige werkt 3 keer per week ongeveer, 1 keer in de les en 2 keer ontspannen werken. Zoals een bosritje met lange teugels of longe werk Lachen

tweetty
Berichten: 118
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: 's-gravenzande

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 16:08

ik heb een 4jarige merrie en die is nu een jaar onder het zadel.
Ik rij haar 4 keer per week echt serieus dressuur en dan 2x longeren (bijgezet) zo'n 40a45 minuten en 1 dag in de week is ze vrij.

Anoniem

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:44

Toen mijn paard 3 was (2 jr geleden) deed hij 2 keer in de week 15 min iets onder het zadel.
Daarvoor was ik wel lichaamlijk bezig met hem. Zorgen dat alle spiergroepen mooi los zijn dmv gerichte massage e.d.
Pas dan stapte ik op en deed voornamelijk stappen en 2 keer een paar rondjes door de baan sturen in draf.
De rest van de week wandelden we voornamelijk door het bos we hebben kilometers afgelegd. En ik deed eens per week een sessie van grondwerken dit om de conditie op te bouwen zonder extra belasting.
Maar 3 kwartier is wel erg veel voor een 3 jarige was eigenlijk pas net onder het zadel is...

nico1982
Berichten: 532
Geregistreerd: 05-11-05

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:51

3 keer per week rijd ik mijn drie jarige nu (inmiddels 5 maanden OHZ), twee keer met instructie/begeleiding, 1 keer een bosrit, soms de vierde keer ook een bosritje, de andere dagen mag meneer lekker genieten!!!

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:33

Ik heb mijn jonge paard met 3 jaar zadelmak gemaakt (dit was vorig jaar) Ik reed hem maar een keer in de 2 twee weken een kwartiertje (hij was er in de groei en hij was zo mak en slim dat ik vaker niet nodig vond. Nu is hij 4 en sinds februarie rij ik hem 3 tot 4 keer per week een kwartier tot een half uur. Ik heb hem nu 4 keer gestart (direct in de L1) en hij had alle keren prijzen en dikke wp. Ik kreeg van de jury zelfs complimenten dat hij zo mooi rechtgericht en ontspannen was.

Je hoef helemaal niet vaak te rijden met een jong paard (alleen een hele brutale moet je wat vaker rijden) en al helemaal niet lang. Als je rijdt moet je alleen wel heel duidelijk en consequent zijn. Kort maar krachtig rijden. Direct stoppen als het goed gaat. Mijn andere paard is nu Z2 en die is 7. Die rij ik ook niet eens elke dag; meestal zo'n 5 keer per week, soms 4 keer en ook meestal niet langer dan een half uur tot 3 kwartier.

Als ik sommige ruiters hoor dat zij zeker 20 minuten tot een half uur nodig hebben om 'los' te rijden, denk ik altijd dat er dan iets niet goed gaat. Een paard dat namelijk eerlijk en met beleid wordt getraind, lekker in zijn vel zit en voldoende afwisseling en beweging krijgt (weidegang!!! Liefst de hele dag) is namelijk al 'los' van zichzelf.

d0rien1988
Berichten: 58
Geregistreerd: 14-08-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:22

ik ben het eigenlijk wel eens met jou schema TS.
Ik ben van mening dat je met een 3-jarige heel rustig aan kan beginnen. (verschilt uiteraard een beetje per paard) maar een aantal dagen rust, beetje longeren en een paar keer rijden in de week (hooguit 20 min) vind ik een prima schema. Daarnaast geef ik de voorkeur aan elke dag (of in ieder geval zo vaak mogelijk) een aantal uren op wei.
Dat vind ik wel de ideale training voor een jong paard. Ik denk dat ze daardoor vrolijk blijven, en toch geod getraind worden maar niet overbelast.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Jong paard rijden, hoe vaak per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:32

Wij longeren praktisch nooit, alleen als er niet gereden kan worden (geen tijd/ziekte/weet-ik-wat) dan krijgen ze zo beweging.