Eraf gebokt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MNOOUK
Berichten: 6
Geregistreerd: 14-09-06

Re: Eraf gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:45

Saskiaah schreef:
Ja ik dacht ook, ik houd dat hoofd makkelijk omhoog, niet dus! Hij deed het zo snel dat ik zo op zijn nek lag, gelukkig staat hij wel gelijk stil als ik eraf lig.. maar ik weet ook even niet zo snel hoe ik dat hoofd goed omhoog kan houden als hij hem zo onverwachts naar beneden gooit!


probeer een keertje een martingaal Lachen
zorgt ervoor dat het paard niet kan duiken met ze hoofd, maar ook niet dat hij hem in de lucht kan gooien.

vincenza

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Re: Eraf gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:46

NEEEEEEEEEEJ GEEN Martingaal!
laateens naar zijn rug kijken, vanwege het slechte zadel zou hij wel eens een klein beetje last kunnen hebben.

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Eraf gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:50

Hoe weet je dat het paard alleen last heeft van een slecht passend zadel in de galop?

Mijn advies is niet meer rijden tot je een passend zadel hebt, en 'lui' kan je beschouwen als 'JONG'. Belast het dier altijd te weinig, liever te weinig dan te veel... een paard zo jong dat bokt is altijd een alarmsignaal. veel succes verder!

vincenza

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Re: Eraf gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 18:00

Paraat schreef:
Hoe weet je dat het paard alleen last heeft van een slecht passend zadel in de galop?

Mijn advies is niet meer rijden tot je een passend zadel hebt


is ze mee bezig

Citaat:
, en 'lui' kan je beschouwen als 'JONG'. Belast het dier altijd te weinig, liever te weinig dan te veel... een paard zo jong dat bokt is altijd een alarmsignaal.


helemaal mee eens

even voor 50 euro een ostheopaat erbij halen, fysiotherapeut

Saskiaah
Berichten: 512
Geregistreerd: 04-11-05
Woonplaats: Hilversum

Re: Eraf gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 22:58

Ja maar het geld groeit mij ook niet op de rug! Ik heb al alles voor hem betaald zoals zijn zadel, hoofdstel, halster, setjes etc.. dus daar heb ik nu echt geen geld voor.. Boos! en hierboven staat toch dat ik morgen een zadel krijg.. Knipoog

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Eraf gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 23:06

Nou hopelijk komt er een zadel op wat wel past. Een te groot zadel, dan stel ik mij voor dat de kamer te groot is, dan stel ik mij voor dat dat op de werveluitsteeksels van je paard komt te liggen en is het niet zo vreemd dat je paard bokt of ander wangedrag gaat vertonen. Het is niet om jou af te zeiken, maar een goed zadel is een "must" voor het welzijn van je paard. Zelf zou ik kiezen voor een boomloos zadel, de bespiering en vetverdeling van je paard zal nog veranderen, maar wie ben ik Clown

Saskiaah
Berichten: 512
Geregistreerd: 04-11-05
Woonplaats: Hilversum

Re: Eraf gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 23:07

Ik neem een zadel speciaal voor haflingers, dus dat kan nooit verkeerd zijn lijkt mij. Tong uitsteken

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Eraf gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 23:11

Saskiaah schreef:
Ik neem een zadel speciaal voor haflingers, dus dat kan nooit verkeerd zijn lijkt mij. Tong uitsteken


Er zit qua bouw ook veel verschil in Haflingers, van het brede, robuuste tot het slankere model Duivel .

Saskiaah
Berichten: 512
Geregistreerd: 04-11-05
Woonplaats: Hilversum

Re: Eraf gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 23:12

Goh dat wist ik niet.. Knipoog

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Eraf gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 23:19

Knipoog We horen wel of het bokken opgehouden is. Succes met je paard.

Saskiaah
Berichten: 512
Geregistreerd: 04-11-05
Woonplaats: Hilversum

Re: Eraf gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 00:59

Dankje. Lachen Is er eigenlijk een hulpteugel die het beneden gooien van het hoofd kan verminderen? Ik las hier dus al dat een martingaal NIET goed is?

