hoe moet ik reageren op staken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amani
Berichten: 586
Geregistreerd: 03-06-06
Woonplaats: Noord-Brabant

hoe moet ik reageren op staken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 18:32

Bij het buitenrijden vind mijn pony af en toe iets eng waardoor ze er niet langs wil. Dat vind ik niet zo'n probleem. Aantikken helpt dan niet dus stap ik altijd af en leid haar rustig langs het "enge" ding. Maar nu deed ze laatst op de terugweg van een rit heel raar. Normaal vind ze het altijd best dat we weer naar huis gaan en vooral als we in het weggetje komen waar haar stal is loopt ze goed door. Maar nu stopte ze steeds. Ik had niet het idee dat er iets engs was ofzo. Toen werd ik wel een beetje boos op haar en heb haar geprobeerd verder te laten lopen zonder dat ik moest afstijgen. Dat lukte niet en toen moest ik toch weer afstappen. Dit deed ze steeds en als ik erlangs liep was het goed. Ik dacht dat het misschien te maken had met dat ik misschien te vaak ben afgestapt op haar erlangs te leiden als ze iets eng vond. Ik weet niet wat ik nu moet doen ik ben bang dat ze nu vaker gaat staken. Hebben jullie tips??

p.s Ik had met een vriendin gereden die haar pony ergens anders heeft staan. Het is nooit een probleem als we allebei een andere kant op gaan aan het einde van de rit en het eerste stuk ging ook nog heel goed. Todat we onze straat ingingen.

danamuts

Berichten: 1479
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: hoe moet ik reageren op staken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 18:35

absoluut afstraffen. dit is niet iets doet vanwege pijn (dan zou ze het nl altijd doen), maar ze heeft door dat ze jouw kan pesten door stil te gaan staan. schop em maar een keer flink vooruit. Het liefst, als jij denkt dat ze stil wil gaan staan. neem ook maar een flinke zweep mee. Het is nu even flink doorpakken, maar dan van je er wel vanaf.

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Re: hoe moet ik reageren op staken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 18:38

Mijn paard had precies hetzelfde als jouwes.
Toen is er een osteopaat bij geweest, en ze had gewoon pijn. Toen is ze behandeld, en het probleem was in 1 keer opgelost! Ja

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: hoe moet ik reageren op staken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 12:53

Mijne deed het ook. was niet medisch. maar toen ik dus ook dacht om een keer door te pakken, zijn we in de sloot beland. doe het dus wel ergens waardat de situatie veilig blijft. Zeker wel afstraffen, wij zijn er op die manier ook vanaf gekomen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: hoe moet ik reageren op staken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 13:08

Als ze in de rem gaat, en je zeker weet dat het niets lichamelijks is (bij spierbevangenheid moet je juist NIET doorgaan), moet je er voor zorgen dat haar benen in beweging blijven. Ga op zulke momenten een kleine volte links of rechtsom stappen, niet ongenadig meppen. Zet haar op dat moment aan het werk, wil ze niet voorwaarts, dan desnoods achterwaarts, naar links of naar rechts.

Je hebt haar idd door af te stappen een aanleiding gegeven om iedere keer weer in de ankers te gaan. Dit moet je doorbreken. Dus volgende keer, ook als ze bang is, probeer het vanuit het zadel op te lossen. Ga cirkeltjes doen, zet haar aan het werk, laat haar daarna even kijken, maar stap niet af.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Re: hoe moet ik reageren op staken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 13:12

wanneer mijn o zo schrikkerige merrie bang is, mag ze 1x kijken en dan móet ze er langs, hoe boeit me niet maar ze gaat er langs Lachen De dag er na probeert ze dan nog eens 'zou ze me toelaten alsk nog eens stop?'
Neen! Dat laat ik niet toe, je hebt het een keer bekeken en nu Vort!

En dat moet jij nu ook doen! Laat he desnoods 1x keer kijken en daarna moet hij er langs door, hoe boeit niet, hij moet er langs! Lachen Maar zorg idd wel dat het een beetje veilig blijft voor beide Knipoog Want als een paard echt niet wil dan let ie daar op het einde niet meer op Nagelbijten / Gniffelen

Naambordje

Berichten: 2255
Geregistreerd: 17-02-06

Re: hoe moet ik reageren op staken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 13:18

Wil het écht niet lukken (aanvullend op de andere reacties) en je komt in een situatie wanneer een auto moet passeren of iets dergelijks, doe het dan achteruit. Mijn vriendin (mjoor hier @ bokt) heeft het zo ook is gedaan! Het lost natuurlijk niks op, maar wel voor die ene keer. Verder gewoon doorpakken idd!

Anoniem

Re: hoe moet ik reageren op staken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 13:19

--> RT-P

Amani
Berichten: 586
Geregistreerd: 03-06-06
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: hoe moet ik reageren op staken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 14:23

bedankt voor alle tips ik ga ze zeker gebruiken Knipoog

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: hoe moet ik reageren op staken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:28

Heel herkenbaar. Ik tel nu tot 5. Tijdens het tellen gewoon door blijven drijven en je stem steeds strenger laten klinken. Loopt ie bij 5 nog niet? tik met de zweep. Na 2/3 x hebben ze het meestal wel door.

