Onzeker in de stal

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Onzeker in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-24 14:35

Geen idee of het hier goed staat.

Ik rij al 20+ jaar op een manege en merk dat ik vooral de laatste jaren steeds onzekerder word in de stal. Maakt niet uit welk paard, super braaf of eigenwijs, ik voel me niet op mijn gemak tijdens het poetsen en al helemaal niet als ze met de billen naar me toe draaien om dat ene lekkere strootje aan de andere kant te zoeken. Ik vind het nergens op slaan dat ik dat spannend vind en wil er graag vanaf :+ heeft iemand tips om niet zo’n watje te zijn?

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Onzeker in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 14:47

Is er iets gebeurd waardoor je dat spannend vind?

Kun je echt contact maken met het paard?

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-24 15:16

Elisa2 schreef:
Is er iets gebeurd waardoor je dat spannend vind?

Kun je echt contact maken met het paard?

Nou ik heb het altijd al spannend gevonden met zo’n groot beest in een kleinere ruimte. Er zijn wel eens situaties geweest met ondeugende paarden die m’n spanning aanvoelen en daar gebruik van maken. Ik zet ze nu meestal vast als ik t spannend vind, dan kunnen ze als nog kontendraaien maar het geeft mij wat meer mental support :+ ik neem ook ruim de tijd want als ik eenmaal bezig ben krijg ik mezelf wel tot rust en gaat t top.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Onzeker in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 15:25

Lekker een liedje zingen en kletsen tegen je paard werkt ook ontspannend.
En er niet bij voorbaat al vanuit gaan dat het mis kan gaan.
Voorzichtigheid is goed, angst niet ;)

En op een manege zullen ze je heus niet voor de leeuwen gooien, toch?

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Onzeker in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 15:31

Is er een lesgenoot die je kan helpen, door het paard om te draaien of zoiets?
Of erbij staan voor assistentie.

Foaly

Berichten: 4857
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Onzeker in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 16:13

Inderdaad een lesgenoot of stalmedewerker vragen om het paard vast te houden? De meeste manegepaarden voelen spanning haarfijn aan en gaan dan juist lopen klieren, om dan weer poeslief te doen als er iemand bij staat die wel zeker van zn zaak is.

En Shirley, het zou je verbazen; de meeste manegepaarden die ik ken zijn echt niet superbraaf met opzadelen (en geef ze eens ongelijk, als er elke week zoveel verschillende mensen aan je lijf zitten).

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 16:25

thirteenn schreef:
Elisa2 schreef:
Is er iets gebeurd waardoor je dat spannend vind?

Kun je echt contact maken met het paard?

Nou ik heb het altijd al spannend gevonden met zo’n groot beest in een kleinere ruimte. Er zijn wel eens situaties geweest met ondeugende paarden die m’n spanning aanvoelen en daar gebruik van maken. Ik zet ze nu meestal vast als ik t spannend vind, dan kunnen ze als nog kontendraaien maar het geeft mij wat meer mental support :+ ik neem ook ruim de tijd want als ik eenmaal bezig ben krijg ik mezelf wel tot rust en gaat t top.


Eigenlijk ben je dus al heel goed bezig. :)

Misschien helpt het om een paar keer met een meer ervaren persoon bezig te gaan die jouw nog wat tips en handigheidjes kan leren waardoor je je zekerder gaat voelen. Eigenlijk wat Foaly ook al zegt.

Iranda

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 15:20

Je kunt ook het paard even kort vastzetten met een halster aan het vaste deel van de voorkant van de stal. Dan kunnen ze zich niet omdraaien.
Ik denk dat het handig is als je leert hoe je een paard kunt sturen met je lichaam. Misschien in een privéles? Als je dat eenmaal weet, is dat super handig. En misschien mag je wel wat hooi geven als je gaat poetsen?
Een kont naar je toe is sowieso best brutaal, ik laat dat niet toe. 2 goed gemikte vingers en paard staat weer waar de bedoeling was. En met belonen voor goed gedrag kom je ook heel ver. Neem wat appelstukjes mee en je hebt een heel ander paard...