Hoe minder op voorhand laten lopen? met foto

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lissyx
Berichten: 288
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: Dordrecht

Hoe minder op voorhand laten lopen? met foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 12:49

Ik rijd na al een tijdje op bonny (van bonnyvanling @bokt) en het gaat wel goed de laatste tijd. Op het begin was ik een beetje angstig omdat ze soms nog wel eens snel was enz. Daar ben ik gelukkig overheen en het gaat al stukken beter. Toen zijn we een beetje gaan trainen met nageevelijk lopen en dat gaat ook hastikke goed. In julie hebben we een wedstrijdje gedaan en 199 punten!. Maar nu het volgende probleem. Ze loopt heel gauw op haar voorhand en ik weet niet goed hoe ik haar dan kan corriceren. Dus wie heeft er goed advies voor mij?

Afbeelding
Op de foto is het wel erg overdreven maar dan hebben jullie een beeld.

gr,

Kartouche

Berichten: 172
Geregistreerd: 30-07-06
Woonplaats: N Limburg

Re: Hoe minder op voorhand laten lopen? met foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:10

Ik ga dit Topic goed volgen ik zit nl met het zelfde probleem.
ben benieuwd naar de reactie's

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hoe minder op voorhand laten lopen? met foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:13

veel oefeningen doen, zoals voltes openen/sluiten, schijnovergangen rijden (in de draf gaat dit het beste) enz. Neem je paard voorzichtig op je zit terug tot een héle langzame draf en laat hem net niet stappen, doet hij dit braaf, ga dan weer rustig verder in de gewone arbeidsdraf.

Bij dit soort dingen word het paard als het ware 'gedwongen' om zijn achterhand meer te gebruiken.Succes!

capone

Berichten: 506
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Hoe minder op voorhand laten lopen? met foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:25

inderdaad je moet veel schijnovergangen maken .maar ook 1000000 overgangen maken dan komt hei/zei meer op de achterhad en dan kan je de teugels ook wat korter maken en dan pas kan je de verzaleming's oefeningen doen.

met die verzameling's oefeningen zou ik niet meteen mee gaan beginnen want als hei/zei het niet gewend is rijd je hem meteen kapot.(dat zal niet zo heel snel gebeuren maar toch,moet je daar erg mee uit kijiken)als je dus heel veel overgangen gemaakt hebt kan je hem dus ook in de hand stellen.
die zie gangen zein ook super want dn laat je hem op eigen bennen lopen terweil je hei/zei op de achterhand zet.

heel veel succes,en doe er wat mee Haha!

Lissyx
Berichten: 288
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: Hoe minder op voorhand laten lopen? met foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 15:30

mickey1989 schreef:
veel oefeningen doen, zoals voltes openen/sluiten, schijnovergangen rijden (in de draf gaat dit het beste) enz. Neem je paard voorzichtig op je zit terug tot een héle langzame draf en laat hem net niet stappen, doet hij dit braaf, ga dan weer rustig verder in de gewone arbeidsdraf.

Bij dit soort dingen word het paard als het ware 'gedwongen' om zijn achterhand meer te gebruiken.Succes!


oke bedankt! ik ga deze week even veel oefeningen doen.

@capone; verzamelen en uitrekken ben ik wel al veel me bezig dat gaat wel vrij goed.

capone

Berichten: 506
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Hoe minder op voorhand laten lopen? met foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:35

Lissyx schreef:
mickey1989 schreef:
veel oefeningen doen, zoals voltes openen/sluiten, schijnovergangen rijden (in de draf gaat dit het beste) enz. Neem je paard voorzichtig op je zit terug tot een héle langzame draf en laat hem net niet stappen, doet hij dit braaf, ga dan weer rustig verder in de gewone arbeidsdraf.

Bij dit soort dingen word het paard als het ware 'gedwongen' om zijn achterhand meer te gebruiken.Succes!


oke bedankt! ik ga deze week even veel oefeningen doen.

@capone; verzamelen en uitrekken ben ik wel al veel me bezig dat gaat wel vrij goed.


oke dat is fijn.
ik wist namelijk niet hoeer je daar mee was,snap je..

maar dan ben je dus op de goede weg en moet je gewoon zo met de overgangen en verzamelingen enz. door gaan Haha!

luuntje

Berichten: 13984
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Hoe minder op voorhand laten lopen? met foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:55

Wat ook helpt om de achterhand er goed onder te krijgen is goed de hoeken door te rijden.

Ik ga net voor de hoek stappen, dan stap ik buiten de hoefslag de hoek door. Dit doe ik ook in de 2e hoek. En zodra je de 2e hoek uitkomt paard rechtrichten op de lange zijde en laten aandraven.

Thmrr
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-10-06

Re: Hoe minder op voorhand laten lopen? met foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:56

Er zijn denk ik wel meerdere manieren en ligt ook je paard denk ik. Ach gut
Mijn pony deed dit ook die moes ik veel meer voorwaarts rijde me been zodat ze achterhand er meer onder deed en dan de bekende figuren en buigingen.
Ik moes haar toen ook longeren met bijzet of pasoa en dan kan je zelf ook kijke hoe ze loopt. Tong uitsteken
Maar vooral veel voltes en overgangen zoals hier boven al is gezegd Knipoog

cyntt
Berichten: 110
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: In the middle of nowhere in Zeeland.