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Eraf gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 02:00

Ik vind persoonlijk dat je een hulpteugel niet moet gebruiken voor zoiets. Dan kan je beter het geld dat je zou gebruiken voor de hulpteugel gebruiken voor de fysio... Eerst kijken of er geen lichamelijke oorzaak is.

Verder, ik bedoel dit niet gemeen. Maar vind ik niet dat je kan zeggen; "ja ik betaal alles al, en heb geen geld voor fysio dus dan die niet" want op die manier kan je het paard verzieken.
Succes ermee iig.

vincenza

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Re: Eraf gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:22

LovingTweety schreef:
Ik vind persoonlijk dat je een hulpteugel niet moet gebruiken voor zoiets. Dan kan je beter het geld dat je zou gebruiken voor de hulpteugel gebruiken voor de fysio... Eerst kijken of er geen lichamelijke oorzaak is.

Verder, ik bedoel dit niet gemeen. Maar vind ik niet dat je kan zeggen; "ja ik betaal alles al, en heb geen geld voor fysio dus dan die niet" want op die manier kan je het paard verzieken.
Succes ermee iig.


Ja, sorry, ben ik het helaas ook mee eens.

Die 50 euro voor die ostheopaat maakt wel het verschil tussen pijnloos en plezierig werken voor jouw paardje of het met pijn voortzetten van het werk en de hele dag met pijn in je rug staan op het land.
Komt dat Mensenkind weer, kan hij niet voor je werken, terwijl hij dat eigenlijk wel wil.
Dus ja geen hulpteugels, en ja wel een fysiotherapeut/ostheopaat erbij.

Wat gebeurt er met hulpteugels? je paard zet zich vast én de pijn wordt erger. dus nog meer bokken. Hij vertelt je er wat mee, en je bent al op de goede weg.

Stel je bent mijn kind, je zegt: mam ik heb zo'n pijn in mijn rug want mijn schoenen waren te klein, kunnen we naar de dokter?, mam luistert niet, je schopt haar want dan hoort ze het misschien. Hoe gek het ook klinkt, jij bent toch zijn "mam" die daarvoor móet zorgen. Helaas, misschien minder stappen of minder ander dingetjes doen, want tsja dat is toch je paard.

Jij zou boos zijn wanneer er niet naar jou geluisterd wordt, wat is een paard toch vredelievend en braaf: hij blijft het accepteren dat je erop mag zitten, terwijl jij dan niet die fysio erbij haalt.
Ik zei al: wat een superpaardje.

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Eraf gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:11

Saskiaah schreef:
Ja maar het geld groeit mij ook niet op de rug! Ik heb al alles voor hem betaald zoals zijn zadel, hoofdstel, halster, setjes etc.. dus daar heb ik nu echt geen geld voor.. Boos! en hierboven staat toch dat ik morgen een zadel krijg.. Knipoog


Nogmaals bij een paard van die leeftijd is bokken altijd een alarmsignaal.
Nogmaals, belast hem liever te weinig dan te veel.
En als laatste, zoek je heil niet bij hulpteugels.

Hij is nog hardstikke jong. Wáárom gooit hij zijn hoofd naar beneden? (kan je niet beter zeggen: "hij protesteert", ipv "hij heeft streken"?) Als hij bokt ben je wmb al weer te ver gegaan. Wacht bijvoorbeeld lekker met galloperen tot alles weer goed is... in dit geval is een hulpteugel niet het antwoord. Succes ermee, het is een hardstikke leuke haflinger Lachen
Bespreek het eens met zijn eigenaar.
Laatst bijgewerkt door Yabloko op 15-09-06 12:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Saskiaah
Berichten: 512
Geregistreerd: 04-11-05
Woonplaats: Hilversum

Re: Eraf gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 12:15

LovingTweety schreef:
Ik vind persoonlijk dat je een hulpteugel niet moet gebruiken voor zoiets. Dan kan je beter het geld dat je zou gebruiken voor de hulpteugel gebruiken voor de fysio... Eerst kijken of er geen lichamelijke oorzaak is.

Verder, ik bedoel dit niet gemeen. Maar vind ik niet dat je kan zeggen; "ja ik betaal alles al, en heb geen geld voor fysio dus dan die niet" want op die manier kan je het paard verzieken.
Succes ermee iig.

