Vraag het de FNRS jury....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 18:53


DeEenhoorn
Berichten: 2936
Geregistreerd: 23-05-13

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:09

@ynskek, ik lees Hoorn, toevallig op de Eenhoorn?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101723
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:33

Ik ben 1x op De Eenhoorn geweest...was een foutje, moest de ander Eenhoorn zijn. _O-

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:39


BloemBloem

Berichten: 16580
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:24

Weet één van jullie of je bij de FNRS proeven tegenwoordig ook
met een ander kleur zadeldek mag starten, dan het ouderwetse wit?

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10417
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:28

BloemBloem schreef:
Weet één van jullie of je bij de FNRS proeven tegenwoordig ook
met een ander kleur zadeldek mag starten, dan het ouderwetse wit?


Kleur is vrijgegeven wat dat betreft... zelfde als knhs reglementen. Alleen met aanvulling dat als je handschoenen aan hebt dat ze wit moeten zijn ivm beoordelen handhouding

BloemBloem

Berichten: 16580
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:45

ynskek schreef:
BloemBloem schreef:
Weet één van jullie of je bij de FNRS proeven tegenwoordig ook
met een ander kleur zadeldek mag starten, dan het ouderwetse wit?


Kleur is vrijgegeven wat dat betreft... zelfde als knhs reglementen. Alleen met aanvulling dat als je handschoenen aan hebt dat ze wit moeten zijn ivm beoordelen handhouding


Ja dat wist ik, alleen van het dek niet :)
Gisteren heeft ze "wedstrijd" training gehad, en dat ging wonderbaarlijk goed :)

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 18:48

ynskek schreef:
BloemBloem schreef:
Weet één van jullie of je bij de FNRS proeven tegenwoordig ook
met een ander kleur zadeldek mag starten, dan het ouderwetse wit?


Kleur is vrijgegeven wat dat betreft... zelfde als knhs reglementen. Alleen met aanvulling dat als je handschoenen aan hebt dat ze wit moeten zijn ivm beoordelen handhouding


Wit hoeft ook niet meer :( toevallig net gestart met de opleiding en tegenwoordig is het dat ze licht van kleur moeten zijn. Helaas is er daarmee veel vrijheid voor interpretatie van de lichte kleur.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10417
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 00:04

Loes1996 schreef:
ynskek schreef:

Kleur is vrijgegeven wat dat betreft... zelfde als knhs reglementen. Alleen met aanvulling dat als je handschoenen aan hebt dat ze wit moeten zijn ivm beoordelen handhouding


Wit hoeft ook niet meer :( toevallig net gestart met de opleiding en tegenwoordig is het dat ze licht van kleur moeten zijn. Helaas is er daarmee veel vrijheid voor interpretatie van de lichte kleur.


Onder licht wordt over het algemeen wit, crème of champagne kleur verstaan...

BloemBloem

Berichten: 16580
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:15

Joepie, ik heb een heel blij meisje naast me.

*\%/*

F1 super gereden, dikke punten 222, en een derde prijs met maar 2 punten los van 1. Zo trots op haar.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:22

Topper :)

(zelfde jury als de vorige keer?)

AfricanLady

Berichten: 8006
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 16:56

Vraagje ik ga 30 april een f3 proefje rijden.
Er staat echter niet of het de a of b zal zijn.
Wat is het verschil tussen deze 2

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26279
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 17:00

A is het spiegelbeeld van B zeg maar. Als ik jou was, zou ik je instructeur even vragen welke van de 2 je gaat rijden.

AfricanLady

Berichten: 8006
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 17:16

Oke top bedankt
We hebben vanmiddag beide geoefend

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:48

Ik heb fftjes snel een vraag. Wij (ik en een paar vriendinnen) gaan nu overschakelen naar de versie van okt 2016 voor oa een F15 proef, maar ik vind deze proef erg makkelijk nu (qua doorlezen) Je hoeft kennelijk niet meer de hele proef nagevelijk te rijden, niet meer starten en groeten en mag je ook kiezen of je licht rijdt of doorzit.

Waar ligt nu de nadruk op? Krijg je makkelijkere punten als je paard wel de hele proef nagevelijk loopt?
Krijg je meer punten als je de hele proef doorzit?

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:49

Hangt er vanaf hoe je het doet. Meer punten in principe niet dacht ik, want je moet goed kunnen lichtrijden en goed kunnen doorzitten. Als je niet akn doorzitten en je doet het wel en zit paard vervolgens in de weg krijg je juist wel die 5 op zit en als je wel netjes kan lichtrijden is dat gewoon prima, geen minpunten of iets.