Re: Hoe minder op voorhand laten lopen? met foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:58

Als ik die foto zie, lijkt het erop dat je hem voorwaartser moet laten lopen, want dan valt hij op de voorhand.Als je voorwaarts neerwaarts rijdt, wordt de achterhand er onder gezet. En zijn hals is op die foto ook niet echt rond, maar nog iets teveel gestrekt. En dat je hem dan wat meer bij elkaar moet pakken met je teugels. Natuurlijk niet in een keer zo kort, maar wel iets korter dan dit,dat je kunt zien als je erop zit, dat die halsspieren wel worden aangespannen. Als hij gaat hangen kun je ook grotere ophoudingen geven

Anoniem

Re: Hoe minder op voorhand laten lopen? met foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 23:25

OMG --> RT-P.

___rOmeO___
Berichten: 182
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Hoe minder op voorhand laten lopen? met foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:39

Net zoals de meeste van jullie ben ik het er mee eens dat je heel erg veel tempo wisselingen moet gaan rijden en daar bij voltes sluiten/openen, stukjes wijken voor je been en laat hem meteen actief aan je been lopen.
Wat ik altijd moest doen om mijn paard goed aan het been te krijgen, halthouden wegstappen, halthouden wegdraven, op een lange zijde zoveel mogelijk (schijn)overgangen rijden enz.
Dan wordt je paard actiever en zal hij dus meer zijn achterhand er onder krijgen

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: Hoe minder op voorhand laten lopen? met foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:43

Ontzettend veel overgangen rijden, schijnovergangen en korte tempowisselingen rijden. Probeer zodra je voelt dat paard wil gaan hangen of laag wil gaan lopen TIJDELIJK je handen wat hoger te houden zonder te trekken zodat paard zichzelf al wat meer moet gaan dragen.
Kijk als jij zelf ook vooroverbuigt en als soort van "bok"gaat staan, dan kun je beter je benen naar achteren brengen als naar voren want dan moet je je buikspieren aanspannen.
Als je weer rechtop gaat staan kun je juist beter je benen naar voren brengen in plaats van langer te laten staan en naar achteren te brengen want dan voel je druk in je onder rug.
DAt is bij paard net zo, hoe langer en lager hij loopt en niet op juiste wijze is losgereden, zal paard lang blijven in lichaam en de benen achter de loodlijn laten staan.

Drang naar voren is belangrijke factor, paard moet lopen/stuwen/duwen vanuit de achterhand. Paard moet op gelijkmatige aanleuning komen zodat paard daarna kan nageven en dus voorwaarts en neerwaarts kan gaan. Dus dan pas kan hij wel op juiste manier langer en lager lopen omdat ze dan wel de buikspieren aanspannen en benen meer voor de loodlijn brengen en dus meer op achterhand komen.
Ik hoop dat je het begrijpt.

Weet ook goed wat natuurlijke buiging is van je paard en hoe je moet rechtrichten zie meer informatie hierover op www.paardenbegrijpen.nl en www.hoefkatrol.com bij klassieke rijkunst.

Vivande

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Hoe minder op voorhand laten lopen? met foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:20

Veel overgangen rijden, en misschien een slimme tip; 1x per week met een pessoa longeren? dat stimuleert de achterhand zeer goed Haha!

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: Hoe minder op voorhand laten lopen? met foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:21

Cavaletti's lopen is ook goeie oefening om sterker te maken overigens.

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, België

Re: Hoe minder op voorhand laten lopen? met foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:32

Ja, zoals de meeste zeggen, meer voorwaarts gaan rijden en ze niet op je hand laten duwen. Veel overgangen, balkjes, en goed maken dat ze niet naar binnen vallen, maar hun achterbenen onderbrengen in de wending. Je handen luchtig houden en zeker niet naar beneden gaan duwen. Succes!

Lissyx
Berichten: 288
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: Hoe minder op voorhand laten lopen? met foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 16:36

Ik heb vamiddag gereden en het ging erg goed! Veel overgangen, stap, draf, stap, draf. Op de ene lange zijde middendraf, in de bocht arbeids draf en op de andere lange zijde verzamelen. Ik merkte dat ze haar achterhand er lekker onder duwde. Ze liep heel ontspannen, en krulde haar rug mooi op. Toen ben ik maar lekker een stuk buiten uit gaan rijden (want dat vind ze leuk Haha!) zodat het ook niet saai of verveeld voor haar word.

Hastikke bedankt voor alle goede tips, wij gaan lekker oefenen!

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hoe minder op voorhand laten lopen? met foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:41

Stukjes schoudervoor/binnen helpen ook erg goed. Ik had dit in het begin ook met mijn verzorgpaard, als ik hem eindelijk ontspannen aan de teugel had, liep hij z'n achterhand eronder uit. Met veel schijnovergangen, voorwaarts rijden, en korte stukjes schoudervoor en later schouderbinnenwaarts, gaat het nu echt weer goed Lachen

Fijn dat het goed ging vanmiddag. Knipoog

cemery
Berichten: 586
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Hoe minder op voorhand laten lopen? met foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:18

jemig, mdit is wel een ernstig geval.
handen hoger van achter naar voren.

formule: back-mid-front

DePretFlet
Berichten: 68
Geregistreerd: 28-10-06

Re: Hoe minder op voorhand laten lopen? met foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 15:12

Voor jou gevoel je paard eerst eens 100 x over de teugel te laten komen, Daarna handen hoog en zorgen dat het paard boven in "nageegt".Daarbij zorgen dat de hals in het midden is van je handen, en ook in wendingen recht gericht blijft. En die schijn overgangen zijn heel leuk ,maar alleen als je ze goed doet. Paard gaat vaak alleen maar meer in je hand hangen.

Op de foto loopt het paard heel laag met het hoofd en in jou hand, zo kan een paard dat neerwaarts gebouwd is ook NOOIT op de achterhand lopen.
Iedereen wil ANky maar naar doen ,maar dat gaat niet met paarden die van nature niet op de achterhand zijn gebouwd.