Ja maar het is toch logisch dat ik niet alles voor hem kan betalen? Het is niet eens mijn paard, en ik doe al zo mijn best alles voor hem te kopen zodat ie het beter heeft zoals een passend zadel, nieuw hoofdstel en een goed halster enzo..

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Eraf gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:21

Ik zou ook bij zo'n jong dier zeker niet naar de hulpteugels gaan grijpen, dat maakt alles alleen maar erger.
Ik zou voorlopig even niet rijden en een ostheopaat of fysio erbij halen (die vind ik toch iets belangrijker dan de "setjes" die je ook al voor hem hebt betaald Knipoog ) maar de eigenaar mag zéker ook wel wat betalen aan zijn/haar paard, zeker de medische kosten (maar dat is slechts mijn bescheiden mening)
Dus niet rijden tot je zeker weet dat er niets aan de hand is met de rug.

Ik zet overigens even een vraagteken bij de plek waar dit topic nu staat. Het is dan wel met buitenrijden maar heeft daar verder niets mee te maken, even een mod afwachten.

Saskiaah
Berichten: 512
Geregistreerd: 04-11-05
Woonplaats: Hilversum

Re: Eraf gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 12:22

Ik denk persoonlijk niet dat hij wat aan zijn rug heeft hoor, maar dat is ook mijn mening!

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Eraf gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:26

50 euro is natuurlijk geen wereldbedrag en het gaat om de gezondheid van je paardje.
Ik ken een paard dat flinke drukplekken (daardoor zelfs niet meer rad lopend) aan een slecht passend zadel over heeft gehouden.
Nu, 5 jaar jong en na behandeling van een ostheopaat is ze weer helemaal boven Jan!!

Dan erbij: je verzorgt het paard van iemand anders, dat je als eigen mag beschouwen. Maar ik denk dat je dus ook de realiteit onder ogen moet zien: het is niet jouw paard!! Daarmee wil ik niet zeggen dat je niet ongelofelijk lief en zorgzaam moet zijn, maar wel dat de echte eigenaar misschien wel die 50 euro kan missen om zijn/haar paardje niet de vernieling in te helpen...(en nee, daarmee wil ik dus ook weer niet zeggen dat jij het verkeerd doet, wel dat ze je best een beetje mogen helpen!!)

Enfin: ik hoop dat het zadel dat je nu krijgt beter past en dat daarmee in ieder geval erger voorkomen wordt.
Probeer de centen voor een ostheopaat te bemachtigen en kijk naar het resultaat: je zal echt staan te kijken!!

Succes!

mieky18
Berichten: 272
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: purmerend

Re: Eraf gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:27

ik denk dat het aan het zadel licht en in galop mss wel te erg gaat schuiven
waardoor je paard er last van kan hebben...hebben ze geen andere zadels die wel
op je paard passen???anders zou ik dat gewoon proberen...
en anders is het gewoon beetje klieren wat hij doet omdat ie nog zo jong is...

su6 ermeej!!

Saskiaah
Berichten: 512
Geregistreerd: 04-11-05
Woonplaats: Hilversum

Re: Eraf gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 12:33

corine1981 schreef:
50 euro is natuurlijk geen wereldbedrag en het gaat om de gezondheid van je paardje.
Ik ken een paard dat flinke drukplekken (daardoor zelfs niet meer rad lopend) aan een slecht passend zadel over heeft gehouden.
Nu, 5 jaar jong en na behandeling van een ostheopaat is ze weer helemaal boven Jan!!

Dan erbij: je verzorgt het paard van iemand anders, dat je als eigen mag beschouwen. Maar ik denk dat je dus ook de realiteit onder ogen moet zien: het is niet jouw paard!! Daarmee wil ik niet zeggen dat je niet ongelofelijk lief en zorgzaam moet zijn, maar wel dat de echte eigenaar misschien wel die 50 euro kan missen om zijn/haar paardje niet de vernieling in te helpen...(en nee, daarmee wil ik dus ook weer niet zeggen dat jij het verkeerd doet, wel dat ze je best een beetje mogen helpen!!)

