Vraag het de FNRS jury....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 09:47

Zo blij met dit topic!

Mijn dochter mag einde van de maand alweer F3 rijden, maar
nu wil het geval dat haar absolute favoriet al helemaal bezet was,
en ze dus moest uitwijken naar een ander pony.

Pony uiteraard gevonden, maar het "probleem" zit hem in de rechtergalop,
ze wil nog wel eens verkeerd aanspringen, omdat ze het rechts mega moeilijk vindt.

Dochterlief maakt zich nu ernstige zorgen :+ Wat kan je nu het beste doen? Wanneer ze ziet dat pony verkeerd aanspringt, terugnemen en opnieuw proberen, met het gevolg dat ze weer verkeerd aanspringt, of doen alsof haar neus bloed en stug doorrijden :D ?

Heb haar al proberen uit te leggen, dat wanneer ze gewoon netjes de hele proef op het juiste been lichtrijdt, en ze keurig haar figuren afwerkt, ze een rondje verkeerde galop echt wel kan lijden, maar ja …. 7 jaar en een streber :')

Help :D :))

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 09:50

Ik zou adviseren waar jouw dochter zich het beste bij gaat voelen.
Dus OF in de verkeerde galop doorrijden. Of corrigeren. Het maakt op dit niveau/rijtechnisch helemaal niet uit of de pony verkeerd zit, hij redt zich wel over de hoefslag.
Wij kunnen niet inschatten waar de zenuwen/de valkuil bij jouw kind zit. Dat kan jij zelf het beste inschatten. Dus: qua pony, geen zorgen over maken. Qua kind; wat levert het minste stress op? Dat doen.

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 09:54

Meeste stress is iig verkeerde rechter galop :+
Denk dat ze dan het beste wanneer ze het voelt ( is ook nog wel een dingetje hoor :+ ) al heeft
ze het de laatste tijd steeds goed gezien, dat ze haar terug neemt en nog een keer probeert.

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:00

Dan heb je je antwoord. :D
Succes!

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10422
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:12

BloemBloem schreef:
Meeste stress is iig verkeerde rechter galop :+
Denk dat ze dan het beste wanneer ze het voelt ( is ook nog wel een dingetje hoor :+ ) al heeft
ze het de laatste tijd steeds goed gezien, dat ze haar terug neemt en nog een keer probeert.


Dit heeft ook zeker de voorkeur :j

Laten zien dat ze het doorheeft en dan in ieder geval 1x proberen te herstellen.

Eventueel bij de eerste keer aanspringen goed diep de hoek in en dan op het moment dat ze draait om de zijde op de gaan aanspringen zodat de pony zoveel mogelijk de goede kant al op gebogen is om goed aan te kunnen springen.

Ik vraag het zelf altijd van te voren wel na bij het bedrijf of er ponys zijn met problemen in de galop

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:16

Uiteraard heb ik haar dat ook verteld, want wanneer ze tijdens de les de volte op
gaat, springt ze 9 van de 10 x wel goed aan, maar ja zie dat trucje maar te onthouden
op zo'n spannend moment :D

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:23

Ik zou zeker het advies van Ynskek opvolgen. Ik sprak als moeder, zij als jurylid.
En dit topic is tenslotte "vraag het de jury" niet "vraag het de moeder".

Maar, alsnog, succes.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:38

Wat leuk Bloem! Qua verkeerde galop is het idd belangrijk dat de ruiter laat zien dat ze door hebben dat er is aangesprongen in de verkeerde galop. Terugnemen en opnieuw aanspringen heeft absoluut de voorkeur. Ik vraag ook altijd of er nog paarden of pony's zijn met bijzonderheden, daar worden dit soort dingen vaak wel aangegeven. Ik straf het in de F3 in ieder geval niet extra af als er verkeerd wordt aangesprongen in de galop. Ik benoem het wel.

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 21:40

Geheimpje in de F3 maakt het nog niet zoveel uit dat je in de verkeerde galop zit.
Wat ik zelf graag zie is dat als ze dit door heeft dat ze dit dan probeert te herstellen. Lukt dit dan niet dan is het soms voor het beeld het rustigst om in de VG door te rijden. Dan krijgt ze wel een opmerking op het protocol: VG, goed geprobeerd om te herstellen! En zal het geen onvoldoende worden.

Vanaf F4 wordt VG wel meegenomen.

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 11:23

Wat een geluk! Dat zal ook al veel druk wegnemen. Is lastig hoor zo een doorzetter pfff! Ze legt de lat zo hoog, echt om kriegel van te worden :D

Ik zegt altijd plezier is het allerbelangrijkste, zij zegt dan gewoon....., nee dat is niet boeiend, de bekers wel :+ :roll:

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 12:14

BloemBloem schreef:
Wat een geluk! Dat zal ook al veel druk wegnemen. Is lastig hoor zo een doorzetter pfff! Ze legt de lat zo hoog, echt om kriegel van te worden :D

Ik zegt altijd plezier is het allerbelangrijkste, zij zegt dan gewoon....., nee dat is niet boeiend, de bekers wel :+ :roll:



Herkenbaar zo ben ik zelf ook wel een beetje (lat hoog leggen) :+ Helpt dan ook niet altijd dat ik nu zelf jurylid ben, haha!
Plezier is inderdaad het allerbelangrijkste! Daarnaast uiteraard ook eerlijkheid tegenover je pony/paard. Wat misschien kan helpen is met je dochter het stukje doornemen 'waar let de jury op?', dan weet ze een beetje waar ze aan toe is en waar ze misschien extra op moet letten. Dit stukje tekst staat in het proevenboekje voor elke 2 proeven. dus voor F1/F2 en voor F3/F4, etc..

sas66
Berichten: 632
Geregistreerd: 18-03-15

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 08:45

Als je het zilver deel bent gestart, dus B, L1 en L2, bij hoeveel winstpunten mag je dan door naar de volgende categorie?

