Over Springen...Hoogte springen ouder paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ZarcoTj
Berichten: 37
Geregistreerd: 29-08-06

Over Springen...Hoogte springen ouder paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 13:31

Hoi allemaal Knipoog
Ik heb nu zelf een Engelse Draver Merrie van 22 Jaar,maar ze is nog heel actief voor haar leeftijd hoor !! Ze is heel gezond en ik heb haar nu al 4/5 maanden,eerst reed ik in het begin "gewoon" met haar om even te wennen aan haar nieuwe baasje,en ik kon zo ook te weten komen hoe ze tijdens het rijden is enz..Na een tijdje begon ik met Dressuur,dat lukte al heel aardig en we werden dikke vriendjes met elkaar !! Nu ben ik begonnen met springen,ze heeft vroeger gesprongen toen ze al wat jonger was maar nu moest ze er nog even aan wennen,ik begon met 10/20 CM. hoog te springen,na een tijdje sprong ze daar "juist" over en toen begon ik hoger te gaan, tot ong 50/60 cm spring ik nu,ik heb het toen hoger gedaan tot zo een 70/80/90 denk ik,maar juist geen meter, ik liet haar daar zonder zadel en hoofdstel over springen,(aan de longe dan Knipoog ) en dat lukte best wel,maar hoger dan dat ga ik nu niet omdat ze op harde grond land,maar nu vraag ik mij af...Mag ik ong meer dan 50/60 cm. met haar springen met zadel en hoofdstel (en ik erop natuurlijk) ?? Nu voor haar leeftijd dan?? Want ze is nogal snel "nat" dus ik spring niet lang met haar,..Ik laat haar natuurlijk eerst even opwarmen door een kwartiertje dressuur ofzo en dan ga ik eerst met haar in draf erover(dan niet zo hoog) en dan in galop..Maar nu laat ik haar een tijdje met rust omdat ze al 3 x dagen na elkaar heeft moeten springen over zo een hoogte dus..Maar ja..Mag ik met haar leeftijd nog lang springen of moet ik het gewoon bij dressuur en gewoon rijden houden ??
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-09-06 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

hannatjuh
Berichten: 832
Geregistreerd: 04-06-05

Re: Over Springen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:11

ik denk dat een 'goede' ruiter dat zelf wel aanvoelt.
ik denk ook dat je zo'n vraag niet over internet kan vragen, want je kent de conditie pas als je er mee te maken hebt.
over internet kan je dat niet zien of aan voelen

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Over Springen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:17

Zolang je paard fysiek in staat is om een sprongetje te maken en daar nog steeds plezier in heeft, zie ik niet in waarom je niet met haar zou mogen springen. 1x per week een sprongetje maken moet dan denk ik geen probleem zijn. Maar je moet gewoon goed je paard in de gaten houden en dan zie je vanzelf wat je wel en niet kunt doen met haar!

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Over Springen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:20

-> RTP

Britt

Berichten: 18897
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Over Springen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:24

Joh een sprongetje van 50 cm is geen eens springen voor een paard Knipoog
Als jou paard aangeeft dat ze het leuk vind en dat ze het goed aankan en voor de rest geen beenproblemen heeft zie ik niet waarom het niet zo kunnen hoor! Ik zou niet te vaak springen dat is voor geen enkel paard echt goed te noemen, 1 hooguit 2 keer in de week bijvoorbeeld.

hannatjuh
Berichten: 832
Geregistreerd: 04-06-05

Re: Over Springen...Hoogte springen ouder paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:11

je zou iemand uit je buur er naar kunnen laten kijken.
maar met de rest ben ik het ook wel eens

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Over Springen...Hoogte springen ouder paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:14

De draver van mijn moeder is inmiddels ongeveer 29 jaar oud en met hem springen we op zijn goede dagen ook. Vindt hij echt heerlijk. Soms komen we niet hoger dan 40 cm en merken we dat hi niet meer lekker loopt, maar hij heeft dan wel lol gehad. Op andere dagen gaan we tot 80 cm en loopt hij nog prima en heeft hij eigenlijk nog meer lol.
Als je je paard kent, kan je wat mij betrefd aanvoelen hoe ver en hoe vaak je kan gaan...

ZarcoTj
Berichten: 37
Geregistreerd: 29-08-06

Re: Over Springen...Hoogte springen ouder paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 17:08

Maar ik spring liever niet hoger dan 1 m ofsow,omdat ze op harde grond land en dat geeft een beetje last op haar benen..maar toch bedankt voor jullie reacties Lachen Meerdere mogen natuurlijk ook als je wilt Knipoog

irene85
Berichten: 2867
Geregistreerd: 24-03-04
Woonplaats: Hoogezand

Re: Over Springen...Hoogte springen ouder paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:15

ja je voelt het idd zelf aan. Als het paard het leuk vind en nog aan kan zie ik in een klein sprongetje geen probleem.

_Nikki_

Berichten: 1958
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Zeeland

Re: Over Springen...Hoogte springen ouder paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:16

ik heb ook een paard van 23, maar daar mag ik niet meer mee springen, omdat de kans groot is dat ze dan een misstapje zet en ze kan dat ook niet meer aan.. ( recreatie is gewoon beter ) denk ik !!

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Over Springen...Hoogte springen ouder paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:22

Wat bedoel je met 'op harde grond landen'? Als de bodem slecht is maakt de hoogte niet uit, dan moet je sowieso niet gaan springen, want zelfs op een sprong van 30 cm kunnen de pezen kapot gaan.

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Over Springen...Hoogte springen ouder paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 16:11

inderdaad, op slechte grond moet je zelfs niet rijden, zelfs met in stap op een grond met bobbels te rijden kun je de pezen kapot helpen.

als je in een piste met goede verende grodn rijdt maakt de hoogte niet uit. Je zult wel merken als ze het niet aankan (pak dat ze op 1 meter constant weigert en balken aantikt moet er een belletje gaan branden dat dat te hoog is)
kwa frequentie: max 1 maal per week springen.

op slechte/harde bodem: niet springen