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 19:49

Op de onderdelen waar nageeflijk bij staat, moet je echt nageeflijk rijden. Anders een onvoldoende omdat je niet precies doet wat er staat. Als je wel de hele proef nageeflijk rijdt, kun je wel een 7 of een 8 verwachten ipv een 5 of 6. Maar als er bij een bepaald onderdeel geen nageeflijk bij staat en je rijdt wel nageeflijk, dan zal je geen extra punten krijgen denk ik.

Maar ik kan er ook volledig naast zitten, dus correct me if I'm wrong! haha

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10417
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 23:18

chamion schreef:
Ik heb fftjes snel een vraag. Wij (ik en een paar vriendinnen) gaan nu overschakelen naar de versie van okt 2016 voor oa een F15 proef, maar ik vind deze proef erg makkelijk nu (qua doorlezen) Je hoeft kennelijk niet meer de hele proef nagevelijk te rijden, niet meer starten en groeten en mag je ook kiezen of je licht rijdt of doorzit.

Waar ligt nu de nadruk op? Krijg je makkelijkere punten als je paard wel de hele proef nagevelijk loopt?
Krijg je meer punten als je de hele proef doorzit?


De F proeven die binnen de Zilver opleiding zitten zijn bedoeld als tussenschakel van het ruiter gebonden beoordelen van de Bronzen opleiding en de combinatie gebonden beoordeling van de B en L1/L2 proeven.

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 23:45

chamion schreef:
Ik heb fftjes snel een vraag. Wij (ik en een paar vriendinnen) gaan nu overschakelen naar de versie van okt 2016 voor oa een F15 proef, maar ik vind deze proef erg makkelijk nu (qua doorlezen) Je hoeft kennelijk niet meer de hele proef nagevelijk te rijden, niet meer starten en groeten en mag je ook kiezen of je licht rijdt of doorzit.

Waar ligt nu de nadruk op? Krijg je makkelijkere punten als je paard wel de hele proef nagevelijk loopt?
Krijg je meer punten als je de hele proef doorzit?


Heb laatst geschreven bij een wedstrijd en wat ik ervan begrepen heb is dat je zelfs als je de oefening juist uitvoert, je toch een onvoldoende krijgt als het paard niet nageeflijk loopt.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10417
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 00:27

Marie111 schreef:
chamion schreef:
Ik heb fftjes snel een vraag. Wij (ik en een paar vriendinnen) gaan nu overschakelen naar de versie van okt 2016 voor oa een F15 proef, maar ik vind deze proef erg makkelijk nu (qua doorlezen) Je hoeft kennelijk niet meer de hele proef nagevelijk te rijden, niet meer starten en groeten en mag je ook kiezen of je licht rijdt of doorzit.

Waar ligt nu de nadruk op? Krijg je makkelijkere punten als je paard wel de hele proef nagevelijk loopt?
Krijg je meer punten als je de hele proef doorzit?


Heb laatst geschreven bij een wedstrijd en wat ik ervan begrepen heb is dat je zelfs als je de oefening juist uitvoert, je toch een onvoldoende krijgt als het paard niet nageeflijk loopt.


Dat geldenkel voor de onderdelen waarbij nadrukkelijk staat dat de nageeflijheid beoordeeld moet worden....

Voor een ander deel van de onderdelen kun je je echter wel afvragen of deze zonder nsgeeflijkheid correct uitgevoerd kunnen worden of dat een constante aanleuning een basisvereiste is voor de te tonen oefening...

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 08:51

Oftewel het is er niet duidelijker op geworden. :+
* Of je licht rijdt of doorzit wordt niet naar gekeken (en ik neem eventjes aan dat je dan de hele proef moet lichtrijden of doorzitten en dat je niet mag wisselen)
* Onderdelen die nagevelijk moeten worden gereden worden onvoldoende neergezet als je het paard niet nagevelijk is maar verder de oefening wel perfect rijdt (wordt nu trekken en zagen niet aangemoedigd?)
* En is de dus maar de vraag of je de proef wel doorkomt zonder de aanleuning al dan wel niet continue nagevelijkheid (maar goed aanleuning is wel het minste wat je moet hebben voor de F15, persoonlijk gesproken)

En dit is om de overstap naar L kleiner te maken?
Destijds toen de F13 totF20 werd geopend werd er tegen mij gezegd (maar dit is meer dan 12 jaar terug) dat je met F12 in kon stromen op de L en als je de F20 uit reed dat je op de M kon instromen.
Ik begrijp dus dat dit niet meer het geval is?