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 09:09

sas66 schreef:
Als je het zilver deel bent gestart, dus B, L1 en L2, bij hoeveel winstpunten mag je dan door naar de volgende categorie?


Bij 10 mag je door, maar het zijn promotiepunten, geen winstpunten..

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10422
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 09:14

sas66 schreef:
Als je het zilver deel bent gestart, dus B, L1 en L2, bij hoeveel winstpunten mag je dan door naar de volgende categorie?


Vanaf 10

Kairos
Berichten: 2710
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 09:45

Wat zouden jullie aanraden met paarden die lastig zijn in halthouden? (Ook qua wat me de meeste punten oplevert) Is verder een erg fijn dier om te rijden, vandaar dat ik haar heb gekozen, maar ik heb haar in de les ook nog nooit langer dan een halve seconde zien stilstaan, voordat ze achterwaarts of voorwaarts gaat. Zou ik dan die halve seconde maar pakken voor het groeten en dan doorrijden? Of langer wachten, met het risico dat ze uiteindelijk half naast de AC lijn staat en recht wegrijden een dingetje wordt?

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 09:57

Kairos schreef:
Wat zouden jullie aanraden met paarden die lastig zijn in halthouden? (Ook qua wat me de meeste punten oplevert) Is verder een erg fijn dier om te rijden, vandaar dat ik haar heb gekozen, maar ik heb haar in de les ook nog nooit langer dan een halve seconde zien stilstaan, voordat ze achterwaarts of voorwaarts gaat. Zou ik dan die halve seconde maar pakken voor het groeten en dan doorrijden? Of langer wachten, met het risico dat ze uiteindelijk half naast de AC lijn staat en recht wegrijden een dingetje wordt?


Wat ik na ruim 4 jaar proefjes rijden en verschillende jury leden gesproken te hebben, heb geleerd, is dat je duidelijk moet laten zien dat je het probeert. Dus een halve seconde stil staan en weer doorrijden zou ik afraden. Laat zien dat je het probeert! Dus als ze gaat bewegen probeer het nogmaals en nogmaals. Blijf vooral ook vriendelijk in je hulpen. Als ze uiteindelijk iets langer stil staat dan groeten. Succes!

Kairos
Berichten: 2710
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:10

KirstenHorse schreef:
Kairos schreef:
Wat zouden jullie aanraden met paarden die lastig zijn in halthouden? (Ook qua wat me de meeste punten oplevert) Is verder een erg fijn dier om te rijden, vandaar dat ik haar heb gekozen, maar ik heb haar in de les ook nog nooit langer dan een halve seconde zien stilstaan, voordat ze achterwaarts of voorwaarts gaat. Zou ik dan die halve seconde maar pakken voor het groeten en dan doorrijden? Of langer wachten, met het risico dat ze uiteindelijk half naast de AC lijn staat en recht wegrijden een dingetje wordt?


Wat ik na ruim 4 jaar proefjes rijden en verschillende jury leden gesproken te hebben, heb geleerd, is dat je duidelijk moet laten zien dat je het probeert. Dus een halve seconde stil staan en weer doorrijden zou ik afraden. Laat zien dat je het probeert! Dus als ze gaat bewegen probeer het nogmaals en nogmaals. Blijf vooral ook vriendelijk in je hulpen. Als ze uiteindelijk iets langer stil staat dan groeten. Succes!

Thanks voor de tip! Ik ga dit proberen aan te houden :) (mijn wedstrijdstress maakt er soms maar wat van :') Maarja ik vind wedstrijden toch best leuk dusja)

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 18:34

Ons meisje was vandaag 4e van de 14 starts in de F3 rubriek, dus ze had gelukkig een beker ;-)

Complimenten aan de jury, konden we ons helemaal in vinden, mag ook wel eens gezegd worden!

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:39

Lekker bezig!

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10422
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 20:08

Dat is inderdaad ook wel een fijn geluid om te horen Bloem :)

Vaak hoor je met name de andere kant van het spectrum aan "commentaar" op de jury

En gefeliciteerd met de 4e plaats

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 20:08

Prrrr schreef:
Lekker bezig!


Ja, ze gaat leuk, toch weer 225 bij elkaar gereden en dat met 3 voltes die op een klein ei leken en 2 gebroken lijnen naar de haaien :+

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 20:09

Dat wordt later pas een probleem. Genoeg tijd om haaienlijnen af te leren en eieren rond te maken :))

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 20:11

Prrrr schreef:
Dat wordt later pas een probleem. Genoeg tijd om haaienlijnen af te leren en eieren rond te maken :))


Ja daar heb je gelijk in! Bijna hele proef op goede been lichtgereden en dat vind ik al zo knap!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 20:21

Dat is ook hartstikke knap! Mooie punten en fijn dat jullie je in de beoordeling konden vinden :)

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 13:10

Wie van de fnrs juryleden met een max van 30 km(retour) van den haag tot F20 kan mij even een pbtje sturen?