Vraag het de FNRS jury....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ManonWL

Berichten: 1380
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:28

oke bedankt :)

maar je moet dus altijd rechts groeten?

annemiek186

Berichten: 80
Geregistreerd: 13-06-08
Woonplaats: coevorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:31

ik heb ook een vraag aan de jury:

in de regelementen staat dat elk gebroken bit is toegestaan.
waarom dan toch uitgesloten van deelname met een gebroken knevelbit ???

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101946
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:31

Ja, je moet altijd met rechts groeten. :j

En op de onderste vraag heb ik geen antwoord. :+
Misschien een mede jurylid...

ManonWL

Berichten: 1380
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Maasdijk

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:33

oke bedankt!

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:42

CM_ schreef:
De betreffende ruiters hebben het in het boek opgezocht, en ze hoefden dus niet een paar passen stap te doen, de overgang mag of progressief of niet progressief zijn, hier mag niet op worden afgestrafd.

Vreemd dus dat het op de cursus anders word geleerd???

In de lagere niveau's moeten de ruiters zowiezo eerst tussen D en X in stap , maar bij de iets hogere niveau's is binnen komen A-X en dan vanuit draf halthouden,dit hoeft volgens het boek niet progressief te zijn.
De jury in deze had het dus fout.


Het is juist andersom... Je overgang hoéft niet niet-progressief te zijn. Het mag wel, maar bij voorkeur niet. Omdat er maar zelden een correcte niet progressieve gereden wordt en ter bescherming van de lespaarden. Op cursus leren we dat ook zo. Doet iemand draf-halt, dan wordt dat niet extra beloond en niet afgestraft.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101946
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:43

Ilja000 schreef:
Doet iemand draf-halt, dan wordt dat niet extra beloond en niet afgestraft.


Ja, dat bedoelde ik ook eigenlijk. :o
Ik kon het even niet goed uitleggen.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:44

JudithhM schreef:
Ik had een vraagje...

Ik had vorige maand een proefje (F3 2e x) ik ben wel geslaagd hoor met 227 punten, maar ik had een heel tenue aan , ik had voor verzorging van de ruiter een 6. Terwijl mijn vriendin PRECIES het zelfde aan had en zij had een 7.
Mijn vraag was dus; waaraan kan dat liggen?


Aan de jury :) Geen idee. Je had het na kunnen vragen toen je je protocol kreeg.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:45

lovekoos schreef:
ik heb ook een vraag.

maakt het nou wel of niet uit in welke hand je je zweep houd?


Nee dat maakt niet uit, zo lang je maar met groeten je zweep in je linkerhand vast hebt. En er zijn ook jury's die graag de zweep in de binnenhand zien als je hem gebruiken moet. Overpakken mag, moet niet. Als je het wel doet, dan mag het niet storend zijn voor de mond van het paard.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:47

CM_ schreef:
ANouska, ik ben juist heel betrokken bij de fnrs.

Maar ik ben gewoon kritisch.
Ik ben bij fnrs groot voorstander van opbouwende kritiek, en daarbij een positieve noot richting de ruiter.

Een 5 voor een nette overgang met als opmerking dat er een paar passen stap tussen had gemoeten, plus dat in het boek staat dat dat dus helemaal niet hoeft, vind ik richting ruiters demotiverend.
Dus wat dat betrefd ben ik misschien negatief, maar het is gewoon een kritische opmerking.
Vind het erg flauw dat je je nu zo persoonlijk naar mij richt.

Plus mij jaag je er niet mee weg, dit is een openbaar forum.


Goed, blijkbaar heb je een jury getroffen die niet helemaal op de hoogte was. Hoewel juist dit onderwerp de laatste terugkomdag nog aan bod is geweest. Wat ik je kan aanraden is zulke situaties naar de FNRS door te mailen. Zij kunnen of de jury er op aanspreken, of het meenemen in de volgende terugkomdag.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:49

CM_ schreef:
Ja ik leer ze ook altijd aan in de proef de zweep in een hand te houden, of pas na de oefening de zweep te verwisselen.
Maar wisselen blijft altijd een rommelig gezicht, hoe je het ook wend of keert.