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:06

chamion schreef:
Oftewel het is er niet duidelijker op geworden. :+
* Of je licht rijdt of doorzit wordt niet naar gekeken (en ik neem eventjes aan dat je dan de hele proef moet lichtrijden of doorzitten en dat je niet mag wisselen)
* Onderdelen die nagevelijk moeten worden gereden worden onvoldoende neergezet als je het paard niet nagevelijk is maar verder de oefening wel perfect rijdt (wordt nu trekken en zagen niet aangemoedigd?)
* En is de dus maar de vraag of je de proef wel doorkomt zonder de aanleuning al dan wel niet continue nagevelijkheid (maar goed aanleuning is wel het minste wat je moet hebben voor de F15, persoonlijk gesproken)

En dit is om de overstap naar L kleiner te maken?
Destijds toen de F13 totF20 werd geopend werd er tegen mij gezegd (maar dit is meer dan 12 jaar terug) dat je met F12 in kon stromen op de L en als je de F20 uit reed dat je op de M kon instromen.
Ik begrijp dus dat dit niet meer het geval is?


Klopt. F15 sluit aan op de B.
Punt 1 klopt.
Punt 2: zagen en trekken heeft niets te maken met nageeflijkheid en wordt dus afgestraft.
Punt 3: het zal er om hangen.

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 10:48

Ik ga zaterdag de F9 rijden, op een nieuwe Fries die nog niet zo lang bij ons op de manege staat. Ik had haar beter niet op kunnen schrijven, maar ik wist niks anders :+ Maar nu moet ik dus daarop.
Niet erg, goede oefening en het is gewoon voor de lol, maar ze vindt bijvoorbeeld het aangalopperen erg lastig.
Ik moet op de letter rijden, dus ik wil eigenlijk een beetje smokkelen dat ik in de hoek voor de letter al de hulp geef zodat ik op de letter aanspring, maar zien jullie dan liever dat ik op de letter aanspring, of dat ik op de letter pas de hulp geef en dan dus de hoek erna pas echt aangaloppeer?

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 18:55

Ilja000 schreef:
chamion schreef:
Oftewel het is er niet duidelijker op geworden. :+
* Of je licht rijdt of doorzit wordt niet naar gekeken (en ik neem eventjes aan dat je dan de hele proef moet lichtrijden of doorzitten en dat je niet mag wisselen)
* Onderdelen die nagevelijk moeten worden gereden worden onvoldoende neergezet als je het paard niet nagevelijk is maar verder de oefening wel perfect rijdt (wordt nu trekken en zagen niet aangemoedigd?)
* En is de dus maar de vraag of je de proef wel doorkomt zonder de aanleuning al dan wel niet continue nagevelijkheid (maar goed aanleuning is wel het minste wat je moet hebben voor de F15, persoonlijk gesproken)

En dit is om de overstap naar L kleiner te maken?
Destijds toen de F13 totF20 werd geopend werd er tegen mij gezegd (maar dit is meer dan 12 jaar terug) dat je met F12 in kon stromen op de L en als je de F20 uit reed dat je op de M kon instromen.
Ik begrijp dus dat dit niet meer het geval is?


Klopt. F15 sluit aan op de B.
Punt 1 klopt.
Punt 2: zagen en trekken heeft niets te maken met nageeflijkheid en wordt dus afgestraft.
Punt 3: het zal er om hangen.



Punt 1 klopt toch niet helemaal? Niet mogen wisselen na je keuze te hebben gemaakt? Als je bijv. de hele proef besluit te gaan doorzitten, maar je moet van hand veranderen in draf en dan halsstrekken laten zien. Dan moet je daar toch ook bij laten zien dat je weet dat je dan moet gaan lichtrijden? Dat had ik laatst ergens gelezen, omdat dat ook beter is voor je paard? Dus als je (zoals ze als voorbeeld gaf) niet mag wisselen, moet je toch eigenlijk de hele proef lichtrijden, omdat je anders je paard in de weg kan zitten bij bepaalde onderdelen?

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 21:18

Je mag kiezen dus ook wisselen tussen lichtrijden en doorzitten. Dus als je figuren wil doorzitten en rechte lijnen wil lichtrijden dan mag dat. De keuze is aan de ruiter al moet het je paard natuurlijk niet belemmeren. Dat is hoe het hier wordt uitgelegd.