Apple

Berichten: 76196
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: hoe moet ik reageren op staken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:31

Je zegt dat de problemen ontstaan zijn nadat het andere paard weg ging. Heel logisch, dat kan verlatingsangst zijn.

Nu begrijp ik dat jullie dit zo veel vaker deden en dat het nooit een probleem was Scheve mond. Vreemd. Een terugval misschien? Of toch iets medisch?

Emilia

Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Re: hoe moet ik reageren op staken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:35

Heel herkenbaar. Die van mij doet het ook, alleen het eerste stuk doet hij het. Durf hem echt wel aan te pakken alleen is er 1 probleem. Dat eerste stuk waar hij dat doet, ligt een hel breed kanaal langs. Meneer weet precies dat ik het niet zie zitten om met hem in het kanaal te zwemmen en daar maakt hij misbruik van. Als hij dat ergens voor stopt, geef ik hem een tik en dan loopt hij achteruit richting kanaal en dan geef ik me wel weer over. Wat moet ik daaraan doen?

Apple

Berichten: 76196
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: hoe moet ik reageren op staken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:36

Channie, kun je omdraaien dan? Dat hij dus het kanaal ziet?

Dan krijg je misschien weer contact.

Emilia

Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Re: hoe moet ik reageren op staken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:40

Apple schreef:
Channie, kun je omdraaien dan? Dat hij dus het kanaal ziet?

Dan krijg je misschien weer contact.


Ik denk dat de weg een meter of 5 breed is. Dus dat is niet veel. Als ik me omdraai zit er aan de andere kant weer een sloot.

Emilia

Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Re: hoe moet ik reageren op staken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:42

Hij draait altijd wel weer zo dat ie weer achteruit richting kanaal gaat. En als ik dan been geef of hem een tik met de zweep geef, gaat hij achteruit richting kanaal. Vraag me echt af of hij zich echt in het kanaal zou laten vallen. Het is nou niet echt iets wat ik graag wil uitproberen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: hoe moet ik reageren op staken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:42

Cirkeltje oppakken, paard in beweging houden, desnoods omdraaien en het hele stuk achterwaarts.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: hoe moet ik reageren op staken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:45

Channie23 schreef:
Hij draait altijd wel weer zo dat ie weer achteruit richting kanaal gaat. En als ik dan been geef of hem een tik met de zweep geef, gaat hij achteruit richting kanaal. Vraag me echt af of hij zich echt in het kanaal zou laten vallen. Het is nou niet echt iets wat ik graag wil uitproberen.


Ga er maar van uit dat hij dat inderdaad zou doen, en ik kan me indenken dat je daar geen zin in hebt. Maar voor sommige paarden kan dat de oplossing zijn. Ze schrikken dan zo dat ze er heel erg van onder de indruk zijn en het nooit meer doen.
Mocht je er een keer inraken, kun je er dan zelf uitkomen?

Emilia

Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Re: hoe moet ik reageren op staken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:46

Ik weet waar de veeroosters zitten maar dan kom ik er nog niet zelf uit denk ik. De wal is te hoog.

Apple

Berichten: 76196
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: hoe moet ik reageren op staken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:47

Dan is het eigenlijk geen optie om hem dan maar eens het kanaal in te laten lopen Scheve mond.

Emilia

Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Re: hoe moet ik reageren op staken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:48

nee, niet echt nee.

Emilia

Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Re: hoe moet ik reageren op staken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:49

maaja wat dan wel?

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: hoe moet ik reageren op staken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 15:07

is het niet een optie om je vriendin een langer stuk mee te laten rijden met paard, en dan pas op een stuk laten omdraaien dat het verantwoordelijk(er) is?

Amani
Berichten: 586
Geregistreerd: 03-06-06
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: hoe moet ik reageren op staken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 18:10

Apple schreef:
Je zegt dat de problemen ontstaan zijn nadat het andere paard weg ging. Heel logisch, dat kan verlatingsangst zijn.

Nu begrijp ik dat jullie dit zo veel vaker deden en dat het nooit een probleem was Scheve mond. Vreemd. Een terugval misschien? Of toch iets medisch?


Iets medisch is het iig niet want ze is laatst nog gecontroleerd en alles was OK. We doen dit idd vaker en er is nooit een probleem. Nu het eerste stuk alleen ook nog gewoon lekker gedraafd en het laatste stuk met de stal in zicht toen ik weer ging stappen ging ze pas staken.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: hoe moet ik reageren op staken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 23:39

als ze gaat staken zweepje mee zodra je voelt dat ze stil wilt gaan staan been erbij geen reactie zweep erbij. als het echt is als ze bang is voor iets wat ze ziet sluit je ze op tussen de teugels en blijven drijven. ze mag alleen voorwaards totdat ze erlangs is dan belonen en nog een paar keer net zolang tot ze er niet meer naar omkijkt werkt het beste en vriendelijkste

luuntje

Berichten: 13983
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: hoe moet ik reageren op staken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:54

Afgelopen zondag heb ik een clinic bijgewoond van Petra Vlasblom en volgens haar (ben het met haar eens) los je dit soort problemen niet op met geweld (zweep).

Probeer je te verplaatsen in je paard, waarom vindt ze het eng.
Staan er andere planten dan voorheen?
Doet ze het als er vuilnisbakken aan de weg staan?
Loopt ze op dat stuk wel door met een ander paard er naast?