Enfin: ik hoop dat het zadel dat je nu krijgt beter past en dat daarmee in ieder geval erger voorkomen wordt.
Probeer de centen voor een ostheopaat te bemachtigen en kijk naar het resultaat: je zal echt staan te kijken!!

Succes!

Dankje voor je reactie, maar het voordeel is dat ie heel weinig is gereden verder, en het zadel dus ook niet veel heeft opgehad. En die eigenaar belt nou eenmaal niet snel iemand, maar ik zal het eens aan hem voorstellen. En @ een paar hierboven of ik een setje koop of niet dat ik mijn zaak he. Knipoog

@ Miek ik ga vandaag een nieuw haflingerzadel halen. Lachen

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Eraf gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:39

Laat je het zadel aanmeten door iemand met verstand van zaken die bij jou op stal zadels komt passen?

Saskiaah
Berichten: 512
Geregistreerd: 04-11-05
Woonplaats: Hilversum

Re: Eraf gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 12:40

Nee het is iemand uit de buurt met een haflinger van het zelfde postuur maar ze heeft twee zadels, en op stal kan ik het passen

Bienotje

Berichten: 10887
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Eraf gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:59

Lieve meid, wat voor afspraken staan er betreft financien voor het paard? Als je geen eigenaar bent en de eigenaar om wat voor reden ook bv is gedwongen om deze te verkopen zit jij met alle spullen over waar je niets aan hebt.

Als je dus een ander zadel gaat passen, vraag er iemand bij die meer verstand van zadels heeft dan iemand die je alleen maar kan toezeggen dat het waarschijnlijk wel goed ligt. Ga je af op de kwaliteiten van degene die het zadle kwijt wil? Bedenk dan dat als ze zegt dat het zadel goed ligt zij er baat bij heeft, omdat ze het zadel graag wil verkopen.

Dat je setjes koopt is natuurlijk helemaal jouw zaak, maar volgens mij is heel paardenland erover eens dat het kopen van setjes géén reden mag zijn waarom je geen geld meer over hebt voor een da, osteopaat of weet ik dat als je paard dat nodig heeft. En dit paard heeft dat gewoon nodig, net als goed advies voor een ander zadel.

Mijn advies: het is een jong paard. Makkelijkste is om daarmee te gaan werken in de bak met les. Als je daar geen mogelijkheid voor hebt en je merkt dat de eigenaars je daarin ook niet willen ondersteunen. Wees dan verstandig en bedenk bij voorbaat alwel of dit is wat je wil en kán. Heb je zelf kwaliteit genoeg om een jong paard door te rijden zonder les of bak tot je beschikking?

Saskiaah
Berichten: 512
Geregistreerd: 04-11-05
Woonplaats: Hilversum

Re: Eraf gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 13:03

Hij gaat zijn paard niet verkopen want hij heeft er meerdere en die staan op zijn eigen land dat hij betaald per jaar. En dat setje is al een tijd geleden besteld, dus waarom zou ik dat nu nog gaan afzeggen? En waarom zou ik hem niet kunnen rijden zonder bak? Alles gaat prima verder, hij stapt en draaft heel netjes alleen de galop ging niet goed, niet iedereen heeft automatisch een bak tot zijn beschikking. En zij doet het zadel weg omdat het voor haar haflingermerrie was die is verkocht, nu hebben zij een nieuwe ruin MET zadel erbij dus hebben ze een zadel teveel.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Eraf gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 13:14

Dus wil ze het zadel kwijt en zal ze niet al te betrouwbaar zijn wat advies geven betreft, ik neem aan dat dat iswat Bienotje bedoelt.

Citaat:
En @ een paar hierboven of ik een setje koop of niet dat ik mijn zaak he.

Daar bedoel je mij dus mee, was niet naar bedoelt hoor (zie smiley) maar je geeft het zelf aan in het rijtje met dingen die je hebt "moeten betalen" waardoor er geen osteo of fysio meer betaald kan worden, vandaar dus mijnreactie.

Is het hebben van eigen land een reden om een paard niette verkopen? Ik heb ook mijn eigen land, betaalik ook per jaar maar toch heb ik er een paar maandengeleden 1 verkocht...... je zal het vast anders bedoelen, leg eens uit?