Maar hoe je zie jij dan het liefst een zweephulp? Ik bij voorkeur aan de juiste kant en dat is vaak achter het binnenbeen... Ik leer mijn leerlingen alleen over te pakken als het nodig is. Daarnaast kan ik me persoonlijk ergeren aan jury's die juist ook bij de F1 en F2 opschrijven dat een zweep niet overgepakt MAG worden, terwijl die kleintjes dus net een half jaartje of jaartje rijden en net niet meer vergeten dat ze hun zweep moeten overpakken. Tenslotte hameren we daar in de lessen weer enorm op.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:50

annemiek186 schreef:
ik heb ook een vraag aan de jury:

in de regelementen staat dat elk gebroken bit is toegestaan.
waarom dan toch uitgesloten van deelname met een gebroken knevelbit ???


Alle optomingen anders dan voorgeschreven kunnen toegestaan worden in overleg met manegehouder/secretariaat. Dus dat is een situatie die destijds besproken had moeten worden. In het boek staat weinig wat écht niet mag. Wel waar de voorkeur naar uit gaat. In overleg is er dus juist heel veel mogelijk.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:51

Tralalaaaa, tot zover mijn bijdrage voor nu :) Vind het wel leuk, al die vragen beantwoorden :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101946
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:52

Ja, jij hebt er ook wat meer jaren ervaring opzitten. :=

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:55

én ik geef les én ik voer het wedstrijdsecretariaat bij ons. Ik droom zelfs van dat boek!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:56

Ilja000 schreef:
én ik geef les én ik voer het wedstrijdsecretariaat bij ons. Ik droom zelfs van dat boek!



Dan zit jij hier op je plek :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101946
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:57

Ja, dan hoor je hier wel een beetje ja. :')

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:58

Ilja000 schreef:
CM_ schreef:
Ja ik leer ze ook altijd aan in de proef de zweep in een hand te houden, of pas na de oefening de zweep te verwisselen.
Maar wisselen blijft altijd een rommelig gezicht, hoe je het ook wend of keert.


Maar hoe je zie jij dan het liefst een zweephulp? Ik bij voorkeur aan de juiste kant en dat is vaak achter het binnenbeen... Ik leer mijn leerlingen alleen over te pakken als het nodig is. Daarnaast kan ik me persoonlijk ergeren aan jury's die juist ook bij de F1 en F2 opschrijven dat een zweep niet overgepakt MAG worden, terwijl die kleintjes dus net een half jaartje of jaartje rijden en net niet meer vergeten dat ze hun zweep moeten overpakken. Tenslotte hameren we daar in de lessen weer enorm op.



Ik leer ze in de proef de zweep minimaal te gebruiken, en tijdens het losrijden paard/pony goed aan het been te zetten.
In de lessen is dit ook een prioriteit,waardoor zweepgebruik minimaal word.

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:37

lovekoos schreef:
oke bedankt :)

maar je moet dus altijd rechts groeten?

ja dat klopt

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:46

Er zijn in de proeven genoeg grijze zones om de zweep over te pakken zonder dat een onderdeel verpest kan worden door een storing en overpakken wordt ook dan echt niet beoordeeld door de jury in principe (tenzij het lomp of paardonvriendelijk gebeurd).
Je hoeft ook niet voor elk onderdeel over te pakken, als je weet dat het paard rechts moeilijk aanspring in galop kun je er ook voor kiezen om selectief over te pakken. Met een beetje oefenen en wat beleid kun je best zonder dat het storend is overpakken.

Wat bitten en hulpteugels betreft, we wachten nu al 2 jaar op een lijst wat en niet toegestaan is. Volgens mij staat in het boek waar de voorkeur naar uitgaat en als het goed beargumenteerd is kan in overleg heel veel worden afgestemd in het belang van het paard of de veiligheid van de ruiter en goed afgesteld.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:49

CM_ schreef:
Ilja000 schreef:
Maar hoe je zie jij dan het liefst een zweephulp? Ik bij voorkeur aan de juiste kant en dat is vaak achter het binnenbeen... Ik leer mijn leerlingen alleen over te pakken als het nodig is. Daarnaast kan ik me persoonlijk ergeren aan jury's die juist ook bij de F1 en F2 opschrijven dat een zweep niet overgepakt MAG worden, terwijl die kleintjes dus net een half jaartje of jaartje rijden en net niet meer vergeten dat ze hun zweep moeten overpakken. Tenslotte hameren we daar in de lessen weer enorm op.



Ik leer ze in de proef de zweep minimaal te gebruiken, en tijdens het losrijden paard/pony goed aan het been te zetten.
In de lessen is dit ook een prioriteit,waardoor zweepgebruik minimaal word.


Paarden blijven dan ook langer veel fijner te rijden. Paard aan het been rijden is voor veel ruiters een probleem. Men snapt ook vaak niet dat het paard alleen maar doder voor het been wordt van eindeloos schoppen en prikken en dat je uiteindelijk in een neergaande spriraal belandt. Hoe leer jij het de ruiters aan?

JudithhM
Berichten: 52
Geregistreerd: 14-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:55

Ilja000 schreef:
JudithhM schreef:
Ik had een vraagje...

Ik had vorige maand een proefje (F3 2e x) ik ben wel geslaagd hoor met 227 punten, maar ik had een heel tenue aan , ik had voor verzorging van de ruiter een 6. Terwijl mijn vriendin PRECIES het zelfde aan had en zij had een 7.
Mijn vraag was dus; waaraan kan dat liggen?


Aan de jury :) Geen idee. Je had het na kunnen vragen toen je je protocol kreeg.


De jury was al weg tegen de tijd dat de prijsuitrijking was, aangezien de prijsuitrijking pas om half 7 was...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:01

Ik vertel dat deze juf een enorme hekel aan schoppen heeft.
En heb verder zo mijn geheime recepten en grapjes om ruiters meer bewust te maken van dat schoppen geen paardrijden is.
Plus je leert ze gewoon zoals iedereen dat zou moeten doen, geen reactie op been -> tikje met zweep.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:08

Zo leg ik het ook altijd uit en zet het er ook vaak bij als commentaar "niet schoppen maar tikje met de zweep". Gek genoeg vinden mensen die schoppen het vaak doodnormaal om te schoppen maar een tikje vinden ze zielig want dan slaan ze hem. Ik heb in het verleden weleens voorgesteld om even op de eigen ribbenkast te laten voelen dat het paard dat ervaart.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:58

CM_ schreef:
Ik leer ze in de proef de zweep minimaal te gebruiken, en tijdens het losrijden paard/pony goed aan het been te zetten.
In de lessen is dit ook een prioriteit,waardoor zweepgebruik minimaal word.


Inderdaad, daar ligt dus de kern: de lessen. Ik hou ook van voorwaarts.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:00

daniella74 schreef:
Wat bitten en hulpteugels betreft, we wachten nu al 2 jaar op een lijst wat en niet toegestaan is. Volgens mij staat in het boek waar de voorkeur naar uitgaat en als het goed beargumenteerd is kan in overleg heel veel worden afgestemd in het belang van het paard of de veiligheid van de ruiter en goed afgesteld.


Waarom een lijst? We weten dat de voorkeur van de FNRS uitgaat naar een trensoptoming en als hulpteugels martingaal, bijzet en evt. thiedemann. Verder e.e.a. in overleg. Dus onze fjord start gewoon met zijn pessoabit. Geen probleem. Waarom zou daar een lijst voor moeten komen? Kunnen we er niet meer van uitgaan dat manegehouders niet weten hoe ze hun eigen dieren het beste kunnen optomen zodat zowel paard als ruiter daar wel bij varen?